Proef met touringcars op waterstof in Groningen en Drenthe
In Groningen en Drenthe wordt het openbaar busvervoer steeds duurzamer. Omdat waterstof ook voor touringcars en kleine achtpersoonsbusjes voor het OV als schone oplossing voor de toekomst wordt gezien, worden er twee ‘semi-touringcars’ en een achtpersoonsbusje voor een proef omgebouwd naar waterstofbussen.
OV-bureau Groningen Drenthe is op weg om te voldoen aan het bestuursakkoord zero emissie, dat stelt dat al het openbaar vervoer in 2030 uitstootvrij moet zijn. Dit is bij ruim de helft van de totale vloot al het geval. “Komende maand komen er nog twintig waterstofbussen bij op de streeklijnen in Groningen en Drenthe, en een jaar later nog tien rondom Emmen. Ook worden er elektrische bussen ingezet”, vertelt hoofd ontwikkeling Erwin Stoker.
Opdrachtnemer Qbuzz verzorgt met een zogenoemde Q-liner ook vervoer over langere afstanden, zoals tussen grote steden. “Het is een vijftien meter lange honderd-kilometerbus die op de snelweg rijdt met hele grote halteafstanden. Je kunt het een semi-touringcar noemen”, aldus Stoker. Ook hier zoekt de vervoersorganisatie een duurzaam alternatief voor.
Binnen de huidige concessie zijn hier echter geen eisen aan gesteld. Stoker stelt dat er wel is gecommuniceerd dat het belangrijk is om binnen de concessieperiode tot een plan te komen om ook dit vervoer uitstootvrij te maken. “Voor de einddatum in december 2029 moét het emissievrij zijn, maar we zouden dus eigenlijk voor die tijd al stappen die kant op willen zetten.”
Geen standaardoplossing
Voor de semi-touringcars is op dit moment geen standaardoplossing beschikbaar. “Elektrisch rijden op batterijen levert grote uitdagingen op omdat ze de hele dag rijden, veel energie verbruiken en weinig terugwinnen.” Volgens Stoker is er daarbij in de dagelijkse dienstregeling op de eindpunten geen ruimte om voertuigen langdurig aan de laadpaal te zetten. Semi-touringcars op waterstof kunnen wel snel tanken, maar bestaan nog niet. “Daarom zullen er twee worden omgebouwd.”
Daarnaast worden er op de streeklijnen in de provincies ook een aantal achtpersoonsbusjes ingezet. “Deze worden al elektrisch aangeboden, maar vaak niet als volledig toegankelijke variant zoals verplicht in het openbaar vervoer. Dit wil zeggen met een lage instap en zonder treden”, aldus Stoker. Hij legt uit dat ook deze voertuigen om deze reden omgebouwd moeten worden.
De uitdaging bij het vervolgens verduurzamen van de achtpersoonsbusjes is om het totale gewicht onder de 3.500 kilo te houden, zodat er nog met een B-rijbewijs mee gereden mag worden. “De ombouw maakt het voertuig sowieso al zwaarder, maar er komt daarnaast nog eens extra gewicht bij door de benodigde batterijen.” Dit is volgens Stoker de reden dat er ook voor deze voertuigen heel specifiek naar waterstof wordt gekeken. “Het lijkt er op dat er met waterstof binnen deze gewichtslimiet meer range in een voertuig gestopt kan worden.”
Opleiding tot waterstof-chauffeur
Momenteel bekijkt vervoerder Qbuzz met een aantal leveranciers de mogelijkheden voor de ombouw. Op het moment dat hier een leverancier voor is geselecteerd en het voertuig is voorbereid, zal hier twee jaar mee worden proefgereden. De prestaties zullen vervolgens vergeleken worden met die van dieselvoertuigen. Omdat er binnen één jaar al drie waterstoftankstations zijn in de regio, is dit volgens Stoker geen barrière om eventueel de overstap naar waterstof te maken.
De chauffeurs die momenteel al rijden in een waterstofbus, komen vanuit dezelfde vestiging en zijn opgeleid om deze voertuigen te besturen. Volgens Stoker is dit, ondanks dat er weinig verschil is met een normale bus, belangrijk. “Qua techniek is het wel iets anders. Zo zie je in een elektrische bus hoeveel procent batterij er nog beschikbaar is tijdens het rijden, en staat er bij een waterstofbus hoeveel kilo waterstof er nog in de tank zit.” Het is een andere meter, die ook anders gelezen moet worden. “Daar moet je even aan wennen, en dat moet niet als ze de eerste keer met passagiers rijden. Vandaar dat ze allemaal een opleiding krijgen.”
Lees ook:
Graag wil ik reageren op waterstof, alle accu’s zijn achterhaald, bewezen is dat diesels tegenwoordig milieuvriendelijker zijn dan accu’s, dan merk ik op dat het begrip waterstofenergie verdoezeld word, er is al diverse keren door mij bekend gemaakt dat waterstofkorrels alles wat geschreven en gezegd word over waterstof totaal geen aandacht krijgt, nogmaals 50 kg waterstofkorrels, actieradius 12.000 km. voor een luxeauto, geen vervuilende accu’s en iedere e-paal langs de weg is weg gegooid, geld
Ik heb hierover alle Politieke Partijen en de Provincie over geïnformeerd, binnen 20 jaren is de wereld helemaal schoon, maar volgens mij word dit verhaal niet goed begrepen, als men een beetje de politiek volgt, word er 4,5 miljard uit gegeven aan innovatie door het uitkopen van de boeren de bouw te veranderen wegens stikstof, en 2,5 miljard aan innovatie, daar tegenover krijgt de fossiele brandstofindustrie ook 4,5 miljard subsidie.
Vergelijk dit met mijn reacties dan is er weer 9 miljard xx
Binnen 20 jaren is de wereld helemaal schoon, maar volgens mij word dit verhaal niet goed begrepen, als men een beetje de politiek volgt, word er 4,5 miljard uit gegeven aan innovatie door het uitkopen van de boeren de bouw te veranderen wegens stikstof, en 2,5 miljard aan innovatie, daar tegenover krijgt de fossiele brandstofindustrie ook 4,5 miljard subsidie.
Vergelijk dit met mijn reacties dan is er weer 9 miljard zuur belasting geld verknoeit.
Heel Nederland hoort in opstand te komen