Vóór zomer duidelijkheid over nieuwe rij- en rusttijden taxichauffeurs
Er komt waarschijnlijk vóór de zomer duidelijkheid over de vereenvoudiging van rij- en rusttijden voor taxichauffeurs. Dat bevestigt een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Milieu desgevraagd. Zo’n 2,5 jaar geleden is een motie van Richard de Mos (PVV) daartoe aangenomen. Ook KNV Taxi, die hier al sinds 2008 voor pleit, hoopt dat het ministerie voor het zomerreces dan eindelijk de Tweede Kamer informeert over de voortgang van uitvoering van deze motie. “Wij zijn heel ver in het overleg over een nieuw Arbeidstijdenbesluit vervoer”, zegt Hubert Andela, secretaris KNV Taxi.
Een belangrijk onderdeel van de motie was om het begrip arbeidstijd terug te zetten naar rijtijd. Want een taxichauffeur die uren op een taxistandplaats aan het wachten is en eigenlijk alleen korte ritjes doet, komt nu nog vaak in de problemen met de rij- en rusttijdenwet. Terwijl er van vermoeidheid door te lang achtereen rijden geen enkele sprake is. En hij loopt wel het risico op forse boetes.
Lokaal taxivervoer
“Precieze details kan ik nog niet geven”, licht Andela toe. “Nu vallen de taxichauffeurs nog onder de regeling die ook geldt voor vrachtauto’s en bussen. Dat vervoer is totaal niet vergelijkbaar met het lokale taxivervoer. Ik ga ervan uit dat er een aparte regeling die toegespitst is op het werk van taxichauffeurs.”
“De overheid heeft niet voor niks KNV en de vakbonden om hun mening gevraagd. Onze leden, bedrijven met 25.000 loondienstchauffeurs en centrales of TTO’s met 3000 aangesloten ZZP-ers, hebben hiervoor hun kennis ingebracht.”
Vakbonden
Uitvoering van de motie, die een heel eenvoudige opdracht aan het kabinet gaf, heeft erg lang op zich laten wachten. Hij is een kleine drie jaar na dato nog steeds niet uitgevoerd. “Dat komt vooral omdat de meningen van de vakbonden en KNV over de motie De Mos mijlenver uit elkaar lagen”, zegt Andela.
“De overheid wil uiteraard graag dat de nieuwe regeling brede steun heeft. Bovendien is het een juridisch technisch onderwerp waarbij twee ministeries betrokken zijn. Arbeidswetgeving valt onder Sociale Zaken en de taxibranche valt onder Infrastructuur en Milieu.”
CAO Taxivervoer
Mocht de minister de Kamer informeren over de nieuwe rij- en rusttijden, betekent dat overigens niet dat de nieuwe regels meteen ingaan. Met de brief kondigt de minister aan welk beleid er gevoerd gaat worden. Dat dient dan nog in wettekst te worden omgezet. De kans is groot dat de nieuwe rij- en rusttijden pas in 2015 ingaan.
De Motie de Mos gaf het kabinet de volgende opdracht:
- Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd,
- Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken,
- Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,
- Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,
- Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,
Inspectie Leefomgeving en Transport
De Inspectie Leefomgeving en Transport controleert alleen op de wettelijke rij- en rusttijden (Atb-v). Sociaal Fonds Taxi zal straks via de Boordcomputer Taxi in staat zijn om te controleren dat zowel de CAO-afspraken over arbeidstijden van loondienschauffeurs nagekomen worden, als de regels uit het Atb-v. Zzp’ers worden niet gecontroleerd door SFT, want alleen taxibedrijven met loondienstchauffeurs vallen onder de cao.
“SFT bevoegd is om boetes op te leggen bij overtreding van het Atb-v”, meldt de CAO Taxivervoer 2014/2015. “Uit de BCT is namelijk alle informatie te halen om controle op naleving van het Atb-v te kunnen doen. Bovendien is hierdoor een 100% controle mogelijk.”
