Halbe Zijlstra belooft evaluatie rij- en rusttijden taxichauffeurs
VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra vindt dat bekeken moet worden of de huidige wetgeving omtrent rij- en rusttijden van taxichauffeurs nog wel haar doel bereikt. Als dat niet het geval is, moet dergelijke wetgeving afgeschaft worden. Die toezegging deed hij op BNR aan Duco Douwstra, voorzitter van Stichting Taxibelangen Nederland.
Douwstra liet op BNR weten dat de Nederlandse overheid teveel zinloze wet- en regelgeving heeft waar ondernemers last van hebben. “Een wet is vaak snel aangenomen, maar we komen er vervolgens vaak nooit meer vanaf.” Als voorbeeld noemt hij de rij- en rustttijden voor taxichauffeurs. Zijlstra zat toevallig in de uitzending en reageerde op Douwstra.
Rij- en rusttijden
“Rij- en rusttijden voor taxichauffeurs komen nergens in de wereld voor, behalve hier. Hoewel controle erop nagenoeg onmogelijk is, heeft het nog nooit tot een ongeluk geleid. Terwijl we wel honderd miljoen moeten investeren om de krakkemikkige controle erop te verbeteren”, zegt Douwstra.
Zijlstra geeft toe dat regelgeving die niets toevoegt geschrapt dient te worden. “We proberen elk risico uit te sluiten. De wet zal waarschijnlijk bedoeld zijn om te voorkomen dat taxichauffeurs de verkeersveiligheid in gevaar brengen omdat ze oververmoeid zijn. Maar daar schieten we heel vaak in door. En ook deze wet moet je continu tegen het licht houden om te kijken of hij de gestelde doelen nog wel bereikt.”
Motie De Mos
In november 2011 is overigens nog motie De Mos aangenomen door de Tweede Kamer. Die motie gaf VVD-minister Schultz van Haegen opdracht tot een verregaande versoepeling van de rij- en rusttijden. Schultz heeft de motie vooralsnog niet uitgevoerd. De rij- en rusttijdenwet zou volgens de aangenomen motie als volgt moeten wijzigen:
- Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd,
- Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken,
- Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,
- Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,
- Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s
Beluister de BNR-uitzending met Duco Douwstra en Halbe Zijlstra
Lees ook: Rij- en rusttijden taxichauffeurs worden flink versoepeld
Yeah, Yeah. Nu komen we weer wat verder. Vorig jaar heeft de voorzitster van het IMF Mevr Christine Lagarde al hier in NL een toespraak gehouden , en zij vertelde daarin ook dat Nederland teveel regelgeving heeft en met name ook voor de startende ondernemers. Zij vind het voor de starters hier ook te moeilijk om wat te starten vanwege de exorbitante regelgeving van nederland. Wij zijn het enige land in de wereld die veel teveel regelgeving heeft.
Na een jaar hard werken ben je eindelijk aan vakantie toe. Je hebt de laatste werkdag erop zitten , en wil eigenlijk gelijk met je auto naar bijv. Frankrijk of noem maar op rijden. Rij en rusttijden ken je niet want je hebt bijv een kantoorbaan. Ben je dan geen gevaar op de weg ? Je kan hiermee misschien wel een heeeeel grooooot ongeluk veroorzaken ? OF Je hebt een kantoorbaan en neemt een bijbaan als taxichauffeur voor een aantal uurtjes in de avond. Dan ben je zo geheten geen gevaar op de weg?
Uit het gesprek met Zijlstra blijkt wel hoe broodnodig het is dat Taxibelangen er komt. Bij Zijlstra en de 2e kamer leeft kennelijk het gevoel dat veiligheid de reden van de rijtijdenwet is. Niet dus. Deze wet is achterhaald waardoor hij verdwijnen kan. Dit gaat niet vanzelf. Douwstra geeft hier het goede voorbeeld, hij tracht er iets aan te doen. Dit verdient daarom al onze steun en kan 100 miljoen € besparen wat ons de bct kost om de rijtijden te controleren. Steun Taxibelangen.
De bct gaan ze echt niet meer afschaffen denk ik, het blijft een controle apparaat voor de (eventueel versoepelde) rtw. Ik heb me wel aangemeld voor steun aan Taxibelangen.
Beste Rodney, Bedankt voor de aanmelding, alleen als echt iedereen meedoet gaan we alle gevechten winnen.De BCT is een mislukking,de goedwillende ondernemers offeren zich op dit moment op om de BCT’s te testen,maar ze worden daar niet blij van.Alleen al dat de leveranciers de met de RDW eis akkoord zijn gegaan om niet online te mogen updaten,is belachelijk.De huidige zeer geavanceerde systemen mogen dat wel,nog geen 30% heeft een probleem kastje ingebouwd 1 jullie wordt nooit gehaald.
