FNV: motie Tweede Kamer over rij- en rusttijden waardeloos

Remko Mast, FNV Bondgenoten, taxi, bestuurder

De rij- en rusttijdenwet zou best wat eenvoudiger kunnen, maar de onlangs aangenomen motie van de PVV is ‘waardeloos’. Dat vindt bestuurder Remko Mast van FNV Bondgenoten. “De arbeidsomstandigheden worden hiermee zo verschrikkelijk slecht, dat moeten we als taxisector niet willen.” Het was voor de vakbond dan ook een volslagen verrassing dat een dergelijke motie is aangenomen door de Tweede Kamer.

Volgens de motie (steun van PVV, CDA en VVD) moet de rij- en rusttijdenwet voor taxichauffeurs als volgt gewijzigd worden door de minister:

  • Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd,
  • Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken,
  • Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,
  • Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,
  • Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,

Vakbond

De vakbond FNV Bondgenoten is op alle onderdelen fel tegen.  Er kan weliswaar met deze aanpassing goedkoper ‘geproduceerd’ worden ten koste van het personeel, per saldo levert het niets op voor de taxibranche. Bovendien worden de arbeidsomstandigheden ‘onmenselijk’.

“Werkgevers willen met zo min mogelijk mensen zo veel mogelijk ritten rijden, want dat is goedkoper. Maar straks calculeren alle taxibedrijven volgens de nieuwe regels en kunnen dus allemaal nóg lager inschrijven bij aanbestedingen. Het concurrentievoordeel is er dan alleen maar voor de opdrachtgever. Bovendien zal het toch al grote arbeidsverloop nog veel meer toenemen”, vreest Mast.

1: Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd

“Als we het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd, is dat een ramp voor chauffeurs in het contractvervoer. Daar wordt het geld verdiend door het maken van combinatieritten”, weet Mast. “Met deze wijziging komt een chauffeur in veel gevallen gewoon niet meer toe aan pauze.”

In de huidige regels moet een taxichauffeur bij arbeidstijd per dienst >5½ uur: ½ uur pauze; bij Arbeidstijd per dienst > 10 uur: ¾ uur
. Beide zijn op te splitsen in delen van minimaal 15 minuten. De pauze is nu dus afgeleid van de arbeidstijd.

Mast: “Als je terug gaat redeneren naar de rijtijd, moet je de pauze weer van de rijtijd af gaan leiden. Dus ¾ uur pauze bij > dan 10 uur rijtijd.  Dan kan het zijn dat chauffeurs in sommige gevallen pas na 14 uur werken hoeven te pauzeren! Bijvoorbeeld omdat ze 4 uur bezig zijn geweest met rolstoelen losmaken en vastzetten. En dat lijkt me niet alleen onmenselijk. Het is zeer onveilig voor zowel de chauffeur, de passagiers en de overige weggebruikers. De belasting van de taxichauffeur wordt nu al vaak flink onderschat.”

2: Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken

Mast: “Het minimaal 1 x per week bijwerken van de rij- en rusttijden is een uitnodiging tot het plegen van fraude. Zo is natuurlijk voor de Inspectie op geen enkele manier te controleren hoe lang iemand die dag al aan het werk is. En of hij voldoende rust heeft gehad na een eventuele nachtdienst de dag ervoor.”

3: Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,

“Een dagelijks niet-aaneengesloten rust van 10 uur is helemaal belachelijk. Een mens heeft normaliter al 8 uur aaneengesloten slaap nodig. Dit nodigt werkgevers uit tot het inplannen van nog meer gebroken diensten. ’s Ochtends vroeg 3 uur een schoolroute, ’s middags 3 uur een schoolroute en ’s avonds nog even 2 uur wat ritjes voor de Regiotaxi. Dat is onmenselijk, want taxichauffeurs zijn vaak niet in de positie om ‘nee’ te zeggen tegen hun baas”, vertelt Mast.

4: Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,

“Een wekelijkse aaneengsloten rusttijd van 24 uur maakt het voor chauffeurs heel erg moeilijk ook nog een sociaal leven te leiden. En in een land als Nederland is dat toch wel een recht van iedereen. Met deze regel weet iemand niet eens meer of hij wel een vrije dag heeft. Want de ene dag om 18 uur klaar, mag hij meteen de volgende dag meteen om 18 uur de nachtdienst in. Dat noem ik geen vrije dag”, aldus Mast.

5: Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,

“Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat alle overige bepalingen aan de cao’s over gelaten moeten worden. Maar zo werkt het niet, want de wet wordt dan de standaard. Het wordt voor ons erg moeilijk om reeds verworven rechten te behouden voor de werknemers in de taxibranche. Terwijl we de afgelopen jaren juist samen met de werkgevers ervoor hebben gezorgd dat de arbeidsomstandigheden in deze sector beter worden”, zegt Mast.

“Bovendien komt er met deze bepaling een zeer groot verschil tussen arbeidsomstandigheden van zzp’ers en loondienstchauffeurs. Dat vertaalt zich ook in de kostprijs. Het inhuren van zzp’ers wordt voor een taxibedrijf veel goedkoper dan het aannemen van een loondienstchauffeur.”

“Gevolg: ook voor contractvervoer worden zzp’ers ingehuurd als onderaannemer. Dat wordt een grote ramp. Want reken maar dat deze zzp’ers gekozen worden op basis van wie de laagste prijs biedt. Net zoals nu bij aanbestedingen het geval is. De kwaliteit van het vervoer, die toch al onder druk staat door de prijsvechters, holt vervolgens hard achteruit.”

Bart Pals

Lees ook: Rij- en rusttijden taxichauffeurs worden flink versoepeld

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

49 reacties op “FNV: motie Tweede Kamer over rij- en rusttijden waardeloos”

gerrit jan|17.01.12|10:55

Laten ze eerst maar is gaan kijken naar de brandstofkosten in de taxiwereld,Als men de taxi goedkoper wil maken dan zeg ik accijns omlaag waardoor de kilometerprijs ook naar beneden kan.En de chauffeurskosten bevriezen ! dan kom je een heel eind om van alles te drukken ! ! ! !

janssen|17.01.12|11:15

iemand die zo,n dingen voorstelt weetl helemaal niet waar hij het over heeft
dit kan niet het is een regelrechte aanslag op de gezondheid van de taxichauffeur en zijn gezin en huwelijk,als hij dat tenminste nog kan redden deze onzinnige motie is toch alleen maar in het het voordeel van de grote taxibedrijven die de chauffeurs nu al uit knijpen dus tegen iedereen die dit artikel leest wordt lid van een bond

Reza|17.01.12|13:42

Ik ben me niet zeker maar ik denk dat deze motie eigenlijk eigenlijk geen betrekking heeft tot de taxi-xhauffeur, maar wel voor eigen rijders.
De CAO taxi blijft gewoon gelden voor de chauffeurs. De arbeidstijdenbesluit wordt daarodoor gewijzigd maar niet de CAO…
Tenminste dat is de intentie geweest van deze motie denk ik, anders wordt werken als taxi-chauffeur bijna onmogelijk..

Ronald|17.01.12|14:38

@Reza, Ja, dat kan best zo zijn. Maar zoals de FNV zegt bestaat het gevaar dat grote bedrijven dan geen loondienstchauffeurs meer aannemen, maar alleen zzp’ers inhuren als onderaannemer. Dan gaat de taxibranche helemaal naar de knoppen!

