Nieuwe rij- en rusttijden pas bekend na advies Raad van State
Taxichauffeurs hoeven vanaf volgend jaar als alles goed gaat niet meer een driedaagse cursus te volgen om de rij- en rusttijden goed te weten. Het kabinet heeft een nieuwe regeling goedgekeurd met ruimere en simpelere regels. Wat de inhoud precies wordt, is nog niet bekendgemaakt. Want eerst moet de Raad van State nog advies uitbrengen over de nieuwe regels, waarna het kabinet de inhoud nog kan wijzigen.
“Het Ministerie van IenM wil ze graag in laten gaan per 1 januari 2015”, weet Hubert Andela van KNV Taxi. “Maar die datum hangt onder andere nog af van de Raad van State.” De Raad van State is een officieel adviesorgaan van de regering. Het bepaalt de eigen agenda en daarom is het niet precies te voorspellen wanneer er een advies ligt.
Amvb
Andela: “Het kan over een maand zijn, maar ook bijvoorbeeld over drie maanden. De concept-regeling – formeel een algemene maatregel van bestuur (amvb) geheten – wordt ook nog een maand ‘voorgehangen’ in de Tweede Kamer. Dat houdt in dat de Kamer als ze dat wil de nieuwe regeling in een vergadering kan behandelen, maar noodzakelijk is dat niet.”
Na de procedure van Raad van State en voorhangen in de Kamer, bepaalt de regering een ingangsdatum en komt de nieuwe regeling, inclusief alle details, in de Staatscourant te staan. Het ministerie streeft dus naar 1 januari als ingangsdatum. “Voor de ingangsdatum zal er nog duidelijke voorlichting komen vanuit KNV”, kondigt Andela aan.
Taxibranche
Over de inhoud van de versoepelde regeling is door het ministerie van IenM overleg gepleegd met brancheorganisatie KNV Taxi, vakbonden FNV en CNV en ZZP Nederland. Duco Douwstra leverde input voor de onderliggende motie van kamerlid De Mos. “De nieuwe regels kunnen dus rekenen op een breed draagvlak. Ze gaan er voor taxiondernemers met chauffeurs in loondienst en voor ZZP-ers gewoon realistisch uitzien straks”, zo vat Andela het samen.
De definitieve inhoud zal binnenkort bekendgemaakt worden. Het kabinet meldt wel alvast dat de regels voor nachtarbeid niet langer wettelijk worden gehandhaafd. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld chauffeurs van straattaxi’s in uitgaansgebieden straks onbeperkt nachtdiensten draaien. Voorwaarde is dat werkgevers zich houden aan de CAO. En dat de wettelijke arbeidstijden gevolgd worden.
Rij- en rusttijd
De normen voor dagelijkse en wekelijkse rusttijd worden vereenvoudigd. Zowel chauffeurs in loondienst als zelfstandigen moeten dagelijks minimaal tien uur rust hebben, maar mogen dit aantal drie keer per twee weken inkorten tot maar acht uur per dag. Verder geldt dat alle chauffeurs per veertien dagen 72 uur rust moeten houden. Dit aantal mogen ze uitsplitsen in perioden van elk 24 uur. De regels voor het houden van pauze blijven ongewijzigd en gelijk aan die in de Arbeidstijdenwet.
Randvoorwaarden voor het voorstel zijn de Europese werk- en rusttijdenregels en de verkeersveiligheid. Daarnaast is het uitdrukkelijk de bedoeling om de regels voor ZZP’ers en chauffeurs in loondienst zo gelijk mogelijk te houden. De nieuwe regels moeten per 1 januari 2015 gaan gelden. De Inspectie Leefomgeving en Transport blijft controleren op zowel dagelijkse als wekelijkse rusttijd en pauze. Daarnaast krijgt het Sociaal Fonds Taxi een grotere rol als toezichthouder op de naleving van de CAO’s.
Bart Pals
Lees ook: Rij- en rusttijden taxichauffeurs definitief versoepeld
De rij en rusttijden en vooral de pauzes blijven moeilijk en soms onuitvoerbaar.Als een chauffeur na 5 uur werken zonder pauze een aanloop ritje krijgt van 150 Km, moet hij deze zeldzame rit dan laten lopen,of na een halfuurtje tegen de passagier zeggen,sorry ik moet pauze nemen anders ben ik in overtreding.En waarom toch weer de bedillerige 3X 24 uur rust in 14 dagen?Waarom niet gewoon na max. 6 dagen 24 uur, zoals voorgesteld.Het is een hele vooruitgang,maar een uitzondering moet ook kunnen
Inderdaad Duco, het is een hele verbetering maar het gaat niet ver genoeg. Ik begrijp ook niet waarom de Motie van de Mos niet één op één is overgenomen. Wellicht dat de RVS er nog een aanpassing in kan aanbrengen…Je moet straks 3×24 uur rust hebben in 2 weken, mag je dan als je over 4 weken werkt de eerste 3×24 pakken in het eerste 3 dagen van de eerste periode en de tweede 3×24 pakken aan het einde van de tweede periode
Sorry Duco, niets ten nadele van jouw inzet maar de irritant pedante prutsers in de regering luisteren niet en zijn van alle realiteitszin gespeend want:”De regels voor het houden van pauze blijven ongewijzigd en gelijk aan die in de Arbeidstijdenwet.”, deze frase is de makke, wat ik ook nergens lees ( maar dat kan aan mij liggen ) is dat “Arbeidstijd/werktijd” veranderd wordt in daadwerkelijke “rijtijd”, dat stomme geklooi van die door ons betaalde idioten hang me ellenlang de strot uit!.
