Draadloos snelladen voor elektrische taxi’s in Oslo
De Noorse hoofdstad Oslo krijgt als eerste ter wereld een draadloos systeem voor het snel opladen van elektrische taxi’s. De taxi’s worden opgeladen terwijl ze zich op de standplaats bevinden.
Het systeem bestaat uit platen die in de weg bij taxistandplaatsen worden geplaatst. Met inductie wordt de stroom naar ontvangers in de taxi’s geleid. Hiermee wordt het probleem omzeild dat er bij een vast punt moet worden opgeladen. De taxi’s worden opgeladen terwijl ze in de rij staan. En dat proces gaat gewoon door als ze langzaam optrekken naar het voorste punt van de standplaats.
Zo gaat er dus geen tijd verloren met het opladen, want dat gebeurt terwijl de chauffeurs doen wat ze altijd doen op de standplaats: wachten op de volgende klant. Het zoeken naar een beschikbare laadpaal is daardoor ook niet meer nodig. En in tegenstelling tot nu stoten de taxi’s tijdens het wachten geen schadelijke stoffen meer uit, aldus Fortum.
Uitstootvrij in 2023
Het systeem wordt gerealiseerd door energiebedrijf Fortum, de stad Oslo en het Amerikaanse Momentum Dynamics. In Oslo moeten alle taxi’s in 2023 uitstootvrij zijn, wat nog twee jaar eerder is dan in bijvoorbeeld Amsterdam. Het draadloze systeem voor snelladen moet die overgang naar elektrisch rijden zo soepel mogelijk laten verlopen.
De taximarkt wordt in dit verband als een startpunt gezien. Volgens de bedenkers van het systeem is hiermee een manier gevonden waarbij taxiondernemers geen tijd meer verliezen aan het opladen van hun elektrische taxi’s, waardoor ze veel aantrekkelijk in het gebruik worden. Het systeem kan in principe wereldwijd worden uitgerold en biedt ook mogelijkheden voor draadloos snelladen van andere voertuigen dan taxi’s.
Lijkt me voor standplaatsen alvast een mooie oplossing, maar dat zal in ons land nog wel minstens 10 jaar duren vrees ik.
Ach Peter, Daar in Noorwegen en Zweden zijn ze veel verder dan hier. Wij rijden dagelijks zweedse piloten die ons er alles over vertellen. ZELFS: Iedereen krijgt subsidie om een E-bike te kopen. Zelfs in Zweden willen ze het vliegverkeer terugdringen EN WIJ? MEER vliegverkeer. Als wij over Schiphol en Lelystad vertellen begrijpen ze er niets van. Nederland doet dus niet aan CO2 terug dringen zeggen ze dan. Hoe krom is deze overheid.