Brusselse taxibedrijven zijn kritisch op plan elektrische taxi

taxi Brussel, daklicht

De Brusselse taxibedrijven kijken erg kritisch tegen het plan van de Belgische regering om dertig elektrische taxi’s vanaf volgend voorjaar in Brussel rond te laten rijden. Vooral de huidige beperkte actieradius maakt een rendabele bedrijfsvoering lastig, vrezen ze.

De Brusselse regering heeft deze week een ontwerpbesluit goedgekeurd dat het juridische kader voor elektrische taxi’s vastlegt. Het is de bedoeling dat maximaal dertig van de 1.250 taxichauffeurs  een vergunning aanvragen.

Taxibranche

De taxisector reageert niet echt enthousiast. Vooral de huidige  beperte actieradius zal voor tijdverlies zorgen, vrezen de ondernemers.  Constantin Tsatsakis van de vzw Association des Taxis Bruxellois (ATB) verwacht dat vrijwel geen taxi-ondernemer geïnteresseerd is.

“Chauffeurs maken het meeste winst op de ritten naar de luchthaven, Gent of Antwerpen. Die elektrische wagens hebben daar echter een veel te lage actieradius voor. Wacht nog vijf jaar. Dan zal er wel een autonomie van 250kilometer worden gehaald. Dan zijn die wagens rendabel”, zegt hij in de Standaard.

Opladen

Volgens Gauwels staat een taxi echter dermate lang stil tijdens een dienst, dat er volop ruimte is om op te laden. In Nederland  is elektrisch taxivervoer al redelijk ingeburgerd in Amsterdam en Utrecht.

Lees ook: Elektrisch taxivervoer nu nog niet winstgevend zonder subsidie

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Brusselse taxibedrijven zijn kritisch op plan elektrische taxi | TaxiPro

Brusselse taxibedrijven zijn kritisch op plan elektrische taxi

taxi Brussel, daklicht

De Brusselse taxibedrijven kijken erg kritisch tegen het plan van de Belgische regering om dertig elektrische taxi’s vanaf volgend voorjaar in Brussel rond te laten rijden. Vooral de huidige beperkte actieradius maakt een rendabele bedrijfsvoering lastig, vrezen ze.

De Brusselse regering heeft deze week een ontwerpbesluit goedgekeurd dat het juridische kader voor elektrische taxi’s vastlegt. Het is de bedoeling dat maximaal dertig van de 1.250 taxichauffeurs  een vergunning aanvragen.

Taxibranche

De taxisector reageert niet echt enthousiast. Vooral de huidige  beperte actieradius zal voor tijdverlies zorgen, vrezen de ondernemers.  Constantin Tsatsakis van de vzw Association des Taxis Bruxellois (ATB) verwacht dat vrijwel geen taxi-ondernemer geïnteresseerd is.

“Chauffeurs maken het meeste winst op de ritten naar de luchthaven, Gent of Antwerpen. Die elektrische wagens hebben daar echter een veel te lage actieradius voor. Wacht nog vijf jaar. Dan zal er wel een autonomie van 250kilometer worden gehaald. Dan zijn die wagens rendabel”, zegt hij in de Standaard.

Opladen

Volgens Gauwels staat een taxi echter dermate lang stil tijdens een dienst, dat er volop ruimte is om op te laden. In Nederland  is elektrisch taxivervoer al redelijk ingeburgerd in Amsterdam en Utrecht.

Lees ook: Elektrisch taxivervoer nu nog niet winstgevend zonder subsidie

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.