Ronald|17.01.12|14:39

Bovendien moeten ook zzp’ers tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Ik wil niet meerijden met een zzp’er die 14 uu per dag werkt en niet 8 uur aaneengsloten slaapt!

Taxi Bewust|17.01.12|18:04

Amsterdam zit vol met eigen rijders, die prima en gezond met hun tijd omgaan. Wat is dan het gevaar van ingehuurde ZZP-ers? Niets. Bemoeienis en iemand tegen zichzelf beschermen? Nee, iemand de regels voorschrijven, dat is goed, maar niet heus.

Als de omzet achterblijft, doordat er voor bodemprijzen gereden wordt of de markt overspoelt wordt met gelukzoekers, dan moet een ondernemer wel op de kosten besparen. Hij wil dus onder het juk van de werknemer uit met zijn ziektewet en pensioenlast.

Reza|18.01.12|06:03

@ Ronald, ik ben zelf ook zzp`er , maar geloof me ik slaap nu veel meer en ik rijd ook veel beter dan vroeger toen ik nog als chauffeur werkte, want ik werk nu niet onder druk of in opdracht van een andere. Als ik me s`morgens wat moe voel of zo dan slaap ik een of 2 uurtjes langer, en ik ga werken als ik echt uitgeslapen ben wat vroeger niet het geval was.
Als zzp`er heb je die stres niet die een chauffeur in loondienst heeft. zzp`ers slapen ook 8 uur aaneengesloten, die zijn ook mensen hoor.

janssen|18.01.12|11:30

ik lees allemaal reacties
van straattaxi chauffeurs maar ik rij contract vervoer ,soms straattaxi,regio, lijndiensten,dus wordt het voor ons alleen maar moeilijker ,ik vindt het sowieso al een schande dat dit op papier wordt gezet,SCHANDE !!!! een rolstoel vastzetten als pauze rekenen SCHANDE !!!!

janssen|18.01.12|11:43

het maakt niet uit of je nou zzp er bent straattaxichauffeur of contract vervoer chauffeur deze motie is gewoon een SCHADE alle dingen waar gelukkig de bonden TEGEN vechten wordt door zo,n motie gelegaliseerd lijkt het wel ,als dit als gewoon aangemerkt wordt zullen we toch met zijn allen moeten protesteren !!!!!!!

rick|18.01.12|13:02

De rij en rusttijden zijn bedoeld voor de verkeersveiligheid en ze zijn niet bedoeld om de arbeidstijden van loondienst chauffeurs te regelen dat gebeurd in de Cao net als in elke andere branche.
De vakbond zou nu eindelijk eens moeten ophouden de rijtijdenwet te misbruiken om zogenaamde concurrentie tussen loondienst chauffeurs en zelfstandigen tegen te gaan. Het is een bewuste poging om het de zelfstandige zo moeilijk mogelijk te maken onder het mom van veiligheid. Misselijk makend.

rick|18.01.12|13:19

Dus voor de loondienst chauffeurs die hier al boos gereageerd hebben. De Cao blijft gewoon bestaan en daar moet je baas zich ook zonder rijtijden aan houden. Dus meneer de vakbondsleider zorg maar voor een goede Cao met de daarbij horende handhaving daar ben je voor aangesteld.

rick|18.01.12|14:32

Het is echt niet in orde dat dhr van de Mast suggereert dat de nieuwe rij en rusttijden ook arbeidstijden worden (punt 1,3. 4) De motie beoogd nu juist het omgekeerde en stelt dat arbeidstijden in de Cao geregeld moeten worden. Lijkt me toch niet onredelijk. Ik dacht altijd al dat de Cao daarvoor bedoeld was.
Het tweede punt dat gemaakt word over de registratie 1 keer per week is niet relevant meer omdat iedereen straks een bct heeft en dus realtime registreert. Blijf over punt 5.

Reza|18.01.12|15:42

@ Janssen,
het is niet zo dat straks het vastzetten van een roelstoel als pauze beschouwd wordt.
Wat deze motie zegt is dat je voortaan geen gedwongen pauze meer hoef te doen als je 5 uur op het station staat en geen rit hebt gehad, maar wel als de wielen van de taxi 5 uur hebben gedraaid, dan moet je wel pauze pakken.
Deze motie heeft alleen betrekking tot bepalingen van rij en rusttijden, de rest blijft hoe het is.
Een rolstoel vastzetten geldt gewoon als werk zoals het in cao staat

rick|18.01.12|17:25

Punt vijf is wat mij betreft een beetje een wonderlijk betoog. In de eerste alinea wordt gesteld dat ‘de wet’ dan de standaard wordt. ?? Welke wet bedoelt dhr van de Mast. Ik denk dat hij bedoelt dat de nieuwe ” onmenselijke” rijtijdenwet de standaard wordt. Onzin natuurlijk . De standaard voor werktijden voor loondienst chauffeurs wordt dan de Arbeidstijdenwet en aanvullingen daarop in de Cao. Dit blijkt meteen ook uit de tweede alinea waarin ineens over enorme verschillen wordt gesproken.

rick|18.01.12|17:45

Verschillen tussen aan de ene kant de zzpers die alleen met de rijtijden te maken hebben en aan de andere kant de loondienst chauffeurs die rijtijden en en arbeidstijden hebben.

Deze verschillen leiden echter volgens van de Mast tot contract vervoer dat alleen nog maar door zzpers wordt gedaan. Meneer van de Mast weet kennelijk niet dat je als zzper niet zomaar voor één of enkele werkgevers onder contract kan werken. De belastingdienst kan dan stellen dat er sprake is van een dienstverband.

Peter.|19.01.12|12:01

Ja fnv goed tegen de pvv blijven schuppen ,jullie vergeten onder tussen wel dat alle vakbonden veel te veel macht krijgen.
En als ze genoeg getreiterd hebben en het cabinet in hun kont gekropen hebben ,krijgen ze een mooi baantje bij de overheid.
Kijk maar naar Kok Rozemuller en de rest.
En als ze daar eenmaal zitten gaan ze alle geskoorde zaken weer tegen de werk mensen gebruiken.
Dat is politiek.
Dat de mensen de vak bond nog kunnen betalen is mij een raadsel.
Leg dit geld maar bij je pensioen

Regio Taxi Bongers|19.01.12|12:26

nou ik ben er wel blij mee geeft mij als zzpér meer mogelijkheden om in de piekuren te werken.
deze regel is dus vooral bedoeld voor de zelfstandigen lijkt mij.
Het is fijn dat iemand zich daar ook een sterk voor maakt.
wel leuk hoor al die bescherming voor personeel maar het maakt het werken in onze branche onmogelijk.
mijn advies kappen dus met dat personeel an allemaal zzpér dan wordt de markt misschien een stuk gezonder:-)

johnjanos|19.01.12|13:30

Wat een geweeklaag weer. Ik begrijp niet dat je niet een andere job zoekt als het taxibestaan te zwaar voor je is. Wordt anders zzp-er als je loonslaaf bent, dan weet je pas in wat voor een luxe positie je al die tijd hebt verkeerd.

paul|19.01.12|15:42

Als ZMP-er (zelfstandige MET personeel) snap ik niet waarom er altijd maar regels opgesteld worden die goed zijn voor concurrentiepositie van de ZZP-er, niet alleen in onze branche overigens. Is het de bedoeling dat straks héél nederland als ZZP-er werkt? Zelf verantwoordelijk voor zijn eigen ziektekosten, reïntegratie, pensioenverzekering… en niet in staat om te protesteren of te gaan staken, want veel moeilijker verenigbaar…??

