Toyota introduceert volledig elektrische 9-persoons bus met 300 kilometer bereik
Toyota ontwikkelde zijn volledig elektrische 9-persoons PROACE Shuttle mede op basis van waar taxiondernemers behoefte aan hebben. Dat resulteert in een voertuig met een bereik van zo’n 300 kilometer, maar ook in ondersteunende diensten als oplaadpunten bij chauffeurs thuis en rijtrainingen. Erwin Jongh, Programmamanager Zero Emission bij Toyoya Nederland, vertelt over de ideeën die ten grondslag liggen aan de ontwikkeling van het voertuig.
“Zero emissie-vervoer gaat niet alleen over het terugdringen van de CO2-uitstoot, maar ook over de problematiek met stikstof en fijnstof”, legt Erwin Jongh uit. “In een dichtbevolkt land met een enorme veestapel en dito infrastructuur zijn dat zeer actuele kwesties. Voor het terugdringen van de uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof kiezen steden vaak voor ‘quick wins’. Het weren van dieselvoertuigen uit stadscentra is er daar één van. Maar dan moeten er wel alternatieven voor die voertuigen zijn.”
Toch zegt hij daarmee niet dat de ontwikkeling van landelijk en plaatselijk beleid voor het terugdringen van de diverse uitstoten leidend is. Het is juist andersom. “Natuurlijk kan zulk beleid als aanjager werken, maar het is onze insteek om oplossingen te bieden voor in dit geval de uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof. Door die benadering zorgen we ook voor een tempo dat de ondernemers kunnen bijbenen, want zij moeten de investeringen wel kunnen inpassen.”
Versneld verduurzaamd uit de crisis
Volledig elektrisch rijden is qua techniek prima mogelijk. In sommige delen van de wereld ligt de focus van Toyota vooral op de hybride voertuigen, bijvoorbeeld omdat het nog aan de laadinfrastructuur ontbreekt. Daar is in Nederland geen sprake van en bovendien is het hier noodzaak om de uitstootproblemen het hoofd te bieden. “In dat soort omstandigheden kunnen we versneld doorschakelen naar een volledig elektrische personenbus, die kan worden ingezet in bijvoorbeeld contractvervoer en luchthavenvervoer.”
Tekst loopt door onder de foto
Er zijn taxibedrijven die uit zichzelf willen verduurzamen, maar in vervoersaanbestedingen wordt ook steeds vaker om de inzet van duurzame voertuigen gevraagd. Jongh stelt dat veel gemeenten “versneld verduurzaamd uit de crisis willen komen.” Het verduurzamen van het doelgroepenvervoer is ook hier een quick win om op de totale stikstofbalans beter uit te komen. “Vervoerders zullen daar dus wel in mee moeten, want in steeds meer aanbestedingen maak je geen kans om te winnen als je nog inschrijft met dieselvoertuigen.”
In uur 100 kilometer bijladen
De volledig elektrische PROACE is vanaf het eerste kwartaal van 2021 beschikbaar maar kan nu al worden besteld, ook omgebouwd conform de Nederlandse inrichtingseisen voor taxi’s. Om te zorgen dat het voertuig aan de wensen van de taxibranche voldoet, is Toyota bij een aantal taxibedrijven te rade gegaan. Dat leidde tot de uitdaging om een voertuig te realiseren voor negen personen met een bereik van zeker 250 kilometer en de mogelijkheid om in een uur weer 100 kilometer actieradius bij te laden. Die range werd uiteindelijk zelfs ongeveer 300 kilometer, zodat ook bij minder optimale omstandigheden het halen van die 250 kilometer nooit een probleem is.
Tekst loopt door onder de foto
Verder is er gekeken naar manieren om de ‘total cost of ownership’ zo aantrekkelijk mogelijk te maken en de taxiondernemers daarin meer zekerheden te bieden. Jongh: “Daarom is de garantie op de auto tot vijf jaar en 200.000 kilometer standaard gemaakt. Op het batterijpakket is de garantie uitgebreid tot vijftien jaar en 1 miljoen kilometer voor 75 procent van de originele batterijcapaciteit. De dealer checkt dan jaarlijks de status van de batterij. Hiermee halen we veel zorgen en risico’s weg bij de taxiondernemer. Zero emissie en een grote actieradius zijn mooi, maar een vervoerder moet ook gewoon zekerheid over de betrouwbaarheid van zijn voertuigen hebben.”
Leuker om mee te rijden
Erwin Jongh en zijn collega’s zien dat taxibedrijven hun elektrische voertuigen vaak niet optimaal gebruiken omdat veel chauffeurs vanuit huis hun routes rijden. Tussendoor opladen is dan een probleem. Om dat op te lossen, is de Toyota Oplaadservice gelanceerd. Dat komt neer op laadpunten bij de chauffeurs thuis, waarbij ook geregeld is dat niet de chauffeur zelf maar de juiste partij de kosten voor het laden betaalt.
“Elektrisch rijden is anders dan rijden met een dieselvoertuig. De auto’s zijn stiller en comfortabeler en daardoor ook gewoon leuker om mee te rijden”, legt Jongh uit. “Maar daardoor bestaat de kans dat chauffeurs er wat al te sportief mee omgaan. Daarom hebben we een kort programma ontwikkeld voor rijtraining. Eerst een kwartiertje theorie en dan met een trainer een vaste route rijden om het rijgedrag onder de loep te nemen. Als chauffeurs weten hoe ze een elektrische auto optimaal gebruiken, verbetert dat immers de actieradius en verminderen de bandenslijtage en de kans op schades.”
Dus de RDW heeft dit voertuig al goedgekeurd voor het vervoeren van 8 personen naast de chauffeur? Of komen we er straks achter dat wij in Nederland regels hebben die Zero emissie in het personenvervoer onmogelijk maken.
Leuke foto’s, beetje weinig ramen zullen we maar zeggen.