Evaluatie taxiwet is gevoelige nederlaag voor UberPop

protest, UberPop, taxi, taxichauffeurs, Malieveld, Den Haag

ANALYSE – De evaluatie van de taxiwet heeft weliswaar zeer lang op zich laten wachten (het rapport van Rebel Group lag al sinds december in de la van staatssecretaris Wilma Mansveld), het schept in ieder geval duidelijkheid over initiatieven als UberPop. De UberPop-chauffeurs moeten aan dezelfde eisen voldoen als taxichauffeurs. De aangekondigde maatregelen maken de toetredingsdrempels weliswaar lager, maar van deze lagere kosten profiteert ook de taxibranche.

Het is toch bijzonder dat diverse maatregelen al jaren bepleit worden door de taxibranche (versoepeling printbon, fysiek vergunningbewijs, taxameterplicht, tariefkaart), maar dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu pas écht in actie komt nadat die specifieke regels al jaren massaal worden overtreden door UberBlack en UberLux.

Vakbekwaamheid

De meest ingrijpende maatregel voor de taxibranche is het schrappen van de vakbekwaamheid taxi-ondernemer. Zzp-chauffeurs hoeven straks alleen een VOG bij de gemeente en een ondernemersvergunning aan te vragen a 1500 euro bij KIWA (!), een chauffeurspas te halen bij het CBR, een taximeter en BCT inbouwen (al is dat maar de vraag) en ze kunnen aan de gang. De vakbekwaamheid zal vervallen per 1 januari 2016. Het is alleen jammer dat er geen overgangsregeling komt tot die tijd. Als je nu de markt op wil, zal je toch moeten investeren in de straks overbodige opleiding en examens.

Het is een wijs besluit van staatssecretaris Mansveld om de vakbekwaamheid taxi-ondernemer te schrappen. Het diploma was erg achterhaald en had vrijwel geen toegevoegde waarde in het beroep van taxi-ondernemer. Het werd vooral gebruikt als drempel voor nieuwe toetreders, en daar is een dergelijk diploma niet voor bedoeld. Het is begrijpelijk dat ondernemers die wel geïnvesteerd hebben in het diploma zich achtergesteld voelen. Maar dat is geen reden om nog meer mensen nodeloos te laten investeren in een nutteloos product.

Nieuwe toetreders

De vrees bestaat dat de straattaximarkt overspoeld wordt door nieuwe toetreders. Maar dat zal waarschijnlijk wel meevallen. Iedereen die als taxi-ondernemer aan de slag wilde, kon dat nu ook doen. Ofwel door de vakbekwaamheid te halen, ofwel door een VOF- of procuratiehouder-constructie. Waarbij mensen betaald worden voor niet geleverde diensten.

Het is algemeen bekend dat er een flinke overcapaciteit bestaat in de taxibranche. Zeker als het gaat om de daluren, is er geen droog brood te verdienen voor zzp-chauffeurs die alleen maar op het station staan. De kans is klein dat de huidige markt duizenden nieuwe toetreders aantrekt. Want de bestaande drempels kosten ook nog geld. En misschien komen er door de lagere drempels wel toetreders in plattelandsgebieden waar nu ’s nachts in het weekend vaak geen taxi te krijgen is. Dat zou winst betekenen voor de taxibranche in zijn geheel.

UberPop

Met de publicatie van de evaluatie heeft UberPop een gevoelige nederlaag geleden. UberPoppers moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen als taxichauffeurs. Dat betekent: registratie bij de KvK, vergunning aanvragen en rijden op blauwe kentekenplaten. En hoewel ook UberPoppers heel makkelijk aan de eisen kunnen voldoen, is dat niet de filosofie van Uber. Die wil particulieren met gele platen inzetten voor betaald personenvervoer. Dat blijft verboden, is heel duidelijk de boodschap van Mansveld. Ook deze particulieren zullen taxi-ondernemer moeten worden om voor Pop te mogen rijden. Zo niet, worden ze hard aangepakt als ‘snorders’.

Dat betekent dat Uber zijn boodschap ‘de wet gaat veranderen, dus we mogen even illegaal zijn’ niet meer kan inzetten. Uber staat voor twee mogelijkheden: UberPop schrappen. Of UberPoppers een taxivergunning laten aanvragen, zodat ze herkenbaar en controleer zijn voor de Inspectie ILT. Net zoals gewone taxichauffeurs; gelijke monnikken, gelijke kappen.

Procuratiehouder

Ondertussen profiteert de taxibranche wel degelijk van de versoepelingen. Want er zijn duizenden zzp-chauffeurs die al jaren op de weg zitten, maar wel maandelijks geld betalen aan een procuratiehouder. Van die last zijn ze straks af, de vakbekwaamheid taxi-ondernemer is niet meer nodig. En een chauffeurskaart en auto met blauwe platen hebben ze al.

En de verplichte printbon, daar heeft de taxibranche nooit om gevraagd. Ook zorgt de versoepeling van de taxameterverplichting ervoor dat bedrijven actief in het contractvervoer (die vaak geen taxameter in de auto hebben) ook af en toe een contant ritje met een afgesproken prijs kunnen doen. Nou gebeurde dat al veel, maar als je betrapt werd kostte het een flinke boete.

Taximeter-app

Verder opent het de mogelijkheid om de ritprijs van tevoren te berekenen via een app, waardoor een taxameter niet meer nodig is in de auto. Dat is fors goedkoper dan de huidige taxameters, die jaarlijks geijkt dienen te worden. En met de evaluatie van de tariefstructuur in het vooruitzicht, kunnen taxi-ondernemers met een taximeter-app eenvoudig zich onderscheiden in het tarief, bijvoorbeeld door goedkoper te zijn in de daluren. Of vaste klanten korting te bieden. Of alleen nog maar met duidelijke vaste prijzen te werken, in plaats van de ondoorzichtige huidige tariefstructuur.

Het schrappen van de VOG voor reguliere taxichauffeurs is een hele simpele lastenverlichting. Want dankzij het continue screenen, was het aanvragen van de VOG overbodig geworden. Als iemand een strafbaar feit pleegt, wordt zijn chauffeurskaart sowieso ingetrokken.

TTO-systeem

Kortom: de evaluatie heeft lang op zich laten wachten. Maar Rebel Group heeft wel goed werk afgeleverd. Jammer is alleen wel dat het onderwerp waar het eigenlijk om ging (evaluatie van het TTO-systeem), helemaal is ondergesneeuwd in de UberPop-discussie. Het TTO-systeem is vooral een lastenverzwaring voor zowel overheid als taxibranche, blijkt uit de evaluatie. Daarom loopt IenM niet echt warm voor uitbreiding van het aantal TTO-steden. En dat is misschien maar goed ook. Want de taxibranche in diverse regionale steden wil zo’n systeem om de eigen markt te beschermen.

De beste manier om je eigen markt te beschermen is het afleveren van betrouwbare en goede kwaliteit. En niet door bij de overheid te pleiten voor extra regels om het zo anderen moeilijker te maken. Ondernemers zijn er om hun eigen klanten te verdienen. De overheid is er om met harde hand te zorgen voor een gelijk speelveld voor iedereen. En deze evaluatie van de taxiwet is daartoe een goede eerste stap.

