Sfeervolle en geslaagde Nationale Taxidag 2014 met 750 bezoekers
Gezellig, sfeervol en veel kennis uitwisselen. De taxibranche heeft tijdens de Nationale Taxidag 2014 in Maarssen de hele dag genoten van workshops, vakbeurs en netwerkmomenten. ’s Ochtends tijdens het Congres Contractvervoer gingen aanbestedende diensten met de taxibranche in gesprek over hoe de markt voor beide partijen kan verbeteren. Ook werd er volop gediscussieerd over de BCT. En Sjaak de Winter van de RTC maakte op de Nationale Taxidag bekend dat de G4 taxicentrales binnen enkele maanden een gezamenlijke app lanceren. De eerste editie van de Nationale Taxidag was met 750 bezoekers een groot succes.
Het Congres Contractvervoer stond in het teken van efficiënter doelgroepenvervoer, regiecentrales en taxi-aanbestedingen voor de rechter. Hierbij gaven Wim Brouwer (directeur DVG), Marc Rozendal (directeur Taxi bij Connexxion), Marco van Dijk (De Have Kennisdelers), Jan-Derk van ’t Rot (MuConsult), René van der Veer (directeur Transvision), Per Tranström (Regionale Regiecentrale Skanetrafiken in Zweden) en Joost van de Wetering (advocaat aanbestedingsrecht bij Infense) een korte een krachtige presentatie aan de 230 aanwezige congres-bezoekers.
Aanbestedingen
De boodschap is vooral dat we van het oude denken af moeten en nog eens goed moeten kijken naar waarom we de dingen op de huidige manier doen. En dat aanbestedende diensten de taxibranche de ruimte moeten geven om innovatief te kunnen denken. En dus niet alles volledig dichttimmeren met eisen en voorwaarden in een aanbesteding. Ook bleek dat volgens diverse sprekers de Regiecentrale, iets waar veel aanbestedende diensten in geïnteresseerd zijn, niet zaligmakend is.
“Natuurlijk heeft het een voordeel om verschillende vormen van contractvervoer met elkaar te combineren. Maar dan moeten eerst alle verschillende eisen bijgesteld worden. Alleen een regiecentrale opzetten en de rest hetzelfde blijven doen is oude wijn in nieuwe zakken”, klonk het. Dat werd ook bevestigd door de spreker van de Zweedse Regiecentrale. Groter is niet altijd efficiënter.
Duikprijzen
Verder werden de aanbestedende diensten geholpen om na te denken op welke wijze ‘duikprijzen’ voorkomen kunnen worden bij taxi-aanbestedingen. Want als een taxi-ondernemer met een niet-realistische prijs inschrijft, is dat voor alle partijen nadelig. Binnenkort verschijnen op TaxiPro.nl uitgebreide verslagen van de presentaties.
Tijdens de Nationale Taxidag werden ook diverse workshops gehouden. Zo beantwoordden ILT, IenM, Belastingdienst en de BCT-fabrikanten Cabman en Taxitronic gebruikersvragen over de BCT. Het bleek dat er nog een hoop onduidelijk is, ook nu iedereen het apparaat heeft ingebouwd.
Boordcomputer Taxi
Veel gebruikers waren in de veronderstelling dat een BCT automatisch uit de pauzestand schiet als er gereden wordt met het voertuig. Maar volgens de fabrikant kan er gewoon worden gereden in de pauzestand. Dat werd bevestigd door de ILT; het is gewoon toegestaan om bijvoorbeeld een boodschap te gaan halen met een taxivoertuig tijdens de pauze.
Een ander discussiepunt was het verschijnen van het BSN-nummer op de bon. Volgens IenM is dat helemaal niet verplicht en zelfs af te raden. Maar dat stond wel in de oorspronkelijke BCT-regeling die de fabrikanten hebben gevolgd. Met als gevolg dat het BSN nu wel op de bon verschijnt. Binnenkort worden op TaxiPro.nl alle vragen gepubliceerd die zijn ingediend en beantwoord voor deze sessie.
Taxi-apps
Tijdens de workshop in het Mercedes-Benz café over Taxi-apps kondigde Sjaak de Winter van de Rotterdamse Taxicentrale aan dat de G4 taxicentrales al sinds januari 2013 bezig zijn met het ontwikkelen van een eigen taxi-bestel-app. Die wordt binnen enkele maanden gelanceerd. Ook was hij heel stellig dat een eventuele legalisering van snordersdienst UberPop onacceptabel is voor de taxibranche. Zeker nu de overheid de laatste jaren veel nieuwe kostbare regels heeft opgelegd aan de taxibranche.
