EU: geen ontheffing voor elektrische personenbus met rijbewijs B
De Europese Unie verleent Nederland geen ontheffing om volledig elektrische personenbusjes met een gewicht van meer dan 3.500 kilo met een B rijbewijs te besturen. RAI Vereniging en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vinden dit een onbegrijpelijk besluit wat de verduurzaming van personenvervoer onder druk zet. Zowel personenvervoerders als producenten van personenbusjes staan volgens hen nu ‘met de rug tegen de muur in hun taak om het vervoer van reizigers komende jaren snel te verduurzamen’.
In de Europese Unie mag iemand in bezit van een B-rijbewijs een voertuig besturen met een maximaal geladen gewicht van 3.500 kilo. Deze grens is voor ondernemers die met een dieselbus personenvervoer of goederenvervoer verzorgen, veelal voldoende.
Met de aanstaande introductie van volledig elektrische bestel- en personenbussen neemt het ledig gewicht van een busje door de accu’s echter met een paar honderd kilo toe waardoor het maximaal geladen gewicht boven de 3.500 kilo uitkomt. Om de introductie en het gebruik van elektrische bestelbussen te stimuleren, verleent de Europese Commissie Nederland daarom een ontheffing tot een maximaal geladen gewicht van 4.250 kilo voor een periode van 5 jaar. Deze ontheffing geldt echter alleen voor goederenvervoer en niet voor personenvervoer.
Emissieloos vervoeren
RAI Vereniging en KNV hebben geen enkel begrip voor dit besluit. Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging: ”Dit besluit staat haaks staat op het gezamenlijk streven om zowel de klimaat- als luchtvervuilingsproblemen terug te dringen.” Producenten worden in de EU verplicht om de uitstoot van busjes te verminderen en vervoerders krijgen bij steeds meer aanbestedingen van personenvervoer de taak om emissieloos te vervoeren.
Van Eijck: “Omdat alle op de markt beschikbare elektrische personenbusjes geladen een gewicht van boven de 3.500 kilo hebben, kunnen veel vervoerders nu niet aan hun verplichting voldoen.” KNV-voorzitter Bertho Eckhardt vult hem aan: “Tenzij zij hun chauffeurs massaal naar rijles sturen om een aanvullend D rijbewijs te halen. Dat zou betekenen dat het werk van een kleine 15.000 chauffeurs binnen het zorg- en leerlingvervoer abrupt stil komt te liggen.”
Ook benadrukken RAI Vereniging en KNV dat de gewichtsontheffing alleen wordt gebruikt om de overgang naar zero emissie te versnellen en niet om meer mensen te vervoeren dan in een dieselbus. De veiligheid van inzittenden is en blijft daarom geborgd.
Ontheffing uitbreiden
Volgens Van Eijck kan het niet zo zijn dat ondernemers enerzijds worden verplicht hun producten en vervoersdiensten snel te verduurzamen, terwijl ze aan de andere kant worden tegengewerkt en op kosten worden gejaagd bij de uitvoering van die taak.
Eckhardt: “Wij verzoeken minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat om de problematiek zo snel mogelijk in Brussel te bespreken en de ontheffing te verbreden naar het personenvervoer.” Vervoerders kunnen dan volgens KNV en RAI Vereniging vervoerstaken blijven uitvoeren, terwijl de industrie in staat wordt gesteld haar investeringskosten terug te verdienen en producten verder te innoveren.
Met een rijbewijs B mag men een motorvoertuig tot 3500kg en ingericht voor maximaal 8 personen en een bestuurder rijden. Hierbij is een uitzondering gemaakt voor ‘kleine vrachtwagentjes’ die voor de wet als gewone auto worden gezien. Waarschijnlijk oordeelt men nu in Europa, zeer terecht dat het rijden met goederen toch heel iets anders is dan het rijden met passagiers. Ik zie niet in waarom het extra opleiden een probleem zou moeten zijn, men had dit al langer aan kunnen zien komen.
Een rijbewijs B stelt iemand in staat om een busje met 8 passagiers te besturen. Als voor het gewicht van max. 3500kg voor goederen vervoer een uitzondering wordt gemaakt om met rijbewijs B elektrisch vervoer van goederen met een totaal gewicht van 4250 toe te staan, zie ik geen belemmering om dezelfde uitzondering ook voor personen vervoer toe te passen.