Eindhoven|19.01.12|17:16

Wil even zeggen dat Rick het beter doorheeft dan Mast of wie dan ook. Blij dat deze jongens ook in de taxiwereld zitten. Bedankt voor je toelichting, Rick.

Mike.Rotterdam|19.01.12|18:33

Ongelooflijk dat deze meneer denkt te moeten waken over gezondheid en slaapje. De CAO is voor mensen in loondienst,de ZZPer heeft zelf zorg te dragen voor verzekering en dergelijke. De ZZP er rijd juist niet voor bodemprijzen,daar zorgen de grote vervoerders met loonchauffeurs juist voor.

Mike.Rotterdam|19.01.12|18:34

Dat is collectief vervoer en daar kan je je eigen niet op inschrijven vanwge de vervoersplicht. Dit soort praktijken lijd tot slechte kwaliteit van vervoer. En geloof mij,in mijn taxi is nog nooit een vermiste klant gevonden na een nacht!!!!!!!!!!!!!Sorry,kon het niet laten

Erik|19.01.12|19:23

Hmm, grote afwezige in deze discussie is Duco Douwstra.
Deze heeft toch meestal wel het een en ander te mellden.
Viel mij zomaar op, zal vast niks betekenen.

Vindt zelf overigens een goede zaak om de arbeidstijd eens goed onder de loep te nemen.

piet|19.01.12|19:24

mensen jullie vergeten iets zodra je gaat rijden als zzp en je hebt een taximeter aan boord gaat die reageren zodra er een metergereden wordt . plus dat met ingang van 1 april er een printer bij is aangesloten wordt het dus een stuk moeilijker om te frauderen. maar wat heb je er aan hou je maar gewoon aan de regeltjes groeten piet

rik|19.01.12|21:30

Heel goed! Eindelijk verlost van die verplichte 45 uur aaneengesloten rusttijd per week. Ik heb aan 1 dag rust in de week ook wel genoeg. En inderdaad taxi is geen vrachtwagen waar vaak uren en dagenlang alleen maar achter het stuur wordt gezeten. Is appels met peren vergelijken.

hoorn|20.01.12|03:03

ik ben ook zzper
het is juist een uitkomst ,hoeven we ons niet meer in bochten te wurmen op papier of je wel of niet het ritje kan rijden of dat je het aan de concurent moet geven .
51/2 uur op station staan an als het druk wordt moet je pauze doen daar wordt je niet blij van.
kom maar op met die nieuwe rij en rusttijden ik kan niet wachten. het scheeld een hoop geld aan bekeuringen

Student|20.01.12|09:55

Mij is op school geleerd dat vakbonden je helpen als werknemer en je niet de grond in boren. Misschien nog maar weer een studie erachter plakken bij de FNV. Denk alleen dat die wel een jaartje of 50 gaat duren, en dan nog zonder studievertraging, om dit te snappen! Heb je ook meteen je ‘recht’ op een sociaal leven te pakken met een 9 tot 5 baan en de weekenden vrij. Wat is er mis met mensen die GRAAG wat langer willen werken dan de al ‘o zo lange 8uur’ omdat ze plezier hebben in hun werk!?

Duco Douwstra|20.01.12|09:59

De meningen van Remco Mast zijn in de regel altijd waardeloos en absurd. Hij vergelijkt appels met peren, en maakt van een mug een olifant. In de aangenomen motie staat “Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,” Dat is het enige waar Remco iets mee te maken heeft. Al zijn ingewikkelde uren berekeningen zijn kronkels vakbonden om bekend staan. Maar het FNV is bang dat zij straks haar gratis IVW controleurs kwijtraken. Ik heb ook nooit gemerkt dat Remco zich wel eens druk heeft gemaa

Duco Douwstra|20.01.12|10:14

gemaakt om de huidige zeer ingewikkelde rij- en rusttijden. Waar zijn leden ook niks van begrepen en daardoor vaak tegen torenhoge boetes zijn aangelopen. Remco Mast heeft ook nooit iets gedaan tegen de absurde hoge boetes van € 1320,00 voor het niet goed invullen van een pauze. En de overgrote meerderheid van de werkgevers zijn keurige Taxiondernemers. Het FNV moet eerst eens de bende in hun eigen toko aanpakken, en niet steeds anderen zwart maken. En Remco toon lef word zelf eens ondernemer

willem Schouten|20.01.12|13:22

waneer gaan gie nieuwe regeld in ik heb met IWV gebeld in december maar wisten nog niets

Barend|20.01.12|13:58

@Willem: er zijn nog geen nieuwe regels. De minister moet die nu door deze motie gaan maken. Daar zal de Tweede Kamer zich opnieuw over uitspreken.

Duco Douwstra|20.01.12|17:09

Remco zet vooral zichzelf neer als een dwaas, met zijn oneliners, zoals “goedkoper ‘geproduceerd’ worden ten koste van het personeel” en “Bovendien worden de arbeidsomstandigheden ‘onmenselijk’.” en “een ramp voor chauffeurs” en “een rusttijd van 24 uur maakt het voor chauffeurs heel erg moeilijk ook nog een sociaal leven te leiden” Het is een minimale rusttijd Remco de chauffeur mag net zoveel sociaal leven leiden als alle andere mensen in loondienst. Maar jij vind werken zo wie zo eng denk ik

neerv|21.01.12|11:44

wie denkt meneer Mast wel dat ie is kijk eerst maar eens naar het leden aantal van die fijne bond van je die normalieter ook niets voor een chauffeur doet als ze er zelf niet mee kunnen scoren,ik ben al 25 jaar chauffeur en ik vindt dit een hele goede ontwikkeling,nou die fijne boordcomputer er nog uit en dan kunnen we misschien ook nog eens een keer prettiger werken.

Ed L.|23.01.12|14:09

Remco Mast is voor een boordcomputer die I.V.W. eist en daarmee gaat onze privacy verloren, doordat I.V.W. achteraf precies kan zien waar we de afgelopen maanden gereden hebben.
Met ons,Taxi chauffeurs, is daarover nooit gesproken, en Heer Mast is er doof voor! Hij ziet geen nadelen. Hij denkt alleen dat de politie de bct gaat gebruiken om onze cao te controleren, niet dus!
Ik kan er ook voor kiezen een advocaat in te huren in plaats van lidmaatschap te betalen.
Hou ik misschien wat over.

Barend|23.01.12|14:16

Ed, een versimpeling van de rij- en rusttijden heeft helemaal niets met de boordcomputer te maken.

Ed L|23.01.12|15:57

@ Barend

Waarom moeten onze dienstgegevens dan van I.V.W.in die boordcomputer komen?
Dat heeft er toch wel alles mee te maken dacht ik zo?
Dat is toch bij geen enkel beroep zo ? of loop ik achter?

