‘Elektrische auto op waterstof heeft de toekomst’
Als de opslagcapaciteit van elektrische auto’s op batterijen niet wordt vergroot, dan zal het snel gedaan zijn met deze categorie voertuigen. Dat blijkt uit een onderzoek van KPMG onder 800 managers in de automotive industrie. De ondervraagden zijn een stuk optimistischer als het gaat om het potentieel van elektrische auto’s die rijden op waterstofcellen. Beide varianten elektrische voertuigen krijgen geleidelijk voet aan de grond in de internationale taxibranche.
De bevindingen over elektrische auto’s zijn de belangrijkste conclusies uit de achttiende Global Automotive Survey van KPMG. Daarvoor werden 800 leidinggevenden van autofabrieken, leveranciers, dealers en financieel dienstverleners ondervraagd. Zij denken dat connectiviteit de toekomst heeft. Daarbij levert niet alleen de verkoop van voertuigen geld op, maar ook de dienstverlening daar omheen. De dieselmotor is volgens de branche zonder meer op weg naar de uitgang. Wel is het de vraag welk duurzaam alternatief daar voor terugkeert.
Actieradius en laadpalen
Algemeen wordt aangenomen dat dit de elektrische auto zal zijn. Maar volgens de belangrijke spelers in de automotive heeft deze variant een aantal belangrijke beperkingen, en blijkbaar wordt niet verwacht dat deze snel genoeg worden opgelost om de elektrische auto op batterij een echte kans te geven. Deze voertuigen kampen nog met een zeer beperkte actieradius. Bovendien is de laadinfrastructuur nog verre van dekkend.
“De elektrische auto die wordt voortgedreven door batterijen vraagt op dit moment teveel van de bestaande infrastructuur”, zegt Loek Kramer, partner bij KPMG en segmentleider Automotive. Hij vervolgt: “Als we met z’n allen van vandaag op morgen overschakelen op elektrisch rijden, hebben we een serieuze uitdaging met onze bestaande laadinfrastructuur. Die is hierop gewoonweg niet toegerust.”
Meest kansrijk
De managers zijn een stuk optimistischer als het gaat om elektrische voertuigen die rijden op brandstofcellen van waterstof. Bijna 80 procent van de ondervraagden ziet de brandstofcel in de elektrische auto als de meest kansrijke vorm van elektrisch vervoer op de lange termijn. Men verwacht dat dit soort elektrische auto’s geen last zal hebben van de beperkte oplaadcapaciteit waar accu’s wel mee te maken hebben. Toch realiseren de bedrijven zich dat ook voor de realisatie van dit type auto’s nog de nodige obstakels moeten worden genomen, zoals de koeling van het waterstofgas en de veilige opslag daarvan in het voertuig.
In de taxibranche wordt steeds meer gereden met elektrische auto’s, zowel op batterijen als op waterstof. In Nederland rijden bijvoorbeeld Taxi Electric in Amsterdam en CABS in Eindhoven met elektrische taxi’s op batterijen, terwijl ook de Regiotaxi Waterweg voor een deel met elektrische voertuigen wordt gereden. RTC koos een kleine twee jaar geleden als eerste Nederlandse taxicentrale voor de aanschaf van een auto met een brandstofcel op waterstof. Een Parijse taxi-onderneming breidde zijn vloot onlangs met zestig van deze voertuigen uit.
Het probleem met waterstof is nog dat i.v.m. de veiligheid alleen aan de stadsgrenzen tankstations zullen kunnen worden gevestigd. Ik heb een techniek van Cella Energy gezien waarbij waterstof in korrels wordt opgeslagen. Dan heb je ook geen hoge druk opslagtanks in de auto nodig. Dat zou een veiligheidsissue minder zijn. Verder kondigde Samsung in Detroit aan dat zij met accu komen waarmee auto na 20 minuten laden 500 km rijdt. Dat laat de weegschaal misschien weer kantelen.
Laat Loek dan ook even uitleggen waar al dat waterstof vandaan moet komen als we van vandaag op morgen allemaal op waterstofauto’s overstappen.
Als dit een indicatie is van het niveau van het rapport….
Loek zal wel geitenwollen sokken aan hebben en dan ook nog het zogenaamde ziekenfonds brilletje op hebben
Wat nuchtere feiten over waterstof:
-Een waterstoftankstation kost 2 tot 3 miljoen euro en daar kan per 24 uur maar 160 kg waterstof (32 auto’s) worden verpompt
-Als de infrastructuur wordt doorberekend in de prijs dan kost een km op waterstof 30 eurocent, op stroom uit het net 3 eurocent
-Een brandstofcel gaat maar 200.000 km mee
Tesla li-ion accu en motor gaan meer dan 1.500.000 km mee met meer dan 80% restcapaciteit
Laden van accu’s met 350 kW gaat straks in 15 min voor 400 km bereik.
Wim,
De tankstation kunnen ook veel grotere hoeveelheden aan, dat is een kwestie van ontwerp. \voor Waterstoftreinen worden tankstations ontworpen die ook 200-300 kg per uur kunnen op 350 bar.
Die testa accu waar je aan refereerde was 1 auto in china. In Amsterstam werden de Tesla’s taxi’s na 150.000 km vervangen.
@ad,
Waterstof aanvoer hoeft niet een probleem te zijn, we maken nu al meer dan 1 miljard M3 in Nederland wat voornamelijk voor industrie wordt toegepast.