Quipment komt met eerste details van Boordcomputer Taxi
Quipment heeft de eerste details van haar Boordcomputer Taxi bekend gemaakt. Zo wordt het apparaat van Quipment ‘modulair opgebouwd’. Dat betekent dat iedere taxi-ondernemer zelf kan beslissen van welke functies hij gebruik wil maken, naast de wettelijk verplichte boordcomputer.
“Grootste voordeel van deze benadering is dat iedere ondernemer zelf kan bepalen wat hij nodig heeft. Zo voorkomen we dat hij betaalt voor opties die niet gebruikt worden in zijn taxibedrijf”, licht Roy Boons van Quipment toe.
Taxibedrijf
“Mocht een taxibedrijf na enkele jaren alsnog besluiten een bepaalde module te willen gaan gebruiken, kan dat gemakkelijk aangepast worden. Zo weet hij zeker dat hij met onze Boordcomputer Taxi jaren vooruit kan, ook als zijn bedrijfsvoering verandert.”
Quipment presenteerde een prototype aan haar klanten tijdens de Q4You-sessies tijdens de AutoRAI. Boons: “We willen graag feedback van onze klanten krijgen om zo tijdig hun adviezen mee te nemen. En zo kunnen we in een informele kring actief taxibedrijven informeren over de regelgeving van de Boordcomputer Taxi.”
Boordcomputer Taxi
Het apparaat kan onder meer de functies bevatten: een geïntegreerde taximeter, gsm-telefoon, digitale Rittenstaat, GPS & GPRS/3G, Wireless Internet (WiFi), 3D navigatiesysteem, automatische rittenadministratie, lezer voor chauffeurspas en een externe alarmknop.
Verder is de Boordcomputer goed afleesbaar in direct zonlicht en ergonomisch verantwoord. Zo wordt bijvoorbeeld voorkomen dat een taxichauffeur zijn hand moet overstrekken als hij een pas door de kaartlezer haalt.
Sim-kaart
Ook beschikt het apparaat over een bluetooth carkit, zodat de taxichauffeur met zijn eigen telefoon handsfree kan bellen. Overigens kunnen taxi-ondernemers deze functie per auto uit of aan zetten. Het is tevens mogelijk een tweede sim-kaart in de boordcomputer te plaatsen.
“Met een tweede sim-kaart kan een taxibedrijf apart een provider kunnen kiezen voor data en spraak. Maar je zou het ook kunnen gebruiken als backupsysteem. Stel dat het netwerk van jouw eigen gprs-provider uitvalt, dan schakel je probleemloos over naar de reserve-provider. Zo heb je altijd de beschikking over datacommunicatie”, legt Olof Dieckhaus van Quipment uit.
Subsidie
Quipment verwacht vanaf oktober, als de subsidieregeling van 600 euro per voertuig in werking treedt, pilots te gaan draaien met de Boordcomputer Taxi. Taxibedrijven die op dit moment met QIM-dataterminals werken kunnen zich daarvoor aanmelden; de Quipment Ambassadeurs.
“Wij bieden taxibedrijven die vertrouwen in ons hebben graag de mogelijkheid tot inspraak op ons product”, vertelt Dieckhaus. Quipment verwacht haar boordcomputers vanaf begin 2012 in grote aantallen te leveren aan de Nederlandse taxibranche.
Digitale handtekening
Nederlandse taxi’s moeten voor oktober 2013 beschikken over een Boordcomputer Taxi. Die vervangt de huidige werkmap en rittenstaat voor een digitale en beveiligde component, wat fraude moet voorkomen. De chauffeurspassen van alle taxichauffeurs wordt gratis omgewisseld door IVW door een exemplaar met een chip, die gebruikt wordt als digitale handtekening.
De prijs van de meest complete Quipment Boordcomputer Taxi is vergelijkbaar met de prijs van de huidige QIM-dataterminal, vertelt Boons. Hier gaat nog het subsidiebedrag van 600 euro vanaf. Het apparaat wordt goedkoper naarmate een taxi-ondernemer minder functies laat inbouwen.
Bart Pals
Dit lijkt erg veel op een verkoopverhaal.
Begrijp ik het goed ? Er kan van alles in die BCT zitten, dus als ik een ritstaat wil , moet ik die wel extra bestellen.
Het wordt tijd dat er duidelijkheid komt welke werkelijke kosten ons te wachtten staan met zo’n boordcomputer. Een complete gaat 4000 € kosten volgens roy boons.