Tijdens diverse andere workshops werd er ingegaan op de Nieuwe Wet Werk & Zekerheid (Consolid), rijgedrag van taxichauffeurs (GreenStar Statistics), de nieuwe WMO (Korton), Groengas bij taxi-aanbestedingen (CNG Net), een in-depth session van de Zweedse Regionale Regiecentrale, flexibel taxipersoneel en dataterminals in combinatie met een BCT (Taxitronic) en waren er klantenbijeenkomsten van Cabman en Quipment.
Vakbeurs
Op de vakbeurs gingen tientallen toeleveranciers van de taxibranche in gesprek met de aanwezige taxi-ondernemers (Aethon, Audi, Belastingdienst. BP, BYD, Cabman, CNG Net, Consolid, Flex-i-Trans, Greenes, GreenStar, Kattenburg/Weenink, Korton, Mercedes-Benz, Nissan, Orange Gas, Recura, Skoda, Stichting Taxibelangen Nederland, TaxiID, Taxiwerq, Tribus, Vast=Beter, VDL en Volkswagen).
“Fantastisch dat zo’n groot deel van de taxibranche hier vandaag bij elkaar is gekomen”, zegt organisator Joan Blaas van TaxiPro.nl. “Door kennis uit te wisselen en met elkaar in gesprek te gaan blijft de taxibranche haar vizier vooruit houden. Dat geeft inspiratie om nog succesvoller te ondernemen. We zijn enorm trots dat we dat mogen faciliteren. En tegelijkertijd de dialoog tussen aanbestedende diensten en taxi-ondernemers te kunnen bevorderen.”
Bart Pals
Tevens ben je af van dubieuze beschuldigingen van de belastingdienst, bijvoorbeeld privé rijden. Dit doe ik nooit en kan het nu nog beter aantonen.
@Duco: Uw oproep geen BCT aan te schaffen kwam veel te laat en is onverantwoord. Ondernemers die aan uw verzoek gehoor geven krijgen niet de garantie dat u ze schadeloos zult stellen in het geval van sancties, het verlopen van de subsidietermijn en ze moeten zelf een proefproces uitlokken. Uw ego strelen kost de ondernemer meer als de hele BCT. Misschien moet u zich er maar niet meer mee bemoeien, u bent ook de jongste niet meer en de technologie en tijd gaan waarschijnlijk te snel voor u.
en hoe zit het met je ry en rusttijden dan t x04????
Die moet je goed in de gaten houden. Je legt je eigen overtreding vast.
Of bedoel je of agenten hem in kunnen zien? kunnen ze niet of ze moeten een kaart hebben om er in te kunnen kijken. Ik ga er vanuit dat niet iedere agent daarover beschikt.
Beste t-x04
Nou als zzp er kun je wel begrijpen dat je niet over de hele dag werk hebt
(veel wachten en weinig werk op bepaalde dagen, de ritten komen vaak als je dienst ten einde is, of het gaat plotseling regenen en je krijgt veel telefoontjes binnen)hoe kun je daar nu het beste mee omgaan??
de bct registreerd alles???
Je zult er mee om moeten gaan zoals de wetgever van je verwacht, die dingen zijn behandeld tijdens je opleiding tot taxichauffeur of -ondernemer. Een reguliere winkel heeft zich te houden aan de winkeltijdenwet, lokale besluiten en arbeidstijdenwet, als taxichauffeur of -ondernemer heb je je te houden aan de arbeidstijdenwet en rijtijdenbesluit. Ga jouw acties niet baseren op welke interpretatie van de wet dan ook, jij bent diegene die het na een sanctie bij de rechter mag uitvechten.
Wat een rancune Peter,wat is er mis mee dat ik voor de branche 2 miljoen per jaar bespaar,is het afgunst?en wat heb jij al gepresteerd? De centrale opslag is alleen maar een suggestie, hoe het allemaal veel efficiënter en betrouwbaarder zou kunnen.Maar aan iemand die niet het vermogen heeft om zelfs simpele onderwerpen te begrijpen kan je niks uitleggen. Maar mail of bel mij gerust als je over jou frustraties wil praten,ik help graag mensen met problemen, maar dat zal jij ook wel raar vinden.
@ Peter. Jij bent voor deze BCT. Prima. Er zijn rapporten gemaakt door gerenomeerde bedrijven die aantonen dat de BCT niet deugt. Zijn die rapporten onjuist? We KUNNEN NIET met de BCT omgaan zoals de wetgever verwacht. Dan schrijf je dat een taxi 2 toestanden kent. Leg dat een boekhouder maar uit. Onzin dus. Gegevens uit een bct zijn meestal onbruikbaar voor de boekhouding en al helemaal wanneer op rekening en per zitplaats verhuurd is. Controle of aanpassen achteraf is onmogelijk.
