Kiwa: dien snel aanvraag in voor omwisseling naar Chauffeurskaart BCT
Kiwa is gestart met de omwisseling van de taxipas naar de Chauffeurskaart BCT. Hierbij moeten taxichauffeurs een aantal zaken goed in de gaten houden. Belangrijk om te weten is dat het omwisselen niet automatisch gebeurt. De taxichauffeur of zijn werkgever moeten hiervoor zelf een aanvraag indienen. Mocht de ontvanger de bijbehorende PIN- en PUK-code (bedoeld voor gebruik in de Boordcomputer Taxi) kwijtraken, dan brengt Kiwa hiervoor de kosten van een nieuwe kaart in rekening: 127,33 euro incl. BTW.
Vanaf 1 november 2012 is de oude taxipas niet meer geldig. Iedereen moet dus zo snel mogelijk een nieuwe pas aanvragen. Kiwa heeft inmiddels een kleine 20.000 aanvragen ontvangen voor de omwisseling, vertelt Tessa Helvensteijn, accountmanager Kiwa.
Aanvragen
“Er zijn momenteel ruim 60.000 mensen die beschikken over een geldige chauffeurspas. Het is belangrijk dat mensen niet tot het laatste moment wachten. Vraag de pas aan voor 31 augustus, dan heb je die 1 november zeker binnen”, adviseert ze. “Maar wacht je tot oktober, dan kan het zijn dat je hem niet 1 november in huis hebt. Dat betekent dat je vanaf dat moment niet over een geldig document beschikt en dus niet mag werken als taxichauffeur.”
De aanvraag voor de omwisselingactie is tot 30 september digitaal in te dienen. Daarna moet een chauffeur bellen. Helvensteijn: “Dat kunnen we aangeven wat op dat moment de verwachting is qua productietijd. En dat hij hem dus wellicht niet op tijd binnen heeft.”
Procedure
Chauffeurs die de aanvraag indienen, ontvangen hiervan per email een bevestiging. Bij de reguliere procedure krijgen chauffeurs binnen drie weken een afhaalbericht per post. Aanvragen voor de omwisselprocedure kunnen door grote drukte wat langer duren.
De procedure voor de omwisselactie is als volgt: een taxichauffeur kan hier een aanvraag indienen. De chauffeur krijgt een bevestigingsmail met daarin de ingevoerde gegevens. Na enkele weken ontvangt hij een afhaalbericht per post. Hiermee kan hij binnen 7 weken op het postkantoor de nieuwe pas afhalen.
Boordcomputer Taxi
Een dag voor bezorging van het afhaalbericht ontvangt hij per post de bijbehorende PIN- en PUK-code in een separate brief. Die codes zijn nodig om straks op de Boordcomputer Taxi in te kunnen loggen.
“Het is belangrijk dat de taxichauffeur deze codes goed bewaart”, zegt Helvensteijn. “Want wij kunnen die later namelijk ook niet meer opvragen. Dus als hij wel het afhaalbericht ontvangt, maar binnen enkele dagen geen pPIN- en PUK-code, dan moet hij zo snel mogelijk met ons bellen. En als hij ze kwijtraakt, moet hij een nieuwe pas aanvragen. Dat kost 127,33 euro.”
Werkgever
Het kwijtraken van de codes is bijvoorbeeld risicovol als een werkgever pas in 2013 overstapt op de Boordcomputer Taxi. Dan is het een jaar geleden dat de chauffeur hierover een brief heeft ontvangen en moet hij zelf zorgen dat hij nog altijd weet waar hij de brief met codes heeft gelegd. Want zonder code, kan hij de pas niet gebruiken in een BCT.
TaxiPro.nl adviseert iedereen dan ook zijn codes meteen na ontvangst naar zichzelf te emailen. Zo kun je ze altijd achteraf nog opzoeken in je mailbox. Overigens kunnen chauffeurs deze originele pincode straks via een BCT wijzigen naar een voor hen makkelijk nummer. De PUK-code valt niet te wijzigen.
Spoedprocedure
Als een Chauffeurskaart BCT straks niet blijkt te werken of kapot gaat, zal Kiwa ze kostenloos vervangen. Deze kaarten hebben voorrang bij de productie. “Productiefouten worden vergoed”, vertelt Helvensteijn. “De pas is ontworpen om 5 jaar mee te gaan. Maar slijtage die duidelijk te wijten is aan de kaarthouder wordt niet vergoed.”
Taxi-ondernemers moeten een ondernemerskaart aanvragen bij Kiwa voor gebruik in de BCT. “Dat kun je het beste doen 1 maand voordat het apparaat in de eerste auto wordt ingebouwd”, adviseert Helvensteijn. De systeemkaarten zijn bedoeld voor leveranciers en inbouwstations.
Kosten
Kiwa neemt sinds 1 juni 2010 de uitgifte van deze passen voor haar rekening. De huidige tarieven van een Chauffeurskaart BCT liggen hoger dan men in het verleden gewend was. “Het verschil in tarieven ontstaat omdat de Chauffeurskaart BCT kostendekkend aangeboden wordt, waar de Chauffeurspas Taxi dat nooit is geweest.”, aldus Helvensteijn. De tarieven worden vastgesteld en jaarlijks geïndexeerd door de Minister van Infrastructuur en Milieu.
