ANWB start vervoersservice met vrijwilligers: ANWB Automaatje
De ANWB is een vervoersservice met vrijwillige chauffeurs gestart voor wmo’ers: ANWB Automaatje. Hierbij kunnen vrijwillige chauffeurs voor een onkostenvergoeding van 30 cent per kilometer mensen vervoeren. Er is een proef gestart in de gemeente Barneveld waarbij inwoners die niet meer met het openbaar vervoer kunnen reizen van de service gebruik kunnen maken.
“Vrijwillige chauffeurs uit de buurt voeren met hun eigen auto de ritjes uit tegen een zeer voordelig tarief. Op die manier houden mensen die moeilijk de deur uit kunnen, alle vrijheid om zich te verplaatsen. Het gaat hier bovendien om een maatschappelijk verantwoord project waar geen winst op wordt gemaakt. Vandaar dat de ANWB er helemaal achter staat”, meldt de automobilisten-bond.
AutoMaatje
ANWB AutoMaatje is een gezamenlijk initiatief van gemeenten, de ANWB en welzijnsorganisaties. Elke gemeente kan er aan meedoen: het is een vervoersservice voor en door de eigen inwoners. “En de afspraken zijn helder”, meldt ANWB. “De vrijwilligers rijden in hun eigen auto en de gebruikers betalen voor het vervoer een vaste onkostenvergoeding per kilometer.”
De bond verwacht veel van het vervoers-initiatief. “Bewoners die minder mobiel zijn, krijgen aanvullend vervoer van deur tot deur, ook buiten de gemeentegrens”, meldt de ANWB. “Voor de vrijwilligers is het een dankbare en zinvolle activiteit. De service is persoonlijk en brengt mensen in contact met elkaar. En AutoMaatje is een hele zorg minder voor de omgeving/familie/mantelzorgers.”
Pilot
De bewoners van de gemeente Barneveld zullen als eersten van ANWB AutoMaatje gebruik kunnen maken: via Welzijn Barneveld. In de loop van het jaar gaan meer gemeenten de dienst aanbieden. De pilot loopt heel 2015. Welzijn Barneveld coördineert de pilot en verzorgt het bij elkaar brengen van vraag en aanbod van vervoer.
De proef start officieel op 4 februari, maar mensen kunnen er in principe nu al gebruik van maken. Er zijn inmiddels twaalf mensen die zich als vrijwillig chauffeur hebben opgegeven.
Lidmaatschapsgeld
Tijdens de pilot in 2015 hoeft bij aanmelding geen lidmaatschapsgeld te worden betaald. Als iemand een concrete vervoersvraag heeft, belt hij minimaal twee dagen van tevoren met Welzijn Barneveld. Die koppelt de vervoersvraag aan een chauffeur.
Op het afgesproken tijdstip komt de chauffeur de reiziger ophalen en wordt hij naar de gewenste bestemming vervoerd. Aan het einde van de rit betaalt de reiziger aan de chauffeur een onkostenvergoeding van € 0,30/km voor het aantal gereden kilometers plus eventuele parkeerkosten. De reiziger krijgt hiervan een betaalbewijs.
Bart Pals
Aan de ene kant: Mooi initiatief, zelfs de WMO of regiotaxi wordt te duur. De andere kant: De vrijwilligers hoeven geen cursus levensreddend handelen te volgen (en betalen), hebben geen chauffeurspas nodig (personenvervoer)? Geen TX keur? Natuurlijk, het gaat om 30 cent per km. Dan is veiligheid en vakbekwaamheid niet meer zo belangrijk. Aansprakelijkheid…ik ben benieuwd.
Klinkt mij erg als “vervoer tegen betaling”. WP2000 niet van toepassing in deze situatie, blauwe platen, BCT, Chauffeurspas, verzekeringen etc. niet meer nodig? Dan ga ik ook een “Automaatje” beginnen… Je wordt er langzamerhand moedeloos van…
En de regering laat dit allemaal zo maar toe ? Nee toch ?
Ik moet een Taxipas, BHV, Sociale vaardigheidscursus, Gezondheidsverklaring, Bewijs van goed gedrag en noem maar op overleggen !
Ik zeg verbieden want dit gaat echt alle beroeps taxi chauffeurs hun baan kosten.