@Duco: Ik kan niet afgunstig zijn op iemand die oproept tot het plegen van een kostbaar strafbaar feit en dat verkoopt als “burgelijke ongehoorzaamheid” en dan totaal geen garanties kan geven aan de mensen die aan de oproep gehoor geven. Het is trouwens wel opvallend dat je iedere tegenstander afschildert als dom omdat ze het niet met jouw standpunten eens zijn. Waarom zou ik je moeten bellen of mailen? Zodat je me later verkeerd kunt quoten? En volgens mij bedoel je “… in de problemen.”
@Hudson: Er zijn diverse mogelijkheden om opmerkingen in te voeren, blijkens uit de reactie van Cabman tijdens het vragenuurtje. Controle is achteraf mogelijk, Cabman heeft een hele site waar de gegevens vanuit de BCT te decoderen zijn. “Aanpassen” werd in het verleden al te veel gedaan, hele rittenstaten en werkboekjes werden aangepast tot een vorm geschikt voor in de papierbak.
Realiseren de tegenstanders niet dat de BCT wel eens een drempel kan zijn om pop niet te legaliseren? Je kunt niet verwachten dat taxi’s met een BCT moeten rijden en poppers niet. Hetzelfde geldt voor de grappen met de iphone als meter.
Sorry Peter. Ik stop met deze discussie met jou. Je hebt waarschijnlijk zelf geen enkele ervaring met Taxi automatisering. Je gelooft de fabrikanten kennelijk op hun mooie ogen. Overweeg eens om een onafhankelijke automatiserings-deskundige te raadplegen. Jammer dat die niet aanwezig waren op de taxidag. Iedereen die een bct wil kopen mag dat zelf weten.
Maar verplicht een BCT moeten aanschaffen die vol zit met gebreken en niet in de praktijk uitgetest en aangepast is moet verboden worden.
Maak je liever druk om uber en de desastreuze gevolgen.
@ t_x04 Een agent heeft geen 2 kaarten. Er moet een inspectie en een keuringskaart gebruikt worden om gegevens opgeslagen in de bct te bekijken.
Het z.g. 4 ogen systeem.
@ Richard, Als zzp er mag je net zo vaak als je wilt in en uitklokken “Gebroken diensten” of pauze nemen. Wel de arbeidstijden wet in 8 nemen.
Ben benieuwd wat de rijtijdenwet uitslag van de Raad van State ons brengt.
Daarom, geen last meer van agenten die mijn gegevens (rittenkaart) zomaar willen in zien. Ik neem aan dat niet alle agenten met die kaarten rondlopen.
Er zit een hardnekkig bug op deze site. Ik kan regelmatig het e-mailadres zien van een reaguurder voor mij. Ik zie nu het e-mailadres van Rex.
@ t_x04. De bct is een kostenpost die ritprijzen alleen verder omhoog drijven.
Daar hebben alle bedrijven die illegaal personenvervoer tegen betaling doen zoals belbussen , chauffeursdiensten , snorders, Uber , noem maar op alleen maar voordeel bij. Zij blijven goedkoop en hen wordt geen stroobreed in de weg gelegd. Ik zie niet in waarom een bct snorders of Uber zou kunnen voorkomen. (Die bug zit er al tijden in.)
@Hudson: over de voordelen en risico’s van het gebruik van de autogordel zijn ook diverse rapporten en ervaringsverhalen, het is maar net waar je je doelgroep van probeert te overtuigen. Een goed rapport komt met aanbevelingen. Deze aanbevelingen kunnen reeds overgenomen zijn in regelgeving of technische specificaties waardoor iedere verwijzing naar dergelijke rapporten een onjuiste voorstelling van de huidige situatie is.
@ Peter van Opduin. Peter, je slaat de spijker op z’n kop, zonder dat je er zelf erg in hebt. Deze aanbevelingen uit diverse rapporten zijn NIET overgenomen in de bct . Jou verhaal mist de werkelijkheid. Lees zelf deze rapporten. Degene die een onjuiste voorstelling van de situatie maken zijn ILT, Fabrikanten, KNV. Kom bij ons kijken hoe een goed systeem wel werkt.
