‘Voor een snelle transitie naar MaaS heeft iedereen elkaar nodig’

MaaS app
Foto Dylan

Samenwerking is de sleutel om van MaaS een succes te maken. Daarom heeft Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) in december 2019 het MaaS-Lab opgericht. Het samenwerkingsverband telt inmiddels dertig uiteenlopende marktpartijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van MaaS in Nederland, waarvan meerdere uit de OV-sector. In het eerste jaar heeft dat al geleid tot concrete resultaten, die kunnen bijdragen aan een versnelde transitie naar Mobility as a Service.

“Samen werken we aan een open ecosysteem. Iedereen heeft elkaar nodig en helpt elkaar verder”, aldus KNV-beleidsadviseur Sonila Metushi. Het MaaS-Lab heeft tot doel om de juiste randvoorwaarden te creëren voor gezonde en optimale MaaS-diensten in Nederland. “We hebben bewust gekozen voor de naam ‘Lab’, omdat de markt nog in ontwikkeling is”, legt Metushi uit.

Goede mix aan partijen

Door het ijzer te smeden wanneer het heet is, wil het MaaS-Lab mee vorm geven aan een mobiliteitssysteem waar iedereen baat bij heeft: de markt, de maatschappij en vooral de reiziger. “Als MaaS-Lab zijn we de stem van marktpartijen die MaaS in Nederland mogelijk maken en willen we het gesprek aangaan met overheden, steden, gemeenten en reizigersorganisaties.”

Begin 2020 presenteerde het Maas-Lab een gezamenlijk opgestelde visie, samen met een uitnodiging aan andere marktpartijen, ook buiten de mobiliteitssector, om zich aan te sluiten. Met succes: het Lab telt inmiddels dus dertig deelnemers, ruim twee keer zoveel als bij de start. “Er is een goede mix ontstaan van verschillende kleine en grote partijen die MaaS mogelijk maken in Nederland. Dit zijn grote partijen als NS, ANWB en ING, maar bijvoorbeeld ook Felyx en de 9292 Reisinformatiegroep.”

Lees het volledige artikel in het gratis MaaS Magazine, dat hier te downloaden is. Dit themanummer staat in het teken van de onderwerpen die op 16 en 17 maart aan bod komen tijdens het MaaS Congres.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Voor een snelle transitie naar MaaS heeft iedereen elkaar nodig’ | TaxiPro

‘Voor een snelle transitie naar MaaS heeft iedereen elkaar nodig’

MaaS app
Foto Dylan

Samenwerking is de sleutel om van MaaS een succes te maken. Daarom heeft Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) in december 2019 het MaaS-Lab opgericht. Het samenwerkingsverband telt inmiddels dertig uiteenlopende marktpartijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van MaaS in Nederland, waarvan meerdere uit de OV-sector. In het eerste jaar heeft dat al geleid tot concrete resultaten, die kunnen bijdragen aan een versnelde transitie naar Mobility as a Service.

“Samen werken we aan een open ecosysteem. Iedereen heeft elkaar nodig en helpt elkaar verder”, aldus KNV-beleidsadviseur Sonila Metushi. Het MaaS-Lab heeft tot doel om de juiste randvoorwaarden te creëren voor gezonde en optimale MaaS-diensten in Nederland. “We hebben bewust gekozen voor de naam ‘Lab’, omdat de markt nog in ontwikkeling is”, legt Metushi uit.

Goede mix aan partijen

Door het ijzer te smeden wanneer het heet is, wil het MaaS-Lab mee vorm geven aan een mobiliteitssysteem waar iedereen baat bij heeft: de markt, de maatschappij en vooral de reiziger. “Als MaaS-Lab zijn we de stem van marktpartijen die MaaS in Nederland mogelijk maken en willen we het gesprek aangaan met overheden, steden, gemeenten en reizigersorganisaties.”

Begin 2020 presenteerde het Maas-Lab een gezamenlijk opgestelde visie, samen met een uitnodiging aan andere marktpartijen, ook buiten de mobiliteitssector, om zich aan te sluiten. Met succes: het Lab telt inmiddels dus dertig deelnemers, ruim twee keer zoveel als bij de start. “Er is een goede mix ontstaan van verschillende kleine en grote partijen die MaaS mogelijk maken in Nederland. Dit zijn grote partijen als NS, ANWB en ING, maar bijvoorbeeld ook Felyx en de 9292 Reisinformatiegroep.”

Lees het volledige artikel in het gratis MaaS Magazine, dat hier te downloaden is. Dit themanummer staat in het teken van de onderwerpen die op 16 en 17 maart aan bod komen tijdens het MaaS Congres.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.