St Job is voor de traditionele Rotterdamse taxichauffeur
Taxicentrale St. Job is voor de traditionele Rotterdamse taxichauffeurs. De coöperatieve vereniging bestaat 25 jaar en dat wordt groots gevierd op 28 augustus. De taxibranche is in de loop der jaren wel flink veranderd, zo weet aftredend voorzitter Rinus Schaaf.
Eigenlijk was de centrale het eerste taxibedrijf die de regulering in Rotterdam doorbrak, al ver voor de Wp2000. De taxichauffeurs waren het oneens met de ritverdeling van de toenmalige TCC en begonnen een eigen centrale.
Taxivergunning
Het kostte een hoop moeite, maar uiteindelijk kregen de chauffeurs van St Job een geldige taxivergunning. Maar de landelijke deregulering jaren later heeft de taxibranche geen goed gedaan, zo vindt Schaaf.
“Daar heb ik nooit in geloofd”, vertelt hij. “Het is dan ook overal mislukt. Ook zijn er vergeleken met vroeger alleen maar een hoop onzinnige regels bij gekomen. Ik geloof dat je als taxichauffeur op 175 verschillende punten in overtreding kunt zijn.”
Taxichauffeur
Schaaf gelooft nog in het ouderwetse vak Taxichauffeur. Netjes de deur openhouden voor de klant, gekleed in uniform, koffers sjouwen en een paraplu aanbieden als het regent. “Daarom zijn wij zeer streng op onze interne gedragsregels”, vertelt hij. “Want je hebt taxichauffeurs en je hebt chauffeurs die op een taxi rijden. Wij behoren tot de eerste groep.”
St Job staat bekend om het zogenaamde ‘telefoonmuntje’. Hierbij geven de chauffeurs personeel van horecagelegenheden een muntje, als er een rit besteld is. Deze vertegenwoordigt een waarde van 50 cent. Een soort fooi aan het café, als bedankje dat ze St Job bellen. En natuurlijk een vergoeding voor de moeite.
Taxi-ondernemers
Tegenwoordig bestaat de centrale uit 126 aangesloten taxi-ondernemers die over 150 taxivoertuigen beschikken. Een aantal leden heeft taxichauffeurs in loondienst. De centrale verzorgt onder meer contante ritten, zakelijk- en horecavervoer en ritten van de huisartsenposten.
St Job is al helemaal klaar om als TTO-organisatie te werken. “We voldoen aan het plaatselijke RTX-keurmerk”, vertelt Schaaf. “Ook zijn zaken als klachtenprocedures en extra opleiding van de taxichauffeurs bij ons al lang goed geregeld.”
TTO
Schaaf gelooft wel in de TTO-wetgeving, maar vreest dat de overheid te weinig zal handhaven. “Als straks de vrije jongens niet meer op de standplaatsen mogen staan, wie houdt dat dan continu in de gaten? Stadswachten werken alleen overdag. Maar ’s avonds gebeuren juist de problemen.”
Schaaf vreest dat toezich op de standplaatsen ook geen prioriteit zal hebben bij de politie. “Als dan straks chauffeurs die niet bij een TTO horen op de standplaats staan, kan dat wellicht tot wrijvingen leidden. De TTO-wetgeving staat of valt met voldoende toezicht. Want het plaatsen van slagbomen is wellicht lastig te realiseren.”
Taxibranche
De Rotterdamse taxibranche loopt voorop in Nederland als het gaat om veiligheidsmaatregelen in de voertuigen. Zo zijn ook alle taxi’s van St Job uitgerust met camera’s en kunnen bij incidenten de beelden worden opgevraagd door de politie.
“Dat werkt heel goed preventief”, vertelt Schaaf. “Vroeger had je alleen te maken met klanten onder invloed van alcohol. Nu weet je vaak niet wat mensen gebruikt hebben.”
Camera’s
Schaaf: “Ik hoor wel eens van chauffeurs dat ze klanten zien wachten op een auto zonder sticker ‘Camerabewaking’. Sommige van onze voerguigen hebben zo’n sticker niet, bijvoorbeeld omdat ze zakelijk vervoer doen. Dan worden ze via de mobilofoon gewaarschuwd door onze collega’s dat ze moeten oppassen.”
Het huidige pand van St Job is in 2006 gekocht door de vereniging. “Dat was wel een hoogtepunt”, vindt Schaaf. “Eerst om alle leden achter het plan te krijgen, want het is een flinke investering. En vervolgens om met iedereen het pand helemaal te verbouwen. Maar het resultaat mag er zijn.”
Telefoon
De leden van St. Job zitten allemaal om de vier weken een ‘shift’ aan de telefoon van de centrale. Naast het aannemen van de telefoontjes, delen zij dan ook het werk in en behandelen eventuele klachten. Het dagelijkse bestuur is handen van vijf gekozen leden, die maximaal vier jaar bestuurslid zijn. Daarnaast zijn er drie commissarissen aangesteld, die ook taxi-ondernemer zijn.
De algemene ledenvergadering bepaalt de werkwijze van de vereniging. Hierin worden onder andere de kernwaarden zoals; samenhorigheid, collegialiteit, actiebereidheid en servicegerichtheid, van St. Job besproken en gewaarborgd.
Taxichauffeur
Hierbij ligt de nadruk op instelling en mentaliteit. Want een taxichauffeur moet niet opgezadeld worden met allerlei verstikkende regeltjes. De taxichauffeurs van St Job zijn immers van de oude stempel. Schaaf: “Een taxichauffeur moet servicegericht, maar wel vrij zijn.”
Bart Pals
ik maak soms gebruik van de Jobbers zoals genoemd worden. Geen directeur die een topsalaris verdiendt als bij de grote RTC. Waar het serviceniveau soms zo laag is. De goede nagelaten. Maar Jobbers doen hubn Job goed en zorgvuldig. En je kan merken dat de centralisten chauffeurs zijn ze weten elk straatje en steegje. Ook de ritprijzen weten hun bij de meeste bestemming uit het hoofdje. Op naar de 100 jaar Job/
Gelukkig als ik denk dat ik waarschijnlijk de oudste ben in het nederlandse taxiwereldje zie en hoor ik graag de positieve kant van het taxibestel .Zie stukje over st.Job .
Allen moet de overheid er zich niet mee bemoeien aaaaa.Een universitaire oppleiding is hiet niet voor nodig slechts normaal denken is reeds voldoende.Men let alleen even op onze huidige minister die diverse verhogingen niet heeft doorgevoerd en nu deze via andere wegen gaat bewandelen.