Belastingdienst lanceert tool voor btw over privé-gebruik taxi
De Belastingdienst heeft een tool gelanceerd om de juiste btw bij het privé-gebruik van een zakelijke auto, zoals een taxi te berekenen. Want de btw op de aanschaf, onderhoud en gebruik mag afgetrokken worden voor het zakelijke deel. Als de auto ook privé wordt gebruikt, moet voor het privégebruik btw betaald worden. Hierbij geldt woon-werkverkeer voor de btw als privégebruik.
Voor de heffing en bijtelling in de inkomstenbelasting (en loonbelasting, vernnootschapsbelasting) wordt woon-werkverkeer beschouwd als zakelijk. Deze kilometers tellen dan niet mee voor de zgn. 500 km-grens. Voor de heffing van omzetbelasting (btw) is woon-werkverkeer wel privé.
BCT
Taxi-ondernemers kunnen met de BCT deze kilometers afzonderlijk registreren. In de rekenhulp worden deze kilometers apart ingevuld. In januari 2016 kunnen ondernemers dit btw-bedrag zelf berekenen met behulp van deze rekenhulp en opnemen in hun btw-aangifte over het 4e kwartaal 2015 of december 2015. Deze rekenhulp zal voor onder meer taxi-ondernemers een besparing van de jaarlijks te betalen btw kunnen betekenen.
Een taxi mag voor 10% privé gebruikt worden, zonder dat de bpm-teruggave in gevaar komt. Er geldt dan wel bijtelling als het voertuig jaarlijks meer dan 500 kilometer privé wordt gebruikt (dus bovenop het woonwerk-verkeer).
Privé-kilometers
De tool is handig voor taxi-ondernemers, want sinds de komst van de Boordcomputer Taxi worden ook de privé-kilometers nauwkeurig vastgelegd. Daarbij kunnen taxi-ondernemers zelfs belasting besparen, omdat de tool iedere situatie precies uitrekent.
“Nu is het vaak nog zo dat het standaardtarief wordt bijgeteld. Dat betekent 2,7% van de totale catalogusprijs. Toch al gauw meer dan € 1.000 die je gewoon moet betalen, ieder jaar weer. Maar je hoeft natuurlijk alleen maar btw te berekenen over daadwerkelijk afgelegde privé kilometers. Met deze tool kunnen taxi-ondernemers dat in een handomdraai uitrekenen op basis van de BCT-gegevens”, liet de Belastingdienst bij de ontwikkeling van de tool nog weten.
Kilometeradministratie
Als een ondernemer geen kilometeradministratie bijhoudt, dan moet hij de btw die hij moet betalen voor het privégebruik vaststellen op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm, zegt de belastingdienst. Als de taxi langer dan 5 jaar in gebruik is, wordt dat percentage verlaagd naar 1,5%. En, als bij de aankoop geen btw is afgetrokken, bijvoorbeeld bij aanschaf van een marge-auto of via een particulier, geldt voor de berekening van het privégebruik eveneens het tarief van 1,5% van de catalogusprijs.
Met de rekenhulp en de gegevens van de Boordcomputer Taxi kan het bedrag aan te betalen btw dus flink verlaagd worden.
1,5% btw afdracht voor een aanschaf van marge auto
Dag Esther, goede tip. Heb dat percentage erbij gezet.
ik vraag mij af,of die nieuwe maat regel het nu wel of niet aantrekkelijk maakt voor bijv taxi werkgevers om de mogenlijkheid te bieden om tegen een bepaalde vergoeding het eigen persneel in staat te stellen een voertuig te huren voor prive doeleinden.Henk van Mullem
even afstoffen,
dus als ik het goed begrijp, een voorbeeld
als je plusminus 70000 per jaar rijdt zou je max per jaar 7000 prive kunnen rijden zonder dat de bpm teruggaaf in gevaar komt,
dus zeg maar bij 3000 km prive moet je hierover alleen de btw betalen.
en voor de rest niks meer.
Het is 2016! Veel chauffeurs zijn ZZP’ers. Voordeel van ZZP’er zijn is je eigen tijd bepalen en op meerdere vakgebieden werkzaam zijn. De Overheid verwacht dat iedereen van te voren kan inschatten wat jouw kilometrage voor taxi rijden is.
90% Taxi rijden en 10% anders zakelijk. MAX 500km Privé. Dus staat mijn auto als mijn privé bezit te boek. ik betaal wegenbelasting en ik heb geen BTW/BPM gevorderd. Wat moet ik dan met een BCT??? de uren die je mag maken als ondernemer kom ik ook niet aan!
Aan Ruben: 70.000 per jaar mag je 7.000 anders zakelijk rijden. dat zijn heel veel ritjes naar de wasstraat. je mag niet meer dan 500KM prive rijden anders krijg je bijtelling
De genoemde link is oorspronkelijk van digitale overheid.nl die dan weer wordt doorverbonden naar Een andere link. Echter wordt daar weer een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd maar volgens belastingdienst moet je met DiGiD inloggen en niet zomaar wachtwoord en gebruikersnaam invullen, iemand ervaring er mee ??
Deze link: https://regelhulpenvoorbedrijven.nl/btwprivegebruikauto/
Op http://btwberekener.nl heb je ook een talrijk aan tools die je een handje kunnen helpen. Ik moet zeggen dat ik de tool van de belastingdienst nogal onhandig in gebruik vind, nog meer die dat ervaren hebben?
En hoe zie het met elektrische auto??