Analyse: Keurmerk schept orde in chaos van vrije taxirijders

taxistandplaatsen

Er werd weer vol op ze gescholden door de plaatselijke taxi-ondernemingen tijdens de Nijmeegse Vierdaagse; de vrije rijders die iedere week van evenement naar evenement rijden en de lokale ondernemers verdrijven van hun ‘eigen’  klanten en standplaatsen.  Invoering van een lokaal keurmerk schept orde in de huidige chaos.

Deze massale toeloop kan leiden tot grote negatieve gevoelens. De plaatselijke ondernemers zien de vrije rijders vooral als ‘aasgieren’. Ze komen even de ruif leeg vreten en zijn weer weg. Indien er problemen zijn geweest, krijgen de lokale taxi’s een slechte naam.

Ondanks dat het publiek door de grote toeloop van taxi’s snel een beschikbare chauffeur heeft gevonden, is het de vraag of zij ermee geholpen zijn. De chauffeurs die van heinde en ver komen kennen heg noch steg. Een navigatiesysteem is vaak onbruikbaar bij een evenement als de Vierdaagse. Alleen de Nijmeegse chauffeurs weten wat er precies is afgesloten en hoe de wegafsluiting te omzeilen.

Keurmerk
Gemeenten hebben straks de bevoegdheid plaatselijke taxistandplaatsen voor te behouden aan ondernemers die zijn aangesloten bij een lokaal keurmerk. Vooral tijdens evenementen is dat broodnodig. Dit schept orde in de chaos voor de taxiondernemers én het publiek.

Omdat vrije concurrentie een wettelijk recht is, moet hieraan niet getornd worden. Iedereen heeft het recht klanten op te pikken in iedere willekeurige stad. Dat dient echter wel gereguleerd te worden, zeker bij grootschalige evenementen.

Massa
Bij invoering van plaatselijke keurmerken maken de plaatselijke taxi’s gebruik van de vaste standplaatsen. De vrije taxi’s kunnen echter nog steeds helpen de grote massa weg te werken. Eventueel vanaf speciale standplaatsen aangewezen door de gemeente speciaal bedoeld voor taxi’s die niet bij het plaatselijke keurmerk aangesloten zijn.

Met deze oplossing heeft het publiek heeft de keuze voor een bekende plaatselijke taxi die aan alle lokale regels voldoet. Of bij grote drukte de keus voor een vrije rijder uit een andere plaats die wel meteen beschikbaar is. Zo wordt de plaatselijke chauffeur niet verdrongen van zijn ‘eigen’ standplaats en is de concurrentie gewaarborgd. Terwijl de massale toeloop nog steeds efficiënt wordt weggewerkt. Goed voor de taxichauffeur, goed voor de klant, goed voor de openbare orde en goed voor het imago van de hele taxibranche.

Bart Pals

Zie ook: Nijmegen wordt overspoeld door taxi’s uit rest Nederland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Analyse: Keurmerk schept orde in chaos van vrije taxirijders”

Riek|29.07.10|09:24

In Den Haag hebben wij er ook last van dat uitschot .Alles moet terug gedraaid worden op regio dan ruim je het misschien op.En wat keurmerk staan plaatsen wordt heb eigenlijk weinig zin want ze pikken ze gewoon op.De klanten moeten wat wijzer zijn ,maar die hebben het gewoon niet door die willen van A naar B VERVOERD WORDEN.Met al die nieuwe regels is het steeds slechter geworden.

Duco Douwstra|29.07.10|09:52

Deze regel had al jaren geleden ingevoerd moeten worden, taxichauffeurs die zich concentreren op evenementen, weten in den vreemde vaak de weg niet. De klant is overgeleverd aan willekeur enz. daar horen de plaatselijke autoriteiten, maatregelen voor en tegen te treffen. In veel plaatsen, steden mogen taxichauffeurs van buitenaf geen gebruik maken van tram- en bus banen. Wat tot gevolg heeft dat passagiers een heel eind in de rondte gereden worden, dat vind de chauffeur gen probleem natuurlijk,maar het is erg schadelijk voor de klant en voor het imago van de branche.