Cor van Tuil|23.01.12|20:59

Het rijtijdenbesluit is de gebruikelijke benaming voor de wetgeving, die de werkuren van onder meer chauffeurs van vrachtwagens en bussen regelt.
Rijtijdenwet 1936 : wet van 9 nov. 1936, Stb. 802, houdende bepalingen, beoogende het tegengaan van oververmoeidheid van bestuurders van motorrijtuigen.
Remco, Nut en noodzaak van de rijtijdenwet voor TAXI’s is nergens op de wereld te vinden of toegepast, alleen in ons land. Wordt eens wakker s.v.p. en hou je bij het C.A.O.

Yvonne Botterhuis|25.01.12|05:30

Iedereen is een beetje in de war. Het is al jaren zo dat je wel acht of negen uur mag werken zonder een pauze te nemen. Ik begrijp niet helemaal waar deze commotie vandaan komt.
Het is triest dat nog steeds chauffeurs denken dat ze een pauze moeten nemen na 5,5 uur.
Hierdoor gaan chauffeurs de werkmap foutief invullen. Ik ben heel blij dat de Inspectie heeft willen meewerken aan instructiefilms om de moelijke wetgeving duidelijk te maken.

Bekijk een keer de films zou ik zeggen.

Duco Douwstra|27.01.12|08:21

Hier even de link http://www.taxikeurmerkadvies.nl/cursus/rij-en-rusttijden-abc naar de geweldige instructiefilm van ABC Taxikeurmerkadvies. Ik zie ook werkmappen voorbij komen waar 4 x een pauze is ingevuld in 9 uur tijd. Dat is dus totaal overbodig, kijk naar de instructies, daar heb je wat aan.
En Remco neem alle kritiek die hier wordt genoemd goed ter harte, maar je huiswerk eens, en lever voor de verandering eens een positieve bijdrage. Jij heb er mede voor gezorgd dat het zo lang duurde

A.Urban|04.02.12|09:57

Het zou heel nuttig zijn wanneer de Inspectie zou meewerken aan het afschaffen van het rijtijdenbesluit voor Nederlandse taxichauffeurs zolang het nut en noodzaak ervan niet aangetoond kan worden. Het werkboekje was in de jaren rond 1930 in het leven geroepen om de lange werktijden aan te passen en had toen en nu niets met veiligheid te maken.
Een bekeuring geven voor in de ogen van een inspecteur verkeerd getrokken streepje wordt je misselijk en dient geen enkel nut. C.A.O is voor werktijden!

05 02 12 nico|06.02.12|16:49

Typisch de fnv vakbond, die zo reageerd.Toen het in 2000 een zooitje werd, hoorde je ze niet. Nederland het enige land met belachelijke rij en rusttijden voor taxi’s. Eindelijk gerechtigheid voor de goedwillende en hard werkende zelfstandige chauffeurs. Deze aanpassing heeft niets te maken met verkeersveiligheid of concurrentie. , dat is gewoon bullshit. Heb zelf 22jr als loonchauffeur gewerkt en sind 16jr als zzp’er. Hoezo loonchauffeurs de dupe, is geregeld in het taxi cao. Ga zo door pvv..

A.Urban|21.02.12|11:43

Politieagenten maken veel te lange dagen. Het afgelopen jaar is de Arbeidstijdenwet bij de politie maar liefst 350.000 keer overtreden. Lees de Telegraaf van vandaag.
Diezelfde Politie maakt jacht op Taxi chauffeurs D.M.V.het werkboekje te controleren en daar dan dikke bekeuringen voor een verkeerd getrokken streepje te geven voor diezelfde arbeidstijden wet.
Hypocrieter kan het niet.
Welke actie onderneemt K.N.V ? Remco Mast? Taxi Pro ? Ben benieuwd.

.

Adriana|23.02.12|13:55

Lezers,
Niet vergeten dat de FNV van sensatie houdt!! “En wij moeten samen tegen de horror die werkgever heet, vechten”, “alleen samen zullen wij beter dit en beter dat krijgen”…. Dit soort van praten is heel verleidelijk en trekt volgers absoluut minder opgeleiden. Zij doen dit voor het geld van de lidmaat, zij willen alleen maar leden werven!!
…volgt…

Adriana|23.02.12|13:55

Bij een overname na faillissement van een taxibedrijf door CNX, heeft de FNV het sociaal plan erg snel 100% goedgekeurd, weten jullie waarom? Het bedrijf beloofde 1 jaar lidmaat bij de FNV voor alle chauffeurs te betalen!!! NOU…. WIE IS BELACHELIJK NU?

Johan|25.02.12|10:47

Ik ben sinds 2 dagen taxi-chauffeur omdat het me leuk lijkt. Tweede dag direct onenigheid, wie geeft mij advies in deze? Bijna 6,5 onafgebroken gereden. Toen ik daar een opmerking over maakte dat ik dit niet wil kreeg ik direct de wind van voren. DIT IS EEN TAXIBEDRIJF en dat ik eigenlijk niet moest “zeiken” en meer van dergelijk “apengedrag”. Hoe moet ik hiermee omgaan?
Ik heb toch recht op een pauze van 45 min na 4,5 uur rijden?

Graag reactie, word zeer gewaardeerd!

Adriana|25.02.12|11:29

@ johan
Nee, jij hebt recht op pauze 5,5 uur 30 minuten en niet 45 minuten per 4,5 uur.
Echter als je vraagafhankelijk rijdt, kan soms gebeuren dat het niet precies zo gaat. Soms is het moeilijk om de ritten zo goed te krijgen dat de pauze perfect op tijd komt.
Diit móet niet structureel gebeuren!!!! Als het structureel gebeurt dan móet je inderdaad met de centralist praten.

A.Urban|26.03.12|09:32

Arbeidsinspectie beboet politie
Laatste update: 26 maart 2012 07:56 info

DEN HAAG – De Inspectie SZW, voorheen de Arbeidsinspectie, heeft diverse politiekorpsen beboet. Zie NU.nl , De Telegraaf, van hedenmorgen.

Begrijpt U het nog. Diezelfde politie bekeurt ons Taxichauffeurs op de nergens ter wereld toegepaste rijtijden voor taxi chauffeurs.
Dat is niet nodig, dat kan SWZ zelf wel als dat nodig zou blijken, bovendien ook zonder BCT dus.

Rehan|04.08.12|23:07

Ik lees dit en ik vrees het ergste voor chauffeurs in loondienst. Ik heb een maand geleden ontslag genomen omdat mijn baas mij domme werktijden gaf. Ik ben 21 en net klaar met school. Dat gaat enorm zuigen voor iemand met een gezin. Ik ben inmiddels voor mezelf begonnen en ik weet zeker dat ik onnodig veel uren ga maken en weinig slapen met deze motie…. Dit betekent dat ik 4 dagen per week van 18:00 tot 06:00 kan werken, minimaal….