Bart Pals

Lees ook: Evaluatie Taxiwet: ondernemersvergunning taxi verdwijnt

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

85 reacties op “Evaluatie taxiwet is gevoelige nederlaag voor UberPop”

Ertugrul Cakir|07.05.15|10:56

Vanaf 2016 mag dus iedereen een auto kopen en de weg op.. Zelfs nu zijn er al te veel taxis, zometeen nog meer. Mevrouw Mansveld probeert gewoon de boel kapot te maken. Elke keer komt er wel wat nieuws. Eerst de printer die we niet gebruiken dan de bct wat niet 100% is. En nu ooknog dit met de vakbekwaamheid diploma. 1 ding is een feit, hoe hard je ook maar werkt, hoe goed je ook je best doet, in dit land kan je niet op een normale en legale manier je held verdienen!!!!

Johan Zevenbergen|07.05.15|11:24

Met andere woorden de bel/ straat taxi verdwijnt, er komt een monopolist met een app.
En we kunnen met z,n alle provisie betalen, en een concurrentie beding tekenen.
Dat heet bij mij gewoon terug naar af, en geen vergoeding.

M. Martins.|07.05.15|11:30

Terwijl de verzekering een van de hoogste kostenpost is die alleen maar af te sluiten is bij een paar aanbieders met peperdure premie.

Gevoelige nederlaag voor pop valt wel mee, duurt alleen 2 jaar langer. Ondertussen rijden ze toch gewoon door.Meer dan ooit.

M. Martins.|07.05.15|11:34

@Johan

Sterker nog, er komen meer apps bij die gaan parasiteren.Die apps gaan met elkaar concurreren op prijs over de rug van de chauffeurs. De chauffeurs daarentegen gaan met al die apps tegelijk rijden.

Johan Zevenbergen|07.05.15|11:37

Daar iedereen kan gaan rijden, kan de premie omlaag of afgesloten worden bij de monopolist.
Geweldig die innovatie, twee groepen rijk en arm.

Paul Dijkhuizen|07.05.15|11:55

Sorry Bart, maar ik zie dit toch iets anders, ongeveer 100% anders. Dit is een overwinning voor Über, straks geen enkele belemmering meer, alleen een chauffeurspas en even je auto door de RDW laten keuren. Dan op de drukke tijden op de drukke plekken een paar uurtjes in de week sturen, waardoor er op die tijden een overvloed aan taxi’s komt zodat die drukke uren ook niet meer rendabel zijn. Dit is de doodsteek voor de taxi-branche als zodanig, denk dat ik er maar mee stop…

Johan Zevenbergen|07.05.15|12:07

Precies
dus straks geen ondernemers meer, alleen nog app slaven,
@ m martins, niks meerdere apps bedienen, let op kleiner letters concurrentie beding.

Johan Zevenbergen|07.05.15|12:36

de huidige ondernemers worden gedegradeerd tot app slaaf, en dat laten we gebeuren??????

Rodney Barten|07.05.15|12:38

@ Paul: Je vergeet dat ze ook nog een BCT moeten inbouwen (als STN ophoud met mekkeren), een KvK nummer moeten hebben en zichzelf als ondernemer moeten aanmelden bij de belastingdienst.

Paul Dijkhuizen|07.05.15|13:12

Ik denk dat ik maar een ander beroep ga kiezen… rechter lijkt me wel wat, heb dan wel geen rechtenstudie gedaan, ben geen jurist, heb geen opleiding tot rechter gevolgd en ben niet benoemd door de koning, maar dat is geen probleem, dat verandert wel, die belemmeringen worden straks ook wel weggenomen, innovatie noemen we dat dan. Het moet toch niet zo zijn dat ik vanwege dat soort achterhaalde regeltjes niet zou kunnen werken? Anders kan ik altijd nog bankdirecteur worden, graaien!!!

Johan Zevenbergen|07.05.15|13:19

Ga mijn zwarte limo,s maar geschikt maken voor liggend vervoer, er zullen er straks een hoop voor de ……springen.
Omdat ze een huisje, auto en gezin niet meer kunnen betalen of onderhouden en geen recht hebben op een uitkering of een baantje kunnen vinden.

Paul Dijkhuizen|07.05.15|13:20

@Rodney, lees even de evaluatie goed door, die BCT is al achterhaald, een KvK nummer kan iedereen aanvragen, is echt niet moeilijk, en een btw nummer aanvragen is ook geen probleem, nee dan die RDW keuring, instaphoogte en bevestigingsgordels voor rolstoelen… Ooit een personenauto gezien met bevestigingspunten voor rolstoelen??? Auto laten keuren, chauffeurspasje halen, aanmelden bij Über of cxx en dan lekker op zaterdagavond een paar uur in de rij staan…

Rodney Barten|07.05.15|13:30

@ Paul: Niet iedereen wil een KVK nummer halen en voldoen aan alle wettelijke verplichtingen die er nog steeds blijven voor de taxiondernemer. Ook ik ben tegen het afschaffen van de vakbekwaamheid / vergunning…echter denk ik echt niet dat het zo’n vaart zal lopen dat straks half NL voor taxiondernemer gaat spelen. Zoals UberPop alles heeft georganiseerd vinden de zwartwerkers nog wel leuk, maar niet meer als ze ook nog alle andere dingen moeten doen die wij als eerlijke ondernemers ook doen.

Frans Ritzerfeld|07.05.15|13:31

Nederland is een vervoersgebied daar zijn TTO in strijd mee en mogen niet, nu is het zo dat ik voor iedere gemeente een busbaanvergunning moet hebben als taxionderneming en zo ziet men in Den Haag roepen en bepalen ze iets en de Gemeentes doen weer iets anders en schieten deze nl. wet “vrij vervoersgebied” aan flarden, een ander voorbeeld is het scherp schieten en kans op ernstig letsel bij de inzinkbare palen bij busbanen, deze hebben alleen al in Maastricht al zeker 100 Taxi’s total los gemaa

Rodney Barten|07.05.15|13:32

Ook moeten we zorgen dat onze branche goed gecontroleerd kan worden, dus iedereen aan de BCT. Deze zou met behulp van STN geoptimaliseerd moeten worden en niet tegen gewerkt!

Johan Zevenbergen|07.05.15|13:33

THE END

Frans Ritzerfeld|07.05.15|13:45

Alles concluderend is Wilma toch goed bezig, buiten de miljoenen kostende foutjes m.b.t. de BCT, probeer dit hele circus aan regelgeving en bureaucratisering maar eens terug te draaien, Wilma voeg de daad aan het woord en grijp in en maak NL vervoersvrij voor taxi’s, voor mij mag Wilma ook het ILT eens op het matje roepen wegens machtsmisbruik, er gebeuren allemaal dingen die ze in Den Haag niet kunnen zien,

Frans Ritzerfeld|07.05.15|14:01

Ook weer zo een voorbeeld, wat betreft de snordersproblematiek, het aanbieden is al strafbaar gesteld, dus op het moment dat een telefoonnummer roleerd effe bellen en op het moment dat de snorder voor rijdt, kat in het bakkie, auto afnemen, telefoon afnemen enz enz.
Als dit werkelijk gerealiseerd wordt hebben ze op een nacht wel 100 autotrailers vol staan en is het gedaan, rijst bij mij de vraag, waarom gebeurd dit niet, wat zijn de achtergronden dat dit niet gebeurd, wel taxi’s stigmatiseren.

