Taxi van de Toekomst; speel nog beter in op behoeften klant
De zakelijke klant wil de taxi in 2016 vooral gebruiken als ‘rijdend kantoor’. Maar dan moet de taxibranche goed blijven luisteren naar de behoeften van de klant. Dat bleek donderdag tijdens de co-creatie sessie ‘Taxi van de Toekomst’ tijdens de MKB Innovatie Top100 in het hoofdkantoor Mercedes-Benz Nederland in Utrecht.
Omdat het contact tussen klant en bedrijf bepalend voor de waarde van een product, had Syntens voor deze sessie een ‘Taxi Ervaring Cirkel’ getekend. Doel van de sessie was te bekijken hoe de dienstverlening van de taxi verbeterd kan worden om zo de klant optimaal te bedienen in 2016.
Kwaliteit taxirit
De taxichauffeur is de meest bepalende factor om de kwaliteit van een rit te bepalen. Zo is punctualiteit, professioniteit, presentatie en betrouwbaarheid onontbeerlijk voor de taxiklant. Maar het voertuig speelt ook een belangrijke rol. Om de zakelijke markt straks optimaal te bedienen, zijn onder meer bepaalde aanpassingen aan het taxivoertuig nodig.
De taxi moet dan zaken aanbieden als internet in de taxi, extra leeslampen en hoog zitcomfort. De extra kosten die hiermee gemoeid zijn, zijn van ondergeschikt belang in een gedeelte van de markt. Althans, als in dat geval de uren van bijvoorbeeld consultants onderweg in de taxi declarabel zijn omdat hij gewoon achterin kan werken.
Product taxi
Vaak wordt gedacht dat de rit zelf het belangrijkst is om de kwaliteit van een taxirit te bepalen. Maar het product taxidienst bestaat uit drie fases: voor de rit, tijdens de rit en na de rit. Daar bepaalt de klant of hij tevreden is of voortaan kiest voor een ander bedrijf of vervoersmiddel. Daarbij speelt bijvoorbeeld het aanbieden van betalingsgemak, zoals pinnen in de taxi, ook een rol.
De deelnemers aan de sessie zien ook grote voordelen aan het gebruik van apps. Niet alleen om de taxi te bestellen met één druk op de knop van een smartphone, zoals TXXI, maar ook om de klant informatie te geven tijdens de rit over de omgeving. Bijvoorbeeld een speciale Augmented Reality, zoals Layar, in de taxi voor de toerist zou een aardig unique-selling-point zijn in 2016.
Toekomst van de taxi
De toekomst van de taxi staat of valt met het imago dat de taxichauffeurs uitdragen. Belandt de taxibranche straks in een neerwaartse prijsspiraal? Of krikt de taxibranche haar imago op en gaan ook de straattaxichauffeurs steeds beter luisteren naar de behoefte van de klant en worden er innovatieve diensten aangeboden?
Bart Pals
Deelnemers aan de sessie waren: Huub Dubbelman, Mercedes Benz. Frank Steijn, VNM. George Jansen, Prestige GreenCab. Eva Duvekot, Masterstudent TU Delft. Jaime Noriega, Masterstudent TU Delft, Bert van der Meer, tekenaar. Stefan Morssink, Syntens.
Ben in de veronderstelling dat de taximarkt vooral gebaat is bij transparantie en zelfregulering. Geef passagiers een instrument in handen om voor elke taxirit een weloverwogen keuze te kunnen maken op basis van eigen voorkeur. Aan de andere kant moet ook aan straattaxichauffeurs een podium worden geboden waarop zij zichzelf kunnen profileren. Innovatieve techniek moet vervolgens een brug slaan tussen deze 2 groepen. Verwacht dan ook veel van de aanstaande lancering van de gratis taxiID diensten