Duits dieselverbod raakt ook Nederlandse touringcars

Touringcars
Touringcars. Foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Steeds meer Duitse steden voeren een geheel of gedeeltelijk verbod op dieselvoertuigen van vóór 2015 in. Keulen deed dat onlangs al; Berlijn, Hamburg, Stuttgart en andere steden volgen in de loop van dit jaar. Dit heeft consequenties voor Nederlandse touringcars die rijden op Duitse steden.

In Nederland voeren steeds meer steden een milieuzone in om de toegang van vervuilende voertuigen te beperken. In Duitsland wordt daar nog veel meer vaart mee gemaakt. Al sinds 2008 voeren steden zulke ‘Umweltzonen’ in en intussen staat de teller op zo’n tachtig van deze gebieden in heel Duitsland. Deze aanpak moet helpen om het fijnstofgehalte in de stadscentra te verlagen en de luchtkwaliteit te verbeteren. In samenhang hiermee wordt geprobeerd om binnenstadbezoekers meer gebruik te laten maken van het openbaar vervoer.

Andere steden volgen

Niet elke milieuzone stelt dezelfde eisen aan voertuigen die er rondrijden, maar de criteria worden eerder aangescherpt dan afgezwakt. Duitsland als geheel voert namelijk een verbod in op dieselvoertuigen van vóór 2015. Keulen kiest bijvoorbeeld voor een tweetrapsraket: per 1 april zijn dieselvoertuigen uit de Euro 4-klasse al niet meer welkom in de groene zone en per 1 september geldt dat ook voor auto’s, bussen en vrachtwagens die qua emissie in Euroklasse 5 vallen.

En het houdt niet op bij Keulen. Hamburg, Bonn, Frankfurt, Stuttgart en Berlijn volgen eveneens met hele of gedeeltelijke verboden op dieselvoertuigen in hun milieuzones. Andere steden zullen vermoedelijk ook volgen. Punt is wel dat elke stad weer zijn eigen variant op het beleid heeft. In Keulen betreft het dieselverbod de volledige Umweltzone, in Bonn gaat het om slechts een paar straten en daar tussenin is alles mogelijk.

Verplichte groene milieusticker

Die verschillen nemen niet weg dat Nederlandse touringcarbedrijven die van en naar Duitse steden door het groeiende aantal dieselverboden worden geraakt. Dat geldt ook voor Nederlandse taxibedrijven die klanten naar Duitse luchthavens brengen en ze daar ook weer ophalen. Touringcars die momenteel wel over de verplichte groene milieusticker beschikken, maar niet aan de nieuwe eisen van de milieuzone voldoen, komen dat gebied ook niet meer in.

Dat betekent overigens niet dat touringcarondernemers hun voertuigen maar op goed geluk naar Duitsland moeten laten rijden. Mattijs Wijnmalen van Duitse Milieusticker: “Op onze website duitsemilieusticker.nl staat alle informatie over de milieuzones en dieselverboden in de verschillende Duitse steden. Om Keulen als voorbeeld te nemen: van die stad hebben we een dynamische kaart van de milieuzone gemaakt, inclusief een bericht over het dieselverbod. Zo weten touringcarbedrijven die op Duitse steden rijden dus precies waar ze wel en niet mogen komen met hun dieselbussen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Duits dieselverbod raakt ook Nederlandse touringcars | TaxiPro

Duits dieselverbod raakt ook Nederlandse touringcars

Touringcars
Touringcars. Foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

Steeds meer Duitse steden voeren een geheel of gedeeltelijk verbod op dieselvoertuigen van vóór 2015 in. Keulen deed dat onlangs al; Berlijn, Hamburg, Stuttgart en andere steden volgen in de loop van dit jaar. Dit heeft consequenties voor Nederlandse touringcars die rijden op Duitse steden.

In Nederland voeren steeds meer steden een milieuzone in om de toegang van vervuilende voertuigen te beperken. In Duitsland wordt daar nog veel meer vaart mee gemaakt. Al sinds 2008 voeren steden zulke ‘Umweltzonen’ in en intussen staat de teller op zo’n tachtig van deze gebieden in heel Duitsland. Deze aanpak moet helpen om het fijnstofgehalte in de stadscentra te verlagen en de luchtkwaliteit te verbeteren. In samenhang hiermee wordt geprobeerd om binnenstadbezoekers meer gebruik te laten maken van het openbaar vervoer.

Andere steden volgen

Niet elke milieuzone stelt dezelfde eisen aan voertuigen die er rondrijden, maar de criteria worden eerder aangescherpt dan afgezwakt. Duitsland als geheel voert namelijk een verbod in op dieselvoertuigen van vóór 2015. Keulen kiest bijvoorbeeld voor een tweetrapsraket: per 1 april zijn dieselvoertuigen uit de Euro 4-klasse al niet meer welkom in de groene zone en per 1 september geldt dat ook voor auto’s, bussen en vrachtwagens die qua emissie in Euroklasse 5 vallen.

En het houdt niet op bij Keulen. Hamburg, Bonn, Frankfurt, Stuttgart en Berlijn volgen eveneens met hele of gedeeltelijke verboden op dieselvoertuigen in hun milieuzones. Andere steden zullen vermoedelijk ook volgen. Punt is wel dat elke stad weer zijn eigen variant op het beleid heeft. In Keulen betreft het dieselverbod de volledige Umweltzone, in Bonn gaat het om slechts een paar straten en daar tussenin is alles mogelijk.

Verplichte groene milieusticker

Die verschillen nemen niet weg dat Nederlandse touringcarbedrijven die van en naar Duitse steden door het groeiende aantal dieselverboden worden geraakt. Dat geldt ook voor Nederlandse taxibedrijven die klanten naar Duitse luchthavens brengen en ze daar ook weer ophalen. Touringcars die momenteel wel over de verplichte groene milieusticker beschikken, maar niet aan de nieuwe eisen van de milieuzone voldoen, komen dat gebied ook niet meer in.

Dat betekent overigens niet dat touringcarondernemers hun voertuigen maar op goed geluk naar Duitsland moeten laten rijden. Mattijs Wijnmalen van Duitse Milieusticker: “Op onze website duitsemilieusticker.nl staat alle informatie over de milieuzones en dieselverboden in de verschillende Duitse steden. Om Keulen als voorbeeld te nemen: van die stad hebben we een dynamische kaart van de milieuzone gemaakt, inclusief een bericht over het dieselverbod. Zo weten touringcarbedrijven die op Duitse steden rijden dus precies waar ze wel en niet mogen komen met hun dieselbussen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.