Taxichauffeurs verdienen volgend jaar 5,3% meer
Taxichauffeurs in loondienst krijgen volgend jaar een totale salarisverhoging van 5,3%. Het inflatiecijfer komt namelijk uit op 2,3%. Daarnaast hebben partijen afgesproken dat per 1 januari 2012 de cao-lonen met 3% stijgen. Dat is overeengekomen in de eerder afgesloten CAO Taxivervoer voor de periode 2009 – 2013.
“Het is maar hoe je er tegenaan wilt kijken. Maar de mensen in de taxibranche krijgen in januari een loonverhoging die hen al lang toekomtâ, vindt Tjitza van Rijssel van CNV Vakmensen.”Ze zijn jarenlang onderbetaald geweest. Nu volgt een terechte rechttrekking. De koopkracht van deze mensen gaat er op vooruit, ongeacht de Haagse plannen.”
Prijscompensatie
“We hebben destijds afgesproken dat de mensen er 3 procent bij krijgen per 1 januari 2012, plus prijscompensatie. Die laatste komt uit op 2,3 procent. Ook voor 2013 is 3 procent zeker en de prijscompensatie zou ook dan wel weer eens omvangrijk kunnen zijn”, verwacht Van Rijssel.
Volgens Van Rijssel is het allerminst alledaags dat vakbond CNV Vakmensen zo focust op geld. “Wij vinden beloning uiteraard belangrijk, maar er zijn meer zaken in een cao die werken als geheel plezierig maken. Maar voor deze specifieke sector durf ik gerust te stellen dat de financiĂ«le achterstand dusdanig was dat fors financieel in de bus blazen terecht was en is.â
Werkgevers
Overigens hebben de werkgevers bij monde van KNV ook altijd duidelijk gemaakt dat een betere beloning voor de werknemers voor de hele branche goed zal uitpakken. Ook zij vinden dat het imago van de taxichauffeur moet worden verbeterd.
“Het maakt dit beroep immers aantrekkelijk voor nieuwe deelnemers. Anders kom je op termijn zonder geschikt personeel te zitten. En dat wil je als werkgever natuurlijk ook niet”, aldus Van Rijssel.
En nog is het een schijt salaris je kan beter een uitkering nemen dan wordt je nog aan alle kanten geholpen ook ,ze gooien al al voor 50 procent meer rekeningen in je bus en dan mag je nog blij zijn met 3procent meer loon
Hoeveel ontslagen ga je nu weer krijgen volgend jaar. Hoeveel moet je oprijden om voor een taxiwerkgever winstgevend te zijn, je verdient nooit genoeg om te voldoen aan zijn vaste kosten. En dan zegt minister Schultz hoe is dit toch mogelijk. Het wordt straks zo duur voor een werkgever dat zij de vakbekwaamheids eis laat schieten. Ik weet zeker dat je straks alleen als je mazzel hebt nog in loondienst kan zijn met een contract van 3 maanden of 6 maanden wat nu al gebeurd.
Er mag nog wel een paar honderd euro bij, ik werk nu dag en nacht 7 dagen p/w, voor iets meer dan 1400, nog veel te weinig
5,3 % erbovenop betekend saneren.
De omzetten dalen en de kosten stijgen.
Loonkosten zijn de grootste kosten van een ondernemer.
(65 – 70% van de bruto-omzet zijn loonkosten)
Als je snel rekent betekend dat bijna 1 chauffeur ( fulltimer) op de 10 kan vertrekken.
Kost toch weer een of meerdere goede kracht zijn werk.
Want de klant gaat niet meer betalen voor een rit, sterker nog, deze daalt.
vanaf 1 april 2012 geldt de nieuwe tarieven.
Ik gun m’n personeel van harte een beter salaris,ze verdienen het ! Maar zorgt de minister er voor dat ik het ook verdien en daarvan mn personeel dat betere salaris kan betalen ? Gaat het plafond meter tarief ook omhoog ? Ik hoop het want marge heb ik echt niet meer !
Bij deze weet ik nu al zeker dat er binnen mijn bedrijf ontslagen gaan vallen. Aangezien wij als taxiondernemers aan maximumprijzen gebonden zijn en dus de overheid bepaalt wat wij verdienen en niet kijkende naar de kosten van de ondernemers. Voor een klein taxibedrijf is een extra personeelslid niet meer te betalen.
