Duurzaamheid

Zenobé helpt touringcarondernemers te elektrificeren: ‘Binnen drie jaar met elektrische bus naar Italië’

Zenobé - Elektrische touringcar
Foto ter illustratie. Foto: Zenobé

Met 2030 in aantocht blijft duurzaamheid, in maatschappelijk opzicht, een belangrijk thema. Ook binnen de touringcarbranche. Zenobé, een internationaal bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen, financieren, bouwen en exploiteren van batterijoplossingen, heeft een propositie in de markt gezet die touringcarondernemers helpt te elektrificeren. In een uitgebreid gesprek met TaxiPro legt Business Development Manager Rainier van Amersvoort uit hoe deze propositie in z’n werk gaat. 

“Wij ontwikkelen, financieren, bouwen en exploiteren grootschalige batterijopslagsystemen”, legt Van Amersvoort de werkzaamheden van Zenobé uit. “Dat doen we hoofdzakelijk voor het openbaar vervoer, maar onlangs doen we dat in Nederland ook voor de touringcarsector. Die branche wordt daar steeds interessanter voor, gezien de snelle ontwikkelingen binnen die markt. Batterijen kunnen steeds langere afstanden aan. Zo zijn er al bussen in productie die afstanden tot wel zeshonderd kilometer kunnen rijden op één batterijlading.”

Watergekoelde laders

“Daarnaast gaat de ontwikkeling van de laadinfrastructuur enorm snel vooruit”, vertelt Van Amersvoort verder. “Daar zijn we in Nederland al heel ver mee. Ook wat snelladen betreft. Zo zijn we al bezig met watergekoelde laders, tot een megawatt. Daarmee kan je je bus voor 80 procent opladen binnen twintig minuten. Binnen twee á drie jaar wordt het dan ook al interessant om grote afstanden te rijden met een elektrische bus, naar bijvoorbeeld Oostenrijk of Italië.”

We moeten voor 2030 allemaal naar zero-emmissie. Daar moeten we op tijd mee beginnen, want anders gaan we 2030 niet halen

Zenobé houdt zich hoofdzakelijk bezig met de financiering daarvan. “Wij bieden leasecontracten aan voor de batterij, de batterijen met bus of de batterijen met bus én laadinfrastructuur en alles wat daarbij komt kijken, tot en met de installatie aan toe. Daarbovenop bieden wij een dashboardsoftware aan, waardoor achter de schermen alles keurig bijgehouden wordt. Zowel de prestatie van de bus als de prestatie van de chauffeur, worden daarin bijgehouden. Daarnaast houden we 24/7 in de gaten of er wat aan de bussen mankeert, zodat we daar tijdig op kunnen anticiperen. Zodra een samenwerking start, staat Zenobé volledig garant voor de werking van de assets.”

Belang van verduurzaming

De touringcarbranche moet verduurzamen, zo is Van Amersvoort van mening. “We moeten voor 2030 allemaal naar zero-emmissie. Daar moeten we op tijd mee beginnen, want anders gaan we 2030 niet halen. Alleen al voor de aankoop van een dergelijk voertuig, zit er 1 á 1,5 jaar levertijd op. Daarnaast heb je ook nog te maken met de verzwaring van je netwerkaansluiting. Als jij tien touringcars hebt en jij wil straks al je bussen opladen, dan ga dat waarschijnlijk niet redden met je huidige netaansluiting. Als ondernemers het kunnen, moeten ze nu al een verzwaring van hun aansluiting aanvragen. Veel mensen staan er echter nog afwachtend tegenover. Als ondernemers pas over twee jaar die verzwaring aanvragen, terwijl het net nu al overbelast is, dan ontstaan er grote problemen. Je moet nu al je verzwaring hebben, want die ga je dadelijk niet meer krijgen.”

Op de vraag hoe Zenobé de Nederlandse touringcarsector verder hoopt te bereiken, antwoordt Van Amersvoort: “Ik schrijf ieder touringcarbedrijf een voor een aan. Als het nodig is, wil ik een bezoek aan hen brengen om alles wat wij doen in geuren en kleuren uit te leggen. Van de Nederlandse touringcarbedrijven, die zijn aangesloten bij Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), heb ik zo’n zestig procent al aangeschreven. Dertig van die bedrijven heb ik zelfs al bezocht.”

Ondanks die terughoudendheid, staan veel ondernemers toch met open mond te kijken naar wat wij doen

Terughoudend

De talloze telefoongesprekjes en bezoekjes, leveren Rainier van Amersvoort allerlei soorten inzichten op. “Ik merk wel dat iedereen nog heel erg terughoudend is. Dat geldt momenteel voor ongeveer negentig procent binnen de sector. Er zijn slechts een paar bedrijven die bezig zijn met deze transitie. De investering vormt voor ondernemers het grootste risico. Zo’n touringcar, inclusief batterij, kost toch al gauw zo’n 500.000 euro. Dat is bijna het dubbele van een dieselbus. Dit wordt binnen enkele jaren terugverdiend in verbruik en onderhoud, alsook besparing op ‘slim laden’ met Zenobé-software. Maar ondernemers moeten het wel eerst kunnen ophoesten. Ondanks die terughoudendheid, staan veel ondernemers toch met open mond te kijken naar wat wij doen. Ze hebben er dus wel degelijk oren naar.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Zenobé helpt touringcarondernemers te elektrificeren: ‘Binnen drie jaar met elektrische bus naar Italië’ | TaxiPro
Duurzaamheid

Zenobé helpt touringcarondernemers te elektrificeren: ‘Binnen drie jaar met elektrische bus naar Italië’

Zenobé - Elektrische touringcar
Foto ter illustratie. Foto: Zenobé

Met 2030 in aantocht blijft duurzaamheid, in maatschappelijk opzicht, een belangrijk thema. Ook binnen de touringcarbranche. Zenobé, een internationaal bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen, financieren, bouwen en exploiteren van batterijoplossingen, heeft een propositie in de markt gezet die touringcarondernemers helpt te elektrificeren. In een uitgebreid gesprek met TaxiPro legt Business Development Manager Rainier van Amersvoort uit hoe deze propositie in z’n werk gaat. 