In augustus zal Kiwa de eerste brief versturen aan chauffeurs die de omwisseling nog niet aangevraagd hebben. Het gaat om een brief gericht aan de chauffeur, verstuurd naar het adres zoals opgenomen in het GBA. “Afhankelijk van het verloop van de omwisseling zal er in september nogmaals een brief verstuurd worden”, kondigt Helvensteijn aan.
Bart Pals
Vragen over je Chauffeurskaart BCT? Stel ze via vergunningen@kiwa.nl of telefonisch via 070-4144888
De werkmap verdwijnt zometeen, dus dat probleem duurt gelukkig niet lang en wat betreft het BSN-nummer; de pas zal in de boordcomputer zitten bij gebruik, dus de klanten zullen het niet zien..
Idd Annelies, ik zou ook wel willen weten hoe ik dat enorme nummer in een veel te klein vakje ga proppen.
Ik zag het vanochtend bij een collega van mij, die al wel een nieuwe pas heeft.
Tot op heden zelf mijn nieuwe pas en bijbehorende brief nog niet ontvangen.
Beste Geral,
Door het grote aantal omwisselingen kan het nog een aantal weken duren voordat u het afhaalbericht van ons ontvangt. Geen zorgen, hij valt vanzelf bij u op de deurmat.
Voor antwoord op uw vraag over het invullen van de rittenstaten en werkmapjes verwijs ik u door naar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT, voorheen IVW).
Ik heb 17 juli de omwisseling aangevraagd
maar heb nog steeds niets ontvangen.
Op de aanvraag wordt niet naar een adres gevraagd, dus mijn vraag is als je in het verleden verhuisd bent, wordt het afhaalbericht naar je oude adres gestuurd of weten jullie of iemand verhuist is ?
ik heb zo’n 6 weken geleden een nieuwe pas aangevraagt, maar nu heb ik wel mijn inloggegevens gekregen maar nof geen brief dat ik mijn nieuwe pas ophalen kan….. hebben meer mensen hier last van
Ik heb hem op 07-07-2012 Aangevraagd heb wel de bevestiging
en heb inmiddels ook de puck en pincode binnen maar nog geen afhaalbewijs
Beste Carla, Ronald,
Afgelopen vrijdag heeft Kiwa Register een nieuwsbericht op haar website geplaatst dat verwijst naar de meest gestelde vragen (FAQ’s). In deze FAQ’s worden onder andere de vragen die jullie stellen beantwoord. Voor de meest actuele informatie verwijs ik naar onze website: http://www.kiwaregister.nl.
Het is inmiddels al zo’n 2 maanden geleden dat ik de pas aangevraagd heb. Wel een bevestiging ontvangen, maar nog geen pas. Daarom heb ik eer maar een mailtje aan gewaagd: reaktie was “geduld, geduld, we zijn er mee bezig. Collega’s die de pas later aangevraagd hebben zijn inmiddels in bezit van hun pas + code. Daarom nog maar een verzoek gedaan, hopelijk gaat het nu eindelijk wel goed. Het is bijna november !!!!!
Cornè van Rees uit Kloetinge
Ik heb ook zo`n twee maanden geleden mijn aanvraag opgestuurt ten gevolgen voor één verlening van mijn oude pas. Ik heb in de maand okt van DIT jaar gebelt toen werd mij vertelt dat ik één copy van mijn rijbewijs op moest sturen. Dat is gedaan maar daarna Nooit niks meer gehoort.
Wanneer hoor ik iest dat is mijn vraag en wanneer krijg ik die NIEUWEN PAS nu eens binnen.
Strak kan ik op nieuw deze pas gaan halen en daar heb ik géén zin in!!!
Laat graag iets horen dankU
Beste Corné,
Uw chauffeursdiploma heeft u voor het leven behaald, daarover hoeft u zich geen zorgen te maken. Zonder uw persoonsgegevens kan ik helaas niet voor u nagaan wat de status van uw verlengingsaanvraag is. Ik raad u daarom aan telefonisch contact op te nemen met mijn collega’s op de afdeling via nummer: 070-4144888. Zij kunnen u inhoudelijk informeren over de status.
Namens Kiwa Register, Tessa Helvensteijn.
Heb inmiddels alleen een voorlopige pas gekregen heb toch in juli al aan gevraagd, maar ja met het bericht dat het weer om technische redenen stagneert en ik in aanmerking komt voor de gratis omwisseling heb ik ook nog geen pin of puck code mogen ontvangen.
Het gaat precies zoals ik dacht stagnatie volop en als het dan zo ver is zal het niet te verwerken zijn voor de installatie bedrijven binnen de gegeven termijn.
Jammer dat er niet beter geluisterd wordt naar de mensen die de ervaring hebben.
Indien u nog geen brief met pin en puk-code heeft ontvangen dient u direct contact met Kiwa Register op te nemen. Deze brief is namelijk slechts beperkte tijd opnieuw op te vragen.
ik zal gelijk even bellen