SDU voor de rechter wegens woekerprijzen werkmap taxi
Uitgeverij SDU moest vorige week voor de rechter verschijnen om tekst en uitleg te geven over de hoge prijzen voor de jarenlang verplichte werkmap taxi. De Stichting SDU Gedupeerden van Duco Douwstra en KNV Taxi heeft tijdens de zitting bepleit dat er tientallen jaren lang sprake is geweest van excessieve prijzen voor de werkmappen taxi. Als de rechter daarin meegaat, kan er een schadevergoeding bepaald worden.
“De rechtbank gaat zich nu op de zaak beraden en zal vermoedelijk over 2 a 3 maanden een vonnis wijzen”, licht Douwstra toe. De zaak wordt door de Stichting en taxi-ondernemer Besseling gevoerd tegen SDU. Die had het monopolie op de uitgifte van de werkmappen en vroeg jarenlang tientallen euro’s voor een boekje, dat gedrukt wordt tegen een kostprijs van slechts een paar euro.
Douwstra: “De Stichting is van mening dat taxi-ondernemers jarenlang een veel te hoge prijs hebben moeten betalen aan SDU voor de aanschaf van de verplichte Taxiwerkmap. De prijs was in de loop der jaren gestegen tot € 37,50 per map exclusief BTW en verzendkosten. SDU kon deze prijs vragen omdat zij een wettelijk monopolie had gekregen: de overheid had immers bepaald dat uitsluitend SDU deze werkmappen mocht uitgeven.”
Monopolie
Duco Douwstra heeft zich jarenlang verzet tegen dit monopolie, samen met KNV Taxi en uiteindelijk heeft de minister in juli 2010 de markt vrij gegeven. Na het opheffen van het monopolie bleek dat de gevraagde prijs vele malen hoger was dan de prijs die de toegelaten concurrenten vroegen: € 3,50 per werkmap, exclusief BTW, verzend- en administratiekosten. Een verschil van maar liefst € 34,-. Naar de mening van de Stichting was de door SDU gehanteerde prijs excessief en zij heeft de rechtbank Den Haag dan ook afgelopen maandag gevraagd deze kwestie te beoordelen.
De advocaat van SDU voerde daarbij onder meer aan dat zij in het verleden hoge ontwikkelkosten heeft gehad om de map te maken, dat haar mappen aan hoge veiligheidskenmerken voldoen en dat zij als grote onderneming veel overheadkosten heeft die zij moet mogen doorberekenen aan dit product. Ook had SDU een leveringsplicht.
Werkmap
De Stichting heeft daartegen ingebracht dat de werkmap al vele jaren bestaat, zodat de ontwikkelkosten al lang afgeschreven waren. En de doorgevoerde wijzigingen van de werkmap in 2007 zijn slechts zeer minimaal: er is uitsluitend een hologram aangebracht op het voorblad. Verder is de werkmap ongewijzigd gebleven.
De werkmappen van Uitgeverij Werkmappen Taxi van Douwstra en de mappen van KNV taxi voldoen aan exact dezelfde veiligheidseisen. “SDU mag alleen de kosten die samenhangen met de werkmap in de toerekening van de kosten betrekken en niet allerlei andere kosten of eventuele verliezen op andere producten doorberekenen in de prijs van de werkmap”, licht Douwstra toe.
Kosten
“SDU had een bevoorrechte positie omdat zij zeker was van afname van alle werkmappen. Zij kon nauwkeurig inschatten hoeveel mappen zij moest laten maken en ondervond geen enkele concurrentie. Iedere ondernemer was immers verplicht de map bij SDU te kopen. SDU berekende ook nog eens extreem hoge administratie- en verzendkosten, een veelvoud van hetgeen KNV en Douwstra daarvoor in rekening brengen. Uit het feit dat SDU nu bijna geen werkmappen meer verkoopt blijkt wel dat de economische waarde van de map geen € 37,50 was.”
In de procedure is een schadebedrag gevorderd door één taxi-ondernemer (Bestax) die daarmee ook eiser is in deze zaak. Nadat beide advocaten het standpunt van hun cliënten hadden bepleit heeft de rechtbank vragen gesteld aan beide partijen. De vragen spitsten zich met name toe op de vraag welke kosten in redelijkheid aan het uitgeven van de werkmap mogen worden toegerekend en op welke wijze de schade van de ondernemers zou moeten worden berekend.