Krijgen de sceptische heren op deze site nu gelijk ?
Een werkboekje van rond de 5 € + 365 ritstaten voor 11.00 € lijkt toch wel wat voordeliger !
Wie weet meer ??
Voor de straattaxi zal de BCT alleen het werkboekje kunnen vervangen. Om de rittenstaat compleet te kunnen vervangen moet of de belastingdinest een knieval maken, of moeten de fabrikanten een twee tot drie functionaliteiten toevoegen.
De uitvoer die nu gegenereerd wordt is waardeloos. Er moet nog steeds apart op papier worden bijgehouden welk belastingkarakter (P,B,O,OZ) de rit heeft, evt. op- en aanmerkingen mbt rekeningrijders en evt afwijkende, uiteraard lagere afrekening dan de meterprijs.
@ Ronald : Daarom is de branche (KNV) bezig om een convenant te sluiten met de Belastingdienst om dit te voorkomen en ook dit binnen de boordcomputer taxi grenzen te sluiten.
Als je meer informatie wilt dan kun je altijd mailen : r.boons@quipment.nl
@ Roy : Er staat nergens dat de oplossing 4000,- gaat kosten…! Ik weet niet hoe je daar
bij komt. Als je een BCT wil vergelijkbaar met de huidige Qim (met taximeter, navi, etc, etc) dan zal deze prijs vergelijkbaar zijn. Als je alleen een ‘kale’ BCT wil om aan de wet te voldoen dan kan dat ook en zal de prijs ook veel lager zijn. Een rittenstaat is onderdeel van de boordcomputer taxi dus dat is inbegrepen.
Als je meer vragen hebt dan kun je altijd mail : r.boons@quipment.nl
@ R. Boons
Ik hoop maar dat het goed gaat
Elke basic-BCT hoort nl. niet alleen de belastingdienst of IVW te pleasen, het dient ook de bedrijfsadministratie te vergemakkelijken.
Invoer van belastingkarakter, opmerkingen en afwijkende afrekening tov meterbedrag moet ALTIJD digitaal mogelijk zijn, dan is elke digitale uitvoer compleet. Achteraf zaken moeten bijschrijven op uitdraaien nav aantekeningen is dubbel werk = tijd = geld. Zie de IVW-promofilm, het gemak dient twee kanten op te gaan.
@ Ronald : Daar ben ik het helemaal mee eens en dat is ook juist onze insteek. Het moet digitaal mogelijk zijn en ook in een vorm waarmee de controlerende instanties akkoord gaan. Juist dan biedt het meerwaarde voor de taxi ondernemer in de vorm van vereenvoudigde administratie.
@ R Boons
Dus met de basic meteter+BCT kan ik bij jullie zonder meer een digitale, gewaarmerkte, complete uitvoer generen, 100% gegenereerd via het bedieningspaneel, waar geen pen meer nodig is, zonder aan een apparaat van €3000+ te zitten?
Meter kost normaal rond de €350-700, printer eraan/erin +250-350. BCT eraan/erin max +750-950, dus wat mag het kosten, uiterlijk max €2000 voor een goede basic?
En aub rekenen zonder de subsidie ;-) Die is voor de ondernemer en pas in de knip na aanschaf
@ Ronald : Het eerste gedeelte klopt helemaal. De tarieven bespreken we nooit via forums e.d. Als u mij uw mail adres toestuurt dan zal ik daarop antwoorden (r.boons@quipment.nl)
Heer Boons.
Op de site van IVW staat dat de BCT ons veel werk bespaart.
Echter een goedkope uitvoering kan niets,zelfs geen ritstaat met geschreven in en uitstap
adres of ritprijs, daar heeft niemand iets aan en zul je een BCT van 4000€ nodig hebben om alles wel geautomatiseerd te kunnen doen.
Leg eens uit wat een kale bct precies kan en kost , waarom dit beter is dan het gebruikelijke.
Ik heb eerder gelezen dat je oude apparatuur niet aangesloten mag worden aan de bct.
Graag duidelijkheid.
@ Roy : Zou u mij uw e-mail adres door kunnen geven? Dan kunnen al uw vragen beantwoord worden.
Fijn dat er eindelijk een gezonde discussie op gang komt over de BCT. De uitgebreide BCT is niet meer dan alle huidige moderne systemen, zoals de Gobox, Capman, Quipment. De uitzondering is de digitale handtekening, die is er in de loop der jaren ingeslopen. Nut en noodzaak daarvan, is ondanks herhaalde verzoeken mij aan de IVW nooit aangetoond. Zonder de digitale handtekening zou de BCT er al 6 jaar geleden zijn. Online registratie is immers de meest nauwkeurige en betrouwbare registratie.