Paul Dijkhuizen stelt terecht dat personen vervoer iets anders is dan goederen vervoer, maar voor een aantal tot 8 passagiers maakt de wet vooralsnog ook terecht geen verschil tussen personen en goederen. Voor elektrisch vervoer tot 4250 kg moet dat verschil dan ook niet gelden.
En Paul Dijkhuizen stelt terecht dat personen vervoer iets anders is dan goederen vervoer, maar voor een aantal tot 8 passagiers maakt de wet vooralsnog ook terecht geen verschil tussen personen en goederen. Voor elektrisch vervoer tot 4250 kg moet dat verschil dan ook niet gelden.
Voor een aantal tot 8 passagiers maakt de wet vooralsnog terecht geen verschil tussen personen en goederen. Voor elektrisch vervoer tot 4250 kg moet dat verschil dan ook niet gelden, ondanks dat Paul Dijkhuizen stelt dat personen vervoer iets anders is dan goederen vervoer.
Paul Dijkhuizen; Wat is het verschil tussen personenvervoer en goederenvervoer? Moeten chauffeurs van personen voorzichtiger rijden dan chauffeurs die frisfrank bezorgen? Verder vraag ik mij af of u uw standpunt als prive persoon verkondigd of vanuit uw voorzitterschap van STN?
Persoonlijk vind ik het waardeloos dat er een D rijbewijs behaald moet worden om hetzelfde werk te blijven doen.
Welke CAO moet worden gehanteerd bij personenvervoer met D rijbewijs?
Wat is het verschil tussen Taxivervoer in Nederland en de overige EEG landen.
Dat is o.a. dat we hier een rijtijdenwet moeten naleven en in de overige landen bestaat de rijtijdenwet voor Taxi Chauffeurs niet.
Waarom wel/geen ontheffing voor deze rijtijden wet waarvan de noodzaak nooit is aangetoond?
Waarom geen ontheffing voor rijbewijs B.
Snapt U het nog.
Ja, de regel neuten willen graag onzin regelen, anders is er geen werk genoeg voor hen.
Die rijtijdenwet voor taxichauffeurs is hier in Nederland heel erg noodzakelijk, vooral bij het WMO vervoer ( die kennen ze in het buitenland niet ). Bij het WMO vervoer laten ze je rustig 11 uur aan één stuk doorrijden zonder pauze. Ik ken zelfs een taxibedrijf waarbij men je een kwartier pauze toekent als je even voor een volgende rit moet wachten, omdat je anders te vroeg bent, ongeacht op welke locatie je staat. Dat doen ze dan rustig 3 keer op een dienst ( weg pauze ).
Er is ook gewoon een elektrische bus beschikbaar die met B rijbewijs gereden mag worden.
Zowel verkrijgbaar MET bodemverlaging voor rolstoelvervoer, als ook zonder bodemverlaging tot max 9 personen.
https://www.freedomautoaanpassingen.nl/nieuws/uitstootvrij-verkeer-in-2025
@Rodney, er is in eerste instantie een ontheffing verleent (geen toestemming) om in het goederenvervoer de 3500 kg grens te overschrijden, of dat een goede zaak is durf ik niet te zeggen. En ja naar mijn mening is er verschil tussen personenvervoer en goederenvervoer, begrijp me niet verkeerd, maar wanneer er iets fout gaat dan liever frisdrankblikjes over de weg dan mensen. Transitie naar emissieloos rijden is prima, maar we moeten daarbij niet onszelf verliezen, haalbaarheid is ook een factor.
@ Pierre.
Door voor elke misstand een wet te maken wordt het er in ons land niet beter van.
We worden al geteisterd door veel te veel en ondeugdelijke regelgeving.
Als chauffeur heb je zelf ook je verantwoording te nemen.
Ben je moe of aan je pauze toe , gewoon even rust nemen.
En welk bedrijf laat je 11 uur zonder pauze rijden?
Dat moeten gecertificeerde bedrijven zijn , anders kun je niet met die WMO aanbestedingen meedoen?
(Daarnaast is rijden zonder passagiers legaal in pauze de stand )
Wel voor goederen en niet voor personen een uitzondering maken
Wat ik ook zo krom vind in de wet
Die BSO busjes die kinderen van school ophalen en naar de BSO brengen , die hebben GEEN Taxi pas nodig ,wij wel , wat doen ze anders dan het LLV – vervoer , precies hezelfde , kids van school halen, hebben daarom ook geen blauw kenteken nodig.