Passagiers in ziekenhuizen zien live aankomsttijd van taxi
Taxi-klanten vanaf de Isala klinieken in Zwolle kunnen voortaan op een groot scherm live zien hoe laat hun taxi arriveert via het nieuwe Taxi-informatiepunt. Mocht de taxichauffeur onverhoopt door bijvoorbeeld een file iets later komen, dan wordt dit direct zichtbaar op het scherm. Het systeem is ontwikkeld door Korton Group.
De taxi’s zijn uitgerust met GPS, gekoppeld aan het taxi-informatiepunt. Taxi Witteveen, Transvision, Taxi Centrale Zwolle, ZCN Zorgvervoer/Bios, Taxi Select en TCR Vervoer werken mee aan dit systeem.
Taxi
Dagelijks vertrekken er vele taxi’s vanaf de Isala klinieken in Zwolle om bezoekers en patiënten na een consult of behandeling naar huis te brengen. Tot nu toe was het niet altijd even duidelijk hoe laat de taxi precies voor komt rijden. Best lastig als je net een vervelende behandeling achter de rug hebt.
Met de komst van taxi-informatiepunten in de Isala klinieken is die onzekerheid nu voorbij. Dankzij het taxi-informatiepunt kan de vervoerder de dienstverlening nog beter afstemmen, wordt de receptie in het ziekenhuis ontlast en verloopt de terugreis voor de reiziger soepel.
Tijdstip op scherm
Bij de hoofdingang van zowel locatie Sophia als locatie Weezenlanden hangen inmiddels grote LCD-beeldschermen. Hierop ziet de reiziger van minuut tot minuut op welk tijdstip de taxi voor komt rijden. Sinds 5 oktober zijn deze schermen operationeel.
Deze service geldt voor verzekerden van Zilveren Kruis Achmea en voor mensen die gebruik maken van Wmo-vervoer en de Regiotaxi in Noordwest-Overijssel en Salland. Met ingang van 1 januari 2012 kunnen ook de vaste Regiotaxireizigers uit het Vechtdal hier gebruik van maken.
Taxi-informatiepunt
Het taxi-informatiepunt is tot stand gekomen dankzij een samenwerking tussen Zilveren Kruis Achmea, Gemeente Zwolle en de Provincie Overijssel, waarbij Isala klinieken de faciliterende rol op zich neemt.
Op basis van reeds bestaande werkwijze met gecontracteerde vervoerders is de terugreis voor verzekerden van Zilveren Kruis Achmea al vooraf ingeboekt. De reiziger hoeft dus zelf geen extra handeling te verrichten. Een blik op het scherm is voldoende.
Wmo-vervoer
Mensen die gebruik maken van Wmo-vervoer of de Regiotaxi kunnen zelf hun terugreis naar huis boeken. Dit gaat heel gemakkelijk met behulp van een speciale paslezer. De Wmo- of Regiotaxipas door de paslezer halen en de terugreis naar huis wordt automatisch ingeboekt en vervolgens verschijnt de rit op het beeldscherm.
Het taxi-informatiepunt is een pilot voor de duur van een jaar. Daarna worden de ervaringen geïnventariseerd en besluiten de deelnemende partijen of de service wordt voortgezet en/of wordt uitgebreid.
Service
De Provincie Overijssel heeft al positieve ervaringen met taxi-informatiepunten in het Deventer Ziekenhuis en de poli in Kampen. Vooralsnog bestaat er ook veel enthousiasme voor deze nieuwe service aan de patiënten en bezoekers van de Isala klinieken.
“Het taxi-informatiepunt is een unieke oplossing voor een veelvoorkomend probleem. Het betreft een pilot van één jaar, maar het gaat zonder twijfel de standaard worden in ziekenhuizen”, vertelt Frans Groot van Korton.
Wat een mooie ontwikkeling, ik als achmea klant zal hier veel profijt van hebben denk ik