Boetes
SFT zal in de periode 1 juli 2014 tot 1 juli 2015 inventariseren welke informatie de BCT oplevert en op basis daarvan zal een concreet boeteregime worden bepaald door sociale partners. Indien SFT in deze periode constateert dat een bedrijf structureel en moedwillig het Atb-v overtreedt, zal de instantie direct boetes opleggen, zo meldt de CAO Taxivervoer.
“Het is goed dat deze motie eindelijk uitgevoerd wordt en dat zzp’ers geen boetes meer krijgen voor overtreding van die belachelijke regels. Beter laat dan nooit”, vindt Duco Douwstra van Stichting Taxibelangen Nederland die destijds nog input heeft geleverd voor de motie van De Mos. “De huidige regels begrijpt niemand.”
Verkeersveiligheid
“Wat werkgevers en vakbonden in de cao willen afspreken voor loondienstchauffeurs, moeten ze zelf weten”, aldus Douwstra. “Maar vrije ondernemers hebben daar natuurlijk niets mee te maken. En dat de verkeersveiligheid in gevaar komt als een zzp’er een ritje doet van 10 minuten nadat hij een hele dag op een taxistandplaats heeft gestaan, is natuurlijk ook te zot voor woorden.”
De 45.000 taxichauffeurs in Nederland, ook de zzp’ers, vielen tot nu toe onder de Europese regelgeving voor truckers en buschauffeurs die lange reizen maken. Nederland is het enige land in de EU waar dat het geval is. “In de meeste andere landen bestaan een paar, goed te begrijpen rij- en rusttijdenregels voor de taxisectors”, zo legt Andela uit. Hij verwacht dat dit straks ook in ons land zo is.
Bart Pals
Lees ook: Rij- en rusttijden taxichauffeurs worden flink versoepeld
Waarom heeft dat zolang geduurd? Ja eerst Eigen zakken vullen en alle boordcomputers verkopen, en daarna de motie uitvoeren….Voor een ZZP`er zal de BCT dan geen enkele toegevoegde waarde meer hebben en kan zo goed als zeker de prullenbak in, en is dus onnodig ingebouwd….
Hehe, zal er dan eindelijk eens een eind gemaakt worden aan deze krankzinnige rijtijdenwet.
Even voor de duidelijkheid, de motie de Mos is geheel door mijn opgesteld en letterlijk zo ingediend door Richard de Mos.Dat er zolang geen uitvoering is gegeven aan deze motie,komt doordat alle instantie’s zoals, SFT,FNV,Rover,IenM,consumentenbond enz. eerst hun mening daarover moeten geven.En al deze bureaucratische organisatie’s,willen alleen maar, meer en nog meer regels,daarmee houden zij zichzelf instant.Daarom is het ook zo belangrijk dat we samen daartegen de strijd aangaan.
45uur werktijd per week is erg weinig voor een ondernemer daar ben je zo doorheen.
Met de bct mag je officieel niet eens pauze nemen op de taxi standplaats dus door die 9 uur per dag ben je zo doorheen als je elke dag een paar uur op de standplaats staat, mocht je toch stiekem op de standplaats pauzeren dan komt er nog bij dat taxitronic en cabman ook beweren dat je in je pauze tijd de wagen geen meter mag rijden/ophalen want dan pauzeer je eigenlijk niet meer volgens hun en werk je.
Nogmaals, in je pauze mag je wel rijden. Maar geen taxivervoer doen.
En waarom dan nog een BCT aanschaffen?
Inderdaad Duco en het feit dat de motie door PVVer de Mos werd ingediend speelde uiteraard ook een grote rol, het dwarszitten van de PVV is voor de “goed menschen” belangrijker dan de belangen van ZZPers, ook de vakbonden zijn zeurpieten die er eigenlijk geen snars van begrijpen!.