Beste Peter, zonder de bemoeienissen van de heer Douwstra zouden we een nog veel hoger (buitensporig) bedrag hebben moeten betalen voor de werkboekjes. Denk je dat ‘Henk’ dan géén 2 werkboekjes had kunnen gebruiken? Overigens zijn alle werkboekjes genummerd en dienden die nummers er juist voor dat men niet met 2 werkboekjes kon werken. Misschien dat de controle daarop niet deugde, maar dat lag dan weer niet aan ‘Henk’.
Overigens ben ik helemaal geen tegenstander van een BCT, maar alleen als hij goed werkt. De overheid kan de taxibranche wel opleggen dat er alleen nog met één bepaald type nieuw ontwikkelde auto wordt gereden, maar als daar dan de remmen het nog niet van doen, de emissienormen niet mee gehaald worden, hij uitsluitend linksaf kan slaan etc. gaan we daar dan ook zo maar mee akkoord? Onaf product is te vroeg aan de markt opgedrongen, moest wel, anders waren alle ontwikkelaars failliet gegaan.
@Rex Urban
Ik neem aan dat dat ook bij de evaluatie meegenomen wordt. Het kan niet zo zijn dat de wet aangepast wordt ten voordele van anderen en dat wij met zware eisen en regels blijven zitten. Gelijke monniken , gelijke kappen.
@ t_x04 Dat zal zeker wel meegenomen worden bij de evaluatie maar dat is te laat. Geen enkele fabrikant zal, mag, kan nu of na de evaluatie de BCT aanpassen omdat het een gecertificeerd product is. We weten nu al dat de bct niet deugt.
En wie zal aanpassen moeten betalen denk je. Je mag verwachtten dat de overheid de bct niet eerder verplicht, voordat het een bewezen goed product, en in de praktijk uitgetest is. Dat is het niet en heb daarom vertrouwen in een rechterlijke uitspraak hierover.
Het onderwerp “Uber” is een waarheid bestaande uit een inhoud met dubbele bodem. De naïviteit voerde de boventoon tijdens het debat van wat waarneembaar is. De achterliggende gedachte en de doelstelling van “Uber”, wat niet in beeld is, is de dubbele bodem, in hoedanigheid van een verborgen agenda.
Met invloed van een kleinere overheid is voor “Uber” de stap naar koppelbazerij gauw gezet, en wil op deze wijze voor zichzelf een nieuw monopolie afpalen. Als ze met hun precaire ‘zelfstandige’ statuut de ‘dure’ sociale bescherming van vervoeropdrachtgevers en chauffeurs in loondienst kunnen ondergraven, zijn ze het Trojaanse paard dat in het fort van de welvaartsstaat Nederland binnenrijdt.
Resumerend; het gaat “Uber” niet om de concurrentie, maar om een monopolypositie, door uitschakelen van andere vervoerspartijen in de aanbestedingsector, met het risico dat het bestaansrecht van het KNV ter discussie komt te staan.
Helaas kon ik niet interrumperen met mijn argumenten, vanwege de tijd dat dit onderwerp met achtergrondinformatie in beslag neemt. Wel kan ik u mededelen dat ik een nota van toelichting heb ingediend bij de Tweede Kamer op basis van rapportages, voor opheldering.
Journalistschrijver Wim Faber Europees ervaringsdeskundige op het gebied van personenvervoer binnen de taxisector, is het met mijn zienswijze eens, welke rol Uber als toekomstig monopolist kan gaan spelen. Het is voor mij onbegrijpelijk, en daarom een teken aan de wand, dat het KNV de zaak Uber bagatelliseert. Om redenen van, heb ik Wim Faber in bezit gesteld van mijn rapporten en een afschrift van mijn nota van toelichting.
Uber is een hype,grote centrales, zijn door Uber met dezelfde bestel apps in een stroomversnelling gekomen.We mogen Uber wel dankbaar zijn voor alle reclame en aandacht voor de taxisector,zelfs in de Politiek gaan de oogjes open.Ik ben nooit tegen een BCT geweest ik had hem zelf al in 1990.Ik ben tegen de pincode waardoor er geen keuzevrijheid meer is,en ik ben tegen de bemoeienis van de zeer domme ambtenaren,waar nog NOOIT EEN ICT PROJECT goed is afgelopen.Automatiseren moet maar doe het goed.
Pardon? Uber dankbaar zijn?? Alles wat over taxi wordt en is geschreven is bagger. Uber ondervind alleen maar positieve berichten. Klanten schrijven dat ze houden van Uber. Uber is geen hype maar een gevaar. Mede mogelijk gemaakt door onze eigen chauffeurs. Ze hebben niet eens door dat uber een dikke vinger opsteekt naar hun met pop.
