Nieuw deeltaxiconcept moet (her)intrede op taximarkt faciliteren

Rentacab
Foto: Gamis El Bouakili

Veel zelfstandige taxichauffeurs hebben in de coronacrisis hun auto moeten verkopen of de lease of huur van hun voertuig moeten beëindigen. Nu het werk weer aantrekt, zijn zij veelal niet staat om een nieuw voertuig aan te schaffen. Een nieuw duurzaam deeltaxiconcept moet het mogelijk maken om een (her)intrede te maken op de taximarkt.

Mobiliteitsbreed is er een verschuiving te zien van betalen voor gebruik naar betalen voor bezit. Dit wordt nu ook zichtbaar in taxiland met het nieuwe deeltaxiconcept Rentacab. Initiatiefnemer Gamis el Bouakili, tevens directeur van SchipholTaxi en TCS, merkt dat veel zelfstandige chauffeurs die door corona zonder voertuig zijn komen te zitten, weer aan de slag willen. “Hun reserves zijn echter op. Het is anderhalf jaar ellende geweest in de branche, waardoor deze mensen in de knel zitten. Een voertuig kopen of leasen is voor hen geen optie.”

De transitie naar duurzaam maakt instappen bovendien alleen zinvol als de chauffeur kiest voor een zero-emissie voertuig. El Bouakili wilde daarom met een duurzaam deeltaxiconcept een uitkomst bieden. Daarbij is het hebben van een eigen auto in zijn optiek altijd al meer een mentaliteitskwestie geweest dan dat het bedrijfseconomisch gezien verstandig is. “Het bezitten van een auto kost veel geld en door corona beseffen veel chauffeurs dat dit niet verstandig is. Uiteindelijk maken ze hier slechts voor een bepaald aantal uren per week gebruik van en staat het voertuig verder stil.”

Alleen betalen bij gebruik

Met Rentacab hebben chauffeurs volgens de ondernemer geen vaste lasten als ze niet rijden en kunnen ze zonder te hoeven investeren, toch elektrisch taxivervoer bieden. “Je betaalt alleen voor de uren dat je gebruik maakt van het voertuig. Binnen dit tarief wordt ook de verzekering gedekt.” Chauffeurs melden zich aan en krijgen een account als ze aan de voorwaarden voldoen. “In een app kunnen ze zien waar er auto’s beschikbaar zijn, kiezen ze er een uit en starten en sluiten ze na afloop het voertuig ook weer af.”

Momenteel heeft het bedrijf vijftien voertuigen die op een vaste laadhub in Amsterdam staan. De planning is volgens de initiatiefnemer om de voertuigen op meerdere locaties in de stad te plaatsen en de dienst uit te rollen naar andere steden, waaronder Rotterdam, Utrecht en Den Haag. “Volgende week worden er opnieuw voertuigen geleverd. Het plan is om mee te groeien met de vraag. We merken in ieder geval dat er voldoende animo voor is.”

Ook waterstoftaxi’s

Naast batterijelektrische voertuigen gaat Rentacab ook een pilot starten met een waterstoftaxi. “Wij geloven in waterstof vanwege het enorme voordeel van tanken boven laden. Daarom zijn wij een samenwerking aangegaan met Toyota, Shell en Leaseplan. Shell gaat het eerste half jaar waterstof leveren voor de deeltaxi’s en Leaseplan levert het voertuig tegen een gereduceerd tarief en draagt zorg voor de verzekering.” Als de pilot goed verloopt, zal er ook verder worden ingezet op waterstof.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Nieuw deeltaxiconcept moet (her)intrede op taximarkt faciliteren”

Peter Vriens|06.10.21|16:23

Een zero-emissie taxi bestaat niet zolang de stroom in de taxi opgeslagen niet zero-emissie is opgewekt.
Hoeveel CO2 per kWh elektriciteit?
aardgas: 0,198 kg CO2 per kWh. elektriciteit: 0,23 kg CO2 per kWh (cijfer dat varieert naargelang het land en ook doorheen de tijd, aangezien het berekend wordt in functie van de samenstelling van het productiepark) stookolie: 0,264 kg CO2 per kWh.
Dan komen de stroomverliezen bij het transport, infrastructuur e.d. nog bij.

Peter Vriens|06.10.21|16:33

Om waterstof te produceren heb je ook veel energie nodig die dan wel emissie vrij opgewekt moet worden, anders heeft dat geen zin.
Zolang dat niet emissie vrij mogelijk is, ben je alleen de uitstoot aan het verplaatsen naar elders.

