SDU Gedupeerden niet in hoger beroep wegens werkmap taxi
Stichting SDU Gedupeerden gaat niet in beroep tegen de verloren uitspraak over de jarenlange torenhoge prijzen van werkmappen taxi. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) Taxi en Duco Douwstra vrezen jarenlange kostbare juridische procedures. “En het is maar de vraag wat het gaat opleveren”, vertelt Douwstra.
De stichting had een rechtszaak aangespannen tegen de SDU omdat de taxibranche jarenlang gedupeerd is door de torenhoge kosten van de verplichte werkmap taxi. Die was verplicht voor registratie van rij- en rijsttijden en mocht van de overheid alleen worden uitgegeven door SDU. Die rekende daar 37 euro voor, terwijl de drukkosten slechts 1,50 euro bedragen.
Taxibranche
De stichting wilde dus geld zien voor de taxibranche. Die heeft jarenlang de woekerwinsten van SDU betaald. De rechter wees echter onlangs die vordering af, omdat zij van mening is dat er onvoldoende economische feiten en omstandigheden werden aangevoerd dat SDU jarenlang onrechtmatig miljoenen heeft verdiend aan de taxibranche.
“We konden volgens de rechter onvoldoende onderbouwen waarom de prijs exorbitant was. Want SDU voerde allerlei kosten op”, legt Duco uit. “In hoger beroep hebben we wellicht kans, maar dan moet er eerst veel geld in een rapport worden geïnvesteerd, dat onderbouwt waarom de door SDU opgegeven kosten niet kloppen. En als we daarmee dan de zaak winnen, zal SDU weer in beroep gaan in een nieuwe slepende procedure met de bijbehorende juridische kosten.”
No cure, no pay
Een kleine mogelijkheid ligt er wellicht in het voeren van een proces, waarbij de juridische ondersteuning via ‘no cure, no pay’ zou gaan. Douwstra: “Alleen dan moet je dan van ieder taxibedrijf individueel een machtiging ontvangen. En als we dat zouden winnen, zouden de advocaten zoveel kosten opeisen, dat er voor de taxibranche weinig over zou blijven. Dat zagen we niet zitten.”
Douwstra richtte in 2010 de stichting SDU gedupeerden op, waar, in 2011, ook KNV Taxi zitting in nam. Uitgaande van een jaarlijkse verkoop van 65.000 werkmappen, loopt het bedrag dat teveel door SDU in rekening is gebracht aan de taxibranche op tot ongeveer 2 miljoen euro per jaar. Met het afblazen van het hoger beroep lijkt dit dossier nu definitief in een lade gestopt te kunnen worden.
Bart Pals
Lees ook: Taxibranche verliest rechtszaak tegen SDU om werkmap
WP2000 / commissie Roos – bestaande ondernemers worden gecompenseerd.
SDU jarenlange oplichting vanwege exorbitante prijzen.
De KIWA klucht,belangen verstrengeling ( corruptie ) en de wet WOB negeren.
BCT affaire, miljoenen verspilling.
Rij en rusttijden terreur welk geen doel diende in zake het personenvervoer.
De ambtenarij met het opgeheven vingertje richting Griekenland zou deze met het – schaamrood op de kaken – maar heel snel moeten laten zakken !!!!
ja, gelijk hebben is 1, je gelijk ook daadwerkelijk krijgen is een langslepend en kostbaar traject…