Taxideeldienst ViaVan beleeft Europese primeur in Amsterdam
De Amsterdamse taxisector heeft er sinds deze week een concurrent bij. Sinds maandag is het mogelijk om in de hoofdstad van de taxideeldienst ViaVan gebruik te maken. ViaVan mikt op het gat in de markt dat zij zien tussen taxi’s en openbaar vervoer.
ViaVan is een joint venture van Mercedes-Benz en Via, waarbij die eerste de voertuigen inbrengt en de tweede zijn autodeelplatform. Na Amsterdam moeten nog verschillende Europese steden volgen. De busjes worden bestuurd door professionele chauffeurs, zo belooft het bedrijf. Mensen die de app gebruiken worden gelinkt aan anderen die dezelfde kant op moeten, zodat de ritten kunnen worden gecombineerd.
Technologie
De nieuwe dienst is wellicht nog het beste te vergelijken met de deeltaxi’s van Abel. Deze dienst stopte onlangs met ritten rijden om zich volledig te kunnen richten op de vermarkting van de onderliggende technologie voor het combineren en delen van ritten. Omgekeerd wordt nu in Amsterdam de techniek gebruikt die Via ontwikkelde voor de markt in New York City.
Abel reed met auto’s die drie passagiers konden vervoeren. Aangezien ViaVan met busjes rijdt, kunnen er per rit ook meer mensen worden vervoerd en met elkaar gecombineerd. Binnen de centrumring van Amsterdam betaalt elke passagier een vaste ritprijs van 5 euro, al gaat daar in de eerste weken nog een lanceringskorting vanaf. Buiten die centrumzone hangt de ritprijs af van de afstand die wordt afgelegd en de tijd die dat kost.
Flexibeler
ViaVan denkt met zijn model in te spelen op het gat tussen openbaar vervoer enerzijds en taxi’s en autodeeldiensten anderzijds. Volgens het bedrijf is zin oplossing veel flexibeler dan openbaar vervoer en veel efficienter en milieuvriendelijker dan taxi’s, omdat er veel minder ritten nodig zijn om hetzelfde aantal mensen op hun bestemming te brengen. Tegelijk zouden de ritten zo worden gecombineerd dat een passagier net zo snel vervoerd wordt als met een reguliere taxi.
Wanneer de Taxibranche zelf niet innoveert, wordt het voor je door anderen gedaan.
De basis van de meeste nieuwe Taxi systemen zijn apps.
Naast de wildgroei van Taxi vergunningen is er nu ook een wildgroei in Taxi apps.
Dat is onwenselijk door de gevolgen van het slechte imago dat onze branche hiermee oploopt.
Voor alle systemen geldt: Taxi’s die veel bezette km maken, kunnen voordelig zijn en kwaliteit leveren.
Een overschot aan Taxi’s werkt niet en zal aangepast moeten worden.
Als de overheid de nog steeds niet functionerende BCT verplichting niet had ingevoerd,maar mee was gegaan met de reeds in 2005 bestaande zeer goed functionerende systemen,dan hadden de toen al bestaande leveranciers hun innovatiestrijd om elk jaar met een nog beter product te komen voort kunnen zetten.Door de volstrekt achterlijke BCT verplichting is deze strijd om steeds beteren systemen abrupt gestopt.Daardoor zijn 3 van de 4 leveranciers failliet gegaan en ook voor veel taxi ondernemers was..
was het de druppel die de emmer deed overlopen.In 2000 kon ik alle gegevens van de UTC auto’s al online zien en een jaar terugkijken.In 2005 waren er perfecte systemen met digitale rittenstaten rij- en rusttijden enz.De centrale kon de verbinding verbreken en de klok op afstand uitschakelen als de diensttijd van de chauffeur er op zat.Als de waanzin van de ILT gestopt was,dan had Uber geen poot aan de grond kunnen krijgen,zo goed was de digitalisering op weg.MAAR DE PARTIJEN STERVEN NOG LIEVER
DAN DAT ZE TOEGEVEN DAT ZE AL 10 JAAR MET EEN WAANZINNIG SLECHT PROJECT BEZIG ZIJN, ZE BLIJVEN TREKKEN AAN EEN DOOD PAARD.Ga eens even Googelen op taxisystemen,of denken de simpele onder ons dat de hele wereld heeft zitten wachten of het achterlijke,onooglijke,extreem storingsgevoelige,dure updates noodzakelijke in beton gegoten,dus onverbeterde BCT SYSTEEM OOIT WEL ZOU GAAN WERKEN?Nee toch,de hele wereld is dagelijks aan het innoveren op het gebied van goedkope taxiautomatisering systemen.
Duco: U vervalt in herhaling.
Wat is Via Van anders dan het reeds bestaande contractvervoer (WMO HOPPER) ??
Het systeem lijkt mij hetzelfde maar dan beschikbaar voor iedereen en niet alleen voor hen die het door omstandigheden toegewezen hebben gekregen.
Michael Monnee
Wat is Via Van anders dan de reeds bestaande systemen zoals gebruikt bij toepassing van de WMO en Hopper??
Het systeem lijkt mij hetzelfde alleen dan ook beschikbaar voor anderen dan diegenen die het door omstandigheden (gezondheid e.d.)toegewezen hebben gekregen.
@MichaelMonnee ik ken WMO en Hopper niet, maar het systeem van ViaVan neemt dus niet alleen meerdere mensen tegelijk mee, maar laat deze mensen ook hun kosten delen. Zoals u hierboven reageert, lijkt het dat WMO en Hopper alleen mensen vervoeren, niet ook dat deze mensen hun kosten samen kunnen delen boven een bepaalde uitgangsprijs. Van wat ik heb gevonden, is ViaVan nu echt nog het enige (taxi)bedrijf dat zo’n soort software heeft ontwikkeld.
Werkt erg goed en is een stuk goedkoper dan Uber. Je krijgt nu tijdelijk 20 euro gratis tegoed (4 gratis ritten) van ze met promo code: jasper8k4
Er is sinds kort ook een Nederlandstalige website voor ViaVan Amsterdam met informatie over vervoer van en naar Schiphol, de ViaPass en bundels, de app voor zowel riders als drivers, een blog met updates en voor taxipro lezers misschien wel het meest relevant: tips en een handleiding over hoe ViaVan chauffeur te worden: https://viavan.amsterdam/chauffeur-worden/