KNV: één loonschaal in Taxi Cao, pensioenregeling afschaffen
Taxibedrijven willen in de nieuwe Taxi Cao terug naar één loonschaal. Dat moet ervoor zorgen dat ervaren chauffeurs kans houden op een baan in de taxisector. Omdat deze loonschaal wellicht boven het huidige gemiddelde salaris in de sector komt te liggen, pleit KNV Taxi er onder meer voor om de pensioenregeling voor taxichauffeurs af te schaffen. En het aantal vakantiedagen terug te brengen naar 20. Dat blijkt uit de voorstellenbrief van KNV Taxi.
De onderhandelingen voor een nieuwe Taxi Cao starten vrijdag tussen FNV, CNV en KNV. De huidige cao loopt af per 1 juli 2016, KNV Taxi wil die met twee jaar verlengen, maar wel met een aantal andere afspraken.
Doelgroepenvervoer
Vanwege de forse bezuinigingen van de overheid op het doelgroepenvervoer is er sprake van overcapaciteit in de taxisector. Ervaren taxichauffeurs zijn meestal niet gewild bij werkgevers, omdat zij vanwege het huidige loongebouw fors duurder zijn dan beginners.
“Ervaring is nu een nadeel. Want de extra kwaliteit die een ervaren chauffeur levert staat niet meer in verhouding tot het extra loon”, zegt Lucien Brouwers, vice-voorzitter KNV Taxi. “Hierdoor verdwijnen mensen met ervaring uit de branche; dat is ongewenst.”
Loongebouw
Om het concurreren op loon te voorkomen stelt KNV Taxi een loongebouw met 1 loonschaal voor. Binnen de looptijd van de CAO dienen de huidige medewerkers omgeschaald te worden. “Er zijn twee groepen te onderscheiden: medewerkers die een salarisniveau boven de loonschaal hebben en medewerkers die eronder zitten”, legt Brouwers uit.
Bij de eerste groep kan wat KNV Taxi betreft het salarisniveau bevroren worden. Bij medewerkers die onder het salarisniveau zitten zullen in gelijke stappen binnen de looptijd van de CAO naar het niveau van de afgesproken loonschaal groeien. Brouwers: “Omdat er veel meer werknemers in de onderste schalen zitten dan in de hogere, zal er sprake zijn van een macro kostenstijging. En het is wel onze bedoeling dat de nieuwe cao kostenneutraal blijft.”
Pensioenregeling
Om het nieuwe loongebouw te bekostigen, stelt KNV Taxi voor om de pensioenregeling voor taxichauffeurs in loondienst af te schaffen. “Dat betekent een afname van de administratieve lasten en een kleinere kans op ontduiking van de cao. Want er kan niet meer gesjoemeld kan worden met pensioenopgave. Het bijeffect is een hoger netto loon voor de werknemers”, zegt Brouwers.
“Bovendien bestaat de branche tegenwoordig vooral uit parttimers. De huidige pensioenregeling is ontstaat toen veel taxichauffeur nog kostwinner waren. Dan is een goed pensioen belangrijk, maar de regeling is wel heel duur. Het kan goed zijn dat tegenwoordig taxichauffeurs liever nu over meer geld beschikken. Daar moeten we met elkaar over nadenken.”
Vakantiedagen
Een andere maatregel die de overgang naar één loonschaal zou kunnen bekostigen is het verlagen van het aantal vakantiedagen voor taxichauffeurs. “De ervaring leert dat de huidige vakantiedagen regeling als te ruim wordt ervaren, met een overschot aan vakantiesaldi tot gevolg”, zegt Brouwers. “Dat drukt zwaar op de balans van bedrijven en brengt risico’s bij faillissementen met zich mee.”
De vakbonden en KNV Taxi steggelen al jaren over goede afspraken over de flexibele werktijden van taxichauffeurs. Alle partijen denken nu aan het instellen van een beschikbaarheidsrooster, waarbij afspraken gemaakt worden over beschikbaarheid en een vergoeding daarvoor. Wat KNV Taxi betreft kan dat onder de onderstaande voorwaarden.
Beschikbaarheidsrooster
“Dit beschikbaarheidsrooster heeft een maximale omvang van 150% van het aantal contracturen. Uren die door een medewerker buiten dit beschikbaarheidsrooster gewerkt worden, worden vergoed met een beschikbaarheidstoeslag van 20%. De uren binnen het beschikbaarheidsrooster worden tegen 100% vergoed. De werkgever is vrij om de chauffeur binnen de beschikbaarheid wel of geen arbeid te laten verrichten”, luidt het voorstel van KNV Taxi.
Ook wil KNV de pauzeregeling verruimen, vooral als het gaat om taxichauffeurs die ergens moeten wachten. “Als een chauffeur bijvoorbeeld op Schiphol aankomt en een tijd later daar weer iemand op moet halen, dan zijn er nu vrijwel geen mogelijkheden om de chauffeur daar te laten pauzeren. Wat ons betreft moet die mogelijkheid er wel komen”, licht Brouwers toe.