Ja Abdullah dat is de volgende vraag….buiten het feit dat ik ‘m (de BCT) wel makkelijk vind diend hij weinig doel behalve het beschermen van den loonchauffeur tegen misbruik door die boze enge taxibazen.
@Rex Urban
heb je misschien een artikel of een link naar een website waar ik dat kan bevestigen
want taxitronic en cabman blijven er maar op door hameren dat je in je pauze absoluut niet mag rijden en dat als je wel rijdt de bct dit registreert en je dus een boete zou kunnen krijgen van de inspectie.
Lees de rijtijdenwet Chand. Je mag in je pauze doen wat je wil. Dat is je eigen tijd. Als jij dus een broodje in je pauze wil gaan halen mag jij dat doen net als iedereen in Nederland. Met de fiets of Taxi, wat jij wil. Maar geen personenvervoer tegen betaling, want dat is taxiwerk. Het rijden in de pauze is een van de zovele punten die je handmatig aan moet geven waardoor de gegevens opgeslagen in de bct niet betrouwbaar kunnen zijn.
@ Chand. Een werknemer hoeft in zijn pauze niet bereikbaar voor zijn werkgever te zijn. De bct mag in je pauze niet opslaan waar je bent of wat je doet.(Dat is jou Privacy) Een eigen rijder moet zich aan de arbeidstijden houden. Eigen rijder heeft geen CAO. Maar ook recht op privacy. Hij mag zelf zijn pauze’s in vullen. Daardoor of daarvoor is de bct ook ongeschikt en zullen aangepast moeten worden. Dat is niet leuk voor fabrikanten omdat 33000 bct’s aanpassen veel geld kost.
Beste Chand, kijk even op de ABC cursus van Taxikeurmerkadvies http://rmcbedrijfsschool.nl/cabmanabc?pid=34326 hier zie je dat Arbeidstijd Pauze geregistreerd worden als pauze. Hoe zou je dat ander op moeten lossen, als jij thuis wil gaan eten,precies wat Rex zegt en dat roepen wij al 8 jaar en de echte deskundigen ook.De BCT is een tijger van papier zonder tanden.Iedereen kan zich er op beroepen dat hij de BCT niet snapt en daar kan je geen boete voor krijgen,geen 1 rechter zal dat toestaan
De BCT van mij doet het niet meer en ze komen pas volgende week naar kijken.
De ILT en ook de leveranciers zeggen dat ik wel een handmatig registratie van ritten mag bijhouden zolang de BCT het niet doet.
Maar welke registratie dan? Met een kapotte BCT mag ik een klanten vervoeren omdat de prijs niet zichtbaar is…Welke ritten met ik dan handmatig registereren? En wie gaat al die omzet-verlies van mij betalen?
Het is heel erg raar. De ILT zegt dat ik bij een kapotte BCT handmatig de rittenstaat moet bijhouden, maar ik vraag me af hoe? Als de BCT kapot is mag ik gewoon niet rijden omdat de klant de prijs niet kan zien. Zelfs klanten met prijsafspraak vervoeren mag niet met een kapotte BCT of Taximeter…
Wat moet dan handmatig bijgehouden worden?
De enige optie is staken met werken.Dat zegt genoeg over de kennis van de minister en alle andere die de wetten maken over taxi-vervoer..gewoon 0,0 kennis.
Uber rellen in Londen: http://www.emerce.nl/nieuws/uberrel-londen-de-app-meter?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=uberrel-londen-de-app-meteren wij maar aanmodderen met een systeem ver uit de vorige eeuw. De IVW projectmanager heeft tot 2010 ruim 7 jaar leiding gegeven het BCT project,daarna heeft het tot nu toe nog 4 jaar doorgemodderd en over 2 jaar kan het er allemaal weer uit.Net als met het wachttijd drama,de printer verplichting TX,Kiwa.Ik wil een einde maken aan deze willekeur.