Frans Ritzerfeld|07.05.15|14:13

Rodney met respect als collega de BCT is zijn doel ook al helemaal voorbij geschoten, daarom heb ik ze niet ingebouwd en regelrechte inbreuk op de privacy en beperking in bewegingsvrijheid, taxivervoer is besloten vervoer en niemand heeft het recht om van uit Den Haag mijn klanten te volgen via trak en trace, de BCT werkt niet naar behoren enz. enz. Het punt is dat er teveel regelgeving bestaat in de taxibranche waar het ILT Politie Marrechaussee bot op viert en ons slachten als een varken.

Paul Dijkhuizen|07.05.15|14:15

@Rodney, het is niet zo dat de STN tegen een apparaat is dat de registratie en controle makkelijker maakt, wij zijn alleen tegen de BCT in zijn huidige opzet, niet functionerend, verkeerd in de markt gezet etc. maar dat is al achterhaald, we worden straks allemaal verplicht om ons bij een app aan te sluiten en worden dan van daaruit gecontroleerd…

M. Martins.|07.05.15|14:32

Zo’n flauwekul dat de BCT de privacy aantast. Denkt nou echt iedereen dat het boeiend is waar een taxi is geweest. In de BCT staat hetzelfde als wat je normaal op een rittenkaart moet schrijven en kan alleen ingezien worden door inspectie en Belastingdienst. Hiervoor moesten we de rittenkaart aan iedere agent laten zien die daar zin in had. Dat was pas erg omdat het ze geen zak aangaat. Alleen sjoemelaars en stiekeme privérijders hebben last van de BCT.

Cees Liebregts|07.05.15|14:38

nu nog het vakdiploma en de vergunning vrijgeven voor het binnenlands touringcar vervoer want ook dit is een verlengstukje van de taxi al is het maar tot 30 pers. na het behalen van het taxidiploma heb je nog maar 1of 2 modules nodig om het touring/bus diploma te behalen , en ook deze opleiding is dus achterhaald en wat 1 module meer biedt is dan ook geen waarde , immers een buschauffeur heeft al een extra code op zijn rijbewijs.

Rodney Barten|07.05.15|14:38

@ Frans en Paul: Met de rittenstaat registreerde we vroeger ook waar we naar toe gingen en tijden enzo, de BCT doet dat nu digitaal. Hoezo privacy? Hebben we nooit gehad. Ik ben voorstander van de BCT (mits deze goed gaat functioneren). Hoe zien jullie het liefst de registratie dan?
@ Paul: De overheid kan mij echt niet verplichten me aan te sluiten bij een app, net zo min als de overheid mij niet kan verplichten bij wie ik mijn boodschappen doe of waar ik op vakantie ga.

Dick Bakker|07.05.15|14:43

Gevoelige Nederlaag???????? Volgens mij moet ik naar de psych. Dacht juist dat het een overwinning was.

Frans Ritzerfeld|07.05.15|14:47

M.Martins, vul dan maar eens geen rittenstaat in met de BCT aan boord weer een reden om te bekeuren, je snapt het niet, ze hebben nu een systeem de BCT, omdat deze of niet uit te lezen is door het ILT zelf, of niet uit te lezen is door de belastingdienst is men verplicht om bij de BCT toch een rittenstaat te handhaven, dit tot daar aan toe, maar het is dan weer voer voor het ILT om weer aan tonnen bekeuringen binnen te halen, teveel regelgeving en bureaucratie daar draait toch alles om of niet.

Frans Ritzerfeld|07.05.15|14:55

De grootste concurrent van ieder taxibedrijf is de Staat zelf, treintaxi-vomtaxi-lijntaxi wel 20 soorten taxi dat men door het bos de bomen niet meer kan zien waardoor de straat taxi gewoon naar een hoek is gezeikt, hier hoeft men toch geen hoge school voor gehad te hebben dit riekt naar kartelvorming door de Staat zelf gecreeerd, dit vindt men nergens op de hele wereld, op het moment dat er een vorm van taxi komt moet ieder maar ook ieder taxibedrijf hier de vruchten van kunnen plukken.

Rodney Barten|07.05.15|15:00

@ Frans: Ik heb een BCT en vul GEEN rittenlijsten meer in. Erg jammer voor het ILT als hun mij daarover willen bekeuren. Ik heb geen enkel schrijven gehad die dat heeft mede gedeeld. Ik ga er vanuit dat de BCT alles redelijkerwijs registreert, soms met een foutje (dat registreer ik dan wel weer). Ik wacht met smart 2016 af en zie dan wel weer wat er gebeurd, tot die tijd gewoon dom kijken (en dat kan ik heel goed).

Frans Ritzerfeld|07.05.15|15:13

Het gaat er om dat bij iedere wetsverandering in de taxibranche deze er bij te betrekken of een democratisch referendum houden hoe wij mannen en vrouwen van het vak er over denken, tot nu toe wordt er alleen maar gedicteerd om ons maar te moeten onderwerpen, door alle problemen is het sociaal maatschappelijk belang totaal ondermijnd en onder gesneeuwd en verziekt en toch blijven wij het graag doen zonder er miljonair van te worden, alleen overheden en semi overheden draaien als een tierelier

Gino de Vries|07.05.15|16:00

Deze ontwikkeling is natuurlijk voor het UWV een geweldige mogelijkheid om weer een flinke kluit uitkeringstrekkers de taximarkt op te dwingen ..”U heeft toch een rijbewijs?!,ga maar taxi rijden!”, de “kwaliteit” gaat nog verder naar beneden en de nieuwe spelers zoals het quasi innoverende UBER ( GOOGLE) en de moloch Connexxion krijgen door deze verpaupering een duwtje in de rug.

Paul Dijkhuizen|07.05.15|16:18

@Rodney, op de rittenstaat stond niet precies wie je vervoerde, straks met de bestel apps is zelfs dát allemaal controleerbaar… De overheid kan jou gerust verplichten je aan te sluiten bij een app, net zoals ze je kan verplichten je aan te sluiten bij een TTO…

Johan Zevenbergen|07.05.15|16:32

De bct is gezichtsverlies dus verdwijnt volgend jaar stilletjes.
Dan wel we gaan aan de app van een van de monopolisten, dan wel hebben we geen bestaansrecht meer,
Of we grijpen in met z,n allen, of we zijn er over tweejaar niet meer als ondernemer vervoer.

Rodney Barten|07.05.15|17:03

@ Paul: Bij welke app moet ik me dan aansluiten als ik er zelf al eentje heb? Ik ben niet verplicht om me aan te sluiten bij een TTO als ik die zelf ook kan oprichten. We kunnen ook blij zijn met de goede punten uit het rapport, en we zouden zelfs blij kunnen zijn met de moderne vorm van taxi bestellen, de rotte appels kunnen er zo makkelijk uit gefilterd worden en dat betekend automatisch meer werk voor u.

Johan Zevenbergen|07.05.15|17:17

Hoeveel taxi app,s denk je dat mensen installeren Rodney,
en zullen deze niet overruled worden door de 2of 3 rijke monopolisten?
En wat denk je dat al de nieuwe startende taxi,s voor invloed op de prijs gaan hebben.