Excessieve prijzen
Douwstra: “Eerst moet echter worden beoordeeld of er sprake is geweest van excessieve prijzen; pas als het antwoord op die vraag positief is zal de rechtbank aan bepaling van de schade toekomen. De rechter kan de vordering toewijzen of afwijzen, maar zou ook een bewijsopdracht kunnen geven of een deskundigenonderzoek kunnen gelasten. We verwachten binnenkort dus meer duidelijkheid.”
Bart Pals
Lees ook: Taxiwerkmap rij- en rusttijden chauffeur wordt fors goedkoper
Staat een zaak tegen Kiwa ook al in de planning?
ik betaalde in 2001 80 gulden bij mijn baas voor de werkmap en bij anderen weer niet dat vond ik raar bij die wel en bij anderen niet
vind ik ook tonnie, bij kiwa moet het ook onderzocht worden, sinds hun het hebben overgenomen zijn de prijzen meer dan verdubbeld.
Geachte heer Duco,
Bedankt voor je inzet !!
Nu gaan we de volgende ambtelijke maffia onderdelen aanpakken !!!
Bedankt Duco,
Nu nog die Kiwa criminelen
Duco,Jij bent een voorbeeld voor onze branche. We moeten ook eens gaan voor het systeem zoals in Belgie een Taxi wet en een Limo Wet voor uitsluitend zakelijk vervoer.Wij hebben gemiddeld 7 wacht uren op een dienst van 10 uren maar dat wordt wel gezien als rijtijd.De BCT maakt het zakelijke en vooruit bestelde vervoer kapot.Als je met je auto’s niet op een standplaatsen staat en geen klanten die ritten doen tegen kontanten betaling moet er toch een andere wet komen voor deze speciale tak.
Goed werk Duco, ben benieuwd hoe het afloopt.
Als de rechter ons in het gelijk stelt in de vordering tegen de SDU, dan staat de deur open om de KIWA op dezelfde wijze voor de rechter te dagen. We zijn op de goede weg, maar het is niet makkelijk, we moeten geduld hebben (en dat heb ik niet) achter de schermen wordt heel veel gepresteerd. Op 16 oktober is er een openbaar algemeen overleg in de Tweede Kamer, waar inhoudelijk op al mijn Kamervragen zal worden gereageerd.
Het zou goed zijn als de SDU veroordeeld word. De prijzen die Kiwa hanteert zijn belachelijk hoog voor een stukje plastic op creditcardformaat. Maar Schultz-Verhagen heeft het juridisch aardig dichtgetimmerd. Als het bij de SDU lukt, is er een open deur.
Ik krijg vaak te horen dat iemand zijn pincode is vergeten.Omdat ik graag problemen oplos heb ik een gratis tool gemaakt. Vul hier jou GSM nummer en jouw pincode in, als je dan jouw pincode kwijt ben dan stuur je een SMS met de door jou opgegeven pincode. Als iemand nog suggesties of goede ideeën heeft, mail ze dan aub naar mij. https://docs.google.com/forms/d/18My9WfbrSy09n72TJ_0jAOg3Y2n0o2cwDieuFdfhDmU/viewform?c=0&w=1
Wanneer hou jij nou eens een keer op met je onzinnige praktijken. Laat de werkmappen en ga er geen geld en moeite aan verspillen. Dat de BCT niet deugt is niet mijn probleem maar die van de ILT en Belastingdienst. Ik hoef minder te schrijven en heb geen gezeik van de ILT en Belastingdienst dat ik iets verkeerd doe want ik doe het precies zoals zij het graag wilden. En jij maar door blijven gaan met je bullshit ipv jezelf in te zetten om de BCT JUIST WEL een deugdelijk product van te maken. —>
Dat heet namelijk inzet tonen vanuit de branche zelf en dat doen wij nooit. Wij taxi ondernemers vinden onszelf belangrijker dan de rest en alles draait om onszelf en niet om de consument. Als jij echt op kwam voor de belangen had jij eerder en harder aan de bel getrokken omtrent UberPOP, had jij een platform opgezet waarbij vraag en aanbod bij elkaar kwamen. Zodat wij aan de consument en de rest konden laten zien dat wij het juist WEL goed bedoelen. —>