De Boordcomputer Taxi: rittenstaat en werkmap 2.0
De Boordcomputer Taxi komt er definitief, minister Eurlings heeft zijn akkoord gegeven over de voorgestelde invoeringsdatum van 1 oktober 2011. Iedere taxi moet voor oktober 2013 zo’n apparaat in de auto hebben. Maar wat doet de Boordcomputer Taxi nou eigenlijk? En wat betekent het voor de taxibranche?
“De Boordcomputer Taxi is in de eenvoudigste uitvoering eigenlijk een digitale rittenstaat en digitale werkmap”, legt Roy Boons van ontwikkelaar Quipment uit. “Alle gegevens worden beveiligd en opgeslagen ter controle door het IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat, red.). Zo wordt het erg lastig om te frauderen door bijvoorbeeld ritten zwart te rijden. Of risicoloos de rij- en rusttijden te overtreden, zoals nu het geval is bij chauffeurs die gebruik maken van meerdere werkboekjes.”
Gegevens die de Boordcomputer Taxi onder meer moet registeren zijn: gps-positie, tijd en kilometerstanden. Omdat de positie en rijtijden digitaal worden vastgelegd zijn een rittenstaat en werkboekje overbodig.
Digitale rittenstaat
“De chauffeurs besparen erg veel tijd omdat ze niet alles op hoeven te schrijven”, vertelt Boons. “Toen Quipment vijf jaar geleden de digitale rittenstaat introduceerde, hadden we berekend dat het een chauffeur minimaal 20 minuten per dienst scheelt. Dat is dus exclusief de administratie van het bedrijf zelf om de rittenstaten te verwerken. En de tijd om het werkboekje in te vullen is ook niet meegerekend.”
De Boordcomputer Taxi is uitgerust met een usb-ingang. Daarmee kunnen IVW en de taxiondernemer eenvoudig met een laptop alle gegevens bekijken en kopiëren. Waarom worden deze eigenlijk niet draadloos verzonden naar een server in dit internettijdperk? Veel taxibedrijven zenden nu al via een draadloos netwerk alle ritgegevens naar de centrale.
Lokale opslag
Boons: “De overheid heeft ervoor gekozen ook lokale opslag te verplichten, zodat deze zonder netwerkverbinding uitgelezen kunnen worden door de inspecteurs op straat. Er zullen ook boordcomputers komen die deze beveiligde gegevens draadloos kunnen verzenden. Echter hier zijn meer kosten aan verbonden en het is aan de ondernemer of hij hiervoor kiest.”
Het blijft daarom gewoon mogelijk via bepaalde Boordcomputer-Taxi-modellen de gegevens ook draadloos naar de centrale te sturen, zoals nu bijvoorbeeld met de QIM Dataterminal het geval is. Boons: “Die versie van de Boordcomputer is straks eigenlijk een QIM met digitale werkmap.”
Chip
Alle nieuwe chauffeurspassen worden door het IVW uitgerust met een chip. Die moet in de Boordcomputer Taxi worden gestopt ter identificatie van de chauffeur. Tijdens het rijden is alle informatie over de rit zichtbaar in het scherm. Naarmate een bedrijf een uitgebreidere uitvoering koopt zijn er ook mogelijkheden tot zaken als verzenden en ontvangen van ritten, spraakcommunicatie en navigatie.
Is fraude dan helemaal niet meer mogelijk met de Boordcomputer Taxi? Een chauffeur kan immers tijdens de ‘pauzestand’ ritten uitvoeren. Of een chauffeur zou ook een tweede dienst op één dag kunnen rijden met de pas van een andere chauffeur. Beide overtredingen kunnen alleen ter plekke geconstateerd worden door het IVW.
Inspecteurs
“Klopt, maar hoe ver wil je gaan?”, vraagt Boons zich af. “We zouden het apparaat in het tweede geval uit moeten rusten met een irisscan. Maar beide overtredingen kunnen eenvoudig ter plekke gesignaleerd worden door de inspecteurs.”
Het formaat van de Boordcomputer Taxi valt overigens reuze mee, vergelijkbaar met een TomTom. Quipment zal modellen gaan leveren in verschillende formaten van zeer klein tot wat groter. Ook kan de klant kiezen uit verschillende uitbreidingsmogelijkheden. Het hele apparaat kan eenvoudig op het dashboard bevestigd worden.
Het imago van de hele taxibranche zal door de invoering van de Boordcomputer Taxi fors verbeteren, zo verwacht de Boons. “Fraude plegen om zo het hoofd boven water te houden lukt niet meer. Zo ontstaat er een eerlijker speelveld tussen de taxibedrijven.”
Bart Pals