Cumali Atli|24.09.12|15:23

moet je na 4,5 uur pauze halen of 5,5 want bij boeken staan 4,5 en bij sites zie ik 5,5 snap echt welke goed is wie kan mij hier helpen aubb

FNV: motie Tweede Kamer over rij- en rusttijden waardeloos | TaxiPro

FNV: motie Tweede Kamer over rij- en rusttijden waardeloos

Remko Mast, FNV Bondgenoten, taxi, bestuurder

De rij- en rusttijdenwet zou best wat eenvoudiger kunnen, maar de onlangs aangenomen motie van de PVV is ‘waardeloos’. Dat vindt bestuurder Remko Mast van FNV Bondgenoten. “De arbeidsomstandigheden worden hiermee zo verschrikkelijk slecht, dat moeten we als taxisector niet willen.” Het was voor de vakbond dan ook een volslagen verrassing dat een dergelijke motie is aangenomen door de Tweede Kamer.

Volgens de motie (steun van PVV, CDA en VVD) moet de rij- en rusttijdenwet voor taxichauffeurs als volgt gewijzigd worden door de minister:

  • Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd,
  • Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken,
  • Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,
  • Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,
  • Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,

Vakbond

De vakbond FNV Bondgenoten is op alle onderdelen fel tegen.  Er kan weliswaar met deze aanpassing goedkoper ‘geproduceerd’ worden ten koste van het personeel, per saldo levert het niets op voor de taxibranche. Bovendien worden de arbeidsomstandigheden ‘onmenselijk’.

“Werkgevers willen met zo min mogelijk mensen zo veel mogelijk ritten rijden, want dat is goedkoper. Maar straks calculeren alle taxibedrijven volgens de nieuwe regels en kunnen dus allemaal nóg lager inschrijven bij aanbestedingen. Het concurrentievoordeel is er dan alleen maar voor de opdrachtgever. Bovendien zal het toch al grote arbeidsverloop nog veel meer toenemen”, vreest Mast.

1: Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd

“Als we het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd, is dat een ramp voor chauffeurs in het contractvervoer. Daar wordt het geld verdiend door het maken van combinatieritten”, weet Mast. “Met deze wijziging komt een chauffeur in veel gevallen gewoon niet meer toe aan pauze.”

In de huidige regels moet een taxichauffeur bij arbeidstijd per dienst >5½ uur: ½ uur pauze; bij Arbeidstijd per dienst > 10 uur: ¾ uur
. Beide zijn op te splitsen in delen van minimaal 15 minuten. De pauze is nu dus afgeleid van de arbeidstijd.

Mast: “Als je terug gaat redeneren naar de rijtijd, moet je de pauze weer van de rijtijd af gaan leiden. Dus ¾ uur pauze bij > dan 10 uur rijtijd.  Dan kan het zijn dat chauffeurs in sommige gevallen pas na 14 uur werken hoeven te pauzeren! Bijvoorbeeld omdat ze 4 uur bezig zijn geweest met rolstoelen losmaken en vastzetten. En dat lijkt me niet alleen onmenselijk. Het is zeer onveilig voor zowel de chauffeur, de passagiers en de overige weggebruikers. De belasting van de taxichauffeur wordt nu al vaak flink onderschat.”

2: Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken

Mast: “Het minimaal 1 x per week bijwerken van de rij- en rusttijden is een uitnodiging tot het plegen van fraude. Zo is natuurlijk voor de Inspectie op geen enkele manier te controleren hoe lang iemand die dag al aan het werk is. En of hij voldoende rust heeft gehad na een eventuele nachtdienst de dag ervoor.”

3: Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,

“Een dagelijks niet-aaneengesloten rust van 10 uur is helemaal belachelijk. Een mens heeft normaliter al 8 uur aaneengesloten slaap nodig. Dit nodigt werkgevers uit tot het inplannen van nog meer gebroken diensten. ’s Ochtends vroeg 3 uur een schoolroute, ’s middags 3 uur een schoolroute en ’s avonds nog even 2 uur wat ritjes voor de Regiotaxi. Dat is onmenselijk, want taxichauffeurs zijn vaak niet in de positie om ‘nee’ te zeggen tegen hun baas”, vertelt Mast.

4: Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,

“Een wekelijkse aaneengsloten rusttijd van 24 uur maakt het voor chauffeurs heel erg moeilijk ook nog een sociaal leven te leiden. En in een land als Nederland is dat toch wel een recht van iedereen. Met deze regel weet iemand niet eens meer of hij wel een vrije dag heeft. Want de ene dag om 18 uur klaar, mag hij meteen de volgende dag meteen om 18 uur de nachtdienst in. Dat noem ik geen vrije dag”, aldus Mast.

5: Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,

“Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat alle overige bepalingen aan de cao’s over gelaten moeten worden. Maar zo werkt het niet, want de wet wordt dan de standaard. Het wordt voor ons erg moeilijk om reeds verworven rechten te behouden voor de werknemers in de taxibranche. Terwijl we de afgelopen jaren juist samen met de werkgevers ervoor hebben gezorgd dat de arbeidsomstandigheden in deze sector beter worden”, zegt Mast.

“Bovendien komt er met deze bepaling een zeer groot verschil tussen arbeidsomstandigheden van zzp’ers en loondienstchauffeurs. Dat vertaalt zich ook in de kostprijs. Het inhuren van zzp’ers wordt voor een taxibedrijf veel goedkoper dan het aannemen van een loondienstchauffeur.”

“Gevolg: ook voor contractvervoer worden zzp’ers ingehuurd als onderaannemer. Dat wordt een grote ramp. Want reken maar dat deze zzp’ers gekozen worden op basis van wie de laagste prijs biedt. Net zoals nu bij aanbestedingen het geval is. De kwaliteit van het vervoer, die toch al onder druk staat door de prijsvechters, holt vervolgens hard achteruit.”

Bart Pals

Lees ook: Rij- en rusttijden taxichauffeurs worden flink versoepeld

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

49 reacties op “FNV: motie Tweede Kamer over rij- en rusttijden waardeloos”

gerrit jan|17.01.12|10:55

Laten ze eerst maar is gaan kijken naar de brandstofkosten in de taxiwereld,Als men de taxi goedkoper wil maken dan zeg ik accijns omlaag waardoor de kilometerprijs ook naar beneden kan.En de chauffeurskosten bevriezen ! dan kom je een heel eind om van alles te drukken ! ! ! !

janssen|17.01.12|11:15

iemand die zo,n dingen voorstelt weetl helemaal niet waar hij het over heeft
dit kan niet het is een regelrechte aanslag op de gezondheid van de taxichauffeur en zijn gezin en huwelijk,als hij dat tenminste nog kan redden deze onzinnige motie is toch alleen maar in het het voordeel van de grote taxibedrijven die de chauffeurs nu al uit knijpen dus tegen iedereen die dit artikel leest wordt lid van een bond

Reza|17.01.12|13:42

Ik ben me niet zeker maar ik denk dat deze motie eigenlijk eigenlijk geen betrekking heeft tot de taxi-xhauffeur, maar wel voor eigen rijders.
De CAO taxi blijft gewoon gelden voor de chauffeurs. De arbeidstijdenbesluit wordt daarodoor gewijzigd maar niet de CAO…
Tenminste dat is de intentie geweest van deze motie denk ik, anders wordt werken als taxi-chauffeur bijna onmogelijk..

