Uiterste inbouwdatum BCT officieel vastgesteld op 1 juli 2014
Taxibedrijven hebben nog 10 maanden om een Boordcomputer Taxi te laten inbouwen in hun taxivoertuigen. De uiterste inbouwdatum van 1 juli 2014 voor een BCT is nu officieel vastgelegd en gepubliceerd in de Staatscourant. Hoewel het ministerie van Infrastructuur deze datum in mei al aankondigde, ligt het nu dus definitief vast. Voertuigen die uitsluitend in het contractvervoer gebruikt worden dienen voor 1 februari 2015 van een BCT te worden voorzien, zoals ook in de oorspronkelijk wetgeving was bepaald.
Er zijn op dit moment drie BCT-leveranciers met een RDW-certificering. Hun BCT’s worden op dit moment al ingebouwd en geactiveerd in diverse taxi’s. Dat betekent dat deze boordcomputers voldoen aan de wettelijke eisen en gebruikt mogen worden als vervanging van de rittenstaat en werkmap. De verwachting is dat er later dit jaar nog een leverancier bij komt. Taxibedrijven krijgen tot 1 juli 2014 € 600,- subsidie op de aanschaf van een BCT.
KNV
De minister heeft bij de vaststelling van de datum van inwerkingtreding op 1 juli 2014 het volgende overwogen. “Brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer Taxi en Connexxion hebben aangegeven dat zij voor wat betreft het mechanisme van vraag en aanbod van boordcomputers hechten aan marktwerking”, meldt Staatssecretaris Mansveld in de Staatscourant.
“Om een goede keuze te kunnen maken achten zij de beschikbaarheid van tenminste twee typen boordcomputers op de markt noodzakelijk. Vanaf dat moment achten zij een periode van ruim één jaar nodig voor het proces van oriëntatie op de markt, bestellen, inbouw en activering van de boordcomputer. Dit houdt mede verband met de financiële positie van veel taxibedrijven, die een gespreide investering in boordcomputers wenselijk maakt. Daarnaast willen taxivervoerders de relatief stille zomerperiode benutten voor de inbouw van de boordcomputers. Daarom heeft de branche als datum van verplichting 1 september 2014 bepleit.”
Inbouwperiode
Fabrikanten hebben echter aangegeven dat zij voor de bestelling van onderdelen, de assemblage en de inbouw een periode van ongeveer één jaar nodig achten. Langer uitstel zou volgens fabrikanten tot een financieel probleem kunnen leiden. De fabrikanten pleitten daarom voor vaststelling van de verplichting op of enkele maanden na 1 mei 2014.
Mansveld: “Het belang van de Rijksoverheid is dat de taxibranche ten behoeve van een meer effectieve en meer efficiënte handhaving op de registratie van ritten en rij- en rusttijden zo spoedig mogelijk is uitgerust met werkende boordcomputers. Digitale registratie moet leiden tot minder fraude en hogere kwaliteit van het taxivervoer.”
Marktwerking
“De overheid heeft er ook belang bij dat de aanschaf en inbouw van boordcomputers ordelijk verloopt, bij voorkeur op basis van marktwerking. Dit is van belang gelet op het draagvlak in de taxibranche voor de boordcomputer. De opstelling van de taxibranche moet daarom zwaar meewegen in het besluit over de nieuwe datum.
Alles afwegend doet 1 juli 2014 als nieuwe datum van verplicht gebruik voor de straattaxi het meest recht aan de belangen van betrokken partijen en aan de praktische uitvoerbaarheid van de regelgeving, aldus Mansveld.
Lees ook: Nieuwe invoeringsdatum Boordcomputer Taxi is 1 juli 2014
Bla bla bla Mansveld: “Het belang van de Rijksoverheid is dat de taxibranche ten behoeve van een meer “effectieve en meer efficiënte” handhaving op de registratie van ritten en rij- en rusttijden zo spoedig mogelijk is uitgerust met werkende boordcomputers. Digitale registratie moet leiden tot minder fraude en hogere kwaliteit van het taxivervoer.” NERGENS IN DE WERELD worden rij en rusttijden van taxi’s geregistreerd. Maar in dit kat en muis spelletjes land geven we er miljoenen aan uit. …..
En hoezo effectief en meer efficiënt, al ruim 15 jaar zijn de grote taxiondernemers dagelijks bezig om hun automatisering te optimaliseren. Bij de IVW en de belasting zijn in 2003 een paar kuikens uit een ei gekomen, die gingen eerst piepen toen kakelen en nu kraaien ze dat zij het veel beter weten, dan al die domme taxiondernemers bij elkaar. En niemand wordt echt boos, dus blijven ze kraaien DE DIGITALE HANDTEKENING!! maakt van ieder chauffeur een modelchauffeur.
Dat we inmiddels in een digitale wereld leven waarvan we 5 jaar geleden, dus voor de komst van de iPhone en iPad nog geen benul hadden,dat negeren we maar gewoon. En hoezo in de stillere tijd inbouwen? het is voor de meeste chauffeurs altijd stil. En wat gaat de goedkoopste BCT kosten? en is die er al? De offline BCT, die je met de hand moet bedienen of manipuleren, waarbij de inspectie moet uitgaan van aannames (dus gokken)en een betrouwbare bediening? achterlijker kunnen ze het niet maken.