“Wij ontwikkelen, financieren, bouwen en exploiteren grootschalige batterijopslagsystemen”, legt Van Amersvoort de werkzaamheden van Zenobé uit. “Dat doen we hoofdzakelijk voor het openbaar vervoer, maar onlangs doen we dat in Nederland ook voor de touringcarsector. Die branche wordt daar steeds interessanter voor, gezien de snelle ontwikkelingen binnen die markt. Batterijen kunnen steeds langere afstanden aan. Zo zijn er al bussen in productie die afstanden tot wel zeshonderd kilometer kunnen rijden op één batterijlading.”

Watergekoelde laders

“Daarnaast gaat de ontwikkeling van de laadinfrastructuur enorm snel vooruit”, vertelt Van Amersvoort verder. “Daar zijn we in Nederland al heel ver mee. Ook wat snelladen betreft. Zo zijn we al bezig met watergekoelde laders, tot een megawatt. Daarmee kan je je bus voor 80 procent opladen binnen twintig minuten. Binnen twee á drie jaar wordt het dan ook al interessant om grote afstanden te rijden met een elektrische bus, naar bijvoorbeeld Oostenrijk of Italië.”

We moeten voor 2030 allemaal naar zero-emmissie. Daar moeten we op tijd mee beginnen, want anders gaan we 2030 niet halen

Zenobé houdt zich hoofdzakelijk bezig met de financiering daarvan. “Wij bieden leasecontracten aan voor de batterij, de batterijen met bus of de batterijen met bus én laadinfrastructuur en alles wat daarbij komt kijken, tot en met de installatie aan toe. Daarbovenop bieden wij een dashboardsoftware aan, waardoor achter de schermen alles keurig bijgehouden wordt. Zowel de prestatie van de bus als de prestatie van de chauffeur, worden daarin bijgehouden. Daarnaast houden we 24/7 in de gaten of er wat aan de bussen mankeert, zodat we daar tijdig op kunnen anticiperen. Zodra een samenwerking start, staat Zenobé volledig garant voor de werking van de assets.”

Belang van verduurzaming

De touringcarbranche moet verduurzamen, zo is Van Amersvoort van mening. “We moeten voor 2030 allemaal naar zero-emmissie. Daar moeten we op tijd mee beginnen, want anders gaan we 2030 niet halen. Alleen al voor de aankoop van een dergelijk voertuig, zit er 1 á 1,5 jaar levertijd op. Daarnaast heb je ook nog te maken met de verzwaring van je netwerkaansluiting. Als jij tien touringcars hebt en jij wil straks al je bussen opladen, dan ga dat waarschijnlijk niet redden met je huidige netaansluiting. Als ondernemers het kunnen, moeten ze nu al een verzwaring van hun aansluiting aanvragen. Veel mensen staan er echter nog afwachtend tegenover. Als ondernemers pas over twee jaar die verzwaring aanvragen, terwijl het net nu al overbelast is, dan ontstaan er grote problemen. Je moet nu al je verzwaring hebben, want die ga je dadelijk niet meer krijgen.”

Op de vraag hoe Zenobé de Nederlandse touringcarsector verder hoopt te bereiken, antwoordt Van Amersvoort: “Ik schrijf ieder touringcarbedrijf een voor een aan. Als het nodig is, wil ik een bezoek aan hen brengen om alles wat wij doen in geuren en kleuren uit te leggen. Van de Nederlandse touringcarbedrijven, die zijn aangesloten bij Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), heb ik zo’n zestig procent al aangeschreven. Dertig van die bedrijven heb ik zelfs al bezocht.”

Ondanks die terughoudendheid, staan veel ondernemers toch met open mond te kijken naar wat wij doen

Terughoudend

De talloze telefoongesprekjes en bezoekjes, leveren Rainier van Amersvoort allerlei soorten inzichten op. “Ik merk wel dat iedereen nog heel erg terughoudend is. Dat geldt momenteel voor ongeveer negentig procent binnen de sector. Er zijn slechts een paar bedrijven die bezig zijn met deze transitie. De investering vormt voor ondernemers het grootste risico. Zo’n touringcar, inclusief batterij, kost toch al gauw zo’n 500.000 euro. Dat is bijna het dubbele van een dieselbus. Dit wordt binnen enkele jaren terugverdiend in verbruik en onderhoud, alsook besparing op ‘slim laden’ met Zenobé-software. Maar ondernemers moeten het wel eerst kunnen ophoesten. Ondanks die terughoudendheid, staan veel ondernemers toch met open mond te kijken naar wat wij doen. Ze hebben er dus wel degelijk oren naar.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.