Ronald|17.01.12|14:38

@Reza, Ja, dat kan best zo zijn. Maar zoals de FNV zegt bestaat het gevaar dat grote bedrijven dan geen loondienstchauffeurs meer aannemen, maar alleen zzp’ers inhuren als onderaannemer. Dan gaat de taxibranche helemaal naar de knoppen!

Ronald|17.01.12|14:39

Bovendien moeten ook zzp’ers tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Ik wil niet meerijden met een zzp’er die 14 uu per dag werkt en niet 8 uur aaneengsloten slaapt!

Taxi Bewust|17.01.12|18:04

Amsterdam zit vol met eigen rijders, die prima en gezond met hun tijd omgaan. Wat is dan het gevaar van ingehuurde ZZP-ers? Niets. Bemoeienis en iemand tegen zichzelf beschermen? Nee, iemand de regels voorschrijven, dat is goed, maar niet heus.

Als de omzet achterblijft, doordat er voor bodemprijzen gereden wordt of de markt overspoelt wordt met gelukzoekers, dan moet een ondernemer wel op de kosten besparen. Hij wil dus onder het juk van de werknemer uit met zijn ziektewet en pensioenlast.

Reza|18.01.12|06:03

@ Ronald, ik ben zelf ook zzp`er , maar geloof me ik slaap nu veel meer en ik rijd ook veel beter dan vroeger toen ik nog als chauffeur werkte, want ik werk nu niet onder druk of in opdracht van een andere. Als ik me s`morgens wat moe voel of zo dan slaap ik een of 2 uurtjes langer, en ik ga werken als ik echt uitgeslapen ben wat vroeger niet het geval was.
Als zzp`er heb je die stres niet die een chauffeur in loondienst heeft. zzp`ers slapen ook 8 uur aaneengesloten, die zijn ook mensen hoor.

janssen|18.01.12|11:30

ik lees allemaal reacties
van straattaxi chauffeurs maar ik rij contract vervoer ,soms straattaxi,regio, lijndiensten,dus wordt het voor ons alleen maar moeilijker ,ik vindt het sowieso al een schande dat dit op papier wordt gezet,SCHANDE !!!! een rolstoel vastzetten als pauze rekenen SCHANDE !!!!

janssen|18.01.12|11:43

het maakt niet uit of je nou zzp er bent straattaxichauffeur of contract vervoer chauffeur deze motie is gewoon een SCHADE alle dingen waar gelukkig de bonden TEGEN vechten wordt door zo,n motie gelegaliseerd lijkt het wel ,als dit als gewoon aangemerkt wordt zullen we toch met zijn allen moeten protesteren !!!!!!!

rick|18.01.12|13:02

De rij en rusttijden zijn bedoeld voor de verkeersveiligheid en ze zijn niet bedoeld om de arbeidstijden van loondienst chauffeurs te regelen dat gebeurd in de Cao net als in elke andere branche.
De vakbond zou nu eindelijk eens moeten ophouden de rijtijdenwet te misbruiken om zogenaamde concurrentie tussen loondienst chauffeurs en zelfstandigen tegen te gaan. Het is een bewuste poging om het de zelfstandige zo moeilijk mogelijk te maken onder het mom van veiligheid. Misselijk makend.

rick|18.01.12|13:19

Dus voor de loondienst chauffeurs die hier al boos gereageerd hebben. De Cao blijft gewoon bestaan en daar moet je baas zich ook zonder rijtijden aan houden. Dus meneer de vakbondsleider zorg maar voor een goede Cao met de daarbij horende handhaving daar ben je voor aangesteld.

rick|18.01.12|14:32

Het is echt niet in orde dat dhr van de Mast suggereert dat de nieuwe rij en rusttijden ook arbeidstijden worden (punt 1,3. 4) De motie beoogd nu juist het omgekeerde en stelt dat arbeidstijden in de Cao geregeld moeten worden. Lijkt me toch niet onredelijk. Ik dacht altijd al dat de Cao daarvoor bedoeld was.
Het tweede punt dat gemaakt word over de registratie 1 keer per week is niet relevant meer omdat iedereen straks een bct heeft en dus realtime registreert. Blijf over punt 5.

Reza|18.01.12|15:42

@ Janssen,
het is niet zo dat straks het vastzetten van een roelstoel als pauze beschouwd wordt.
Wat deze motie zegt is dat je voortaan geen gedwongen pauze meer hoef te doen als je 5 uur op het station staat en geen rit hebt gehad, maar wel als de wielen van de taxi 5 uur hebben gedraaid, dan moet je wel pauze pakken.
Deze motie heeft alleen betrekking tot bepalingen van rij en rusttijden, de rest blijft hoe het is.
Een rolstoel vastzetten geldt gewoon als werk zoals het in cao staat

rick|18.01.12|17:25

Punt vijf is wat mij betreft een beetje een wonderlijk betoog. In de eerste alinea wordt gesteld dat ‘de wet’ dan de standaard wordt. ?? Welke wet bedoelt dhr van de Mast. Ik denk dat hij bedoelt dat de nieuwe ” onmenselijke” rijtijdenwet de standaard wordt. Onzin natuurlijk . De standaard voor werktijden voor loondienst chauffeurs wordt dan de Arbeidstijdenwet en aanvullingen daarop in de Cao. Dit blijkt meteen ook uit de tweede alinea waarin ineens over enorme verschillen wordt gesproken.

rick|18.01.12|17:45

Verschillen tussen aan de ene kant de zzpers die alleen met de rijtijden te maken hebben en aan de andere kant de loondienst chauffeurs die rijtijden en en arbeidstijden hebben.

Deze verschillen leiden echter volgens van de Mast tot contract vervoer dat alleen nog maar door zzpers wordt gedaan. Meneer van de Mast weet kennelijk niet dat je als zzper niet zomaar voor één of enkele werkgevers onder contract kan werken. De belastingdienst kan dan stellen dat er sprake is van een dienstverband.

Peter.|19.01.12|12:01

Ja fnv goed tegen de pvv blijven schuppen ,jullie vergeten onder tussen wel dat alle vakbonden veel te veel macht krijgen.
En als ze genoeg getreiterd hebben en het cabinet in hun kont gekropen hebben ,krijgen ze een mooi baantje bij de overheid.
Kijk maar naar Kok Rozemuller en de rest.
En als ze daar eenmaal zitten gaan ze alle geskoorde zaken weer tegen de werk mensen gebruiken.
Dat is politiek.
Dat de mensen de vak bond nog kunnen betalen is mij een raadsel.
Leg dit geld maar bij je pensioen

Regio Taxi Bongers|19.01.12|12:26

nou ik ben er wel blij mee geeft mij als zzpér meer mogelijkheden om in de piekuren te werken.
deze regel is dus vooral bedoeld voor de zelfstandigen lijkt mij.
Het is fijn dat iemand zich daar ook een sterk voor maakt.
wel leuk hoor al die bescherming voor personeel maar het maakt het werken in onze branche onmogelijk.
mijn advies kappen dus met dat personeel an allemaal zzpér dan wordt de markt misschien een stuk gezonder:-)

johnjanos|19.01.12|13:30

Wat een geweeklaag weer. Ik begrijp niet dat je niet een andere job zoekt als het taxibestaan te zwaar voor je is. Wordt anders zzp-er als je loonslaaf bent, dan weet je pas in wat voor een luxe positie je al die tijd hebt verkeerd.

paul|19.01.12|15:42

Als ZMP-er (zelfstandige MET personeel) snap ik niet waarom er altijd maar regels opgesteld worden die goed zijn voor concurrentiepositie van de ZZP-er, niet alleen in onze branche overigens. Is het de bedoeling dat straks héél nederland als ZZP-er werkt? Zelf verantwoordelijk voor zijn eigen ziektekosten, reïntegratie, pensioenverzekering… en niet in staat om te protesteren of te gaan staken, want veel moeilijker verenigbaar…??