Ze misleiden het publiek met privé wagens terwijl het gewoon taxi’s zijn die tijdelijk de taxikenmerken verwijderd hebben. Iphone als meter, meer niet.
Als uber de macht heeft begint het uitzuigen van chauffeurs. In Amerika zijn de chauffeurs het al zat, maar kunnen geen kant meer op omdat ze in het web van uber gevangen zitten. Dit staat hier ook te gebeuren met dank aan onze collega’s.
@ Ed Teunissen. Een helder verhaal. Wat is het uiteindelijke verschil tussen de huidige active vervoersmakelaars en Uber? Bij de laatste zijn nu overnames gaande net zo lang tot de kaarten geschut zijn. Grote en kleine ondernemes zijn nu reeds afhankelijk van hen. Is dat wenselijk of is er een alternatief ? Strategie bij KNV of overheid is niet te vinden. Dit zijn gevolgen van de aanbestedings verplichting waardoor taxibedrijven het loodje leggen. Wanneer we dit niet willen moet het roer om.
KNV is de federatieve werkgeversorganisatie voor het beroepspersonenvervoer en het spoorgoederenvervoer. Tot de federatie behoren de sectorverenigingen KNV Taxi, KNV Touringcar en KNV Spoorgoederenvervoer. De verenigingen voeren gezamenlijk activiteiten uit ter ondersteuning van aangesloten vervoerbedrijven en behartigen gemeenschappelijke en desgevraagd ook de individuele belangen van hun leden.
Uber is een internetonderneming die personenvervoer aanbiedt in verschillende landen. Het bedrijf verbindt via zijn mobiele app klanten in 42 landen met officiële taxichauffeurs, maar ook met privéchauffeurs, tegen een provisie vanaf 20% van de ritprijs als gebruikerskosten.Uber vertegenwoordigt het alleenrecht, de wijze waarop, hoe en aan wie de opdrachten worden gedistribueerd, waarbij het behartigen van gemeenschappelijke belangen van aangesloten vervoerbedrijven niet van toepassing is.
@ Ed Teunissen. Ben misschien onduidelijk geweest in m’n vraagstelling.De bedoeling van m’m vraag was: De gevolgen voor taxibedrijven. Of je nou door de hond of de kat gebeten wordt. Een pluspunt van Uber is dat de klant zelf zijn bedrijf mag kiezen. Dat is marktwerking. Dat kan met aanbestedingen meestal niet. De klant is gedwongen het bedrijf te kiezen die de aanbesteding gewonnen heeft. Wat KNV betreft. Die heeft hoofdzakelijk oog voor een paar grote bedrijven/leden.
Het ligt er aan, of je als zz’per georganiseerd bent binnen een overkoepelende organisatie die je belangen behartigt, of dat solo je bedrijf exploiteert en op jezelf bent aangewezen?
@ Ed Teunissen. Grote of kleine bedrijven zzp’er, of solo, het maakt niet uit, allen zijn afhankelijk van “makelaars” Dat dit ten koste gaat van veel failissementen en keuzevrijheid zien we gebeuren.
Wanneer ik naar een winkel ga om iets te kopen, is geen winkelmakelaar nodig. In het vervoer vindt men dit nu kennelijk normaal.
Uber heeft ons hopelijk wakker geschud.
@taxivolendam, helaas is het zo dat ook die winkels tegenwoordig vaak vallen onder ‘makelaars’ (franchises e.d.) schadebedrijven, uitvaartverzorgingen e.d. ook (verzekeringsmaatschappijen) en ga zo maar door… @Ed Teunissen, hoe kan het dat een overkoepelende organisatie als de KNV zelf ook als ‘makelaar’ optreedt (NS-Zonetaxi, 50% eigendom van de KNV)
UberPOP gaat ook ten koste van het ov
Het openbaar vervoer raakt niet alleen klanten kwijt: 18 procent van de klanten gebruikt uberPOP in aanvulling op het ov. Het gaat dan vooral om taxiritjes naar het station om vervolgens een langere reis met de trein te maken, licht een woordvoerder van uber toe. De privétaxi gaat in die gevallen ten koste van bus, tram en metro.
Opmars Uberpoptaxi in Amsterdam is onstuitbaar
De amateurtaxichauffeurs van Uberpop hebben sinds eind juli duizenden ritten gemaakt door Amsterdam en het aantal gebruikers neemt in hoog tempo toe.
De conclusie die je met pop kunt stellen is dat mensen een goedkoper auto met lagere prijzen willen in plaats van veel te dure auto’s met veel te hoge prijzen. Wij doen het laatste. Het resultaat is dagelijks te zien.