Rodney Barten|07.05.15|18:08

Johan: Hoeveel websites heb je nu al niet, hoeveel taxibedrijven zijn er nog steeds zelfstandig? Denkt u werkelijk dat er straks maar 3 apps zijn waar iedereen voor gaat rijden? In dat geval heeft u weinig vertrouwen in uw eigen kunnen. Zorg ervoor dat u zelf moderniseert, probeer uw concurrentie slimmer af te zijn en hou op met klagen. Er zullen ook echt wel weer extra gelukszoekers komen, maar die verdwijnen net zo hard als dat ze komen..zij zullen zien dat er geen goud ligt onder de regenboog

Johan Zevenbergen|07.05.15|20:13

Precies Paul
die web site,s werken idd niet, of zijn verwarrend en duur.
Zit in een dorp met 2500 inwoners en vier taxi bedrijven die de zelfde web site gebruiken, met het verschil nl, com, org enz, terwijl ze ruim twintig km verder zitten.
Met alle gevolgen van dien voor de bellers of mailers die hier vandaan de andere kant op willen,
En straks de parttime rijders, en de app monopolisten door de lage instap drempel.

Johan Zevenbergen|07.05.15|20:17

Dat heeft niets met mijn kunnen of vertrouwen of mijn inzet te maken,
Maar alles met de nu al overspannen markt en de komende stortvloed aan plof BV,s wwar dus nu iedereen aan het roer kan staan.

Frans Ritzerfeld|08.05.15|08:47

De veroorzaker van alle ellende in de taxibranche is alleen maar de Staat zelf, er moet een totale lastenverlichting komen m.b.t. personeel, pensioenpremie boven 65 afschaffen flexwet terug aan passen, enz. enz. ze maken niet alleen de taxibranche maar ook het totale midden en kleinbedrijf kapot, we zien het toch allemaal om ons heen gebeuren en niemand maar ook niemand die iets doet, het is in Den Haag makkelijk praten als men over een goed salaris beschikt en maar doet, zonder verantwoording

Frans Ritzerfeld|08.05.15|09:04

Misschien is deze hele gedoe van liberalisering en UBER wel weer een afleidingsmethode, laat ze maar komen, wij doen gewoon hetzelfde met hun, wat we ook met de straattaxi doen want wij hebben het toch goed geregeld en we zijn de beste van de hele wereld met treintaxi-regiotaxi-lijntaxi-vomtaxi-valystaxi-4gewesten, en nog 10 anderen, de Staat heeft een machtsvacuum gecreeerd waardoor m.n. straattaxi het nakijken heeft, een feit is dat de balans in branche totaal uit evenwicht is, faillissementen

Frans Ritzerfeld|08.05.15|09:17

De Staat maakt zich schuldig aan KARTELVORMING in de taxibranche verboden in iedere lidstaat van de EU en in strijd met het vrije ondernemerschap en vrijheid van vestiging en mededinging (EU-verdrag) maar wie ben ik, het totale leven is verstoord
We leven nu eenmaal in een tijd dat we van iedere euro meer dan 75 cent betalen aan belasting en bureaucratie, bij 80 % is de Franse revolutie uit gebroken, ik ben absoluut niet op geweld uit maar in Den Haag moeten ze zich wel eens achter de oren krab

Johan Zevenbergen|08.05.15|11:34

Het is nog een voorstel,
dus we kunnen nog met een beter plan of massaal protest komen wie pakt dit op?
Poll staat op 64,4% tegen deze maatregelen.

Frans Ritzerfeld|08.05.15|12:02

Johan nogmaals met alle respect, ik ben kapot en hoop in alle eerlijkheid op rechtvaardiging, ik ben met al die heisa zo diep gegaan, het zijn niet de procedures alleen in dit land, ik als leek heb de Staat aangeklaagd bij het EU Hof van Justitie, maar ook het EU Hof voor de rechten van eerste aanleg wegens het niet over zetten van Nationaal in EU recht, als laatste ben ik naar het hoogste Hof van de hele wereld gestapt Schending van de Mensenrechten daar moest ik terug komen met een advocaat

Frans Ritzerfeld|08.05.15|12:28

Ik vind dat de beste en eerlijkste man in dit hele verhaal Duco Douwe op moet treden en adviseer ook iedereen hem te ondersteunen ook financieel, (is ook veel goedkoper als KNV Taxi) want hij gaat er voor, dit heeft hij bewezen met de comedie BCT.
Ik stop nu met schrijven, dadelijk een ritje Dusseldorf, ik moet ook eten.
Maar het is inderdaad nu een echte soap geworden en heel moeilijk om weer alles recht te zetten

Rodney Barten|08.05.15|12:48

@ Johan: Er zijn twee belangenbehartigers..KNV en STN, beiden doen helemaal niets qua staking. Ik wil wel staken maar in mijn uppie een langzaam aan actie richting Den Haag schiet niet erg op. Hoe kunnen we de boel mobiliseren? Idee??

M. Martins.|08.05.15|13:10

Vergeet het maar. Zie de actie in Den-Haag hoe weinig er aanwezig waren. Bovendien toen de laatste aankwamen waren de eerste groepen alweer naar huis.
Ik trap er niet nog een keer in.

Johan Zevenbergen|08.05.15|15:25

@Rotney
We zijn al met z,n tweeën.
Is de poll stand van 66% tegen de wijziging niet te gebruiken als geluid.
Of allemaal een like op een fb bericht.?

Turk Yenisey|08.05.15|15:41

Er zijn al een overvol aan taxi’s en comcurrentie en die mansveld wilt het alleen maar erger maken, taxibranche gaat zeker bestormd worden als de ondernemersdiploma afgeschaft wordt er is nu al geen werk meer door teveel taxi’s, mandveld ze moeten is jouw salaris naar duizend euro per maand gooien kijken hoe je gaat huilen dan, bct wrkt heel goed registreerd alles maar mansveld wilt de bloed van taxichauffeurs zuigen en nog meer geld binnenhalen daarom brengt ze dit ellende,binnenkort Uitkering.

Rodney Barten|08.05.15|15:42

Martins: Er waren toch zo’n twee honderd collega’s, lijkt mij beter als niks.

Turk Yenisey|08.05.15|15:55

Onnodige tto die moet afgeschaft worden ze doen niks in belangen van taxichauffeurs allee. Zakkenvullen daarom zijn ze nu ook stil allemaal denken meer toetreders meer contrubutie, vofjes kunnen ook bepaalde regels gebracht worden om zwart geld illegaal pachten tegen te gaan eisen dat iedreen ook bij een vof ondernemersdiploma moet hebben dan gaat ook niemand meer illegaal pachten

Cor Verbrugh|08.05.15|20:17

@Frans Ritzerfeld
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft die afleidingsmanoeuvre, Brussel is van plan het zgn TTIP verdrag met Amerika te tekenen als dat gebeurt dan hoeven Amerikaanse multinationals zich niet aan lokale Europese wetten en regels te houden als dat hen belemmerd in hun bedrijfsvoering, dan krijgt uber vrijspel in heel Europa. Mansveld loopt de boel alleen maar te rekken en die regels zijn er uiteindelijk alleen maar voor ons uber zal geen strobreed in de weg gelegd worden.