Kopie van UberPoP
Dacht ik ook. Als dit echt wat wordt, dan kunnen de grote jongens met hun krappe marge-aanbestedingen inpakken. Ik geloof echt dat het tijd wordt om individuele belangen meer los te laten en de koppen bij elkaar te steken, (vooral de kleinere taxibedrijven)om met een aanbod te komen waarbij alle partijen gediend zijn. Daarvoor is onderling vertrouwen en integriteit de sleutel tot succes. En natuurlijk het leveren van de juiste kwaliteit.
Dit kan echt niet!!! Werk uit iemands mond halen. Illegaal!!! De chauffeurs ondernemers betalen zich scheel aan kosten om te kunnen rijden. Lage omzetten, lange wachttijden voor een rit. Dan komt opeens de anwb ergens mee. Dat kunnen ze echt niet goedkeuren!!!
Net was Taxi Quaaden al aangeeft……….. de ondernemers gaan ook maar onder de mom Automaatje spelen!!!!
de gemeente doet echt alles om de taxichauffeurs in de WW te krijgen en de ANWB gaat er in mee bedankt anwb ik zeg mijn lidmaatschap op.
Als hierdoor een taxibedrijf gaat sluiten, kost dat met gemak 25 banen.
25 keer een uitkering is voor de gemeente een extra uitgave, terwijl men moet bezuinigen.
Het financiële systeem van Nederland is verziekt, geld regeert maar weet van gekkigheid niet waar ze meer kunnen halen!
Vrijwilligers moeten nadenken, die vergoeding dekt niet de kosten.
Een auto kost brandstof, onderhoud nodig, verzekering,een rollator brengt sneller schade aan uw auto dan u denkt!
Ik roep iedereen op om per onmiddellijke ingang zijn ANWB lidmaatschap op te zeggen.En harde actie’s in overweging te nemen,tegen al deze vormen van illegaal taxivervoer,zoals belbus,Uberpop en alle andere gezwellen in de taxibranche. En als de overheid niet in staat is om de orde en het recht te handhaven dan moeten wij dat zelf gaan doen.dat is mij trouwens pas nog door een Kamerlid geadviseerd.Maar heeft 2 kanten,wij moeten ook aan het imago denken,dus blijft moeilijk.
ik dacht niet dat ik het ooit ook zou zeggen, maar, vroeger was alles beter, toen moest je een taxi-pas gaan halen, en inderdaad alle andere cursussen erbij, en nu hebben wij dat als beroeps-chauffeurs, en dan mag alles opeens weer wel zonder papieren, ANWB riekt naar Uber en op wat voor manier zeg, ik wens alle rijdende taxichauffeurs sterkte, en mezelf bij deze dan ook maar…
@Duco Douwstra. Koe bij de horens. Moet Taxibelangen niet de krachten bundelen met het KNV en de vermeende onwettigheid van deze vervoersvorm middels een kort geding aan de kaak stellen? De eventuele jurisprudentie die uit deze rechtsgang voortvloeit zal een eik punt zijn voor alle vrijwilligers initiatieven die nu en in de toekomst worden ontplooit.
Wettelijke vergoeding is € 0,19 per km. Koop een goedkoop autootje en begin maar me eigen vervoersvereniging. Hou ik meer over als met taxi vervoer.
Ik heb nog een huis te schilderen!! Kan de ANWB mij ook schilders leveren? Bak koffie per uur, met een koekje en om 4 uur een cup-a-soep. Kom maar op met die vrijwilligers.
Hebben die vrijwilligers ook een duizend euro moeten dokken voordat ze eindelijk hun taxipasje hadden? Nee dus. en wat voor kosten moeten die vrijwilligers nog meer maken? vlg mij zijn ze niet eens verzekerd omdat je mensen vervoert tegen betaling. Dank je wel ANWB.
Maar zo zie ik hier ook al vrijwilligers op een zgn plusbus rijden. Bekostigd door een gemeente en rijdt met gele platen. Is dit ook geen gesubsidieerde concurrentievervalsing?
Het geeft aan dat de ondernemers vergunning niet meer van deze tijd, en de Taxopas totaal verouderd, men moet in Den Haag ,politiek ! het roer om gaan gooien !
