Pre-autorisatie taxiritten op creditcard biedt extra zekerheid

Creditcards. Foto: iStock / Kenishirotie
Creditcards. Foto: iStock / Kenishirotie (onbeperkt gebruik)

In hotels en bij autoverhuurbedrijven is het heel normaal en myPOS maakt het nu ook voor taxibedrijven mogelijk: een bedrag op de creditcard van een klant reserveren of zo’n kaart op afstand belasten. Deze functionaliteit geeft taxiondernemers meer zekerheid over de betaling voor hun diensten.

MOTO-transacties zijn op zichzelf niet nieuw, maar in het taxivervoer wordt er nog weinig gebruik van gemaakt. De letters staan voor Mail Order / Telephone Order. Het is een vorm van pre-autorisatie die volop wordt gebruikt door bijvoorbeeld hotels en autoverhuurbedrijven om betalingen op afstand te accepteren. Er wordt dan een bedrag op de creditcard gereserveerd of een (aan)betaling geïncasseerd om wat extra zekerheid in te bouwen voor als een klant tegen de afspraken in niet komt opdagen of schade aan de auto veroorzaakt.

Dat idee is door myPOS vertaald naar de taxisector. Anthony Notos ziet daar verschillende groepen voor wie MOTO interessant is of kan zijn. “In de eerste plaats zijn er de taxibedrijven die vooral directievervoer verzorgen. Zo’n rit wordt vaak geboekt door een assistent en degene die vervoerd wordt, betaalt ook niet zelf na afloop van de rit. De zakelijke creditcard die voor zulke transacties wordt gebruikt door het bedrijf, wordt dan op afstand belast voor de betaling.”

Mooie opdracht

Intussen ziet Notos de belangstelling ook uit andere hoeken toenemen. Want er zijn nu eenmaal opdrachten waar je graag wat zekerheid wilt inbouwen. Notos: “Stel dat je als taxibedrijf de opdracht krijgt om tien mensen te vervoeren voor een vrijgezellenfeest. Dat is op zich een mooie opdracht. Maar het komt ook wel eens voor dat zoiets bij wijze van grap wordt geboekt, of om onduidelijke redenen niet doorgaat. MOTO is dan een soort garantie om te zorgen dat dit niet gebeurt, of dat je in elk geval iets betaald krijgt als het wel plaatsvindt.” De creditcardgegevens worden handmatig ingevoerd op de betaalterminal of het myPOS-account van de gebruiker.

Zoals aangegeven is het idee van pre-autorisatie en MOTO niet nieuw, maar het is volgens Notos wel vrij uniek dat de functionaliteit nu beschikbaar is voor taxibedrijven. Dat komt volgens hem omdat er wel enig risico aan verbonden is aan deze werkwijze. Want ook het taxibedrijf zelf kan buiten de lijntjes kleuren en een vergoeding claimen voor een dienst die nooit geleverd is. De kaarthouder krijgt in zo’n geval zijn geld terug en myPOS moet het bedrag verhalen dan op de taxiondernemer.

Weinig risico

“Als dat niet lukt, dan zitten wij met de gebakken peren. Om die reden werken wij zelf ook met een borg voor een bepaald percentage van het geaccepteerde bedrag. Dat wordt dan een tijdje achtergehouden.” Dat kan oplopen tot 30 procent, legt Notos uit. Na verloop van tijd kan dat minder worden en dalen tot 10 procent of zelfs helemaal uitblijven.

“Bedrijven die we goed kennen en waar we veel zaken mee doen, en waar het MOTO-deel maar een stukje van de totale samenwerking betreft, brengen weinig risico met zich mee voor ons. Dat is anders voor een taxiondernemer zonder personeel die net actief is op de markt waar we verder niet mee bekend zijn. Op dat soort aspecten passen we dat borgpercentage dus aan.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Pre-autorisatie taxiritten op creditcard biedt extra zekerheid”

Ton van Dalfsen|22.09.20|11:37

Is niet nieuw. er zijn al meerdere aanbieders die dit ook doen

Pre-autorisatie taxiritten op creditcard biedt extra zekerheid | TaxiPro

Pre-autorisatie taxiritten op creditcard biedt extra zekerheid

Creditcards. Foto: iStock / Kenishirotie
Creditcards. Foto: iStock / Kenishirotie (onbeperkt gebruik)

In hotels en bij autoverhuurbedrijven is het heel normaal en myPOS maakt het nu ook voor taxibedrijven mogelijk: een bedrag op de creditcard van een klant reserveren of zo’n kaart op afstand belasten. Deze functionaliteit geeft taxiondernemers meer zekerheid over de betaling voor hun diensten.

