Duurzume taximodellen van Mercedes: aardgas, elektrisch en waterstof

Mercedes Benz, B-Klasse Electric Drive, (W 242), 2013

Mercedes-Benz laat op de beurs Ecomobiel zien dat het vaart maakt met de ontwikkeling van duurzame en milieuvriendelijke taximodellen. Zo zijn onder meer de Mercedes-Benz B-Klasse F-CELL (waterstof), B 200 NGD (aardgas), B-Klasse Electric Drive (elektrisch) en de nieuwe Sprinter Euro VI te bekijken. De actieradius van de elektrische B-Klasse bedraagt 200 kilometer. De aardgasauto gebruikt 4,2 kg aardgas per 100 kilometer. En de actieradius van het waterstofmodel bedraagt 400 kilometer.

De beurs Ecomobiel is op 8 en 9 oktober in Rotterdam.

Elektrische B-Klasse

De nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive is gebaseerd op de conventioneel aangedreven B-Klasse. De stille en emissievrije aandrijfkracht is afkomstig van een ruim 100 kW sterke elektromotor. Typerend voor elektromotoren is dat het maximumkoppel van 310 Nm van de B-Klasse Electric Drive direct voorhanden is wanneer het ‘gaspedaal’ wordt beroerd.

Het resultaat is een krachtige acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in een tijd die aanzienlijk onder de tien seconden ligt. Daarmee zorgt de krachtbron in de B-Klasse Electric Drive voor superieure rijprestaties en volop dynamisch rijplezier onder alle omstandigheden.

Actieradius

De topsnelheid van de B-Klasse Electric Drive is elektronisch beperkt op 160 km/u met het oog op het rijbereik. Die actieradius bedraagt ongeveer 200 kilometer. De krachtige lithium-ion batterij van de B-Klasse Electric Drive kan via elk standaard stopcontact worden opgeladen.

Dankzij de intelligente plaatsing van deze batterij behoudt de auto het bekende, ruime interieur en de genereuze bagageruimte die zo kenmerkend zijn voor de B-Klasse. De Europese introductie van de B-Klasse Electric Drive is voorzien in 2015.

B-Klasse 200 Natural Gas Drive

De Mercedes-Benz B 200 Natural Gas Drive is geschikt voor het gebruik van aardgas of biogas. Het gemiddelde verbruik van 4,2 kg aardgas per 100 km komt overeen met een CO2-uitstoot van 115 g/km, waardoor deze auto in de 20% bijtellingscategorie valt.

De B 200 Natural Gas Drive maakt gebruik van het unieke, modulaire ENERGY SPACE-koetswerkconcept. In de wagenvloer onder de achterstoelen zijn in totaal drie gastanks ondergebracht (totale inhoud 125 liter of 21 kg). Voor noodgevallen is er een 12-liter benzinetank. Door de slimme plaatsing van de tanks is het ruimteaanbod in de B-Klasse NGD identiek aan dat van de benzine- en dieselmodellen.

Aardgas

De viercilinder motor van de B 200 Natural Gas Drive levert een vermogen van 115 kW (156 pk). Hij werkt volgens het zogenaamde monovalent+ principe. Dat betekent dat hij normaal gesproken rijdt op aardgas. Alleen in noodgevallen wordt benzine gebruikt.

De overschakeling van aardgas naar benzine gebeurt zonder dat de bestuurder het merkt. Het gebruik van aardgas leidt vergeleken met een auto op benzine of diesel tot een aanzienlijke besparing op de brandstofkosten.

Waterstof B-Klasse

Sinds 2009 rijden er op een aantal plaatsen in de wereld ca. 200 B-Klasses F-Cell rond om praktijkervaring op te doen met brandstofceltechnologie. De B-Klasse F-CELL is efficiënt én geschikt voor dagelijks gebruik. Ten opzichte van een batterij-aangedreven voertuig heeft een brandstofcelaangedreven voertuig twee belangrijke voordelen: de actieradius en de tijd die nodig is om te tanken. Het tanken van waterstof duurt slechts enkele minuten en met volle tanks bedraagt de actieradius van de stille en emissievrije F-Cell 400 km.

Mercedes-Benz heeft een jarenlange ervaring op het gebied van elektrische aandrijving in combinatie met brandstofceltechnologie. Sinds 1994, het jaar waarin Mercedes-Benz zijn eerste studiemodel met brandstofceltechnologie voorstelde, is de ontwikkeling hiervan met grote sprongen vooruit gegaan: de zogeheten ‘stacks’ met brandstofcellen zijn steeds compacter geworden en het rendement hoger. Het basisprincipe is echter ongewijzigd. In een brandstofcel wordt elektriciteit opgewekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. Het enige afvalproduct hierbij is waterdamp.

Sprinter Euro VI

De onlangs geintroduceerde nieuwe Mercedes-Benz Sprinter kan worden geleverd met motoren die voldoen aan de uitlaatgasnorm Euro VI die vanaf 2014 in werking treedt. Deze vier- en zescilinder dieselmotoren met een bereik van 70 kW (95 pk) tot 140 kW (190 pk) met geoptimaliseerde injectie- en verbrandingstechniek kenmerken zich door een laag brandstofverbruik en een stillere verbranding.