Evaluatie taxiwet is gevoelige nederlaag voor UberPop | TaxiPro

Evaluatie taxiwet is gevoelige nederlaag voor UberPop

protest, UberPop, taxi, taxichauffeurs, Malieveld, Den Haag

ANALYSE – De evaluatie van de taxiwet heeft weliswaar zeer lang op zich laten wachten (het rapport van Rebel Group lag al sinds december in de la van staatssecretaris Wilma Mansveld), het schept in ieder geval duidelijkheid over initiatieven als UberPop. De UberPop-chauffeurs moeten aan dezelfde eisen voldoen als taxichauffeurs. De aangekondigde maatregelen maken de toetredingsdrempels weliswaar lager, maar van deze lagere kosten profiteert ook de taxibranche.

Het is toch bijzonder dat diverse maatregelen al jaren bepleit worden door de taxibranche (versoepeling printbon, fysiek vergunningbewijs, taxameterplicht, tariefkaart), maar dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu pas écht in actie komt nadat die specifieke regels al jaren massaal worden overtreden door UberBlack en UberLux.

Vakbekwaamheid

De meest ingrijpende maatregel voor de taxibranche is het schrappen van de vakbekwaamheid taxi-ondernemer. Zzp-chauffeurs hoeven straks alleen een VOG bij de gemeente en een ondernemersvergunning aan te vragen a 1500 euro bij KIWA (!), een chauffeurspas te halen bij het CBR, een taximeter en BCT inbouwen (al is dat maar de vraag) en ze kunnen aan de gang. De vakbekwaamheid zal vervallen per 1 januari 2016. Het is alleen jammer dat er geen overgangsregeling komt tot die tijd. Als je nu de markt op wil, zal je toch moeten investeren in de straks overbodige opleiding en examens.

Het is een wijs besluit van staatssecretaris Mansveld om de vakbekwaamheid taxi-ondernemer te schrappen. Het diploma was erg achterhaald en had vrijwel geen toegevoegde waarde in het beroep van taxi-ondernemer. Het werd vooral gebruikt als drempel voor nieuwe toetreders, en daar is een dergelijk diploma niet voor bedoeld. Het is begrijpelijk dat ondernemers die wel geïnvesteerd hebben in het diploma zich achtergesteld voelen. Maar dat is geen reden om nog meer mensen nodeloos te laten investeren in een nutteloos product.

Nieuwe toetreders

De vrees bestaat dat de straattaximarkt overspoeld wordt door nieuwe toetreders. Maar dat zal waarschijnlijk wel meevallen. Iedereen die als taxi-ondernemer aan de slag wilde, kon dat nu ook doen. Ofwel door de vakbekwaamheid te halen, ofwel door een VOF- of procuratiehouder-constructie. Waarbij mensen betaald worden voor niet geleverde diensten.

Het is algemeen bekend dat er een flinke overcapaciteit bestaat in de taxibranche. Zeker als het gaat om de daluren, is er geen droog brood te verdienen voor zzp-chauffeurs die alleen maar op het station staan. De kans is klein dat de huidige markt duizenden nieuwe toetreders aantrekt. Want de bestaande drempels kosten ook nog geld. En misschien komen er door de lagere drempels wel toetreders in plattelandsgebieden waar nu ’s nachts in het weekend vaak geen taxi te krijgen is. Dat zou winst betekenen voor de taxibranche in zijn geheel.

UberPop

Met de publicatie van de evaluatie heeft UberPop een gevoelige nederlaag geleden. UberPoppers moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen als taxichauffeurs. Dat betekent: registratie bij de KvK, vergunning aanvragen en rijden op blauwe kentekenplaten. En hoewel ook UberPoppers heel makkelijk aan de eisen kunnen voldoen, is dat niet de filosofie van Uber. Die wil particulieren met gele platen inzetten voor betaald personenvervoer. Dat blijft verboden, is heel duidelijk de boodschap van Mansveld. Ook deze particulieren zullen taxi-ondernemer moeten worden om voor Pop te mogen rijden. Zo niet, worden ze hard aangepakt als ‘snorders’.

Dat betekent dat Uber zijn boodschap ‘de wet gaat veranderen, dus we mogen even illegaal zijn’ niet meer kan inzetten. Uber staat voor twee mogelijkheden: UberPop schrappen. Of UberPoppers een taxivergunning laten aanvragen, zodat ze herkenbaar en controleer zijn voor de Inspectie ILT. Net zoals gewone taxichauffeurs; gelijke monnikken, gelijke kappen.

Procuratiehouder

Ondertussen profiteert de taxibranche wel degelijk van de versoepelingen. Want er zijn duizenden zzp-chauffeurs die al jaren op de weg zitten, maar wel maandelijks geld betalen aan een procuratiehouder. Van die last zijn ze straks af, de vakbekwaamheid taxi-ondernemer is niet meer nodig. En een chauffeurskaart en auto met blauwe platen hebben ze al.

En de verplichte printbon, daar heeft de taxibranche nooit om gevraagd. Ook zorgt de versoepeling van de taxameterverplichting ervoor dat bedrijven actief in het contractvervoer (die vaak geen taxameter in de auto hebben) ook af en toe een contant ritje met een afgesproken prijs kunnen doen. Nou gebeurde dat al veel, maar als je betrapt werd kostte het een flinke boete.

Taximeter-app

Verder opent het de mogelijkheid om de ritprijs van tevoren te berekenen via een app, waardoor een taxameter niet meer nodig is in de auto. Dat is fors goedkoper dan de huidige taxameters, die jaarlijks geijkt dienen te worden. En met de evaluatie van de tariefstructuur in het vooruitzicht, kunnen taxi-ondernemers met een taximeter-app eenvoudig zich onderscheiden in het tarief, bijvoorbeeld door goedkoper te zijn in de daluren. Of vaste klanten korting te bieden. Of alleen nog maar met duidelijke vaste prijzen te werken, in plaats van de ondoorzichtige huidige tariefstructuur.

Het schrappen van de VOG voor reguliere taxichauffeurs is een hele simpele lastenverlichting. Want dankzij het continue screenen, was het aanvragen van de VOG overbodig geworden. Als iemand een strafbaar feit pleegt, wordt zijn chauffeurskaart sowieso ingetrokken.

TTO-systeem

Kortom: de evaluatie heeft lang op zich laten wachten. Maar Rebel Group heeft wel goed werk afgeleverd. Jammer is alleen wel dat het onderwerp waar het eigenlijk om ging (evaluatie van het TTO-systeem), helemaal is ondergesneeuwd in de UberPop-discussie. Het TTO-systeem is vooral een lastenverzwaring voor zowel overheid als taxibranche, blijkt uit de evaluatie. Daarom loopt IenM niet echt warm voor uitbreiding van het aantal TTO-steden. En dat is misschien maar goed ook. Want de taxibranche in diverse regionale steden wil zo’n systeem om de eigen markt te beschermen.

De beste manier om je eigen markt te beschermen is het afleveren van betrouwbare en goede kwaliteit. En niet door bij de overheid te pleiten voor extra regels om het zo anderen moeilijker te maken. Ondernemers zijn er om hun eigen klanten te verdienen. De overheid is er om met harde hand te zorgen voor een gelijk speelveld voor iedereen. En deze evaluatie van de taxiwet is daartoe een goede eerste stap.