Ik probeer al jaren een baan in de taxibranche terug te krijgen ik heb alle papieren plus diploma’s plus een taxipas maar krijg wegens mijn leeftijd (63 jaar geen baan ze hebben liever iemand die nog een opleiding moet volgen krijgen ze subsidie van het UWV voor en dan komt dit er ook nog bij nou dan kan ik het wel helemaal vergeten dat ik ooit nog weer aan de bak kom
Taxiverzekering.NL; Het wachten is op het eerste ongeval.
Betaald (personen)vervoer is namelijk niet gedekt op een standaard privé/zakelijke autoverzekering. De tegenpartij zal wel betaald worden maar daarna zal de schade volledige verhaald worden op de eigenaar vd auto. Bijv. In de polisvoorwaarden (nr. 20 / sub 8)van de ANWB verz. staat; Wanneer vergoeden wij de schade niet? “als de auto wordt gebruikt voor rijles, verhuur, betaald vervoer of voor een doel dat wettelijk niet is toegestaan.”
Helemaal eens met Duco. Jammer genoeg is de rekening voor 2015 net betaald. Dan maar een keer of 12 de Wegenwacht bellen het komende jaar. Ideetje voor ons allemaal?
Op het moment dat er een bonnetje over de toom gaat is men bedrijfsmatig bezig., dus dit kan gewoon niet !
UBER 2 !!
jullie vergeten een ding als de deze vervoerder betaald krijgt moet hij dit opgeven aan de belasting dienst en dus de btw afdacht verzorgen en inkomsten belasting betalen of te wel hij is dan ineens ondernemer geworden dus moet hij ook aan wp 2000 voldoen
Elke keer wordt weer geprobeerd de wet te omzeilen, zelfs de ANWB.
Gelijk aanpakken die handel.
De ILT is er maar druk mee ( of niet )
beste mensen,het kost mij steeds mer moeite om geen kracht termen te gebruiken als het gaat om weer een initiatief om tegen betaling mensen te vervoeren,zonder aan de verplichtingen te voldoen zoals die zijn vastgelegd in de Wet Personenvervoer het is en blijft broodroof en het kwalijkste is nog wel dat de regionale en plaatselijke overheden hier hun medewerking aan verlenen.er komen weer verkiezingen aan het moment bij uitstek om de bestuurders te belonen of te straffen voor hun beleid gr Henk
Diezelfde ANWB die ons TAXIchauffeurs laten doodvallen wanneer je iets gebeurt wat op een ongeval lijkt?
Is mij overkomen: door een stuurfoutje twee lekke banden. Zeggen gewoon: is eenzijdig ongeval. Zoek het maar uit.
Direct mijn 35 jarig lidmaatschap opgezegd.
Leuk detail: ik heb inmiddels meerdere klanten opgehaald bij een bergingsbedrijf die exact hetzelfde meegemaakt hebben.
Mijn mening: massaal opzeggen die oplichters. Zeker als ze met dit initiatief ook nog eens werk uit de mond stoten.
Gewoon ordinaire broodroof!!!
Geen winst?
€0, 30 de km dus bij twee personen €0,60 en bij vier personen al €1,20
Dikke winst dus, plus de dames en heren geven meestal wel wat extra,s,
gemeente Barneveld in plaats dat u de huidige bedrijven helpt overleven trap u de wielen onder de taxi,s vandaan.
U ziet mij binnenkort voor de bijstandsaanvraag, want dit is oneerlijk concurrentie en een mine streek.
En ANWB ook mijn lidmaatschap zeg ik op en laat voortaan lekker je pechvogels aan de kant staan regel dat dan ook maar zelf.
Deze vindt ik niet goed vooral omdat de mensen als vrijwilligers van maximaal 75 jaar moeten zijn nee ik vindt het niet goed…..
Nee Johan Zevenbergen,zo werkt jouw berekening niet.Voor 4 personen -dit komt zelden voor- betaal je gewoon €0,30 en deel je dat in vieren.Is dat even goedkoop.
Lieve allemaal
Jullie lezen zonder goed te lezen en niet een beetje onderzoeken wat het over gaat.
Maar het is niet zo dat 2 jongelui na een feestje naar huis kan gebracht worden.
Dus jij moet lid worden en beperkingen hebben om überhaupt in aanmerking te komen voor dit soort vervoer en 2 dagen voor je reis moet je al bestellen je vervoer. Dus beste mensen, beter lezen volgende keer.
Groetjes Adam