Standplaats-regeling
Net als de bonden vindt ook KNV dat de standplaats-regeling niet misbruikt mag worden om chauffeurs de rijtijd naar het eerste ophaaladres niet uit te betalen. In haar voorstellenbrief pleit ook KNV ervoor dat een dienst alleen kan beginnen op een vestiging van het taxibedrijf of het woonadres van de chauffeur. Indien de chauffeur vanaf zijn huisadres begint, mag maximaal 15 minuten per dag woon-werkverkeer ingehouden worden op de arbeidstijd, net als nu het geval is in de cao.
Ook de OPOV-regeling is door alle ontwikkelingen op het gebied van sociale wetgeving aan herziening toe. Die moet simpeler en effectiever worden, vindt KNV. Het betrokken personeel dat een aanbod gedaan moet worden, betreft rijdend personeel dat voor meer dan 50% van zijn uren aan het contract heeft gewerkt. De helft van het betrokken personeel wordt dan verplicht overgenomen door de nieuwe vervoerder. Werknemers zijn verplicht over te stappen.
Selectie OPOV
“En de selectie van de betrokken groep moet wat ons betreft op anciënniteit gebeuren”, vertelt Brouwers. “Want de lijsten die we aanleveren voor OPOV zijn niet hetzelfde als de lijsten voor het UWV bij collectief ontslag. Dus OPOV moet wat ons betreft volgens hetzelfde afspiegelingsbeginsel. Daardoor sluiten die procedures beter op elkaar aan.”
Al met al moet de Cao volgens KNV Taxi veel simpeler worden. “We pleiten voor een simpele en duidelijke CAO zonder onnodige ballast. Dit betekent het schrappen van teksten die al wettelijk zijn geregeld en het schrappen van passages, definities of toelichtingen die niet wezenlijk bijdragen aan afspraken”, zegt Brouwers.
Kostenneutraal
“Om de transitie naar deze nieuwe CAO te laten slagen zal er voldoende draagvlak in de achterbannen moeten zijn. Dat betekent een transitie die kostenneutraal is. De delta in het kostenniveau tussen de verschillende bedrijven mag niet verder toenemen. Hierbij neemt ook het verschil in salarisniveau tussen de medewerkers af.”
Bekijk de voorstellenbrief van KNV Taxi.
Bart Pals
Lees ook:
zijn jullie wel wijs ben wel kostwinnaar met mijn baan
Als ik deze voorstellen allemaal goed lees, vraag ik me af waarom er nog een Cao moet komen, chauffeurs worden nog meer in de kou gezet, geen salarisstijgingen meer, nog minder verlofdagen, en we verdienen elke maand zoveel dat we geen pensioen meer nodig hebben, hoera voor de bonden !!!!!
Zonder pensioenopbouw mag het salaris wel verdubbelen dan kan ik er nog wat van opzij zetten voor mijn pensioen. Als alleenstaande ouder en kostwinner kun je al zo lekker rondkomen van dit salaris, laat staan met pensioen gaan op je 67e.
Geen pensioenregeling om hiermee het gesjoemel te voorkomen? Wat een gezwets. Gewoon vanaf blijven
Voor de zekerheid heb ik even op de kalender gekeken of het echt geen 1 april is. KNV Taxi wil zo te zien helemaal geen CAO. Dat worden lange onderhandelingen.
Iedereen roept weer kei hard dat het allemaal niet kan, maar intussen gaat je branche wel kapot aan de salarissen. Men wil nergens inleveren maar wil ook niet dat er ook maar 1 baan verloren gaat. Denk even na zonder alleen maar te schreeuwen.
@TaxiLichtstad
U beseft blijkbaar niet dat taxichauffeur in loondienst een van de slechtst betaalde beroepen zijn in NL. Ik ben blij dat er een CAO is. Als het aan de werkgever had gelegen, had hij mij het liefst iets boven het bijstandsniveau laten werken. Op uw ietwat domme uitspraak dat de branche kapot gaat aan de salarissen, zal ik niet op ingaan.
leuk hoor: Nu al moet ik doorwerken tot mijn 67e en dan zou ik helemaal geen pensioen meer opbouwen? Geef me dan maar een pilletje als ik 67 ben, want geld om te leven heb ik dan niet meer.
Het is de kip en het ei verhaal. Ruim 70% van de taxibedrijven staan op de rand van het failliet gaan. Meer loonkosten betekend dan vaak failliet gaan. De chauffeurs hebben ook gelijk die willen een baan en meer verdienen. Dus beide partijen staan in een spagaat en hebben ook beide gelijk.Ik lees hierboven geen oplossingen en die weet ik ook niet. Maar wederzijds begrip zou welkom zijn en beste Andries 80% van de wereldbevolking heeft het veel slechter dan jij,dus geen tijd voor een pilletje.
nou Duco, wat dacht je van het volgende: Als ik 67 ben en pensioengerechtigd zonder verdere pensioenopbouw en een vrouw die nog geen AOW krijgt, dan heb ik een klein pensioentje naast een halve AOW, wat in totaal misschien neerkomt op bruto 850 euro pm.