Bart Pals

Lees ook: Evaluatie Taxiwet: ondernemersvergunning taxi verdwijnt

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

85 reacties op “Evaluatie taxiwet is gevoelige nederlaag voor UberPop”

Ertugrul Cakir|07.05.15|10:56

Vanaf 2016 mag dus iedereen een auto kopen en de weg op.. Zelfs nu zijn er al te veel taxis, zometeen nog meer. Mevrouw Mansveld probeert gewoon de boel kapot te maken. Elke keer komt er wel wat nieuws. Eerst de printer die we niet gebruiken dan de bct wat niet 100% is. En nu ooknog dit met de vakbekwaamheid diploma. 1 ding is een feit, hoe hard je ook maar werkt, hoe goed je ook je best doet, in dit land kan je niet op een normale en legale manier je held verdienen!!!!

Johan Zevenbergen|07.05.15|11:24

Met andere woorden de bel/ straat taxi verdwijnt, er komt een monopolist met een app.
En we kunnen met z,n alle provisie betalen, en een concurrentie beding tekenen.
Dat heet bij mij gewoon terug naar af, en geen vergoeding.

M. Martins.|07.05.15|11:30

Terwijl de verzekering een van de hoogste kostenpost is die alleen maar af te sluiten is bij een paar aanbieders met peperdure premie.

Gevoelige nederlaag voor pop valt wel mee, duurt alleen 2 jaar langer. Ondertussen rijden ze toch gewoon door.Meer dan ooit.

M. Martins.|07.05.15|11:34

@Johan

Sterker nog, er komen meer apps bij die gaan parasiteren.Die apps gaan met elkaar concurreren op prijs over de rug van de chauffeurs. De chauffeurs daarentegen gaan met al die apps tegelijk rijden.

Johan Zevenbergen|07.05.15|11:37

Daar iedereen kan gaan rijden, kan de premie omlaag of afgesloten worden bij de monopolist.
Geweldig die innovatie, twee groepen rijk en arm.

Paul Dijkhuizen|07.05.15|11:55

Sorry Bart, maar ik zie dit toch iets anders, ongeveer 100% anders. Dit is een overwinning voor Über, straks geen enkele belemmering meer, alleen een chauffeurspas en even je auto door de RDW laten keuren. Dan op de drukke tijden op de drukke plekken een paar uurtjes in de week sturen, waardoor er op die tijden een overvloed aan taxi’s komt zodat die drukke uren ook niet meer rendabel zijn. Dit is de doodsteek voor de taxi-branche als zodanig, denk dat ik er maar mee stop…

Johan Zevenbergen|07.05.15|12:07

Precies
dus straks geen ondernemers meer, alleen nog app slaven,
@ m martins, niks meerdere apps bedienen, let op kleiner letters concurrentie beding.

Johan Zevenbergen|07.05.15|12:36

de huidige ondernemers worden gedegradeerd tot app slaaf, en dat laten we gebeuren??????

Rodney Barten|07.05.15|12:38

@ Paul: Je vergeet dat ze ook nog een BCT moeten inbouwen (als STN ophoud met mekkeren), een KvK nummer moeten hebben en zichzelf als ondernemer moeten aanmelden bij de belastingdienst.

Paul Dijkhuizen|07.05.15|13:12

Ik denk dat ik maar een ander beroep ga kiezen… rechter lijkt me wel wat, heb dan wel geen rechtenstudie gedaan, ben geen jurist, heb geen opleiding tot rechter gevolgd en ben niet benoemd door de koning, maar dat is geen probleem, dat verandert wel, die belemmeringen worden straks ook wel weggenomen, innovatie noemen we dat dan. Het moet toch niet zo zijn dat ik vanwege dat soort achterhaalde regeltjes niet zou kunnen werken? Anders kan ik altijd nog bankdirecteur worden, graaien!!!

Johan Zevenbergen|07.05.15|13:19

Ga mijn zwarte limo,s maar geschikt maken voor liggend vervoer, er zullen er straks een hoop voor de ……springen.
Omdat ze een huisje, auto en gezin niet meer kunnen betalen of onderhouden en geen recht hebben op een uitkering of een baantje kunnen vinden.

Paul Dijkhuizen|07.05.15|13:20

@Rodney, lees even de evaluatie goed door, die BCT is al achterhaald, een KvK nummer kan iedereen aanvragen, is echt niet moeilijk, en een btw nummer aanvragen is ook geen probleem, nee dan die RDW keuring, instaphoogte en bevestigingsgordels voor rolstoelen… Ooit een personenauto gezien met bevestigingspunten voor rolstoelen??? Auto laten keuren, chauffeurspasje halen, aanmelden bij Über of cxx en dan lekker op zaterdagavond een paar uur in de rij staan…

Rodney Barten|07.05.15|13:30

@ Paul: Niet iedereen wil een KVK nummer halen en voldoen aan alle wettelijke verplichtingen die er nog steeds blijven voor de taxiondernemer. Ook ik ben tegen het afschaffen van de vakbekwaamheid / vergunning…echter denk ik echt niet dat het zo’n vaart zal lopen dat straks half NL voor taxiondernemer gaat spelen. Zoals UberPop alles heeft georganiseerd vinden de zwartwerkers nog wel leuk, maar niet meer als ze ook nog alle andere dingen moeten doen die wij als eerlijke ondernemers ook doen.

Frans Ritzerfeld|07.05.15|13:31

Nederland is een vervoersgebied daar zijn TTO in strijd mee en mogen niet, nu is het zo dat ik voor iedere gemeente een busbaanvergunning moet hebben als taxionderneming en zo ziet men in Den Haag roepen en bepalen ze iets en de Gemeentes doen weer iets anders en schieten deze nl. wet “vrij vervoersgebied” aan flarden, een ander voorbeeld is het scherp schieten en kans op ernstig letsel bij de inzinkbare palen bij busbanen, deze hebben alleen al in Maastricht al zeker 100 Taxi’s total los gemaa

Rodney Barten|07.05.15|13:32

Ook moeten we zorgen dat onze branche goed gecontroleerd kan worden, dus iedereen aan de BCT. Deze zou met behulp van STN geoptimaliseerd moeten worden en niet tegen gewerkt!

Johan Zevenbergen|07.05.15|13:33

THE END

Frans Ritzerfeld|07.05.15|13:45

Alles concluderend is Wilma toch goed bezig, buiten de miljoenen kostende foutjes m.b.t. de BCT, probeer dit hele circus aan regelgeving en bureaucratisering maar eens terug te draaien, Wilma voeg de daad aan het woord en grijp in en maak NL vervoersvrij voor taxi’s, voor mij mag Wilma ook het ILT eens op het matje roepen wegens machtsmisbruik, er gebeuren allemaal dingen die ze in Den Haag niet kunnen zien,

Frans Ritzerfeld|07.05.15|14:01

Ook weer zo een voorbeeld, wat betreft de snordersproblematiek, het aanbieden is al strafbaar gesteld, dus op het moment dat een telefoonnummer roleerd effe bellen en op het moment dat de snorder voor rijdt, kat in het bakkie, auto afnemen, telefoon afnemen enz enz.
Als dit werkelijk gerealiseerd wordt hebben ze op een nacht wel 100 autotrailers vol staan en is het gedaan, rijst bij mij de vraag, waarom gebeurd dit niet, wat zijn de achtergronden dat dit niet gebeurd, wel taxi’s stigmatiseren.