Sjaak de Winter|29.07.10|11:01

Even een nuancering hier over de regel (quote) ‘Gemeenten hebben straks de bevoegdheid plaatselijke taxistandplaatsen voor te behouden aan ondernemers die zijn aangesloten bij een lokaal keurmerk. “einde quote. In de berichten vanuit de overheid lijken slechts de 4 grote steden gebruik te kunnen maken van de nieuwe mogelijkheden vanuit de wet. Dat is dus geen goed nieuws voor steden als Eindhoven maar naar nu ook blijkt Nijmegen. Misschien moeten n.a.v. deze problemen zij nog maar eens een verzoek tot amendement doen bij de politieke partijen di straks nog moeten instemmen.

Sjaak de Winter|29.07.10|11:03

Nieuwe wet en regelgeving voorzien slechts in de mogelijkheid voor de G4 om plaatselijke regels op te stellen. Amenderen dus nu het nog kan.

A.J.v.d.Heide|29.07.10|12:16

In de afgelopen 10 jaar heeft er een proces van deregulering plaats gevonden .Een belangrijke verandering was daarbij het loslaten van de regio gebonden vergunningen maw iedereen met een vergunning mag in heel nederland klanten vervoeren. Van deze mogelijkheid hebben met name de grote bedrijven onder ons gebruik gemaakt door middels europese aanbestedingen door het hele land grote klussen naar binnen te halen. Het komt voor dat bedrijven welke 100 KM ver gevestigd zijn door “mijn” stad rijden om contract vervoer te verrichten. Het is toch wel heel erg logies dat in zo n situatie bedrijven gaan reageren op een plaatselijk en tijdelijk groot aanbod als een evenement.
Om dat nu te willen beperken met een locale regelgeving vind ik absurd .
De veronderstelling dat het zou gaan om eigen rijders is volgens mij onjuist, iki zie dat grote bedrijven soms met tientallen wagens uitrukken naar grote evenementen, dat is een logies gevolg van de deregulering waarbij ook veel hogere eisen zijn gesteld aan de vakbekwaamheid van de ondernemers.
Alle vakbekwame ondernemer zijn door het hele land gelijkwaardig aan elkaar dat geeft ons veel mogelijkheden en kansen, dat moet je niet gaan beperken als je er eens even een beetje last van hebt en bovendien heb een beetje geloof in een natuurlijke correctie het over ver werken aan evenementen brengt hoge kosten en teleurstellingen met zich mee en veel van deze “feestgangers” zullen er ook weer van af zien . Gewoon niet aankomen maar laten gebeuren waar we voor gekozen hebben.
Antoon van der Heide (TCB)

Martijn|09.09.10|20:28

Wat een onzin weer! dat van die “Keurmerkjes” worden alleen de opleiders en Keurmerk organisators beter! Het kost alleen maar een hoop geld en de ratten + kakkerlakken blijven toch wel rijden en de zak belazeren, bovendien zijn niet alle vrije rijders die aan evenementen “meerijden” slechte taxi-collega’s.
Wat wetgeving betreft kunnen ze verzinnen wat ze willen, een taxi standplaats is een standplaats dus mag je er op rijden en klanten vervoeren (ongeacht Keurmerkje). Houd alleen wel het respect voor de collega’s in die bewuste stad of plaats en sluit netjes achteraan zonder voor te dringen… dan heeft iedereen een goeie omzet op het eind bij grote drukten.

Martijn.

Ahmad|11.06.12|05:24

De doc was er net weer op!Heb er van genoten. Toch oaesretvlbnar dat iemand zich wil laten opsluiten van de buitenwereld en 25 a 35 jaar aan een boek wil werken.. crazy toch!?

