Deze pioniers zijn beloond met een MaaS-award

Winnaars MaaS Award
Foto: ProMedia

De winnaars van de MaaS-awards zijn bekend geworden tijdens het MaaS Congres in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Karla Münzel (TNO) won in de categorie Wetenschap. In het onderdeel Overheid ging Sebastiaan van der Hijden (gemeente Utrecht) er met de prijs vandoor. Jef Heyse (Radiuz) kreeg de prijs in de categorie Markt.

Ruim 1.500 mensen brachten hun stem uit op in totaal negen genomineerden. De shortlist was samengesteld door de vierkoppige adviesraad van het MaaS Congres. Deelnemers aan het congres en lezers van VerkeersNet konden vooraf mensen nomineren. Doel van de verkiezing is om pioniers op het gebied van Mobility as a Service in het zonnetje te zetten.

Handen en voeten

Karla Münzel won met zo’n 37 procent van de stemmen. Zij was genomineerd “vanwege haar zorgvuldige en maatschappelijk relevante promotieonderzoek naar autodelen.” Inmiddels werkt ze als onderzoeker bij TNO, en brengt ze haar wetenschappelijke expertise op dit gebied in de praktijk.

“Ik ben verrast, ik ben er heel blij mee”, reageert ze. “Mijn onderzoek ging over autodelen. We hebben meerdere keren gehoord vandaag dat autodelen een heel belangrijk onderdeel is van MaaS. Willen we MaaS verder brengen, dan moeten we ook autodelen verder brengen. En vooral goed integreren met de rest van de vervoersmiddelen.”

Sprakeloos

Sebastiaan van der Hijden, strategisch adviseur mobiliteit bij de gemeente Utrecht, kreeg de meeste stemmen in de categorie overheid. 58 procent van de mensen, het hoogste percentage in alle categorieën zelfs, koos voor hem. Hij wordt door het publiek omschreven als “dé inhoudelijke motor” achter de ontwikkeling van de nieuwe wijk Merwedekanaalzone. “In het geweld van de gebiedsontwikkeling heeft hij het idee overeind gehouden en concreet handen en voeten gegeven”, schreef een stemmer.

Van der Hijden is eigenlijk sprakeloos, zegt hij op het podium. Toch wil hij wat zeggen. “Ik was al heel blij met de nominatie. Ik zie dit als een erkenning voor wat we in Utrecht afgelopen jaren hebben gedaan op gebied van deelmobiliteit en MaaS. We proberen in Utrecht echt de transitie van bezit naar gebruik te versnellen en dat gaat met vallen en opstaan. Maar we houden vol.”

Traditie

52 procent van de stemmen in de categorie Markt ging naar Jef Heyse, directeur van Radiuz. Binnen de Zuidas-pilot “ploegt hij door taaie operationele problemen”, aldus de inzenders. Zij noemen het mooi dat hij die uitdaging aangegaan is.

“Ik vind het een eer om genomineerd te zijn”, reageert Heyse, die overduidelijk veel fans in het publiek heeft zitten. “Ik ben iedereen dankbaar die voor mij gekozen heeft. Voor mij is dit een stimulans om verder door te gaan.” Hij vertelt dat Radiuz zelfs deels in Pakhuis de Zwijger is ontstaan. Hier bouwde een student ooit een app die later de basis bleek van het bedrijf. “Dus ik vind het fantastisch om hier nu te staan.”

De prijswinnaars zijn beloond met een beeldje. Met de eerste uitreiking van de awards is een traditie geboren en de winnaars zullen worden vereeuwigd in een Wall of Fame.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Deze pioniers zijn beloond met een MaaS-award | TaxiPro

Deze pioniers zijn beloond met een MaaS-award

Winnaars MaaS Award
Foto: ProMedia

De winnaars van de MaaS-awards zijn bekend geworden tijdens het MaaS Congres in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Karla Münzel (TNO) won in de categorie Wetenschap. In het onderdeel Overheid ging Sebastiaan van der Hijden (gemeente Utrecht) er met de prijs vandoor. Jef Heyse (Radiuz) kreeg de prijs in de categorie Markt.

Ruim 1.500 mensen brachten hun stem uit op in totaal negen genomineerden. De shortlist was samengesteld door de vierkoppige adviesraad van het MaaS Congres. Deelnemers aan het congres en lezers van VerkeersNet konden vooraf mensen nomineren. Doel van de verkiezing is om pioniers op het gebied van Mobility as a Service in het zonnetje te zetten.

Handen en voeten

Karla Münzel won met zo’n 37 procent van de stemmen. Zij was genomineerd “vanwege haar zorgvuldige en maatschappelijk relevante promotieonderzoek naar autodelen.” Inmiddels werkt ze als onderzoeker bij TNO, en brengt ze haar wetenschappelijke expertise op dit gebied in de praktijk.

“Ik ben verrast, ik ben er heel blij mee”, reageert ze. “Mijn onderzoek ging over autodelen. We hebben meerdere keren gehoord vandaag dat autodelen een heel belangrijk onderdeel is van MaaS. Willen we MaaS verder brengen, dan moeten we ook autodelen verder brengen. En vooral goed integreren met de rest van de vervoersmiddelen.”

Sprakeloos

Sebastiaan van der Hijden, strategisch adviseur mobiliteit bij de gemeente Utrecht, kreeg de meeste stemmen in de categorie overheid. 58 procent van de mensen, het hoogste percentage in alle categorieën zelfs, koos voor hem. Hij wordt door het publiek omschreven als “dé inhoudelijke motor” achter de ontwikkeling van de nieuwe wijk Merwedekanaalzone. “In het geweld van de gebiedsontwikkeling heeft hij het idee overeind gehouden en concreet handen en voeten gegeven”, schreef een stemmer.

Van der Hijden is eigenlijk sprakeloos, zegt hij op het podium. Toch wil hij wat zeggen. “Ik was al heel blij met de nominatie. Ik zie dit als een erkenning voor wat we in Utrecht afgelopen jaren hebben gedaan op gebied van deelmobiliteit en MaaS. We proberen in Utrecht echt de transitie van bezit naar gebruik te versnellen en dat gaat met vallen en opstaan. Maar we houden vol.”

Traditie

52 procent van de stemmen in de categorie Markt ging naar Jef Heyse, directeur van Radiuz. Binnen de Zuidas-pilot “ploegt hij door taaie operationele problemen”, aldus de inzenders. Zij noemen het mooi dat hij die uitdaging aangegaan is.

“Ik vind het een eer om genomineerd te zijn”, reageert Heyse, die overduidelijk veel fans in het publiek heeft zitten. “Ik ben iedereen dankbaar die voor mij gekozen heeft. Voor mij is dit een stimulans om verder door te gaan.” Hij vertelt dat Radiuz zelfs deels in Pakhuis de Zwijger is ontstaan. Hier bouwde een student ooit een app die later de basis bleek van het bedrijf. “Dus ik vind het fantastisch om hier nu te staan.”

De prijswinnaars zijn beloond met een beeldje. Met de eerste uitreiking van de awards is een traditie geboren en de winnaars zullen worden vereeuwigd in een Wall of Fame.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.