Van ruwe data naar sturing op kwaliteit van vervoer

Data, Korton
Alleen bij dit artikel gebruiken

Steeds meer vervoerders willen gegevens over taxiritten gebruiken om de kwaliteit van het vervoer naar een hoger plan te tillen. Korton voorziet in allerlei mogelijkheden om die informatie op maat aan te leveren vanuit het WinTOP-platform. Dat kan zowel voor, tijdens als na de rit, zodat bijsturing op elk moment mogelijk is.

Matthijs Dessing is projectleider op softwaregebied en regisseert als zodanig de implementatie van WinTax en WinTOP bij allerlei klanten van Korton. Brain Selman is consultant voor het WinTOP-platform. Bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten ondersteunt hij gebruikers, opdrachtgevers en vervoerders. Zij houden zich onder meer bezig met het thema kwaliteitsbewaking in de uitvoering van het doelgroepenvervoer.

“Er is natuurlijk immens veel informatie met betrekking tot doelgroepenvervoer: over klanten, klachten, ritten en noem maar op. Dat is ruwe data, maar steeds meer opdrachtgevers willen daar managementinformatie van maken waarmee ze kunnen sturen op de kwaliteit van het vervoer”, legt Dessing uit. “En daar bieden wij diverse oplossingen voor.”

Klachten, ritten of pashouders 

Hij verwijst onder meer naar de rapportagemogelijkheden binnen WinTOP, het online platform voor de operationele afhandeling van inmiddels meer dan 1 miljoen ritten per maand. “Klanten kunnen rapporten genereren, waarbij zij zelf de periode aangeven waar die rapporten over gaan. Zo is het mogelijk om dagelijks of wekelijks een rapport over de klanttevredenheid te ontvangen, om maar een voorbeeld te noemen”, legt Dessing uit. Selman voegt daaraan toe: “Zo’n rapport kan ook gaan over klachten, ritten, het aantal geregistreerde pashouders en meer. Per categorie informatie wordt een datablad geleverd en de klant kan daar zelf de gewenste informatie uithalen en in een rapport vertalen.”

Vooraf en achteraf 

Het sjabloon dat klanten voor één of meerdere rapporten aanmaken, wordt per periode gevuld met de brondata uit WinTOP. Zo kan iedereen dus de gewenste informatie naar eigen voorkeur ontvangen en gebruiken. Dat kan voor bedrijven als geheel, maar daarbinnen ook per afdeling. Daar komt nog bij dat de data rechtstreeks uit het systeem komt. “Het wordt direct vanuit de boordcomputer taxi via het agendapakket van de onderaannemer zichtbaar in WinTOP. Er kan dus niet door derden iets aan die informatie worden veranderd”, benadrukt Selman. Met behulp van de data kan achteraf worden verklaard, maar ook vooraf worden bijgestuurd.

De informatie die in WinTOP verzameld wordt, kan bijvoorbeeld real time worden weergegeven op de zogenaamde taxipoints die bij diverse ziekenhuizen en zorginstellingen hangen. Hierop kunnen mensen met behulp van hun taxipas een rit boeken en direct zien hoe lang het nog duurt voordat zij worden opgehaald. “Dat is belangrijke informatie voor mensen die vaak niet in staat zijn om buiten te wachten totdat de taxi arriveert. Dialysepatiënten zijn daar een goed voorbeeld van. Op deze manier kunnen ze rustig binnen wachten en precies op tijd naar buiten gaan om in de taxi te stappen”, aldus Dessing.

Zelf rapporten genereren

De mogelijkheid die hiervoor wordt geschetst is een voorbeeld van wat voorafgaand aan het vervoer mogelijk is met sturing op basis van data. Daarnaast is het dus mogelijk dat klanten zelf rapporten genereren, of dat Korton voor die klant maatwerkrapportages opstelt. En rapportages kunnen ook op ritniveau plaatsvinden, zowel achteraf als terwijl deze wordt uitgevoerd. Dessing: “Als in een klacht wordt aangegeven dat er tien kilometer is omgereden, kun je precies zien wat het gedrag van de chauffeur was en of het een gegronde klacht is.”

“We zien dat er bij opdrachtgevers steeds meer de wens is om de informatie op basis van de eigen behoefte te kneden”, legt Brain Selman uit. “Met onze rapportgenerator kan dat al, maar er komt steeds meer bij. Zoals een eigen business intelligence-omgeving, waarin bedrijven data uit meerdere bronnen combineren en zo optimaal inzicht en overzicht krijgen. WinTOP is dan één van die bronnen, en als Korton bieden we onze klanten de mogelijkheid om die managementinformatie zo volledig mogelijk te krijgen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Van ruwe data naar sturing op kwaliteit van vervoer | TaxiPro

Van ruwe data naar sturing op kwaliteit van vervoer

Data, Korton
Alleen bij dit artikel gebruiken

Steeds meer vervoerders willen gegevens over taxiritten gebruiken om de kwaliteit van het vervoer naar een hoger plan te tillen. Korton voorziet in allerlei mogelijkheden om die informatie op maat aan te leveren vanuit het WinTOP-platform. Dat kan zowel voor, tijdens als na de rit, zodat bijsturing op elk moment mogelijk is.