Na jaren van zeiken, klagen, en brieven sturen komt het ministerie plotseling tot de conclusie dat we ten onrechte met een moeilijk uitvoerbaar rijtijdenbesluit zitten te klooien; een afgeleide van het Europese vrachtvervoer -volcontinue- rooster. Beter laat dan nooit, juicht de branche, en het dadeloze KNV huilt mee met de wolven in het bos.
En niemand heeft het meer over de jarenlange controleterreur, het gemiereneuk over die werkmappen met die streepjes en kruisjes, en de duizenden euro’s aan achteraf dus onterechte bekeuringen.
Ja, we zijn goed bezig zo met z’n allen….
En tja, Duco. Denk nou niet dat de rijtijdenwet gewoon worden vrijgegeven. Er moet toch iets te controleren over blijven! Anders zouden we zowaar kunnen stellen dat die hele BCT-komedie uiteindelijk voor niets is geweest! Ik vul op aanraden van de belastingdienst toch ook nog steeds mijn rittenkaart in….
Waarom? je kunt de rittenkaart uit de BCT uitprinten.
bedoel je de dagstaat? t_x04, toch niet alle ritten apart, hoe gaat dat dan?
De digitale rittenstaten incl. de rij- en rusttijden konden al in 2003 uitgeprint worden.De valse voorlichting van de ILT aan de Staatssecretaris dat de BCT EEN REVOLUTIONAIRE UITVINDING was, omdat deze digitale rittenlijsten kon produceren en daarmee een enorme administratieve lastenverlichting zou opleveren,dat is dus een pertinente leugen.STN blijft strijden voor nog minder rijtijden regels,maar dat is een strijd van jaren politieke lobby,eerst maar de 3X24 naar 2X24 ik blijf ze schrijven!!
Ik begrijp alleen niet dat men praat over zzp,ers.Je bent of chauffeur in loondienst of directeur/eigenaar van een taxibedrijf met of zonder personeel.Zonder personeel ben je toch directeus/eigenaar van een eenmansbedrijf en absoluut geen zzp,er!
Douwe Egberts heeft aan Taxichauffeurs een van zijn beste klanten. Wijs mij eens een chauffeur aan die langer dan 4 uur achtereen aan het stuur zit zonder koffie te drinken. Dat zullen uitzonderingen zijn. Koffie drinken is ook pauze maar wordt meestal niet gemeld. De rijtijdenwet was oorspronkelijk bedoeld uit sociale overwegingen omdat chauffeurs met name in de steden lang op de standplaats in hun Taxi vertoefden. Nu worden veiligheidsoverwegingen genoemd. Onzin en misleiding. Toon maar aan.
Het is te hopen dat de Raad van State even de geschiedenisboeken raadpleegt waarom Nederland een rijtijden wet heeft en zich niet laat misleiden door ILT. In de Europese landen is nergens een rijtijdenwet voor taxi chauffeurs gebruikelijk of noodzakelijk. Wat is er tegen om ons aan te passen aan de regels voor taxichauffeurs die gelden in onze buurlanden. We willen toch minder regels en gelijke voorwaarden in de grensgebieden. Mooie kans dus.
In 1984 was het alleen mogelijk om zelfstandig een taxivergunning te exploiteren waar neer je een volledig middenstand diploma en een vakdiploma taxi ondernemer kon overleggen. Hans Hoff slaat de spijker op zn kop, ondernemer zonder personeel.
De huidige taxi ZZP,er koekenbakker zit of in een VOF dan wel procuratie constructie met een Engelse LTD inschrijving.
Deze verarming is dagelijks te zien in de taxibranche.
Beste Hans en Tjerk, jullie zitten er beiden ver naast.Je ben directeur als je in loondienst ben bij een BV of een eigen BV. Een zelfstandige zonder BV en zonder personeel noemen ze een Zzp-er. En Tjerk om een chauffeur in een VOF een koekenbakker te noemen is ronduit dom.Er zijn heel veel keurige vennootschappen, zoals man vrouw VOF enz.Dat er ook veel VOF’s zijn die niet netjes zijn geeft jou niet het recht om alles en iedereen maar over 1 kam te scheren.
@ Duco, Even een vraag voor de duidelijkheid. Een Zzp-er heeft met andere rijtijden te maken dan een directeur, doordat een directeur werknemer is in zijn eigen BV. Voor hem geld daardoor het taxi CAO dan. Wanneer je dus een VOF met je partner hebt, heeft dat voordelen voor de rijtijden. Geen CAO. Klopt dat, of moeten we eerst de precieze uitslag van de Raad van State afwachtten.
M.i. heeft een zzp-er met dezelfde rijtijden te maken als een directeur van een BV voor wat betreft het taxiwerk. De rij- en rusttijdenwet heeft niets te maken met de Taxi CAO. De BV is wel gebonden aan de CAO met chauffeurs in loondienst
@Duco Er staat nergens dat je na 5,5 uur werken pauze moet genieten. Er staat dat bij een diensttijd van meer dan 5,5 uur (en minder dan 10uur) er een pauze van minimaal 2×15 minuten moet worden genoten. Wanneer je die pauze moet genieten staat niet vermeld. In theorie kan je dus 9 uur werken, half uur pauze, nog een half uur werken en dan ben je niet in overtreding.