Dus de inbouwdatum zal weer worden uitgesteld,maar dat niet alleen in de Politiek komt men er steeds meer achter dat ze achterlijk bezig zijn.Straks komen de mensen die alles willen saboteren en daar loopt het dood. De leveranciers overleven de problemen waarschijnlijk ook niet,het is een doodlopende weg.Wees niet bang voor de ILT dreigementen en intimidatie,de echte rechter spreekt jou gegarandeerd vrij.ILT kan jou niet verplichten om met de BCT dezelfde ellende mee te maken als jou collega’s
de taxiondernemers die de BCT reeds in hun auto hebben kunnen niet langer dan 12 uur in de auto zitten dan geeft het systeem aan dat het erop zit maar als ik mijn eerste rit ga rijden en daarna 4 uur stil sta wat nu dagelijks gebeurt ik dus niet genoeg inkomsten kan genereren hoe kan ik dan als ondernemer overleven wij moeten in bloktijden kunnen rijden dit kan nu niet dat is de zoveelste blunder die de staat maakt weg met de bct. reactie graag.
van Glenn nog even dit Duco ik ben genegen om de bct niet te laten inbouwen maar als er een rechtzaak komt gaat de stichting mij hierin ondersteunen zo ja laat mij weten want het is van de gekke de staat zegt en wij dansen maar als trouwe ingezetene van nederland college laat mij toch niet lachen jullie hebben geen ballen durven niets te ondernemen bang dat geen inkomsten meer zal krijgen laat mij niet lachen en laten wij nu maar eens een vuist maken laat zien dat je ballen hebt reactie graag.
Wij hebben deze week de BCT in laten bouwen omdat die afspraak nu eenmaal al een paar maanden ingepland stond en er anders geen tijd meer zou zijn.
Nu heb ik die jongens van de inbouw gesproken en gevraagd hoeveel zij er inmiddels in hebben gebouwd. Het volgende kreeg ik als antwoord : vorig jaar 28 en dit jaar bij de TCA 300 maar daar buiten maar 30 stuks.
Ik voel me nu al genaaid dat ik het heb laten inbouwen. word vervolgd.
Daar komt ook nog eens bij dat ik gelijk al met storingen te maken hen. In eerste instantie hadden ze hem niet gekoppeld aan de taxa meter en mij was dit niet verteld (ik vraag me af waarom niet wisten ze soms al dat het niet zou werken?)Ik kwam er achter en toen kon ik terug komen om hem te koppelen. 1,5 uur later ja hoor het werkt. De eerste rit die ik doe gaat het opstarten goed en vervolgens kom ik op Schiphol stop de taxa en vervolgens niets!!! word vervolgd
. Daar komt ook nog eens bij dat ik gelijk al met storingen te maken hen. In eerste instantie hadden ze hem niet gekoppeld aan de taxa meter en mij was dit niet verteld (ik vraag me af waarom niet wisten ze soms al dat het niet zou werken?)Ik kwam er achter en toen kon ik terug komen om hem te koppelen. 1,5 uur later ja hoor het werkt. De eerste rit die ik doe gaat het opstarten goed en vervolgens kom ik op Schiphol stop de taxa en vervolgens niets!!! word vervolgd
Geen overbrenging van het bedrag naar de taxa en ik kan ook niets uit printen. De hele rit is niet opgeslagen. Daar sta je dan met de hand bonnetje schrijven maar weer. De zelfde dag nog een paar keer het zelfde probleem. Ik heb contact opgenomen en krijg te horen dat er nog een klein probleempje in de software zit en als het goed is word het tussen nu en 2 weken verholpen. Ook krijg ik steeds melding dat de gegevens niet over gebracht kunnen worden van de chauffeurskaart. word vervolg
. Antwoord: ja dat weten wij ook nog niet. De ene doet het wel en de andere niet. Weet je wat nu het mooie is : Het enige wat wel werkt is dat de rijtijd word opgeslagen. Dus wat de overheid nodig hebt dat werkt wel. Dit betekend dus dat je alleen de nadelen ervan heb want een werkmap bij houden gaat veel sneller en is veel overzichtelijker om te zien hoe je er voor staat. Nu moet je altijd de auto in om je gegevens in te zien. Als het al lukt om er in te komen. word vervolgd
Alle voordelen die je kan hebben met het vervallen van de rittenstaat ed. werkt niet. Mede Taxi collega’s pas op als je het in laat bouwen en laat je eerst informeren of alles al werkt en laat het anders niet inbouwen. einde bericht. Graag reacties!!!
Beste Ruud, welke BCT heb jij in laten bouwen?
