Taxichauffeurs leerlingenvervoer Connexxion krijgen e-bike
Connexxion gaat zijn werknemers stimuleren hun woon-werkverkeer met de fiets af te leggen. In samenwerking met Twente Mobiel is daarvoor in Enschede een proef begonnen. Drie chauffeurs van het leerlingenvervoer van de taxivestiging in Enschede hebben voor het woon-werkverkeer de eigen auto ingeruild voor een e-bike van Gazelle en regenkleding van Connexxion.
De chauffeurs halen ´s ochtends met hun taxibus , die voorzien is van een fietsdrager, de leerlingen op en brengen die naar school. Vandaaruit fietsen ze vervolgens naar huis. De taxi laten ze dan bij school staan. ’s Middags gaan ze weer op de fiets naar school, zetten hun e-bike op de fietsdrager en rijden de route met de scholieren en gaan aansluitend naar huis. De tijd op de fiets wordt gewoon bij de arbeidstijd gerekend, meldt Connexxion desgevraagd.
Vraagafhankelijk vervoer
Een tweede onderdeel van de pilot is van toepassing op chauffeurs van het zogenaamde vraagafhankelijke vervoer: als je als chauffeurs een collega weet te bewegen om zijn woon-werkverkeer per fiets af te leggen, krijgen beiden daar een klein geldbedrag voor.
De nieuwe, gezonde reiswijze is onderdeel van een breder plan, waarbij werkgevers en overheden acties ondernemen om Twente bereikbaar, leefbaar en schoon te houden. In Twente Mobiel werken onder meer de volgende partijen nauw samen: de gemeenten Enschede en Hengelo, ANWB, de Kamer van koophandel en het MKB, ING, Medisch Spectrum Twente, Connexxion en FC Twente.
Fietsplan
Het fietsactieplan van Connexxion richt zich op medewerkers die nu meestal met de auto of met de taxibus naar hun werk gaan. Voor elke dag dat hij of zij de auto laat staan, wordt een beloning gegeven van maximaal vijf euro. De fietsende medewerker die een voorheen autorijdende collega op de fiets krijgt, ontvangt voor elke dag dat die collega fiets, een euro.
Chester Smeets, Marco Richters en Cécile Platenkamp, die nu via Twente mobiel en Connexxion een e-bike en bijbehorende regenkleding hebben gekregen, mogen die fiets ook in hun vrije tijd gebruiken.
Werk
Alle drie zijn ze erg enthousiast over het project. Cécile Platenkamp: “Ik heb reuma en moet daarom veel in beweging blijven. Op mijn fiets naar het werk was eigenlijk onmogelijk. Maar met deze e-bikes lukt het geweldig.” Ook ouders en kinderen reageren zeer positief. “Ze vragen wel eens waarom ik de fiets achterop mijn taxibus heb. Gewoon om gezond te blijven, zeg ik dan. Iedereen waardeert dit initiatief.”
Chester Smeets: “Bij de scholen staan elke dag zo veel taxibusjes, dat het moeilijk is er weg te komen. Ik woon zo’n zes kilometer van de school en deed er naar huis gemiddeld zo’n 25 minuten over. Nu ben ik er in tien, twaalf minuten, want je kunt met de fiets overal tussen door.”
Connexxion
Voor Connexxion in de betere vitaliteit van hun chauffeurs een belangrijk gegeven. Voor de chauffeurs zelf speelt daarnaast ook de financiële besparing een grote rol. Twente Mobiel heeft een calculator ontwikkeld waarop elke chauffeur zelf kan zien wat hij dagelijks voor zijn woon-werkverkeer kwijt is aan brandstof en afschrijving van zijn auto en dús wat zijn besparing is als hij met de fiets naar het werk rijdt.
Het fietsproject van Connexxion is tot stand gekomen met steun van onder meer Gazelle en Pon/Volkswagen. Als de proef slaagt, gaat Connexxion onderzoeken of het fietsenplan ook bij andere taxivestigingen kan worden uitgerold.