Eindhoven|19.01.12|17:16

Wil even zeggen dat Rick het beter doorheeft dan Mast of wie dan ook. Blij dat deze jongens ook in de taxiwereld zitten. Bedankt voor je toelichting, Rick.

Mike.Rotterdam|19.01.12|18:33

Ongelooflijk dat deze meneer denkt te moeten waken over gezondheid en slaapje. De CAO is voor mensen in loondienst,de ZZPer heeft zelf zorg te dragen voor verzekering en dergelijke. De ZZP er rijd juist niet voor bodemprijzen,daar zorgen de grote vervoerders met loonchauffeurs juist voor.

Mike.Rotterdam|19.01.12|18:34

Dat is collectief vervoer en daar kan je je eigen niet op inschrijven vanwge de vervoersplicht. Dit soort praktijken lijd tot slechte kwaliteit van vervoer. En geloof mij,in mijn taxi is nog nooit een vermiste klant gevonden na een nacht!!!!!!!!!!!!!Sorry,kon het niet laten

Erik|19.01.12|19:23

Hmm, grote afwezige in deze discussie is Duco Douwstra.
Deze heeft toch meestal wel het een en ander te mellden.
Viel mij zomaar op, zal vast niks betekenen.

Vindt zelf overigens een goede zaak om de arbeidstijd eens goed onder de loep te nemen.

piet|19.01.12|19:24

mensen jullie vergeten iets zodra je gaat rijden als zzp en je hebt een taximeter aan boord gaat die reageren zodra er een metergereden wordt . plus dat met ingang van 1 april er een printer bij is aangesloten wordt het dus een stuk moeilijker om te frauderen. maar wat heb je er aan hou je maar gewoon aan de regeltjes groeten piet

rik|19.01.12|21:30

Heel goed! Eindelijk verlost van die verplichte 45 uur aaneengesloten rusttijd per week. Ik heb aan 1 dag rust in de week ook wel genoeg. En inderdaad taxi is geen vrachtwagen waar vaak uren en dagenlang alleen maar achter het stuur wordt gezeten. Is appels met peren vergelijken.

hoorn|20.01.12|03:03

ik ben ook zzper
het is juist een uitkomst ,hoeven we ons niet meer in bochten te wurmen op papier of je wel of niet het ritje kan rijden of dat je het aan de concurent moet geven .
51/2 uur op station staan an als het druk wordt moet je pauze doen daar wordt je niet blij van.
kom maar op met die nieuwe rij en rusttijden ik kan niet wachten. het scheeld een hoop geld aan bekeuringen

Student|20.01.12|09:55

Mij is op school geleerd dat vakbonden je helpen als werknemer en je niet de grond in boren. Misschien nog maar weer een studie erachter plakken bij de FNV. Denk alleen dat die wel een jaartje of 50 gaat duren, en dan nog zonder studievertraging, om dit te snappen! Heb je ook meteen je ‘recht’ op een sociaal leven te pakken met een 9 tot 5 baan en de weekenden vrij. Wat is er mis met mensen die GRAAG wat langer willen werken dan de al ‘o zo lange 8uur’ omdat ze plezier hebben in hun werk!?

Duco Douwstra|20.01.12|09:59

De meningen van Remco Mast zijn in de regel altijd waardeloos en absurd. Hij vergelijkt appels met peren, en maakt van een mug een olifant. In de aangenomen motie staat “Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s,” Dat is het enige waar Remco iets mee te maken heeft. Al zijn ingewikkelde uren berekeningen zijn kronkels vakbonden om bekend staan. Maar het FNV is bang dat zij straks haar gratis IVW controleurs kwijtraken. Ik heb ook nooit gemerkt dat Remco zich wel eens druk heeft gemaa

Duco Douwstra|20.01.12|10:14

gemaakt om de huidige zeer ingewikkelde rij- en rusttijden. Waar zijn leden ook niks van begrepen en daardoor vaak tegen torenhoge boetes zijn aangelopen. Remco Mast heeft ook nooit iets gedaan tegen de absurde hoge boetes van € 1320,00 voor het niet goed invullen van een pauze. En de overgrote meerderheid van de werkgevers zijn keurige Taxiondernemers. Het FNV moet eerst eens de bende in hun eigen toko aanpakken, en niet steeds anderen zwart maken. En Remco toon lef word zelf eens ondernemer

willem Schouten|20.01.12|13:22

waneer gaan gie nieuwe regeld in ik heb met IWV gebeld in december maar wisten nog niets

Barend|20.01.12|13:58

@Willem: er zijn nog geen nieuwe regels. De minister moet die nu door deze motie gaan maken. Daar zal de Tweede Kamer zich opnieuw over uitspreken.

Duco Douwstra|20.01.12|17:09

Remco zet vooral zichzelf neer als een dwaas, met zijn oneliners, zoals “goedkoper ‘geproduceerd’ worden ten koste van het personeel” en “Bovendien worden de arbeidsomstandigheden ‘onmenselijk’.” en “een ramp voor chauffeurs” en “een rusttijd van 24 uur maakt het voor chauffeurs heel erg moeilijk ook nog een sociaal leven te leiden” Het is een minimale rusttijd Remco de chauffeur mag net zoveel sociaal leven leiden als alle andere mensen in loondienst. Maar jij vind werken zo wie zo eng denk ik

neerv|21.01.12|11:44

wie denkt meneer Mast wel dat ie is kijk eerst maar eens naar het leden aantal van die fijne bond van je die normalieter ook niets voor een chauffeur doet als ze er zelf niet mee kunnen scoren,ik ben al 25 jaar chauffeur en ik vindt dit een hele goede ontwikkeling,nou die fijne boordcomputer er nog uit en dan kunnen we misschien ook nog eens een keer prettiger werken.

Ed L.|23.01.12|14:09

Remco Mast is voor een boordcomputer die I.V.W. eist en daarmee gaat onze privacy verloren, doordat I.V.W. achteraf precies kan zien waar we de afgelopen maanden gereden hebben.
Met ons,Taxi chauffeurs, is daarover nooit gesproken, en Heer Mast is er doof voor! Hij ziet geen nadelen. Hij denkt alleen dat de politie de bct gaat gebruiken om onze cao te controleren, niet dus!
Ik kan er ook voor kiezen een advocaat in te huren in plaats van lidmaatschap te betalen.
Hou ik misschien wat over.

Barend|23.01.12|14:16

Ed, een versimpeling van de rij- en rusttijden heeft helemaal niets met de boordcomputer te maken.

Ed L|23.01.12|15:57

@ Barend

Waarom moeten onze dienstgegevens dan van I.V.W.in die boordcomputer komen?
Dat heeft er toch wel alles mee te maken dacht ik zo?
Dat is toch bij geen enkel beroep zo ? of loop ik achter?

