Schultz weigert ook Tweede Kamer inzage in Kiwa-contract
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur weigert ook Kamerlid De Rouwe (CDA) inzage te geven in het contract van het ministerie van Infrastructuur met Kiwa voor de verstrekking van chauffeurspassen. Ze wees eerder al een WOB-verzoek daartoe af. De overeenkomst zou ‘vertrouwelijke bedrijfsgegevens’ van Kiwa en ‘arbeidsrechtelijke informatie van medewerkers’ bevatten die de minister liever geheim wil houden.
“Het verzoek is geweigerd omdat de overeenkomst vertrouwelijke bedrijfsgegevens van Kiwa N.V. en arbeidsrechtelijke informatie met betrekking tot medewerkers bevat, en vanwege de onderhandelingspositie van de Staat en het daarmee verbonden publieke belang”, antwoordt minister Schultz van Haegen op de vragen van De Rouwe.
Aanbesteding
“Na een daartoe gehouden aanbesteding is aan Kiwa N.V. de opdracht gegund om een aantal taken voor de overheid uit te voeren. In het kader van deze aanbesteding is de nodige informatie openbaar gemaakt. Dat er een aanbesteding heeft plaatsgevonden is niet relevant in de beoordeling van het verzoek tot openbaarmaking in het kader van de WOB”, vindt de minister.
De brancheorganisaties KNV, TLN en EVO eisen al geruime tijd inzicht in het contract. Reden is dat de tarieven voor chauffeurskaarten en vergunningbewijzen tot tweeëneenhalf maal duurder zijn dan in andere Europese landen. Ook is onduidelijk voor hoeveel jaar Kiwa het monopolie hierop heeft. Het zou gaan om een overeenkomst van maar liefst 2 x 20 jaar.
Kiwa
KNV blijft het dan ook uitermate vreemd vinden dat ter zake doende onderdelen van het contract tussen de overheid en Kiwa niet openbaar zijn. “Het ministerie heeft transparantie hoog in het vaandel, maar transparantie lijkt alleen mogelijk bij onbelangrijke zaken”, aldus KNV directeur Ad Toet.
Openbaarmaking zou niet mogelijk zijn met het oog op concurrentiegevoelige informatie. Maar in hoeverre is er sprake van concurrentiegevoelige informatie als een contract twee keer 20 jaar duurt: dan is er helemaal geen concurrentie. Hoofdredacteur Jos Haas van Nederlands Vervoer, die de WOB-procedure startte, zegt niet verrast te zijn door de antwoorden. Meer duidelijkheid is volgens hem noodzakelijk.
Tarieven
“Het blijft jammer dat de minister maar niet openbaar wil maken hoe de tarieven zijn opgebouwd. In de antwoorden op de Kamervragen wordt bijvoorbeeld gerept over een compensatie die in de tarieven zou zijn ingebouwd voor ’tekorten bij andere transportmodaliteiten’. Dat heeft een zweem van bevoordeling of valse concurrentie in zich.”
“Zolang niet duidelijk is waarom Nederlandse chauffeurs meer moeten betalen voor hun chauffeurskaarten dan hun buitenlandse collega’s, zal dit niet weggaan. Het gaat niet alleen om digitale chauffeurskaarten, maar ook om hoe Kiwa omgaat met het vergunningentraject. In de taxisector worden voorbeelden genoemd van onder andere het omzetten van een vergunning van eenmanszaak naar bv, wat de ondernemer meer dan 2300 euro kost”, aldus Haas.
KNV
KNV zal zich op alle mogelijke manieren blijven verzetten tegen de te dure kaarten en vergunningen. Jos Haas heeft met ondersteuning van KNV intussen officieel bezwaar gemaakt tegen de afwijzing van de openbaarmaking.
Ook KNV Taxi geeft zich niet gewonnen. “Bewaar de facturen van KIWA goed”, adviseerde KNV Taxi voorzitter Jan Zaaijer tijdens één van de laatste ledenvergaderingen. “Ze zullen ooit van pas komen als we geld terug gaan eisen.”
Lees de antwoorden van de minister hier.
Zegt weer genoeg toch! Ze zijn ook erg vriendelijk aan de telefoon bij Kiwa… Wat een aanfluiting!!!!!
conclusie : de subsidie van de boardcomputer a 600 euro per taxivoertuig wordt via de kiwa door ons zelf vergoed !
hoe noemen ze zoiets ook al weer een sigaar uit eigen doos ?
En die kun je dan fijn buiten oproken want dat mag niet meer in deopenbare ruimte……..