De BlueTEC motorentechnologie en SCR-technologie met AdBlue-injectie op de Sprinter resulteren in een forse verlaging van de emissiegrenswaarden van stikstofoxiden (NOx), koolwaterstoffen en partikels. De combinatie van nieuwe motoren, de geoptimaliseerde aandrijflijn en de innovaties uit het BlueEFFICIENCY PLUS-pakket zorgt voor een uniek laag verbruik tot 6,3 l/100 km.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Duurzume taximodellen van Mercedes: aardgas, elektrisch en waterstof | TaxiPro

Duurzume taximodellen van Mercedes: aardgas, elektrisch en waterstof

Mercedes Benz, B-Klasse Electric Drive, (W 242), 2013

Mercedes-Benz laat op de beurs Ecomobiel zien dat het vaart maakt met de ontwikkeling van duurzame en milieuvriendelijke taximodellen. Zo zijn onder meer de Mercedes-Benz B-Klasse F-CELL (waterstof), B 200 NGD (aardgas), B-Klasse Electric Drive (elektrisch) en de nieuwe Sprinter Euro VI te bekijken. De actieradius van de elektrische B-Klasse bedraagt 200 kilometer. De aardgasauto gebruikt 4,2 kg aardgas per 100 kilometer. En de actieradius van het waterstofmodel bedraagt 400 kilometer.

De beurs Ecomobiel is op 8 en 9 oktober in Rotterdam.

Elektrische B-Klasse

De nieuwe Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive is gebaseerd op de conventioneel aangedreven B-Klasse. De stille en emissievrije aandrijfkracht is afkomstig van een ruim 100 kW sterke elektromotor. Typerend voor elektromotoren is dat het maximumkoppel van 310 Nm van de B-Klasse Electric Drive direct voorhanden is wanneer het ‘gaspedaal’ wordt beroerd.

Het resultaat is een krachtige acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in een tijd die aanzienlijk onder de tien seconden ligt. Daarmee zorgt de krachtbron in de B-Klasse Electric Drive voor superieure rijprestaties en volop dynamisch rijplezier onder alle omstandigheden.

Actieradius

De topsnelheid van de B-Klasse Electric Drive is elektronisch beperkt op 160 km/u met het oog op het rijbereik. Die actieradius bedraagt ongeveer 200 kilometer. De krachtige lithium-ion batterij van de B-Klasse Electric Drive kan via elk standaard stopcontact worden opgeladen.

Dankzij de intelligente plaatsing van deze batterij behoudt de auto het bekende, ruime interieur en de genereuze bagageruimte die zo kenmerkend zijn voor de B-Klasse. De Europese introductie van de B-Klasse Electric Drive is voorzien in 2015.

B-Klasse 200 Natural Gas Drive

De Mercedes-Benz B 200 Natural Gas Drive is geschikt voor het gebruik van aardgas of biogas. Het gemiddelde verbruik van 4,2 kg aardgas per 100 km komt overeen met een CO2-uitstoot van 115 g/km, waardoor deze auto in de 20% bijtellingscategorie valt.

De B 200 Natural Gas Drive maakt gebruik van het unieke, modulaire ENERGY SPACE-koetswerkconcept. In de wagenvloer onder de achterstoelen zijn in totaal drie gastanks ondergebracht (totale inhoud 125 liter of 21 kg). Voor noodgevallen is er een 12-liter benzinetank. Door de slimme plaatsing van de tanks is het ruimteaanbod in de B-Klasse NGD identiek aan dat van de benzine- en dieselmodellen.

Aardgas

De viercilinder motor van de B 200 Natural Gas Drive levert een vermogen van 115 kW (156 pk). Hij werkt volgens het zogenaamde monovalent+ principe. Dat betekent dat hij normaal gesproken rijdt op aardgas. Alleen in noodgevallen wordt benzine gebruikt.

De overschakeling van aardgas naar benzine gebeurt zonder dat de bestuurder het merkt. Het gebruik van aardgas leidt vergeleken met een auto op benzine of diesel tot een aanzienlijke besparing op de brandstofkosten.

Waterstof B-Klasse

Sinds 2009 rijden er op een aantal plaatsen in de wereld ca. 200 B-Klasses F-Cell rond om praktijkervaring op te doen met brandstofceltechnologie. De B-Klasse F-CELL is efficiënt én geschikt voor dagelijks gebruik. Ten opzichte van een batterij-aangedreven voertuig heeft een brandstofcelaangedreven voertuig twee belangrijke voordelen: de actieradius en de tijd die nodig is om te tanken. Het tanken van waterstof duurt slechts enkele minuten en met volle tanks bedraagt de actieradius van de stille en emissievrije F-Cell 400 km.

Mercedes-Benz heeft een jarenlange ervaring op het gebied van elektrische aandrijving in combinatie met brandstofceltechnologie. Sinds 1994, het jaar waarin Mercedes-Benz zijn eerste studiemodel met brandstofceltechnologie voorstelde, is de ontwikkeling hiervan met grote sprongen vooruit gegaan: de zogeheten ‘stacks’ met brandstofcellen zijn steeds compacter geworden en het rendement hoger. Het basisprincipe is echter ongewijzigd. In een brandstofcel wordt elektriciteit opgewekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. Het enige afvalproduct hierbij is waterdamp.

Sprinter Euro VI

De onlangs geintroduceerde nieuwe Mercedes-Benz Sprinter kan worden geleverd met motoren die voldoen aan de uitlaatgasnorm Euro VI die vanaf 2014 in werking treedt. Deze vier- en zescilinder dieselmotoren met een bereik van 70 kW (95 pk) tot 140 kW (190 pk) met geoptimaliseerde injectie- en verbrandingstechniek kenmerken zich door een laag brandstofverbruik en een stillere verbranding.

De BlueTEC motorentechnologie en SCR-technologie met AdBlue-injectie op de Sprinter resulteren in een forse verlaging van de emissiegrenswaarden van stikstofoxiden (NOx), koolwaterstoffen en partikels. De combinatie van nieuwe motoren, de geoptimaliseerde aandrijflijn en de innovaties uit het BlueEFFICIENCY PLUS-pakket zorgt voor een uniek laag verbruik tot 6,3 l/100 km.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.