Hr Boons.
Ik zie vragen van forumleden graag beantwoord via dit forum, ook vragen aan U om zodoende
zo goed mogelijk op de hoogte te blijven.
Het moet ruim 5 maanden voor de invoering van de boordcomputer toch bekend zijn wat een
boordcomputer precies ingebouwd kost en nog belangrijker, wat die kan.
Om een voorbeeld te noemen de vraag van Ronald, er is kennelijk geen duidelijkheid over de eisen van de belastingdienst, zou toch niet moeten kunnen.
Ik lees, Quipment komt met de eerste details van de BCT.
Komen er meer dan? b.v. ,
Systeemkaart al bekend, kan dit met je huidige pc, of de keuringseisen van de RDW , dit gaat ons allemaal aan maar waarom weet niemand hier iets van of durft men alle kosten hieraan verbonden niet te noemen .
Privacy klanten daar route in bct vast gelegd wordt.
Wat kost een kale of basic-BCT en de benodigde koppeling aan je in gebruik zijnde taximeter enz.
Beste Roy, Heel goed, er wordt ons al 7 jaar een worst voorgehouden. Echt in 2003 is de werkgroep BCT met aan het hoofd een IVW project manager opgericht. De wereld op ICT gebied heeft voor deze werkgroep stilgestaan de afgelopen 7 jaar. De fiscus, IVW, hardware leveranciers, de politiek en alle overigen die voor de BCT zijn spelen al jaren kiekeboe met elkaar. Ik noem een willekeurig bedrijf Taxi Besseling dit bedrijf, kan zijn chauffeurs per seconde en per meter controleren Wat wil IVW meer?
De overheid is niet erg betrouwbaar als het om startdatums gaat. Mij lijkt het een godspe dat het systeem er daadwerkelijk zal staan per oktober. Zullen dan alle (proefkonijnen) ondernemers die als eerste met dit systeem gaan werken regelmatig langs de dealer in de rij moeten aansluiten om weer een nieuwe update te moeten ondergaan? Hoe gaat dit in zijn werk? Of is het zoals te verwachten is dat de laatste die het systeem gaan gebruiken van deze ongemakken zullen worden gevrijwaard?
@Roy
als gebruiker van de Qim (als chauffeur, niet als ondernemer) ben ik blij om gebruik te mogen maken van de huidige Qim, en na het zien op de Autorai en de jaarbeurs Taxi ben ik blij dat ik als ambassadeur van de nieuwe BCT gebruik mag gaan maken. M.a.w. ik kan niet wachten
ik kan dan ook als chauffeur zeggen dat een ieder die in de taxiwereld meedraait niet weet wat hij mist als ie niet met Quipment in zee gaat, wat een geweldige apparaten.
Laat maar komen die BCT. Tom Regiotaxi Roosendaal
Wie wordt hier nou beter van!? Ik denk alleen de fabrikanten die dit systeem op de markt hebben gebracht die zullen bakken met geld binnenhalen aangezien ze een monopoliepositie hebben kunnen ze elke prijs vragen die ze maar willen je zou het systeem immers verplicht moeten aanschaffen. Ik mis eenheid in de taxibranche we worden al jaren gebruikt als pispaal en er is niemand die zijn hand opsteekt. Het wordt een keer tijd dat de branche de handen ineenslaat en wat van zich laat horen!!
Beste Pieter, ik steek al 7 jaar mijn hand op om te waarschuwen voor de ellende van de BCT, ik kan het weten ik had in 1985 als BCT’s in mijn taxi’s met stoel contacten. Maar we gaan toch anno 2012 geen apparaat uit 1985 in onze taxi’s bouwen en roepen dat we bij de tijd zijn. Gewoon de bestaande moderne online systemen, in alle taxi’s, zonder de waardeloze digitale handtekening. En alle problemen zijn opgelost. Ik heb een rapport hoe het wel moet en dit bespreek ik binnenkort in Den Haag.
Beste Roy,
Zo te zien gaat alles nog steeds de goeie kant op!
Proficiat!
AA&O Taxi kan als overkoepelende organisatie niet wachten om via de taxi centrale en hoofdkantoor met de boordcomputers te communiceren.
Onze Taxi Franchise Nemers zijn ook erg enthousiast over onze toekomstplannen wat betreft de communicatie en boekhouding service die wij kunnen gaan bieden.