Frans Ritzerfeld|07.05.15|14:13

Rodney met respect als collega de BCT is zijn doel ook al helemaal voorbij geschoten, daarom heb ik ze niet ingebouwd en regelrechte inbreuk op de privacy en beperking in bewegingsvrijheid, taxivervoer is besloten vervoer en niemand heeft het recht om van uit Den Haag mijn klanten te volgen via trak en trace, de BCT werkt niet naar behoren enz. enz. Het punt is dat er teveel regelgeving bestaat in de taxibranche waar het ILT Politie Marrechaussee bot op viert en ons slachten als een varken.

Paul Dijkhuizen|07.05.15|14:15

@Rodney, het is niet zo dat de STN tegen een apparaat is dat de registratie en controle makkelijker maakt, wij zijn alleen tegen de BCT in zijn huidige opzet, niet functionerend, verkeerd in de markt gezet etc. maar dat is al achterhaald, we worden straks allemaal verplicht om ons bij een app aan te sluiten en worden dan van daaruit gecontroleerd…

M. Martins.|07.05.15|14:32

Zo’n flauwekul dat de BCT de privacy aantast. Denkt nou echt iedereen dat het boeiend is waar een taxi is geweest. In de BCT staat hetzelfde als wat je normaal op een rittenkaart moet schrijven en kan alleen ingezien worden door inspectie en Belastingdienst. Hiervoor moesten we de rittenkaart aan iedere agent laten zien die daar zin in had. Dat was pas erg omdat het ze geen zak aangaat. Alleen sjoemelaars en stiekeme privérijders hebben last van de BCT.

Cees Liebregts|07.05.15|14:38

nu nog het vakdiploma en de vergunning vrijgeven voor het binnenlands touringcar vervoer want ook dit is een verlengstukje van de taxi al is het maar tot 30 pers. na het behalen van het taxidiploma heb je nog maar 1of 2 modules nodig om het touring/bus diploma te behalen , en ook deze opleiding is dus achterhaald en wat 1 module meer biedt is dan ook geen waarde , immers een buschauffeur heeft al een extra code op zijn rijbewijs.

Rodney Barten|07.05.15|14:38

@ Frans en Paul: Met de rittenstaat registreerde we vroeger ook waar we naar toe gingen en tijden enzo, de BCT doet dat nu digitaal. Hoezo privacy? Hebben we nooit gehad. Ik ben voorstander van de BCT (mits deze goed gaat functioneren). Hoe zien jullie het liefst de registratie dan?
@ Paul: De overheid kan mij echt niet verplichten me aan te sluiten bij een app, net zo min als de overheid mij niet kan verplichten bij wie ik mijn boodschappen doe of waar ik op vakantie ga.

Dick Bakker|07.05.15|14:43

Gevoelige Nederlaag???????? Volgens mij moet ik naar de psych. Dacht juist dat het een overwinning was.

Frans Ritzerfeld|07.05.15|14:47

M.Martins, vul dan maar eens geen rittenstaat in met de BCT aan boord weer een reden om te bekeuren, je snapt het niet, ze hebben nu een systeem de BCT, omdat deze of niet uit te lezen is door het ILT zelf, of niet uit te lezen is door de belastingdienst is men verplicht om bij de BCT toch een rittenstaat te handhaven, dit tot daar aan toe, maar het is dan weer voer voor het ILT om weer aan tonnen bekeuringen binnen te halen, teveel regelgeving en bureaucratie daar draait toch alles om of niet.

Frans Ritzerfeld|07.05.15|14:55

De grootste concurrent van ieder taxibedrijf is de Staat zelf, treintaxi-vomtaxi-lijntaxi wel 20 soorten taxi dat men door het bos de bomen niet meer kan zien waardoor de straat taxi gewoon naar een hoek is gezeikt, hier hoeft men toch geen hoge school voor gehad te hebben dit riekt naar kartelvorming door de Staat zelf gecreeerd, dit vindt men nergens op de hele wereld, op het moment dat er een vorm van taxi komt moet ieder maar ook ieder taxibedrijf hier de vruchten van kunnen plukken.

Rodney Barten|07.05.15|15:00

@ Frans: Ik heb een BCT en vul GEEN rittenlijsten meer in. Erg jammer voor het ILT als hun mij daarover willen bekeuren. Ik heb geen enkel schrijven gehad die dat heeft mede gedeeld. Ik ga er vanuit dat de BCT alles redelijkerwijs registreert, soms met een foutje (dat registreer ik dan wel weer). Ik wacht met smart 2016 af en zie dan wel weer wat er gebeurd, tot die tijd gewoon dom kijken (en dat kan ik heel goed).

Frans Ritzerfeld|07.05.15|15:13

Het gaat er om dat bij iedere wetsverandering in de taxibranche deze er bij te betrekken of een democratisch referendum houden hoe wij mannen en vrouwen van het vak er over denken, tot nu toe wordt er alleen maar gedicteerd om ons maar te moeten onderwerpen, door alle problemen is het sociaal maatschappelijk belang totaal ondermijnd en onder gesneeuwd en verziekt en toch blijven wij het graag doen zonder er miljonair van te worden, alleen overheden en semi overheden draaien als een tierelier

Gino de Vries|07.05.15|16:00

Deze ontwikkeling is natuurlijk voor het UWV een geweldige mogelijkheid om weer een flinke kluit uitkeringstrekkers de taximarkt op te dwingen ..”U heeft toch een rijbewijs?!,ga maar taxi rijden!”, de “kwaliteit” gaat nog verder naar beneden en de nieuwe spelers zoals het quasi innoverende UBER ( GOOGLE) en de moloch Connexxion krijgen door deze verpaupering een duwtje in de rug.

Paul Dijkhuizen|07.05.15|16:18

@Rodney, op de rittenstaat stond niet precies wie je vervoerde, straks met de bestel apps is zelfs dát allemaal controleerbaar… De overheid kan jou gerust verplichten je aan te sluiten bij een app, net zoals ze je kan verplichten je aan te sluiten bij een TTO…

Johan Zevenbergen|07.05.15|16:32

De bct is gezichtsverlies dus verdwijnt volgend jaar stilletjes.
Dan wel we gaan aan de app van een van de monopolisten, dan wel hebben we geen bestaansrecht meer,
Of we grijpen in met z,n allen, of we zijn er over tweejaar niet meer als ondernemer vervoer.

Rodney Barten|07.05.15|17:03

@ Paul: Bij welke app moet ik me dan aansluiten als ik er zelf al eentje heb? Ik ben niet verplicht om me aan te sluiten bij een TTO als ik die zelf ook kan oprichten. We kunnen ook blij zijn met de goede punten uit het rapport, en we zouden zelfs blij kunnen zijn met de moderne vorm van taxi bestellen, de rotte appels kunnen er zo makkelijk uit gefilterd worden en dat betekend automatisch meer werk voor u.

Johan Zevenbergen|07.05.15|17:17

Hoeveel taxi app,s denk je dat mensen installeren Rodney,
en zullen deze niet overruled worden door de 2of 3 rijke monopolisten?
En wat denk je dat al de nieuwe startende taxi,s voor invloed op de prijs gaan hebben.

