Digitale controle arbeids- en rusttijden door ILT gaat nieuwe fase in
De Inspectie Leefomgeving en Transport zet een volgende stap in het digitaal controleren van arbeids- en rusttijden in de taxisector. Met een webformulier kunnen taxibedrijven data uit de boordcomputer taxi (BCT) uploaden. Bij eerdere pilots ging die aanlevering van gegevens nog per mail.
De controles op arbeids- en rusttijden vinden op straat en bij taxibedrijven plaats, maar er wordt ook steeds meer digitaal gedaan. De introductie van het webformulier is daarin de volgende stap. Recent kregen honderd taxiondernemers een verzoek van de ILT om de arbeidsbestanden en de rittenadministratie uit de boordcomputer taxi middels het webformulier aan te leveren.
“Na analyse van de gegevens over de arbeids- en rusttijden door de ILT ontvangt de taxiondernemer een brief met bevindingen en een overzicht van eventuele overtredingen. De ILT verwacht dat de taxiondernemer, als dat uit de bevindingen nodig blijkt, zelf actie onderneemt om de naleving van de arbeids- en rusttijden te verbeteren.” De digitale inspectie is voor alle partijen laagdrempelig en stelt taxiondernemers in staat om de gevraagde gegevens aan te leveren op een voor henzelf gepast moment, aldus de inspectiedienst.
Beter inzicht
De pilot is een nieuwe stap in de ontwikkeling van digitaal inspecteren. Hiermee kan de ILT in de toekomst meer taxiondernemingen controleren op de naleving van de arbeids- en rusttijden. “De digitale inspecties dragen bij aan het verkrijgen van een beter inzicht in de taxisector”, legt de inspectiedienst uit. Die kan ook “met de resultaten van de digitale inspecties gerichter weginspecties of bedrijfsinspecties uitvoeren. Bedrijven met een hoge risicoscore inspecteert de ILT dan intensiever dan bedrijven met een lage risicoscore.”
Wat verstaat ILT onder risicoscore ?
Hebben inspecties ooit bijgedragen aan veiligheid rond het taxigebeuren? Zijn er cijfers over bekend?
De nul en een meting heeft niets opgeleverd dan alleen dat de BCT ver over de €200 miljoen heeft gekost.
Wat heeft de digitale investering bct opgeleverd?
ICT blunders?
Denkt ILT wel eens na over kosten/baten?
Onze branche heeft wel iets anders aan hun hoofd en kunnen hun geld wel beter besteden in deze tijden.
ILT heeft veel weg van job creation.
Niet zo blaten. De investering begint juist eindelijk nut te hebben nu functies worden toegepast. Iets anders aan je hoofd? Nee hoor, rij en rusttijden zijn ook belangrijk in een tijd als dit. Pure onzin om te denken dat je nu boven de wet mag staan.
@ Bennie.
ILT heeft voor de BCT een analyse doelbereik door de BCT laten uitvoeren.
In dat rapport komt de bct er niet best af. Het nut van rijtijdenwet is niet aangetoond.
Het zijn aannames.
Ons kleine land is het enige land in misschien wel de hele wereld met een rijtijden wet.
Er is een arbeidstijden wet voor bijna elk beroep.
Waarom de taxi daarvan uitzonderen?
Ik beweer nergens boven de wet te staan.
Zolang het nut niet bewezen is, is het pure onzin 200 miljoen in dit project te stoppen.
@ de velen Bennie’s (niet persoonlijk bedoeld)
Waarneer u zich kan vinden in het gebruik van u BCT, prima maar er zijn toch een aantal anders denkende die zich hier op geen enkele manier in kunnen vinden.Ik kan mij geen beroepsgroep voor de geest halen welk bij aanvang van hun werk worden voorzien van een elektrische enkelband zodat zij tijdens hun werk op elk moment kunnen worden getraceerd,herleid naar de beweging welk zij maken tijdens hun werkzaamheden door de Ambtelijke Securitate.
De ILT’er is blind voor enig rapport inzake deze materie, Anderson Elffers Felix de zogenaamde 0 & 1 meeting (2017/2018) en voor die tijd het rapport van de Commissie prof.dr.Hugo B.Roos (2008) met als conclusie: Voorts blijkt er geen empirisch materiaal voor Nederland te bestaan om het overheidsingrijpen op dit punt te schragen.
Fiscaal gezien: Op grond van de vrije bewijsleer mag een ondernemer ook op andere wijze zijn fiscale positie aantonen.
Een crimineel is nog beter beschermt door middel van de Uitspraak Hof van Justitie van de Europese Uni/Arrest C-293/12 en C-594/12.
De ILT’er zit dus opgesloten in zijn zienswijze en is overtuigd van zijn gelijk, kan ook niet anders daar hij zijn baan op de tocht zet en gesteund wordt door zijn meerdere. Hij is dus blind in zijn arrogantie. U bent mondig genoeg, u weet ook wat u belangen zijn maar u wordt behandeld als een analfabeet, een noodzakelijk kwaad als burger zijnde, Ambtelijke Maffia.
De veiligheid kan juist in het geding zijn door het vrijgeven van vergunningen, afschaffen van vakbekwaamheid, en het toelaten van moderne slavernij door bedrijven zoals UBER.
De Verz. premie’s zijn de pan uit gerezen.
Hoe durft ILT te beweren dit met een nieuwe fase op te lossen?
Inzicht in overvloed, behalve bij ILT dan.
Dit oplossen gebruikmakend van onbetrouwbare gegevens uit de BCT waarbij bezet/onbezet, opbrengsten handmatig ingevoerd dienen te worden, ja, dit kun je blaten noemen.
Iedereen die al langer dan 15 jaar nauw betrokken is bij de ontwikkelingen van en rondom de BCT, weet dat de BCT nagenoeg de grootste blunder ooit is van alle achterlijke dwangmaatregelen die de overheid (ILT/IenM) aan de taxibranche heeft opgelegd. Door de BCT is innovatie blokkade ontstaan. Uber is Cabman, Quipment en Taxitronic ongehinderd gepasseerd. Controle op de rij-en Rusttijden is al 5 jaar nul. Doe een WOB verzoek over 10 jaar op deze overtredingen “TaxiPro” en constateer mijn gelijk.
@ Douwstra.
WOB?
Het is niet alleen de rij en rusttijden…., geen enkel doel is met de BCT bereikt dan wel aangetoond.
Daarnaast:
De veiligheid eisen door ILT gesteld waaraan de bct moet voldoen zijn veel te zwaar/duur voor een dergelijk apparaat, waarschuwde 12 fabrikanten!
Hierdoor zijn deze fabrikanten afgehaakt en bleven er 4 over waarvan er 3 failliet zijn gegaan.
De beloofde keuze uit minimaal 4 fabrikanten is hierdoor 1 geworden.
De toegezegde keuze van 4 is er dus ook niet.