Analyse: Keurmerk schept orde in chaos van vrije taxirijders | TaxiPro

Analyse: Keurmerk schept orde in chaos van vrije taxirijders

taxistandplaatsen

Er werd weer vol op ze gescholden door de plaatselijke taxi-ondernemingen tijdens de Nijmeegse Vierdaagse; de vrije rijders die iedere week van evenement naar evenement rijden en de lokale ondernemers verdrijven van hun ‘eigen’  klanten en standplaatsen.  Invoering van een lokaal keurmerk schept orde in de huidige chaos.

Deze massale toeloop kan leiden tot grote negatieve gevoelens. De plaatselijke ondernemers zien de vrije rijders vooral als ‘aasgieren’. Ze komen even de ruif leeg vreten en zijn weer weg. Indien er problemen zijn geweest, krijgen de lokale taxi’s een slechte naam.

Ondanks dat het publiek door de grote toeloop van taxi’s snel een beschikbare chauffeur heeft gevonden, is het de vraag of zij ermee geholpen zijn. De chauffeurs die van heinde en ver komen kennen heg noch steg. Een navigatiesysteem is vaak onbruikbaar bij een evenement als de Vierdaagse. Alleen de Nijmeegse chauffeurs weten wat er precies is afgesloten en hoe de wegafsluiting te omzeilen.

Keurmerk
Gemeenten hebben straks de bevoegdheid plaatselijke taxistandplaatsen voor te behouden aan ondernemers die zijn aangesloten bij een lokaal keurmerk. Vooral tijdens evenementen is dat broodnodig. Dit schept orde in de chaos voor de taxiondernemers én het publiek.

Omdat vrije concurrentie een wettelijk recht is, moet hieraan niet getornd worden. Iedereen heeft het recht klanten op te pikken in iedere willekeurige stad. Dat dient echter wel gereguleerd te worden, zeker bij grootschalige evenementen.

Massa
Bij invoering van plaatselijke keurmerken maken de plaatselijke taxi’s gebruik van de vaste standplaatsen. De vrije taxi’s kunnen echter nog steeds helpen de grote massa weg te werken. Eventueel vanaf speciale standplaatsen aangewezen door de gemeente speciaal bedoeld voor taxi’s die niet bij het plaatselijke keurmerk aangesloten zijn.

Met deze oplossing heeft het publiek heeft de keuze voor een bekende plaatselijke taxi die aan alle lokale regels voldoet. Of bij grote drukte de keus voor een vrije rijder uit een andere plaats die wel meteen beschikbaar is. Zo wordt de plaatselijke chauffeur niet verdrongen van zijn ‘eigen’ standplaats en is de concurrentie gewaarborgd. Terwijl de massale toeloop nog steeds efficiënt wordt weggewerkt. Goed voor de taxichauffeur, goed voor de klant, goed voor de openbare orde en goed voor het imago van de hele taxibranche.

Bart Pals

Zie ook: Nijmegen wordt overspoeld door taxi’s uit rest Nederland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Analyse: Keurmerk schept orde in chaos van vrije taxirijders”

Riek|29.07.10|09:24

In Den Haag hebben wij er ook last van dat uitschot .Alles moet terug gedraaid worden op regio dan ruim je het misschien op.En wat keurmerk staan plaatsen wordt heb eigenlijk weinig zin want ze pikken ze gewoon op.De klanten moeten wat wijzer zijn ,maar die hebben het gewoon niet door die willen van A naar B VERVOERD WORDEN.Met al die nieuwe regels is het steeds slechter geworden.

Duco Douwstra|29.07.10|09:52

Deze regel had al jaren geleden ingevoerd moeten worden, taxichauffeurs die zich concentreren op evenementen, weten in den vreemde vaak de weg niet. De klant is overgeleverd aan willekeur enz. daar horen de plaatselijke autoriteiten, maatregelen voor en tegen te treffen. In veel plaatsen, steden mogen taxichauffeurs van buitenaf geen gebruik maken van tram- en bus banen. Wat tot gevolg heeft dat passagiers een heel eind in de rondte gereden worden, dat vind de chauffeur gen probleem natuurlijk,maar het is erg schadelijk voor de klant en voor het imago van de branche.