Dat zeg ik Andries maar met het inkomen van je vrouw er bij, behoor je tot 15% van de topinkomens van de wereld. En natuurlijk is het naar wat we gewend zijn erbarmelijk weinig maar genoeg om te besluiten om door te leven. Maar dat doet niks af aan het kip en het ei verhaal.Maar ik ken ondernemers die na 40 jaar keihard werken failliet gaan,hun huis moet verkopen en zonder pensioen in de bijstand terecht komen, dat is veel erger!De eigen pijn wordt het meest gevoeld, belangrijk is gezondheid
Dat de taxi branche zich laat uitkleden door de opdrachtgevers, hierop heeft de taxi chauffeur geen enkele invloed. Ik begrijp het wel, voor de KNV is het veel makkelijker om de chauffeurs uit te kleden. (De vakbond doet toch niets)
En Duco, de salarissen zijn voor NL begrippen zeer laag voor de verantwoordelijkheden welke een taxi chauffeur heeft. Het kan wel eens een hete zomer worden voor de taxibranche….
die Brouwers verdiend wel een paar ton zeker!!!deze boorden mensen moesten ze eens op een Taxi salaris zetten!!!en geen pensioen geven!!!Nu moeten de bonden eens laten zien waar ze voor staan,als het lef er is!!!belachelijk voor woorden van KNV taxi onmenselijk zijn ze daar!!!
Werk pas twintig jaar fulltime in de wereld van de taxi en nu willen ze de pensioen regeling ook nog stoppen! Als de FNV hier in meegaat dan zeg ik mijn lidmaatschap op.
Enne stop met die domme transitievergoeding elke ondernemer trapt de mensen er uit na 23 maanden. Zelfs de overheid doet dat.
Zeg duco je kraamt onzin.krijg dus ook het idee dat jij waarschijnlijk de werkgever bent,met je 80% van de wereld bevolking heeft het slechter.1 ik heb niks met de rest van de wereld te maken 2 67% van de nederlanders heeft het beter dan de gemiddelde taxichauffeur in loondienst.en over het geen dat 70% van de taxi bedrijven op klappen staat daarvan kan ik enkeld zeggen dat die toch iets niet slim hebben gedaan,buiten dat staan zoiezo 70% van bijna alle ondernemers hier in nederland onder hoge
spanning,kijk naar de onlangse krantenberichten van diversen grote mega consurns.opkossi gen zijn er genoeg ik bedoel mijn brood wordt ook elk jaar duurder en dat is niet alleen de inflatie maar ook om het personeel te kunnen en moeten betalen,dus gewoon een stuiver extra op de kilometerprijs dat is dan toch per gemiddelde rit in nl gezien 75 eurocent extra en als alle taxiondernemers eens wat vaker gingen samenwerken inplaats van elkaar het brood uit
Ik vind het goed!Dat we niet meer de tussenpersonen(pensioenfondsen) hebben om ons pensioen op te bouwen.Denk eens na wat een bedrag je al maandelijks extra hebt. Dat is al een goede 10% voor velen.Ik betaal 130pm pensioenpremie
Ik ben als 27 jarige werkzaam als taxichauffeur werk nu 3,5 jaar.
Gemiddeld inkomen rond de 1600pm.
Op mijn pensioenoverzicht zou ik 1441 netto krijgen op de leeftijd van 67jr
Ik bouw liever mijn eigen pensioen op met die 130 euro.
@Philip. Waarom ga je niet voor jezelf beginnen ?
W.linderman, dat was ook het eerste waar ik aan dacht. gewoon dat pensioengeld zelf apart zetten en zelf beschikken over dat geld wanneer je aan je pensioen toe bent. Geen kortingen, geen leeftijd verhogingen, geen premie verhogingen alles in eigen beheer. Ik ben 45 en 5 jaar werkzaam als taxichauffeur met heel veel plezier en hoop nog vele jaren door te kunnen gaan.
Ingeborg Topchef en W. Linderman.
Dat gaat helaas niet voor iedereen werken.
Er zijn mensen die in de schuldsanering zitten. Hun complete loon moeten ze inleveren. Hoe moeten zij dan sparen?
En hoe met de belasting?
Vanaf 18 jaar kun je als chauffeur werken. Je moet door tot je 67.
Als je alleen als chauffeur werkt en er nu vanuitgaande dat je er tussendoor niet uit moet…. spaar je wel 49 jaar je loon voor je pensioen.
De belastingdienst zal er blij mee zijn..
Of jij dat ook bent?