Stemming CNV over aanpassing pensioen taxichauffeurs
CNV Vakmensen roept de taxibranche op om te stemmen over een nieuwe regeling voor het pensioen voor taxichauffeurs. Want de Tweede Kamer heeft besloten dat de pensioenopbouw bij vrijwel alle pensioenregelingen aangepast moet worden per 1 januari 2015. Dat is dus ook het geval bij de pensioenregeling van de taxi-sector, aangesloten bij het pensioenfonds vervoer.
“Helaas betekent dit een kleine achteruitgang in pensioenopbouw. CNV Vakmensen heeft onderhandeld en getracht de versobering zoveel mogelijk te beperken door de franchise, het bedrag waarover je pensioen opbouwt, iets te verlagen. Ook de premie, die een chauffeur samen met de werkgever betaalt, gaat iets omlaag – maar minimaal”, zegt CNV-bestuurder Mirjam Pieters.
Stemming
Het volgende legt de vakbond ter stemming voor:
- Het verlagen van de premie naar 30%. De premiebetaling blijft in de verdeling in dezelfde verhouding als nu.
- Het verlagen van het opbouwpercentage naar 1,77%
- Het verlagen van de franchise voor 2015 naar €12206 (dus zoveel als mogelijk verlaagd binnen de premie van 30%). We gaan de franchise bevriezen zodat Beroepsgoederenvervoer en Besloten Bus naar onze franchise toe kunnen groeien.
Daarnaast:
- Worden de VPL aanspraken met 5,5% verlaagd in alle sectoren (dat is een evenredige verlaging met de opbouw van pensioen voor degenen die nu nog opbouwen)
- Wordt de methodiek voor de toevoeging aan de VPL-bestemmingsreserve en de financiering van de VPL-aanspraken gewijzigd; de bufferopslag wordt verlaagd
- Wordt er een premiebestemmingsreserve voor de actieven geïntroduceerd; er wordt een spaarpotje gemaakt waarmee wijzigingen in de premie kunnen worden voorkomen
- Wordt de methodiek voor het vaststellen van de kostendekkende premie gewijzigd; de 5-jaars gemiddelde gepubliceerde rente per 30 september van enig jaar voor pensioen en VPL wordt gewijzigd in een 120-maands gemiddeld door DNB gepubliceerd rente voor pensioen. Voor VPL wordt het 5-jaars gemiddelde gehandhaafd. Deze wijziging draagt bij aan de kostendekkendheid van de premie
- Wordt er een onderzoek gedaan naar het verbeteren van de efficiëntie van de pensioenregeling onder de voorwaarden dat dit je niets extra gaat kosten en dat er niks geïmplementeerd wordt zonder dat dit eerst aan je is voorgelegd.
Voorstellen
Pieters vraagt namens de vakbond of de leden vóór 30 november willen laten weten of ze met deze voorstellen akkoord gaan. “Ondanks dat we een versobering niet kunnen voorkomen door wettelijke opgelegde aanpassingen, denk ik dat we er het beste voorstel uitgehaald hebben”, aldus Pieters.
Stemmen kan hier tot en met 30 november. Zowel leden als niet-leden worden hiertoe uitgenodigd.
Ik heb nog nooit wat gehoord van CNV Vakmensen toen Pensioenfonds Vervoer in 2008, let goed op -250 MILJOEN – verspilt heeft met een lounge deal met de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs.
Dat is U oude dag voorziening !!!!
Goldman Sachs was ook verantwoordelijk voor de boekhouding van Griekenland, weet U nog, bijna de ondergang van de euro.
Pffffffff, bla bla bla.
Waarom? Vrijwilligers en andere bedrijven nemen ons werk over en CNV kijkt toe.En zorgt er mede voor dat regels en kosten hoger worden. Pensioen is dus straks niet meer nodig voor taxichauffeurs, met het gedoogbeleid van de (lokale) overheid en IL&T bestaat het beroep niet meer.
Je hele leven betalen voor iets wat je ooit misschien krijgt. Je geld wordt belegd, bij hoge winsten profiteerd vooral het pensioenfonds, bij verliezen zijn de nadelen voor U. En allemaal om het wereldwijde piramidespel ‘de Beurs’ draaiende te houden…. (google maar eens Philips pensioenkas, of OPTAS-affaire)
Vakbonden zijn ook voor een €100 miljoen kostende enkelband. Ook wel BCT genoemd.
Dat geld kan als verloren worden beschouwd.
Over verspilling gesproken.
Leden een keuze laten maken uit iets waar ze geen kaas van gegeten hebben ?
Dat is gedoemd te mislukken.