‘Moderne ontwikkelingen goed en positief voor taxi-sector’
Taxichauffeurs gaan een stralende toekomst tegemoet, zo betoogde Carlo van de Weijer op Taxi Expo. Van de Weijer is directeur van de smart mobility-afdeling van de TU Eindhoven. Taxi’s zullen het volgens hem, zeker in de drukke stad, winnen van de zelfrijdende auto. Bovendien zijn hun taxi’s in verhouding met het klassieke openbaar vervoer veel goedkoper. Maar om de slag te winnen, moeten ze wel vraaggestuurd gaan werken.
Van de Weijer, die tijdens Taxi Expo 2017 een presentatie verzorgt op uitnodiging van Korton, valt gelijk met de deur in huis. “Grote kans dat we in de toekomst geen taxichauffeurs meer nodig hebben. Robots nemen hun werk over.” Hij wijst naar een kaartje met een overzicht van beroepen die gevaar lopen door de robotisering. En het taxi-beroep staat flink in de gevarenzone.
“Inderdaad”, zegt Van de Weijer, “zo ziet de toekomst eruit.” En hij laat een plaatje van een nieuwe Volkswagen zien. Een gezellige woonkamer, zo ziet die er van binnen uit. Een bestuurdersstoel en een stuur, gaspedaal en versnellingspook ontbreken. Autofabrikanten zijn druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe auto’s, vertelt Van de Weijer. “Connected, autonomous, shared en electric – naar dat soort auto’s gaat het merendeel van hun budget naar toe.”
Zelfrijdende auto
Al snel blijkt dat TUE-onderzoeker deze ontwikkeling niet voor zoete koek slikt. Sterker nog, zegt hij: de taxichauffeur verdwijnt niet, maar gaat het zelfs nog druk krijgen. Een zelfrijdende auto redt het namelijk voorlopig niet in de stad, benadrukt hij. Hij toont een filmpje van een willekeurige situatie in het centrum van Amsterdam. Je ziet zo’n twintig fietsers. Zeker vier veranderen spontaan van richting en zowat niemand steekt z’n hand uit. En je ziet een man en vrouw bij het zebrapad staan, en dus voorrang hebben, maar ze steken niet over.
“De automobilist in de filmpje moet hier heel flexibel zijn, moet ook heel flexibel te wet interpreteren”, zegt Van de Weijer. “Een Googleauto kan dat niet hoor, die parkeert zichzelf op een gegeven moment en gaat in een hoekje staan huilen.”
Taxichauffeurs kunnen ook een hele wereld winnen door vraaggestuurd in plaats van aanbodgericht te gaan werken, zegt hij. De reiziger van nu, en zeker die van de toekomst wil zelf kiezen van waar naar waar hij of zij reist en op welk moment. Zelfs het vervoersmiddel maakt hem of haar niet uit.
Stuk goedkoper
Met andere woorden: die moderne reiziger ziet mobiliteit als dienst – Mobility as a Service (MaaS). De taxi gaat hier een belangrijke in schakel worden, voorziet hij – want die kan op plekken komen waar het traditionele OV niet kan komen. En dit hele systeem wordt alleen maar goedkoper naarmate chauffeurs door slimme data en goede organisatie meer mensen in hun taxi krijgen.
Zo werken is ook nog eens een stuk goedkoper dan het traditionele OV. In die zin vormt dat OV helemaal niet zo’n gevaar, in tegendeel. 62,9 eurocent per passagier per kilometer kost het gemiddeld om met de bus te gaan, als je alle maatschappelijke kosten en opbrengen meerekent. Bij de trein kost dat zo berekend 44,9 eurocent. En nu komt het: het MaaS-systeem kost op die manier per reiziger per kilometer maar 30 eurocent. Bovendien hoeft de overheid hier weinig tot niets bij bij te leggen. Dit systeem, concludeert Van de Weijer, is de game changer voor de taxibranche.