Nieuw deeltaxiconcept moet (her)intrede op taximarkt faciliteren | TaxiPro

Nieuw deeltaxiconcept moet (her)intrede op taximarkt faciliteren

Rentacab
Foto: Gamis El Bouakili

Veel zelfstandige taxichauffeurs hebben in de coronacrisis hun auto moeten verkopen of de lease of huur van hun voertuig moeten beëindigen. Nu het werk weer aantrekt, zijn zij veelal niet staat om een nieuw voertuig aan te schaffen. Een nieuw duurzaam deeltaxiconcept moet het mogelijk maken om een (her)intrede te maken op de taximarkt.

Mobiliteitsbreed is er een verschuiving te zien van betalen voor gebruik naar betalen voor bezit. Dit wordt nu ook zichtbaar in taxiland met het nieuwe deeltaxiconcept Rentacab. Initiatiefnemer Gamis el Bouakili, tevens directeur van SchipholTaxi en TCS, merkt dat veel zelfstandige chauffeurs die door corona zonder voertuig zijn komen te zitten, weer aan de slag willen. “Hun reserves zijn echter op. Het is anderhalf jaar ellende geweest in de branche, waardoor deze mensen in de knel zitten. Een voertuig kopen of leasen is voor hen geen optie.”

De transitie naar duurzaam maakt instappen bovendien alleen zinvol als de chauffeur kiest voor een zero-emissie voertuig. El Bouakili wilde daarom met een duurzaam deeltaxiconcept een uitkomst bieden. Daarbij is het hebben van een eigen auto in zijn optiek altijd al meer een mentaliteitskwestie geweest dan dat het bedrijfseconomisch gezien verstandig is. “Het bezitten van een auto kost veel geld en door corona beseffen veel chauffeurs dat dit niet verstandig is. Uiteindelijk maken ze hier slechts voor een bepaald aantal uren per week gebruik van en staat het voertuig verder stil.”

Alleen betalen bij gebruik

Met Rentacab hebben chauffeurs volgens de ondernemer geen vaste lasten als ze niet rijden en kunnen ze zonder te hoeven investeren, toch elektrisch taxivervoer bieden. “Je betaalt alleen voor de uren dat je gebruik maakt van het voertuig. Binnen dit tarief wordt ook de verzekering gedekt.” Chauffeurs melden zich aan en krijgen een account als ze aan de voorwaarden voldoen. “In een app kunnen ze zien waar er auto’s beschikbaar zijn, kiezen ze er een uit en starten en sluiten ze na afloop het voertuig ook weer af.”

Momenteel heeft het bedrijf vijftien voertuigen die op een vaste laadhub in Amsterdam staan. De planning is volgens de initiatiefnemer om de voertuigen op meerdere locaties in de stad te plaatsen en de dienst uit te rollen naar andere steden, waaronder Rotterdam, Utrecht en Den Haag. “Volgende week worden er opnieuw voertuigen geleverd. Het plan is om mee te groeien met de vraag. We merken in ieder geval dat er voldoende animo voor is.”

Ook waterstoftaxi’s

Naast batterijelektrische voertuigen gaat Rentacab ook een pilot starten met een waterstoftaxi. “Wij geloven in waterstof vanwege het enorme voordeel van tanken boven laden. Daarom zijn wij een samenwerking aangegaan met Toyota, Shell en Leaseplan. Shell gaat het eerste half jaar waterstof leveren voor de deeltaxi’s en Leaseplan levert het voertuig tegen een gereduceerd tarief en draagt zorg voor de verzekering.” Als de pilot goed verloopt, zal er ook verder worden ingezet op waterstof.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “Nieuw deeltaxiconcept moet (her)intrede op taximarkt faciliteren”

Peter Vriens|06.10.21|16:23

Een zero-emissie taxi bestaat niet zolang de stroom in de taxi opgeslagen niet zero-emissie is opgewekt.
Hoeveel CO2 per kWh elektriciteit?
aardgas: 0,198 kg CO2 per kWh. elektriciteit: 0,23 kg CO2 per kWh (cijfer dat varieert naargelang het land en ook doorheen de tijd, aangezien het berekend wordt in functie van de samenstelling van het productiepark) stookolie: 0,264 kg CO2 per kWh.
Dan komen de stroomverliezen bij het transport, infrastructuur e.d. nog bij.

Peter Vriens|06.10.21|16:33

Om waterstof te produceren heb je ook veel energie nodig die dan wel emissie vrij opgewekt moet worden, anders heeft dat geen zin.
Zolang dat niet emissie vrij mogelijk is, ben je alleen de uitstoot aan het verplaatsen naar elders.