Benieuwd wat AA&O Taxi u kan bieden?
http://www.AAnOtaxi.nl
Dag Tom,
De Qim die je nu gebruikt is prima ja, maar die kan op de schroothoop en ook die van alle bedrijven die er reeds mee werken omdat die volgens de eisen van IVW niet meer deugen.
Dat is ook zo met de Go Box van Taxitronic, ook niet geschikt, terwijl ze prima werken.
Wat je op de autorai gezien hebt is een DUMMY, of heb je iets zien werken wat aan de IVW eisen voldoet ? Is die meneer van AA&O verkoper bij Quipment ? Ga je anders eens verdiepen in de Taxiautomatisering dat is broodnodig!
Geachte Roy Boons,
Ik mis Uw antwoord op de vraag van 05.05 14:18 gisteren.
Veel van m’n collega’s zijn nieuwsgierig.
Het moge duidelijk zijn.
Nog 5 maanden te gaan voor de ingang van de overgangsperiode, en er is slechts 1 fabrikant die fysiek iets kan laten zien, echter blijft enigzins vaag over de prijs/prestatieverhouding. Jammer, erg jammer.
De eerste fabrikant die een BCT maakt met handmatige invoer van opmerkingen, aangepaste invoer van afgerekende prijs en die ook voldoet aan de wensen van de belastingdienst, is koning in de markt van kleine en middelgrote taxibedrijven <5-6 auto's.
@ Roy (die ander, niet Boons)
Apparatuur wat geleverd is en verkocht als “voldoet aan BCT MID-richtlijnen” kan theoretisch gekoppeld worden aan een BCT (signalen van taxameter zijn dan geschikt als invoer voor de BCT)
Maar de QIM, en waarschijnlijk gelijke producten van andere leveranciers, zijn niet ontworpen voor de BCT en lastig/duur om aan te passen. Een volledig nieuw systeem ontwikkelen is interessanter en de focus zal daarmee wss liggen op nieuwe integrale systemen ipv koppelbare BCT’s.
(http://wetten.overheid.nl/BWBR0027945/geldigheidsdatum_17-09-2010)
Interessant mbt Belastingdienst
In de BCT wet- en regelgeving van 1-10-2010, Artikel 10 (jaja) wordt wel gemeld dat handmatige invoering van status (onbeladen/beladen) handmatig ingevoerd kan worden in de operationele modus. Echter, ik maak hieruit op dat in de “bedrijfs”modus (voor de eigen rijder zakelijk of prive) blijkbaar maar een status mogelijk is. Dat wordt dan alsnog papieren rittenadmin voor prive/overig zakelijk.
Ronald,
Klopt wat je aangeeft,
De uitgangspunten van de BCT is o.a.een betaalbare, geen onzin kastje en velen denken dat een
basis BCT meerwaarde t.o.v. de huidige papieren ritstaat heeft .
Het enige wat een basis BCT automatisch doet is de afgelegde weg en de akku / contact spanning vast leggen, al het overige moet handmatig ingevoerd worden, fraude of vergissing
gevoelig dus, dat willen we voorkomen.
Wil je wel een goed geautomatiseerd systeem, dan spreek je over plm 4200 € per taxi.
@ Urban:
Er zijn gewoon bepaalde vereisten gesteld aan de BCT, en sommige zaken mogen handmatig ingevoerd worden, zo blijkt. Het hoeft niets meer te zijn dan een veredelede TomTom inclusief taxameter. De basisvereisten zijn bekend, fabrikanten hebben zich daaraan te houden en deze basis hoeft geen €4200 te kosten. Wie de door mij eerder beschreven functionaliteiten biedt voor €2000 – €2500 zonder subsidie erbij te betrekken, is meteen marktleider onder kleine en middelgrote taxiondernemingen.
Ronald,
Een van die vereisten is een digitale handtekening in de BCT wat weer tot gevolg heeft dat alle apparatuur die je aan die BCT aansluit ook aan bepaalde eisen moet voldoen waardoor je er niet zomaar b.v. een printertje aan kan hangen. Dit is o.a. de oorzaak dat alles zo duur gaat worden.
Denk ook even aan het back office gebeuren.
Oplossing zou zijn, deze eis laten vervallen, (noodzaak is nergens aangetoond) waardoor met bestaande apparatuur gewerkt kan worden.