Zoals ik al steeds meld: de taxiwet weer terugbrengen naar wat hij was voor wp2000 en de rijtijden vereenvoudigen of zelfs afschaffen. Doordat je de taxiwet weer globaal naar het oorspronkelijke brengt heb je ook geen dure TTO’s meer nodig. Nadat de WP2000 kwam is het alleen maar een geldverslindende wet geworden en daarbij niet te vergeten een grote geldklopperij. En alleen de opgezette instanties en het kiwa is er alleen maar rijker van geworden en de taxi ondernemers en ZZP’ers alleen
maar ARMER van geworden……….
Zou het niet mogelijk zijn als Taxibelangen Nederland lid zou worden van het KNV met al de STN leden , dan worden de grote jongens helemaal onder gesneeuwd bij het KNV en kan je wat bereiken bij het stemmen in een vergadering. Zo maak je een vuist en kan je ook hierdoor wat bereiken. DVG is toch ook lid van KNV met al hun franchisers ?
Het blijft mij steeds verbazen dat je hier bij elke berichtgeving/artikel niemand van de grotere partijen geen reactie van zie verschijnen.
@ Hassan. De bedrijfsschade die je oploopt door je kapotte bct moet je zorgvuldig vast leggen , zo goed mogelijk. Je kan wellicht een beroep doen op productaansprakelijkheid. Daarbij heb je dit nodig.
@ Taxi Volendam,
bedankt voor de reactie. Ik schat mijn omzet-verlies of bedrijfsschade tot volgende week (pas volgende week kreeg ik een afspraak van hun), dus in totaal 2 weken na de inbouw van BCT rond 1000 Euro..
Maar wat moet ik doen om hun aansprakelijk te stellen voor de schade?
Moet ik een advocaat hebben of kan ik dat zelf ook?
Snap het probleem niet, vind de boordcomputer wel goed. Iedereen die tegen controle is, is in mijn ogen al verdacht! Als je niets te verbergen hebt, dan is de bct helemaal zo slecht nog niet! Sterker nog, het zorgt ervoor dat men minder administratie heeft. Dat er kinderziektes zijn is vervelend, bij mij (nog) niet dat lost wel op De bct is prima alleen pak de Kiwa aan. Daar zitten de echte ratten. Ook natuurlijk de minister met eigen belang. Dieven.
@Taxi Lichtstad,
ik heb ook niks tegen een goedwerkende BCT. Maar het blijft een risicofactor. Wacht tot al die storingen gaan optreden bij jou, dan pas weet je hoe het is…..Het is een gevoelig apparaat die snel kapot gaat en vaker storingen heeft. Vroeger of later komen die problemen wel…Even geduld hebben..
@Taxi Lichtstad. Mag jij vinden. Maar leg eens uit wat de verbetering is t.o.v al die bedrijven die reeds 15 jaar geautomatiseerd zijn. Niemand is tegen controle. De BCT is kinderlijk eenvoudig te manipuleren. Wie heeft daar voordeel aan? Vergelijk de boordcomputer eens met de gebruikte Taxiterminals en geef daarna een oordeel.
@ Taxi Lichtstad.
Het is begrijpelijk dat je het probleem niet snapt en de meerwaarde van een BCT ook niet, wat blijkt uit hetgeen je schrijft . Er staat nergens te lezen dat iemand tegen controle is wat je beweerd. Minder administratie is ook kletskoek. Wanneer je het uit wil leggen graag,misschien kunnen we wat opsteken
Hoeveel uren mag je straks rijden dan?
Hoeveel dagelijkse rust is dan wel verpicht?
@ Rodney, Precies dat zou ik ook weleens duidelijk uitgelegt willen hebben. zeker voor de kleine zelfstandigen. die veel pauzes en/of gebroken diensten draait vanwege pieken in het werk.
Hoe zit het dan met contract vervoer werk bij bios
Hebben wel bct maar er is er niet een die het doet.