Interview

Taxi Van Ojik zet in op luchtreiniging voor veilige ritten en minder verzuim

Taxi Ojik luchtreinigers
Foto: Arjen van Ojik

De snelle verspreiding van het coronavirus zorgt ook bij taxibedrijven voor veel verzuim. Omdat mensen tijdens een taxirit een kleine ruimte met elkaar delen, is de kans op besmetting groot. Om taxiritten voor zowel chauffeurs als passagiers veiliger te laten verlopen en het verzuim te verminderen, zet Taxi Van Ojik in op actieve luchtreiniging. 

Het coronavirus verspreidt zich voornamelijk via de lucht. De kans op besmetting is dan ook groter als je je met meerdere mensen in een kleine ruimte bevindt. “Op het moment dat een passagier verkoudheidsklachten heeft, weten wij en onze chauffeurs dit pas zodra deze persoon bijvoorbeeld snift in de auto”, stelt eigenaar Arjen van Ojik. “Of een mondkapje dan voldoende bescherming biedt, weten we niet.”

Dat de zorgen over eventuele besmetting bij zijn chauffeurs toenamen, was echter wel duidelijk. “Best veel chauffeurs zijn op leeftijd. Zeker toen zij nog geen boosterprik hadden gekregen, waren zij bang om het virus op te lopen.” Een aantal weken geleden had een van de chauffeurs volgens Van Ojik nog twee dagen op rij een klant in de taxi die het virus onder de leden had. “Hij was besmet en had het ons niet laten weten, dus hij had het zomaar kunnen overdragen aan de chauffeur. Gelukkig is dit niet gebeurd, maar het risico is in zulke gevallen groot.”

Betere mondkapjes én luchtkwaliteit

Om deze reden stelt Van Ojik dat zijn bedrijf is overgestapt op betere mondkapjes en dat er wordt ingezet op de luchtkwaliteit in de voertuigen door middel van luchtreinigers. “Een raam open doen is een optie, maar dit is vooral in de winter onaangenaam. Bovendien is het niet duidelijk of de lucht hierdoor echt schoner wordt, omdat je dan ook uitlaatgassen en fijnstoffen binnenhaalt.” In de zoektocht naar luchtreinigers bleek dat voor veel producenten geen data over de effectiviteit van hun product konden overleggen. “Uiteindelijk hebben we gecertificeerde luchtreinigers gevonden en geplaatst die 99 procent van alle schadelijke deeltjes in de lucht, waaronder dus het coronavirus, wegfilteren.”

Buiten het feit dat de taxiondernemer dit doet om een veiligere omgeving te creëren voor zijn chauffeurs en klanten, speelt ook het grote verzuim onder taxichauffeurs vanwege corona mee in deze beslissing. “Een chauffeur een dag ziek thuis kost ons veel geld en zorgt voor problemen in de planning. Het virus komt ook steeds vaker bij dezelfde persoon terug of iemand draagt het onbewust met zich mee.  Als je dan in een afgesloten ruimte zit, is het toch een fijn idee dat de lucht wordt gefilterd.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Taxi Van Ojik zet in op luchtreiniging voor veilige ritten en minder verzuim | TaxiPro
Interview

Taxi Van Ojik zet in op luchtreiniging voor veilige ritten en minder verzuim

Taxi Ojik luchtreinigers
Foto: Arjen van Ojik

De snelle verspreiding van het coronavirus zorgt ook bij taxibedrijven voor veel verzuim. Omdat mensen tijdens een taxirit een kleine ruimte met elkaar delen, is de kans op besmetting groot. Om taxiritten voor zowel chauffeurs als passagiers veiliger te laten verlopen en het verzuim te verminderen, zet Taxi Van Ojik in op actieve luchtreiniging. 

Het coronavirus verspreidt zich voornamelijk via de lucht. De kans op besmetting is dan ook groter als je je met meerdere mensen in een kleine ruimte bevindt. “Op het moment dat een passagier verkoudheidsklachten heeft, weten wij en onze chauffeurs dit pas zodra deze persoon bijvoorbeeld snift in de auto”, stelt eigenaar Arjen van Ojik. “Of een mondkapje dan voldoende bescherming biedt, weten we niet.”

Dat de zorgen over eventuele besmetting bij zijn chauffeurs toenamen, was echter wel duidelijk. “Best veel chauffeurs zijn op leeftijd. Zeker toen zij nog geen boosterprik hadden gekregen, waren zij bang om het virus op te lopen.” Een aantal weken geleden had een van de chauffeurs volgens Van Ojik nog twee dagen op rij een klant in de taxi die het virus onder de leden had. “Hij was besmet en had het ons niet laten weten, dus hij had het zomaar kunnen overdragen aan de chauffeur. Gelukkig is dit niet gebeurd, maar het risico is in zulke gevallen groot.”

Betere mondkapjes én luchtkwaliteit

Om deze reden stelt Van Ojik dat zijn bedrijf is overgestapt op betere mondkapjes en dat er wordt ingezet op de luchtkwaliteit in de voertuigen door middel van luchtreinigers. “Een raam open doen is een optie, maar dit is vooral in de winter onaangenaam. Bovendien is het niet duidelijk of de lucht hierdoor echt schoner wordt, omdat je dan ook uitlaatgassen en fijnstoffen binnenhaalt.” In de zoektocht naar luchtreinigers bleek dat voor veel producenten geen data over de effectiviteit van hun product konden overleggen. “Uiteindelijk hebben we gecertificeerde luchtreinigers gevonden en geplaatst die 99 procent van alle schadelijke deeltjes in de lucht, waaronder dus het coronavirus, wegfilteren.”

Buiten het feit dat de taxiondernemer dit doet om een veiligere omgeving te creëren voor zijn chauffeurs en klanten, speelt ook het grote verzuim onder taxichauffeurs vanwege corona mee in deze beslissing. “Een chauffeur een dag ziek thuis kost ons veel geld en zorgt voor problemen in de planning. Het virus komt ook steeds vaker bij dezelfde persoon terug of iemand draagt het onbewust met zich mee.  Als je dan in een afgesloten ruimte zit, is het toch een fijn idee dat de lucht wordt gefilterd.”

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.