MOTO-transacties zijn op zichzelf niet nieuw, maar in het taxivervoer wordt er nog weinig gebruik van gemaakt. De letters staan voor Mail Order / Telephone Order. Het is een vorm van pre-autorisatie die volop wordt gebruikt door bijvoorbeeld hotels en autoverhuurbedrijven om betalingen op afstand te accepteren. Er wordt dan een bedrag op de creditcard gereserveerd of een (aan)betaling geïncasseerd om wat extra zekerheid in te bouwen voor als een klant tegen de afspraken in niet komt opdagen of schade aan de auto veroorzaakt.

Dat idee is door myPOS vertaald naar de taxisector. Anthony Notos ziet daar verschillende groepen voor wie MOTO interessant is of kan zijn. “In de eerste plaats zijn er de taxibedrijven die vooral directievervoer verzorgen. Zo’n rit wordt vaak geboekt door een assistent en degene die vervoerd wordt, betaalt ook niet zelf na afloop van de rit. De zakelijke creditcard die voor zulke transacties wordt gebruikt door het bedrijf, wordt dan op afstand belast voor de betaling.”

Mooie opdracht

Intussen ziet Notos de belangstelling ook uit andere hoeken toenemen. Want er zijn nu eenmaal opdrachten waar je graag wat zekerheid wilt inbouwen. Notos: “Stel dat je als taxibedrijf de opdracht krijgt om tien mensen te vervoeren voor een vrijgezellenfeest. Dat is op zich een mooie opdracht. Maar het komt ook wel eens voor dat zoiets bij wijze van grap wordt geboekt, of om onduidelijke redenen niet doorgaat. MOTO is dan een soort garantie om te zorgen dat dit niet gebeurt, of dat je in elk geval iets betaald krijgt als het wel plaatsvindt.” De creditcardgegevens worden handmatig ingevoerd op de betaalterminal of het myPOS-account van de gebruiker.

Zoals aangegeven is het idee van pre-autorisatie en MOTO niet nieuw, maar het is volgens Notos wel vrij uniek dat de functionaliteit nu beschikbaar is voor taxibedrijven. Dat komt volgens hem omdat er wel enig risico aan verbonden is aan deze werkwijze. Want ook het taxibedrijf zelf kan buiten de lijntjes kleuren en een vergoeding claimen voor een dienst die nooit geleverd is. De kaarthouder krijgt in zo’n geval zijn geld terug en myPOS moet het bedrag verhalen dan op de taxiondernemer.

Weinig risico

“Als dat niet lukt, dan zitten wij met de gebakken peren. Om die reden werken wij zelf ook met een borg voor een bepaald percentage van het geaccepteerde bedrag. Dat wordt dan een tijdje achtergehouden.” Dat kan oplopen tot 30 procent, legt Notos uit. Na verloop van tijd kan dat minder worden en dalen tot 10 procent of zelfs helemaal uitblijven.

“Bedrijven die we goed kennen en waar we veel zaken mee doen, en waar het MOTO-deel maar een stukje van de totale samenwerking betreft, brengen weinig risico met zich mee voor ons. Dat is anders voor een taxiondernemer zonder personeel die net actief is op de markt waar we verder niet mee bekend zijn. Op dat soort aspecten passen we dat borgpercentage dus aan.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

1 reactie op “Pre-autorisatie taxiritten op creditcard biedt extra zekerheid”

Ton van Dalfsen|22.09.20|11:37

Is niet nieuw. er zijn al meerdere aanbieders die dit ook doen