Nogmaals, die digitale handtek. is alleen voor IVW nodig om bekeuringen die de chauffeur oploopt bij fouten geconstateerd in de BCT, AUTOMATISCH naar hem te kunnen sturen.
Dat kan b.v omrijden zijn maar er kan ook een omleiding of file geweest zijn, wie weet de reden na verloop van tijd nog ? Rijtijden wet? NUT? Waarom alleen Nederland? Aanpassen aan Europa !
Wie aan zijn eigen bekeuring wil meewerken moet dit vooral doen maar zadel een bedrijf wat rondom geautomatiseerd is niet op met onzin.
Ik heb getracht bij 3 fabrikanten gegevens los te krijgen wat een standaard/basis BCT kan.
Viel niet mee. Bij allemaal is mijn taximeter niet te koppelen. Het aan-uitzetten meter, ritbedrag, totaalstanden,vaste prijs voor schiphol en wat ik nog meer vergeet te melden moet handm. ingevoerd gaan worden. Volgens de site van IVW gaat dit wel allemaal autom. Klopt dus niets van. Ritstaat wordt ingevuld door coordinaten geen straatnamen! Prijzen zijn bij benadering genoemd, ergens tussen €1500-2000.
Vervolg:
Weggegooid geld zoals het er nu uit ziet.
Als ik alles wel geautom. wil kom ik in de buurt van de € 4000 uit.
Volgens 1 leverancier kan een TTO niet met een basis BCT werken, dat is niet mogelijk.
Een gebruikte complete kopen is ook geen optie omdat die er niet zijn.
Het lijkt er op dat er een manier is gevonden om ons van de straat af te krijgen
Het wordt tijd dat de Telegraaf aandacht aan deze soap gaat geven . De taxibranche heeft meer dan te veel de zwarte piet gekregen door de mislukte regelgeving bedacht door overheid en het kan niet anders dat het nu nog verder uit de hand loopt . Een tariefsysteem bedenken waarbij je gebruik moet gaan maken van een kookwekker op je dashboard om de wachttijd vast te stellen
is idioot. Waar zit het verstand bij I.V.W . die de minister ook nog eens fout voorlicht.
Waar zijn de Taxi organisaties?
Waarom kunnen de gegevens niet gewoon op de centrale verzamelt worden of nog beter is een centrale, beveiligde database?
Ik zie in het antwoord van Sjaak eindelijk het enige goede antwoord.
Hij snapt wat er gaat gebeuren, zij die de zaak niet op orde hebben moeten het met deze bct wel op orde krijgen en wil men dat niet dan is het inderdaad einde verhaal.
Sjaak de Wit snapt het, hij is de enige die tot nog toe het ware zegt.
Men probeert hen die het niet zo nauw nemen van straat te krijgen en dat gaat op deze manier gebeuren, want er is niets meer te sjoemelen.
Dat zorgt er wel in één klap voor dat de sjoemelaars einde verhaal zijn. lijkt erop dat de taxibranche zijn reputatie verbeterd ziet worden…is wel goed voor onze branche
Alfred,
De basis boordcomputer is niet aangesloten aan een taximeter, is geen eis van IVW. De chauffeur moet alle gegevens zelf invullen in de BCT. Goed of slecht. Denk je nou heus dat dat problemen oplost. Is bij een ritstaat ook zo, je kan invullen wat je wil.
Ik kan me voorstellen dat dit niet begrepen wordt en het is dan ook noodzakelijk dat je poolshoogte neemt bij een bedrijf die met Taxi terminals werkt om een indruk te krijgen hoe het werkt, of moet gaan werken.
Kom langs zou ik zeggen.
Beste mensen,
Weet iemand van jullie of de ( basis ) boordcomputer gekoppleld kan worden aan de HALE SPT-01 spiegelmeter ? Die heb ik niet zo lang geleden aangeschaft voor bijna € 1000.=
dus is wel van belang, + ik vindt de speigelmeter geweldig. mvg marc ( jmdewaal@hotmail.com)
@Mark, 1e , Een taximeter moet aan bepaalde M.I.D. eisen voldoen , die geschikt zijn om met een apparaat waarin een elektronische handtekening aanwezig is gekoppeld te mogen worden.
Of dat met jou meter zo is kan je aan de fabrikant of leverancier vragen.
2e , de Boordcomputer, of de meter die je gaat kiezen moet geschikt zijn om met elkaar te kunnen communiceren.
Dat is op dit moment niet duidelijk, er wordt veel beloofd maar er is nog niet begonnen met de bouw van de boordcomputer.