Bij Traksi verzekerde taxichauffeurs betalen steeds minder premie
Traksi biedt sinds september taxiverzekeringen aan waarbij het rijgedrag van de chauffeur bepalend is voor de hoogte van de maandelijkse premie. Het bedrijf concludeert dat de verzekerden over het algemeen professioneel rijgedrag vertonen en dus ook steeds minder premie betalen.
Drie ondernemers uit de verzekeringswereld kwamen met het idee om een taxiverzekering te ontwikkelen waarbij het rijgedrag van invloed is op de hoogte van de premie. Dit leidde uiteindelijk tot Traksi. Deze innovatie is volgens mede-oprichter Frank Cooler belangrijk omdat de meeste taxiondernemers van goede wil zijn, maar bij andere verzekeringen lijden onder degenen die veel schade veroorzaken. Deze schadebedragen maakten de sector bijna onverzekerbaar.Â
Positieve ontwikkeling in rijgedrag
Traksi monitort het rijgedrag van de verzekerden via track & trace. Het rijgedrag bepaalt namelijk in sterke mate of iemand het risico loopt om schade te rijden en te claimen. Volgens het bedrijf wordt hierbij de privacy van iedereen – zowel binnen als buiten de taxi – gerespecteerd. Ze stellen zich namelijk te houden aan de wet- en regelgeving op het gebied van privacy, inclusief de Europese Autoriteit Persoonsgegevens.Â
De metingen laten zien dat het rijgedrag van de taxichauffeurs zich in positieve zin ontwikkelt. Zo kleurde het rijgedrag van 89 procent van de taxichauffeurs in de maand februari groen. Dit houdt in dat meeste chauffeurs goed rijgedrag vertonen. Doordat het risico op schades klein is, gaat hun maandpremie omlaag. Circa 10 procent liet gemiddeld ‘oranje’ rijgedrag zien, waarbij de verzekeringspremie hetzelfde blijft. De overgebleven 0,9 procent van de chauffeurs deed het daarentegen slechter. Zij reden zichzelf naar een rode, duurdere premie.Â
Goed werkend concept
Volgens Traksi bewijzen de cijfers dat het door hun ontwikkelde concept – goed rijgedrag belonen met een lagere taxipremie – goed werkt. Een bijkomend voordeel van het professionele rijgedrag is dat het in positieve zin bijdraagt aan het imago van de taxibranche.
Heb een beetje wc eend gevoel.