Tribus presenteert volledig elektrische minibus op IAA
Tribus grijpt vakbeurs IAA in Hannover aan om een volledig elektrische lagevloer minibus te presenteren. Met deze e-Civitas Electron speelt het bedrijf uit Utrecht in op de grote behoefte in de markt om personenvervoer emissievrij te kunnen uitvoeren. De IAA vindt plaats van 20 tot en met 27 september.
De lagevloer minibus is gebaseerd op de Fiat Ducato L3H2. Het voertuig is voorzien van een volautomatische zijschuifdeur en een lagevloer-gedeelte. Dankzij het handmatig uitklapbare oprijplatform is het voertuig zeer goed toegankelijk. De bus biedt plaats aan maximaal twaalf mensen: elf zitplaatsen en één rolstoelplaats. Tribus geeft aan dat het voertuig breed inzetbaar is, onder meer voor taxi, openbaar vervoer, buurtbus, shuttlediensten en luchthavenvervoer.
Actieradius van 100 kilometer
De complete aandrijflijn van de e-Civitas is ontwikkeld door het Franse bedrijf Gruau Electric. De bus is voorzien van een 90 kW elektromotor en een 38 kWh-batterij. Daardoor heeft het voertuig een actieradius van 100 kilometer. Er kan met maximaal 22 kW per uur opgeladen worden door middel van een type 2-stekker. De laadtijd bedraagt dan ongeveer twee uur. De e-Civitas heeft een volautomatische versnellingsbak en heeft de aandrijving op de voorwielen.
Wie de nieuwe elektrische minibus graag zelf wil bekijken, kan komende week bij Tribus terecht op stand E22 in hal 11 van de IAA in Hannover. In de testzone FG R 148 kunnen ook proefritten met het voertuig worden gemaakt.
Dat schiet op max 100 km en dan 2 uur laden, ritje Schiphol vanaf de veluwe kost dus 8 uur.
2 uur laden
100 km rijden
2 uur laden
100 km terug
2 uur laden
Voor leerlingenvervoer of dagbesteding lijkt dit een redelijk goed alternatief; tussendoor aan de paal. Voor regiotaxi, wmo vervoer of Valys niet bruikbaar gezien de actieradius.
Nee hoor, dan moet er ook nog een chauffeur met D rijbewijs op rijden, veel te duur. Ook nog geen lift, dus rolstoelvervoer mag ook al niet.
beste Johan Zevenbergen, leuke sarcastische rekensom, maar als je weet dat een zeer groot gedeelte bestelbussen geen 100 km per dag rijd zou je toejuichen dat we in plaats van praten handelen !! Zoals bij personenauto’s zal ook bij bussen de actieradius omhoog vliegen en anders bouwen jullie toch op de Veluwe een vliegveld :)