Rodney Barten|07.05.15|18:08

Johan: Hoeveel websites heb je nu al niet, hoeveel taxibedrijven zijn er nog steeds zelfstandig? Denkt u werkelijk dat er straks maar 3 apps zijn waar iedereen voor gaat rijden? In dat geval heeft u weinig vertrouwen in uw eigen kunnen. Zorg ervoor dat u zelf moderniseert, probeer uw concurrentie slimmer af te zijn en hou op met klagen. Er zullen ook echt wel weer extra gelukszoekers komen, maar die verdwijnen net zo hard als dat ze komen..zij zullen zien dat er geen goud ligt onder de regenboog

Johan Zevenbergen|07.05.15|20:13

Precies Paul
die web site,s werken idd niet, of zijn verwarrend en duur.
Zit in een dorp met 2500 inwoners en vier taxi bedrijven die de zelfde web site gebruiken, met het verschil nl, com, org enz, terwijl ze ruim twintig km verder zitten.
Met alle gevolgen van dien voor de bellers of mailers die hier vandaan de andere kant op willen,
En straks de parttime rijders, en de app monopolisten door de lage instap drempel.

Johan Zevenbergen|07.05.15|20:17

Dat heeft niets met mijn kunnen of vertrouwen of mijn inzet te maken,
Maar alles met de nu al overspannen markt en de komende stortvloed aan plof BV,s wwar dus nu iedereen aan het roer kan staan.

Frans Ritzerfeld|08.05.15|08:47

De veroorzaker van alle ellende in de taxibranche is alleen maar de Staat zelf, er moet een totale lastenverlichting komen m.b.t. personeel, pensioenpremie boven 65 afschaffen flexwet terug aan passen, enz. enz. ze maken niet alleen de taxibranche maar ook het totale midden en kleinbedrijf kapot, we zien het toch allemaal om ons heen gebeuren en niemand maar ook niemand die iets doet, het is in Den Haag makkelijk praten als men over een goed salaris beschikt en maar doet, zonder verantwoording

Frans Ritzerfeld|08.05.15|09:04

Misschien is deze hele gedoe van liberalisering en UBER wel weer een afleidingsmethode, laat ze maar komen, wij doen gewoon hetzelfde met hun, wat we ook met de straattaxi doen want wij hebben het toch goed geregeld en we zijn de beste van de hele wereld met treintaxi-regiotaxi-lijntaxi-vomtaxi-valystaxi-4gewesten, en nog 10 anderen, de Staat heeft een machtsvacuum gecreeerd waardoor m.n. straattaxi het nakijken heeft, een feit is dat de balans in branche totaal uit evenwicht is, faillissementen

Frans Ritzerfeld|08.05.15|09:17

De Staat maakt zich schuldig aan KARTELVORMING in de taxibranche verboden in iedere lidstaat van de EU en in strijd met het vrije ondernemerschap en vrijheid van vestiging en mededinging (EU-verdrag) maar wie ben ik, het totale leven is verstoord
We leven nu eenmaal in een tijd dat we van iedere euro meer dan 75 cent betalen aan belasting en bureaucratie, bij 80 % is de Franse revolutie uit gebroken, ik ben absoluut niet op geweld uit maar in Den Haag moeten ze zich wel eens achter de oren krab

Johan Zevenbergen|08.05.15|11:34

Het is nog een voorstel,
dus we kunnen nog met een beter plan of massaal protest komen wie pakt dit op?
Poll staat op 64,4% tegen deze maatregelen.

Frans Ritzerfeld|08.05.15|12:02

Johan nogmaals met alle respect, ik ben kapot en hoop in alle eerlijkheid op rechtvaardiging, ik ben met al die heisa zo diep gegaan, het zijn niet de procedures alleen in dit land, ik als leek heb de Staat aangeklaagd bij het EU Hof van Justitie, maar ook het EU Hof voor de rechten van eerste aanleg wegens het niet over zetten van Nationaal in EU recht, als laatste ben ik naar het hoogste Hof van de hele wereld gestapt Schending van de Mensenrechten daar moest ik terug komen met een advocaat

Frans Ritzerfeld|08.05.15|12:28

Ik vind dat de beste en eerlijkste man in dit hele verhaal Duco Douwe op moet treden en adviseer ook iedereen hem te ondersteunen ook financieel, (is ook veel goedkoper als KNV Taxi) want hij gaat er voor, dit heeft hij bewezen met de comedie BCT.
Ik stop nu met schrijven, dadelijk een ritje Dusseldorf, ik moet ook eten.
Maar het is inderdaad nu een echte soap geworden en heel moeilijk om weer alles recht te zetten

Rodney Barten|08.05.15|12:48

@ Johan: Er zijn twee belangenbehartigers..KNV en STN, beiden doen helemaal niets qua staking. Ik wil wel staken maar in mijn uppie een langzaam aan actie richting Den Haag schiet niet erg op. Hoe kunnen we de boel mobiliseren? Idee??

M. Martins.|08.05.15|13:10

Vergeet het maar. Zie de actie in Den-Haag hoe weinig er aanwezig waren. Bovendien toen de laatste aankwamen waren de eerste groepen alweer naar huis.
Ik trap er niet nog een keer in.

Johan Zevenbergen|08.05.15|15:25

@Rotney
We zijn al met z,n tweeën.
Is de poll stand van 66% tegen de wijziging niet te gebruiken als geluid.
Of allemaal een like op een fb bericht.?

Turk Yenisey|08.05.15|15:41

Er zijn al een overvol aan taxi’s en comcurrentie en die mansveld wilt het alleen maar erger maken, taxibranche gaat zeker bestormd worden als de ondernemersdiploma afgeschaft wordt er is nu al geen werk meer door teveel taxi’s, mandveld ze moeten is jouw salaris naar duizend euro per maand gooien kijken hoe je gaat huilen dan, bct wrkt heel goed registreerd alles maar mansveld wilt de bloed van taxichauffeurs zuigen en nog meer geld binnenhalen daarom brengt ze dit ellende,binnenkort Uitkering.

Rodney Barten|08.05.15|15:42

Martins: Er waren toch zo’n twee honderd collega’s, lijkt mij beter als niks.

Turk Yenisey|08.05.15|15:55

Onnodige tto die moet afgeschaft worden ze doen niks in belangen van taxichauffeurs allee. Zakkenvullen daarom zijn ze nu ook stil allemaal denken meer toetreders meer contrubutie, vofjes kunnen ook bepaalde regels gebracht worden om zwart geld illegaal pachten tegen te gaan eisen dat iedreen ook bij een vof ondernemersdiploma moet hebben dan gaat ook niemand meer illegaal pachten

Cor Verbrugh|08.05.15|20:17

@Frans Ritzerfeld
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft die afleidingsmanoeuvre, Brussel is van plan het zgn TTIP verdrag met Amerika te tekenen als dat gebeurt dan hoeven Amerikaanse multinationals zich niet aan lokale Europese wetten en regels te houden als dat hen belemmerd in hun bedrijfsvoering, dan krijgt uber vrijspel in heel Europa. Mansveld loopt de boel alleen maar te rekken en die regels zijn er uiteindelijk alleen maar voor ons uber zal geen strobreed in de weg gelegd worden.