Het nieuwe Cao loon is leuke theorie en het is het personeel zeker gegund, maar de rit-vergoedingen zijn afgelopen 10 jaar alleen nog maar ivm. de div. max. tarievenstelsels verlaagd…Er is geen taxi-ondernemer te bekennen die nog personeel full-time in dienst neemt… Maar hoe moet je als groot taxibedrijf nu nog de tent aan de gang houden, zeker nu met de crisis? Als eigen rijder lukt het nu ook maar net dus dat betekent dat de grote bedrijven alleen met fraude kunnen overleven..
Taxi bedrijven nemen dan liever UWV,ers aan,want die kosten bijna niks,een half of heel jaar rijden!!!!
En daarna geen contract verlening !!!!,goed idee van de uitkerings instantie,s,om dit beleid zo uit te voeren,ga zo door en de kwalieteit is voor goed verdwenen,het word zo een groote puin hoop in de Taxi wereld!!!!!!!!
In de NEA 2012 is de index voor arbeidsloon 105,7. Dit betekent dat bedrijven die de NEA in hun vervoersovereenkomsten hebben opgenomen (zoals wij) de loonstijging doorberekenen aan hun opdrachtgevers. En da’s prima, ik betaal onze mensen graag betere lonen!
Uiteraard gaat dit verhaal niet op voor de taxibedrijven die het vooral van het straatwerk moeten hebben, en gebonden zijn aan maximumtarieven. Het is daarom ook niet zo raar om vooral die laatste groep hierboven te zien reageren.
Ik wil meer verdienen! HIER MET DIE POEN! :D
Als de taxibranche wil dat het chauffeur zijn een vak is zal het loon nog een flink stuk omhoog moeten en dan met meerdere euro’s per uur en niet met enkele procenten. Als ik op een verjaardagsfeestje de lachers op mijn hand wil hebben moet ik gaan vertellen wat het brutosalaris is van een taxichauffeur.
De loonschalen van de taxichauffeurs zijn al zo ver achter op ander sturend personeel dat met 5 % je niet bepaald kunt praten over een inhaalslag.
Ik ben genoodzaakt om dankzij deze verhoging i.c.m. de nieuwe tarieven 1 fulltimecontract te beĂ«indigen en 2 full-time contracten om te zetten naar deeltijdcontracten voor 20 uur… Tel uit je winst CNV! Hulde aan deze geweldige onderhandelaars die slechts Ă©Ă©n doel voor ogen hebben maar totaal geen kaas hebben gegeten van marktwerking en economie… Gelukkig hebben we de opvolgers voor Mw. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus al klaar staan…Ook dank namens mijn (ex)werknemers!
Al met al heb ik nog geen 8 euro netto per uur.
Daar krijg je een zwartwerker niet het bed voor uit.
Tja klaas, als je meer wil verdienen zal er toch iets wezenlijks in de taxiwereld moeten veranderen… De overheid dient de maximum tarieven vrij te geven! Het is toch te zot voor woorden dat prijsafspraken tussen bedrijven verboden zijn, dit om marktwerking te bevorderen, maar dat de overheid voor Ă©Ă©n branche de tarieven bepaalt, en dat deze tarieven zo laag zijn dat er op prijs niet te concurreren valt. Vrij geven zal een prijsstijging van zo’n 50% betekenen,maar is hard nodig!
Dat een Taxichauffeur die in loondienst is niet veel verdient vinden wij ook.
Maar wij als ondernemer worden er ook niet rijker van , wij zijn alle dagen van de week met ons bedrijf bezig we betalen ons klem aan loonkosten e.a en zijn blij als we alles weer hebben kunnen betalen.
Wij zeggen altijd als we allemaal maar goed te eten hebben is het prima maar als dit zo doorgaat met de oplopende kosten die op het bordje van de ondernemers terecht komt weten wij niet hoe we dit moeten volhouden
ik had een vraagje
namelijk wat verdien je op je 18 als taxichauffeur
en hoeveel geld heb je nodig om een taxibedrijf te starten
en wat voor taxibedrijf starten met 50.000euro
hoeveel auto s heb je dn heb je genoeg geld voor je personeel wat betaal je daar voor