De overheid doet ook hiermee beslist niet onder voor andere grote criminele organisaties. Na de vastgoedfraude, fraude woningbouwcorporaties, banken, scholen, NS en wat eigenlijk niet. Moet ook de KIWA in bescherming genomen worden. Wie heeft hier de steekpenningen gekregen of krijgt deze nog steeds voor minimaal 3 miljoen in de schoot geworden, winst per jaar uitsluitend op de chauffeurspassen. Welk maatschappelijk belang bedoeld de minister? Zal ik de pas met dikke winst maken voor € 20,–
Nederland begint steeds meer te lijken op Italie en Griekenland. Ook in Nederland is de Mafia doorgedrongenin de regering.
Het is alleen nog wachten op de sappige sex schandelen over b.v. Rutte.. De arbeiders wordt op alle
manieren uitgeperst ter meerdere glorie van de de rijke. Onze minister zal wel een mooie goed betaalde baan in de toekomst krijgen bij KIWA! Haar banussen hebben we al betaald.
Ik denk dat Rutte 24 X 7 SM sex heeft met heel Nederland en dat hij uitsluitend opgewonden raakt van zichzelf. En als ik naar het gribus en hun voorgangers in Den Haag kijk, is Rutte beslist niet de enige. Waarom weigeren we niet gewoon, om de chauffeurs pas te accepteren, of gaan we er niet massaal tegen protesteren, er is toch voor de meesten bijna geen werk, dus tijd genoeg. Ik moet trouwens wel het KNV een groot compliment geven, over hun volharding. De knuppel in het hoenderhok, geweldig.
Even iets anders voor onze minister,hoe zit het met de nieuwe rij en rusttijden die verleden jaar al aangenomen zijn in de tweede kamer. Het is nu zo dat als je op maandagmorgen een schoolrit hebt om half acht je op zaterdag na half elf niet meer mag rijden vanwege de wekelijkse rusttijd van 45 uur.
Wie weet hier antwoord op? Gaarne Uw reactie.
Ik heb het het nog maar eens samengevoegd, zodat iedereen het duidelijk heeft. En wanneer je dit uitprint en overlegt bij een proces, met de vraag of de rechter het jou even uit kan leggen. Dan zal er onmiddellijk vrijspraak volgen, omdat ook de rechter gelijk zal zeggen dit is in een krankzinnige gesticht bedacht. Doe daar ook even het boeterapport bij, u kan op 175 verschillende manieren beboet worden mbt. rij-en r.
https://docs.google.com/file/d/0B3YU89__J9d9OGRfWmVyRG40aWM/edit?usp=sharing
De taxibranche krijgt veel meer vrijheid om de rij- en rusttijdenregeling zelf in te richten. Normaliter zet een minister een motie om in wetgeving. Volgens de onderstaande motie de Mos, op verzoek van Duco Douwstra:
•Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd,
•Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken,
•Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,
•Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,
•Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,
Het zal toch niet toevallig zijn dat Camiel Eurlings, straks hoogste baas is bij de KLM, hij heeft de contracten met de KIWA gesloten, die nu geheim moeten blijven. KIWA financiert de luchtvaart vergunningen, met de winst van de taxivergunningen, was de laatste verklaring directeur van KIWA. KIWA zou ook p/min 300 medewerkers van de IVW overnemen, maar hadden er naar schatting aan 30 genoeg. Bij bovenstaande is uitgegaan van aannames, waarheid blijft geheim kan het daglicht niet verdragen
Tja ik heb 20 december mijn aanvraag ingediend, en na 5x bellen een tijdelijke pas ontvangen.
Ingediend door het CBR, bewijs van goed gedrag + medische verklaring.
Vandaag binnen gekregen 20-2-13
Heerlijk ik had met kerst al kunnen werken.
Zolang Minister Schultz weigert om ook de Tweede Kamer inzage in het Kiwa-contract te geven, kan ik niet anders concluderen dan dat zij zich schuldig en dus medeplichtig maakt aan het faciliteren van een criminele organisatie als de KIWA . Het is natuurlijk niet niks dat de overheid zonder uitleg toestaat dat een branche die economische al in zeer zwaar weer verkeerd. Zich ook nog eens voor 3 miljoen per jaar af moet laten persen.Om de KLM van Eurlings goedkope diensten te kunnen leveren
In BNR uitzending 22-4-2013 wereldwijd hoge boetes voor kartel afspraken chipkaarten. Is extreem misbruik maken van een monopolie positie niet nog veel erger. Luister naar BNR
http://www.bnr.nl/?player=archief&fragment=20130422140300300