Matthijs Dessing is projectleider op softwaregebied en regisseert als zodanig de implementatie van WinTax en WinTOP bij allerlei klanten van Korton. Brain Selman is consultant voor het WinTOP-platform. Bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten ondersteunt hij gebruikers, opdrachtgevers en vervoerders. Zij houden zich onder meer bezig met het thema kwaliteitsbewaking in de uitvoering van het doelgroepenvervoer.

“Er is natuurlijk immens veel informatie met betrekking tot doelgroepenvervoer: over klanten, klachten, ritten en noem maar op. Dat is ruwe data, maar steeds meer opdrachtgevers willen daar managementinformatie van maken waarmee ze kunnen sturen op de kwaliteit van het vervoer”, legt Dessing uit. “En daar bieden wij diverse oplossingen voor.”

Klachten, ritten of pashouders 

Hij verwijst onder meer naar de rapportagemogelijkheden binnen WinTOP, het online platform voor de operationele afhandeling van inmiddels meer dan 1 miljoen ritten per maand. “Klanten kunnen rapporten genereren, waarbij zij zelf de periode aangeven waar die rapporten over gaan. Zo is het mogelijk om dagelijks of wekelijks een rapport over de klanttevredenheid te ontvangen, om maar een voorbeeld te noemen”, legt Dessing uit. Selman voegt daaraan toe: “Zo’n rapport kan ook gaan over klachten, ritten, het aantal geregistreerde pashouders en meer. Per categorie informatie wordt een datablad geleverd en de klant kan daar zelf de gewenste informatie uithalen en in een rapport vertalen.”

Vooraf en achteraf 

Het sjabloon dat klanten voor één of meerdere rapporten aanmaken, wordt per periode gevuld met de brondata uit WinTOP. Zo kan iedereen dus de gewenste informatie naar eigen voorkeur ontvangen en gebruiken. Dat kan voor bedrijven als geheel, maar daarbinnen ook per afdeling. Daar komt nog bij dat de data rechtstreeks uit het systeem komt. “Het wordt direct vanuit de boordcomputer taxi via het agendapakket van de onderaannemer zichtbaar in WinTOP. Er kan dus niet door derden iets aan die informatie worden veranderd”, benadrukt Selman. Met behulp van de data kan achteraf worden verklaard, maar ook vooraf worden bijgestuurd.

De informatie die in WinTOP verzameld wordt, kan bijvoorbeeld real time worden weergegeven op de zogenaamde taxipoints die bij diverse ziekenhuizen en zorginstellingen hangen. Hierop kunnen mensen met behulp van hun taxipas een rit boeken en direct zien hoe lang het nog duurt voordat zij worden opgehaald. “Dat is belangrijke informatie voor mensen die vaak niet in staat zijn om buiten te wachten totdat de taxi arriveert. Dialysepatiënten zijn daar een goed voorbeeld van. Op deze manier kunnen ze rustig binnen wachten en precies op tijd naar buiten gaan om in de taxi te stappen”, aldus Dessing.

Zelf rapporten genereren

De mogelijkheid die hiervoor wordt geschetst is een voorbeeld van wat voorafgaand aan het vervoer mogelijk is met sturing op basis van data. Daarnaast is het dus mogelijk dat klanten zelf rapporten genereren, of dat Korton voor die klant maatwerkrapportages opstelt. En rapportages kunnen ook op ritniveau plaatsvinden, zowel achteraf als terwijl deze wordt uitgevoerd. Dessing: “Als in een klacht wordt aangegeven dat er tien kilometer is omgereden, kun je precies zien wat het gedrag van de chauffeur was en of het een gegronde klacht is.”

“We zien dat er bij opdrachtgevers steeds meer de wens is om de informatie op basis van de eigen behoefte te kneden”, legt Brain Selman uit. “Met onze rapportgenerator kan dat al, maar er komt steeds meer bij. Zoals een eigen business intelligence-omgeving, waarin bedrijven data uit meerdere bronnen combineren en zo optimaal inzicht en overzicht krijgen. WinTOP is dan één van die bronnen, en als Korton bieden we onze klanten de mogelijkheid om die managementinformatie zo volledig mogelijk te krijgen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.