Correcte naleving CAO Taxi juist belangrijk bij lage marges
Een juiste naleving van de Taxi-CAO is in het belang van de taxichauffeur én de taxi-ondernemer. De meeste taxibedrijven zijn daarom te goeder trouw bij naleving van de CAO voor hun chauffeurs, maar soms leidt het ontbreken van kennis tot fouten.
“Een goede naleving is van essentieel belang voor een goede bedrijfsvoering. De marges in de taxisector zijn vaak al laag”, zegt Erik Boom van TaxiLoon, specialist op het gebied van de Taxi-CAO. “Een forse naheffing bij het onjuist naleven van de CAO kan dan opeens alle liquiditeit wegnemen van een taxibedrijf. Met alle rampzalige gevolgen van dien.”
Parttime
Een fors gedeelte van de taxichauffeurs in Nederland is parttimer. Naast de wettelijke verplichtingen richting de belastingdienst, moet de taxi-ondernemer ook zijn personeel in de pensioenregeling van het Pensioenfonds Vervoer registreren.
Boom: “Het grote aantal parttimers maakt die pensioenadministratie er niet eenvoudiger op. Want de werkgever dient maandelijks onder meer de gewerkte uren van de oproepkrachten en meeruren van de parttimekrachten doorgeven via de site van het Pensioenfonds Vervoer. Dat kan erg tijdrovend zijn. TaxiLoon kan die bedragen snel en correct vaststellen, dat voorkomt foutieve voorschotten.”
Loonschalen
Een veel gemaakte fout die Boom tegen komt is het onjuist toepassen van de loonschalen. “Vaak niet eens met opzet. Maar je doet er wel je werknemers mee te kort.” Bovendien toetst Sociaal Fonds Taxi of werkgevers zich aan de CAO Taxivervoer houden en gaat daarvoor geregeld op bedrijfsbezoek.
Ook het onderbrengen van de administratie bij een accountantskantoor is geen garantie voor een juiste naleving van de Taxi-CAO, legt Boom uit. “De meeste accountantskantoren doen de salarisverwerking voor soms misschien wel twintig verschillende sector-CAO’s. Allemaal met hun eigen bepalingen en voorwaarden. Dan ontbreekt het soms ook bij de boekhouder aan specifieke kennis voor de taxisector. Wij zijn gespecialiseerd in deze branche.”
Pensioen
TaxiLoon uit Purmerend is verantwoordelijk voor de maandelijkse salarisverwerking en pensioenadministratie van zo’n 800 taxichauffeurs in Nederland. Afhankelijk van het aantal chauffeurs betalen taxibedrijven tussen de 3,75 en 10 euro per loonstrook. “Daarmee zijn we fors goedkoper dan de landelijke accountantskantoren”, zegt Boom.
Het bedrijf ondersteunt ook klanten bij controles van SFT, bij eventuele herberekeningen , toelichting of faciliteren van ruimte voor de SFT controleurs.
Bart Pals
Taxi Loon is inderdaad een van de betere ondernemingen voor een taxi ondernemer. Zij dienen ondernemers namelijk ook van ongevraagd advies en vragen door, zodat onwetendheid eigenlijk geen valkuil meer is.
Kortom een aanrader en zeer betrouwbaar.
Martin van der Plas
SnelnaarSchiphol.nl