Beste Rodney Barten, het merk van de BCT is taxitronic en de taxa meters zijn van hale. 1x normale en 1x spiegelmeter. Ik hoorde al van een andere chauffeur dat deze samen veel problemen geven.
Vandaag weer gereden. De eerste rit werkte de BCT en de tweede rit weigerde deze weer. de taxa geeft aan “bussy” en vervolgens krijgt de taxa de gegevens niet naar de BCT. Ook gaat de BCT niet meer terug naar onbeladen.
Je kan niet meer naar het begin scherm dus ook geen dienst afsluiten.
Ik ben er klaar mee. Pas eruit gehaald en lekker op de vertrouwde manier met de werkmap verder. Het mooie is nu dat je wel de taxa kan gebruiken zonder de BCT maar je kan niet meer printen.Wat printverplichting
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. (=iemand die vooraf weet wat er fout kan gaan…. Rapporten gemaakt i.o.v. ILT, staat in geschreven dat de bct niet deugt. Daarom onverstandig deze , en bovendien niet in de praktijk uitgeteste bct aan te schaffen. Resultaat zie je nu. Laat je niet onder druk zetten door ILT. We leven in een rechtstaat. Daar moeten we vertouwen in hebben.
Ik heb de eerste aanbetaling gedaan bij Quipment en waarschijnlijk volgt de inbouw van de BCT in april. Maar niet eerder als alles naar behoren werkt. Alleen denk ik zelf dat ik niet zoveel last heb van de regelgeving omdat ik voor vaste opdrachtgevers werk en daarnaast doe ik wat zittend ziekenvervoer. Dit werk voer ik uit met 8 collega’s zzp. Wel vind ik dat wij van die belachelijke 45 aaneengesloten rust af moeten . Ik heb mij wel aangesloten bij STB van Duco, want eendracht maakt sterk.
@ Andre, Je zou juist gemak en voordeel van regelgeving en / of een BCT moeten ondervinden. Het tegengestelde ondervind je er van. Meer onkosten en boehouding. Dat is toch ook belachelijk.
Laten we gezamelijk maar snel een rechter raadplegen, i.p.v. ons verder te laten uitspelen door ILT.
Vooruitlopend nog even over de pauze regeling voor Zzp-ers.Ik hoor heel veel dat iedere zelfstandige denkt dat voor hem dezelfde regels gelden als voor een chauffeurs in loondienst, pauze na 4,5 uur.Een Zzp-er dient zijn pauze op te nemen tussen de 5,5> en de <10 uur.Maar om het ingewikkeld te maken hij mag weer niet de pauze opnemen aan het einde van zijn dienst.Dus hij mag ruim 9 uur rijden zonder pauze.Lees de brief van Huizinga,na mijn vraag. file:///C:/Users/Duco/Downloads/20093182.pdf
Politie agenten klagen nu , dat ze heeele lange dagen moeten maken tijdens NSS TOP , Hmmm, volgens mij komt de veiligheid van de burgers ook in het gedrang door te weinig rust uren. Ik zou zo’n politie agent niet tegen willen komen met zijn rij en rust uren.
Bestuurders van vrachtauto’s en taxivoertuigen hebben in ieder geval één ding gemeen: ze verdienen hun brood met het besturen van een auto. We noemen hen daarom beroepschauffeurs.
Eenzijdig afschaffen van de Rij- en rusttijdenwet voor taxichauffeurs is op zijn minst vreemd te noemen. Prima, maar dan ook voor het goederenvervoer. Maken we de planners verantwoordelijk voor voldoende rust van de chauffeurs en kan de chauffeur zelf hiervoor niet meer bekeurd worden. Einde betutteling!
http://www.taxipro.nl/ondernemen/2014/03/17/halbe-zijlstra-belooft-evaluatie-rij-en-rusttijden-taxichauffeurs/comment-page-1/#comment-11928
Rij- en rusttijden van Taxichauffeurs vs vrachtautochauffeurs..
Zie onderstaande reactie van De Transportmakelaar
@DTm: RTW voor vrachtwagens is een internationale aangelegenheid, dit in tegenstelling tot de RTW voor taxi’s die alleen in NL geldt. Zo makkelijk is het dus niet. Bij een ongeval met een vrachtwagen, eventueel met gevaarlijke stoffen, is de impact vaak vele malen groter als bij een ongeval in het personenvervoer.Daarnaast is het besturen van een vrachtauto en de verantwoordelijkheid die daar bij hoort een ietsje pietsje anders als bij een taxi.
Nederland zou zich kunnen aanpassen aan de Europeese regelgeving.
Daarin komt de bij ons gebruikte rijtijdenwet niet voor.
Zolang er geen nuttig en aantoonbaar doel aanwezig is afschaffen deze onzin.