Vervoersplan

Vervoer in Zeeland op de schop: meer ruimte voor doelgroepenvervoer

Regiotaxi Zeeland.
Foto ter illustratie. Foto: Provincie Zeeland/Mechteld Jansen

Het vervoer in Zeeland ziet er vanaf 2025 anders uit dan momenteel het geval is. Vanaf 2025 kunnen reizigers in Zeeland namelijk kiezen uit een mix van (openbare) vervoersmiddelen en opstappunten, waar op een comfortabele manier gewacht kan worden op verschillende typen vervoer. Ook kunnen reizigers vanaf dat jaar gebruik maken van slimme apps, waarmee reizen gepland, geboekt en tegelijk betaald kunnen worden.

“Het huidige vervoerssysteem past niet meer bij deze tijd”, zegt de provincie Zeeland daarover. “Op grote delen van de dag rijden bussen leeg rond en in het weekend en in de avonduren is weinig openbaar vervoer beschikbaar. Daarom gaat het vervoer in Zeeland vanaf 2025 veranderen.”

Om dit te realiseren, heeft de provincie Zeeland een nieuw vervoersplan ontwikkeld. Flexibel vervoer, zoals de flextaxi, spelen volgens de provincie daarin een cruciale rol. “Door de inzet van meer flexibel- en deelvervoer zijn de rustigere gebieden, ook in de avonden en weekenden, beter bereikbaar.”

Doelgroepenvervoer

Binnen het nieuwe vervoersplan zijn er ook extra mogelijkheden voor het doelgroepenvervoer ingeruimd. “Openbaar vervoer moet voor iedereen dichtbij en bereikbaar zijn”, zo is de provincie van mening. “Voor de reiziger die gebruik maakt van het doelgroepenvervoer, komen er extra mogelijkheden. Een voorbeeld van doelgroepenvervoer is vervoer van en naar speciaal onderwijs. Een deel van de reis gaat dan met het doelgroepenvervoer en een ander deel met het openbaar vervoer.”

Daarnaast gaan er volgens de provincie vanaf 2025 ook meer flextaxi’s en kleine busjes rijden. “Door dit te combineren met doelgroepenvervoer, vrijwilligersinitiatieven en deelvervoer, krijgen reizigers meer mogelijkheden om van A naar B te reizen. De nieuwe concessie start vanaf december 2024. Vanaf dat moment zal ook het vervoer met de flextaxi en kleine busjes beschikbaar zijn.”

Mobiliteitshubs

Alle vormen van vervoer komen uiteindelijk samen op verschillende opstappunten, ook wel mobiliteithubs genoemd. Vanaf deze hubs kunnen reizigers in Zeeland straks opstappen op het vervoersmiddel dat het beste bij hun reis past. “Binnen de bebouwde kom is een opstappunt op maximaal 500 meter te vinden en buiten de bebouwde kom zal dit op maximaal 2,5 kilometer zijn. Zo kan iedereen op een makkelijke manier bij een opstapplaats of knooppunt komen”, zo staat in het vervoersplan beschreven.

De gemeenten en de provincie Zeeland zijn samen voor verantwoordelijk voor de uitvoering van het nieuwe vervoersplan. In de Regionale Mobiliteitsstrategie zijn daarom in grote lijnen afspraken gemaakt over de locaties en de functionaliteiten van de hubs. Om de realisatie van de opstappunten te stimuleren, heeft de provincie de tweede ronde van de subsidieregeling opengesteld. Vanaf 27 maart tot en met 31 oktober 2023 is het voor Zeeuwse gemeenten mogelijk subsidie aan te vragen voor de realisatie van mobiliteitshubs.

Onderwerpen als deze worden op 25 mei besproken op het Congres Mobiliteitstransitie in Den Haag (Madurodam). U kunt zich hier aanmelden

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Vervoer in Zeeland op de schop: meer ruimte voor doelgroepenvervoer | TaxiPro
Vervoersplan

Vervoer in Zeeland op de schop: meer ruimte voor doelgroepenvervoer

Regiotaxi Zeeland.
Foto ter illustratie. Foto: Provincie Zeeland/Mechteld Jansen

Het vervoer in Zeeland ziet er vanaf 2025 anders uit dan momenteel het geval is. Vanaf 2025 kunnen reizigers in Zeeland namelijk kiezen uit een mix van (openbare) vervoersmiddelen en opstappunten, waar op een comfortabele manier gewacht kan worden op verschillende typen vervoer. Ook kunnen reizigers vanaf dat jaar gebruik maken van slimme apps, waarmee reizen gepland, geboekt en tegelijk betaald kunnen worden.

“Het huidige vervoerssysteem past niet meer bij deze tijd”, zegt de provincie Zeeland daarover. “Op grote delen van de dag rijden bussen leeg rond en in het weekend en in de avonduren is weinig openbaar vervoer beschikbaar. Daarom gaat het vervoer in Zeeland vanaf 2025 veranderen.”

Om dit te realiseren, heeft de provincie Zeeland een nieuw vervoersplan ontwikkeld. Flexibel vervoer, zoals de flextaxi, spelen volgens de provincie daarin een cruciale rol. “Door de inzet van meer flexibel- en deelvervoer zijn de rustigere gebieden, ook in de avonden en weekenden, beter bereikbaar.”

Doelgroepenvervoer

Binnen het nieuwe vervoersplan zijn er ook extra mogelijkheden voor het doelgroepenvervoer ingeruimd. “Openbaar vervoer moet voor iedereen dichtbij en bereikbaar zijn”, zo is de provincie van mening. “Voor de reiziger die gebruik maakt van het doelgroepenvervoer, komen er extra mogelijkheden. Een voorbeeld van doelgroepenvervoer is vervoer van en naar speciaal onderwijs. Een deel van de reis gaat dan met het doelgroepenvervoer en een ander deel met het openbaar vervoer.”

Daarnaast gaan er volgens de provincie vanaf 2025 ook meer flextaxi’s en kleine busjes rijden. “Door dit te combineren met doelgroepenvervoer, vrijwilligersinitiatieven en deelvervoer, krijgen reizigers meer mogelijkheden om van A naar B te reizen. De nieuwe concessie start vanaf december 2024. Vanaf dat moment zal ook het vervoer met de flextaxi en kleine busjes beschikbaar zijn.”

Mobiliteitshubs

Alle vormen van vervoer komen uiteindelijk samen op verschillende opstappunten, ook wel mobiliteithubs genoemd. Vanaf deze hubs kunnen reizigers in Zeeland straks opstappen op het vervoersmiddel dat het beste bij hun reis past. “Binnen de bebouwde kom is een opstappunt op maximaal 500 meter te vinden en buiten de bebouwde kom zal dit op maximaal 2,5 kilometer zijn. Zo kan iedereen op een makkelijke manier bij een opstapplaats of knooppunt komen”, zo staat in het vervoersplan beschreven.

De gemeenten en de provincie Zeeland zijn samen voor verantwoordelijk voor de uitvoering van het nieuwe vervoersplan. In de Regionale Mobiliteitsstrategie zijn daarom in grote lijnen afspraken gemaakt over de locaties en de functionaliteiten van de hubs. Om de realisatie van de opstappunten te stimuleren, heeft de provincie de tweede ronde van de subsidieregeling opengesteld. Vanaf 27 maart tot en met 31 oktober 2023 is het voor Zeeuwse gemeenten mogelijk subsidie aan te vragen voor de realisatie van mobiliteitshubs.

Onderwerpen als deze worden op 25 mei besproken op het Congres Mobiliteitstransitie in Den Haag (Madurodam). U kunt zich hier aanmelden

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.