Sjaak de Winter|29.07.10|11:01

Even een nuancering hier over de regel (quote) ‘Gemeenten hebben straks de bevoegdheid plaatselijke taxistandplaatsen voor te behouden aan ondernemers die zijn aangesloten bij een lokaal keurmerk. “einde quote. In de berichten vanuit de overheid lijken slechts de 4 grote steden gebruik te kunnen maken van de nieuwe mogelijkheden vanuit de wet. Dat is dus geen goed nieuws voor steden als Eindhoven maar naar nu ook blijkt Nijmegen. Misschien moeten n.a.v. deze problemen zij nog maar eens een verzoek tot amendement doen bij de politieke partijen di straks nog moeten instemmen.

Sjaak de Winter|29.07.10|11:03

Nieuwe wet en regelgeving voorzien slechts in de mogelijkheid voor de G4 om plaatselijke regels op te stellen. Amenderen dus nu het nog kan.

A.J.v.d.Heide|29.07.10|12:16

In de afgelopen 10 jaar heeft er een proces van deregulering plaats gevonden .Een belangrijke verandering was daarbij het loslaten van de regio gebonden vergunningen maw iedereen met een vergunning mag in heel nederland klanten vervoeren. Van deze mogelijkheid hebben met name de grote bedrijven onder ons gebruik gemaakt door middels europese aanbestedingen door het hele land grote klussen naar binnen te halen. Het komt voor dat bedrijven welke 100 KM ver gevestigd zijn door “mijn” stad rijden om contract vervoer te verrichten. Het is toch wel heel erg logies dat in zo n situatie bedrijven gaan reageren op een plaatselijk en tijdelijk groot aanbod als een evenement.
Om dat nu te willen beperken met een locale regelgeving vind ik absurd .
De veronderstelling dat het zou gaan om eigen rijders is volgens mij onjuist, iki zie dat grote bedrijven soms met tientallen wagens uitrukken naar grote evenementen, dat is een logies gevolg van de deregulering waarbij ook veel hogere eisen zijn gesteld aan de vakbekwaamheid van de ondernemers.
Alle vakbekwame ondernemer zijn door het hele land gelijkwaardig aan elkaar dat geeft ons veel mogelijkheden en kansen, dat moet je niet gaan beperken als je er eens even een beetje last van hebt en bovendien heb een beetje geloof in een natuurlijke correctie het over ver werken aan evenementen brengt hoge kosten en teleurstellingen met zich mee en veel van deze “feestgangers” zullen er ook weer van af zien . Gewoon niet aankomen maar laten gebeuren waar we voor gekozen hebben.
Antoon van der Heide (TCB)

Martijn|09.09.10|20:28

Wat een onzin weer! dat van die “Keurmerkjes” worden alleen de opleiders en Keurmerk organisators beter! Het kost alleen maar een hoop geld en de ratten + kakkerlakken blijven toch wel rijden en de zak belazeren, bovendien zijn niet alle vrije rijders die aan evenementen “meerijden” slechte taxi-collega’s.
Wat wetgeving betreft kunnen ze verzinnen wat ze willen, een taxi standplaats is een standplaats dus mag je er op rijden en klanten vervoeren (ongeacht Keurmerkje). Houd alleen wel het respect voor de collega’s in die bewuste stad of plaats en sluit netjes achteraan zonder voor te dringen… dan heeft iedereen een goeie omzet op het eind bij grote drukten.

Martijn.

Ahmad|11.06.12|05:24

De doc was er net weer op!Heb er van genoten. Toch oaesretvlbnar dat iemand zich wil laten opsluiten van de buitenwereld en 25 a 35 jaar aan een boek wil werken.. crazy toch!?