Cor van Tuil|23.01.12|20:59

Het rijtijdenbesluit is de gebruikelijke benaming voor de wetgeving, die de werkuren van onder meer chauffeurs van vrachtwagens en bussen regelt.
Rijtijdenwet 1936 : wet van 9 nov. 1936, Stb. 802, houdende bepalingen, beoogende het tegengaan van oververmoeidheid van bestuurders van motorrijtuigen.
Remco, Nut en noodzaak van de rijtijdenwet voor TAXI’s is nergens op de wereld te vinden of toegepast, alleen in ons land. Wordt eens wakker s.v.p. en hou je bij het C.A.O.

Yvonne Botterhuis|25.01.12|05:30

Iedereen is een beetje in de war. Het is al jaren zo dat je wel acht of negen uur mag werken zonder een pauze te nemen. Ik begrijp niet helemaal waar deze commotie vandaan komt.
Het is triest dat nog steeds chauffeurs denken dat ze een pauze moeten nemen na 5,5 uur.
Hierdoor gaan chauffeurs de werkmap foutief invullen. Ik ben heel blij dat de Inspectie heeft willen meewerken aan instructiefilms om de moelijke wetgeving duidelijk te maken.

Bekijk een keer de films zou ik zeggen.

Duco Douwstra|27.01.12|08:21

Hier even de link http://www.taxikeurmerkadvies.nl/cursus/rij-en-rusttijden-abc naar de geweldige instructiefilm van ABC Taxikeurmerkadvies. Ik zie ook werkmappen voorbij komen waar 4 x een pauze is ingevuld in 9 uur tijd. Dat is dus totaal overbodig, kijk naar de instructies, daar heb je wat aan.
En Remco neem alle kritiek die hier wordt genoemd goed ter harte, maar je huiswerk eens, en lever voor de verandering eens een positieve bijdrage. Jij heb er mede voor gezorgd dat het zo lang duurde

A.Urban|04.02.12|09:57

Het zou heel nuttig zijn wanneer de Inspectie zou meewerken aan het afschaffen van het rijtijdenbesluit voor Nederlandse taxichauffeurs zolang het nut en noodzaak ervan niet aangetoond kan worden. Het werkboekje was in de jaren rond 1930 in het leven geroepen om de lange werktijden aan te passen en had toen en nu niets met veiligheid te maken.
Een bekeuring geven voor in de ogen van een inspecteur verkeerd getrokken streepje wordt je misselijk en dient geen enkel nut. C.A.O is voor werktijden!

05 02 12 nico|06.02.12|16:49

Typisch de fnv vakbond, die zo reageerd.Toen het in 2000 een zooitje werd, hoorde je ze niet. Nederland het enige land met belachelijke rij en rusttijden voor taxi’s. Eindelijk gerechtigheid voor de goedwillende en hard werkende zelfstandige chauffeurs. Deze aanpassing heeft niets te maken met verkeersveiligheid of concurrentie. , dat is gewoon bullshit. Heb zelf 22jr als loonchauffeur gewerkt en sind 16jr als zzp’er. Hoezo loonchauffeurs de dupe, is geregeld in het taxi cao. Ga zo door pvv..

A.Urban|21.02.12|11:43

Politieagenten maken veel te lange dagen. Het afgelopen jaar is de Arbeidstijdenwet bij de politie maar liefst 350.000 keer overtreden. Lees de Telegraaf van vandaag.
Diezelfde Politie maakt jacht op Taxi chauffeurs D.M.V.het werkboekje te controleren en daar dan dikke bekeuringen voor een verkeerd getrokken streepje te geven voor diezelfde arbeidstijden wet.
Hypocrieter kan het niet.
Welke actie onderneemt K.N.V ? Remco Mast? Taxi Pro ? Ben benieuwd.

.

Adriana|23.02.12|13:55

Lezers,
Niet vergeten dat de FNV van sensatie houdt!! “En wij moeten samen tegen de horror die werkgever heet, vechten”, “alleen samen zullen wij beter dit en beter dat krijgen”…. Dit soort van praten is heel verleidelijk en trekt volgers absoluut minder opgeleiden. Zij doen dit voor het geld van de lidmaat, zij willen alleen maar leden werven!!
…volgt…

Adriana|23.02.12|13:55

Bij een overname na faillissement van een taxibedrijf door CNX, heeft de FNV het sociaal plan erg snel 100% goedgekeurd, weten jullie waarom? Het bedrijf beloofde 1 jaar lidmaat bij de FNV voor alle chauffeurs te betalen!!! NOU…. WIE IS BELACHELIJK NU?

Johan|25.02.12|10:47

Ik ben sinds 2 dagen taxi-chauffeur omdat het me leuk lijkt. Tweede dag direct onenigheid, wie geeft mij advies in deze? Bijna 6,5 onafgebroken gereden. Toen ik daar een opmerking over maakte dat ik dit niet wil kreeg ik direct de wind van voren. DIT IS EEN TAXIBEDRIJF en dat ik eigenlijk niet moest “zeiken” en meer van dergelijk “apengedrag”. Hoe moet ik hiermee omgaan?
Ik heb toch recht op een pauze van 45 min na 4,5 uur rijden?

Graag reactie, word zeer gewaardeerd!

Adriana|25.02.12|11:29

@ johan
Nee, jij hebt recht op pauze 5,5 uur 30 minuten en niet 45 minuten per 4,5 uur.
Echter als je vraagafhankelijk rijdt, kan soms gebeuren dat het niet precies zo gaat. Soms is het moeilijk om de ritten zo goed te krijgen dat de pauze perfect op tijd komt.
Diit móet niet structureel gebeuren!!!! Als het structureel gebeurt dan móet je inderdaad met de centralist praten.

A.Urban|26.03.12|09:32

Arbeidsinspectie beboet politie
Laatste update: 26 maart 2012 07:56 info

DEN HAAG – De Inspectie SZW, voorheen de Arbeidsinspectie, heeft diverse politiekorpsen beboet. Zie NU.nl , De Telegraaf, van hedenmorgen.

Begrijpt U het nog. Diezelfde politie bekeurt ons Taxichauffeurs op de nergens ter wereld toegepaste rijtijden voor taxi chauffeurs.
Dat is niet nodig, dat kan SWZ zelf wel als dat nodig zou blijken, bovendien ook zonder BCT dus.

Rehan|04.08.12|23:07

Ik lees dit en ik vrees het ergste voor chauffeurs in loondienst. Ik heb een maand geleden ontslag genomen omdat mijn baas mij domme werktijden gaf. Ik ben 21 en net klaar met school. Dat gaat enorm zuigen voor iemand met een gezin. Ik ben inmiddels voor mezelf begonnen en ik weet zeker dat ik onnodig veel uren ga maken en weinig slapen met deze motie…. Dit betekent dat ik 4 dagen per week van 18:00 tot 06:00 kan werken, minimaal….

Cumali Atli|24.09.12|15:23

moet je na 4,5 uur pauze halen of 5,5 want bij boeken staan 4,5 en bij sites zie ik 5,5 snap echt welke goed is wie kan mij hier helpen aubb