Elektrische Renault Fluence ZE met verwisselbare accu

Renault Fluence ZE, elektrische auto, elektrisch, accu, taxi

AUTOVANDAAG – De eerste elektrische taxi’s van Mitsubishi rijden rond bij Prestige GreenCab in Utrecht. De elektrische sedan van Renault wordt binnenkort aan de vloot toegevoegd: Fluence Z.E. Een eerste impressie.

De eerste twee elektrische auto’s van Renault die vanaf oktober in de verkoop gaan zijn de Fluence Z.E en Kangoo Z.E. Beide modellen werden reeds verkocht (al dan niet in Nederland) met een benzine- of dieselmotor, en zijn voor de Z.E-filosofie geëlektrificeerd.

Bagageruimte

En dat zonder concessies, als je even niet meetelt dat de Fluence Z.E dertien centimeter is verlengd om naast plaats aan accu’s ook een bruikbare bagageruimte te bieden. Het prototype dat Renault ter beschikking stelde was dat overigens nog niet, maar beïnvloedt verder niet de eerste indruk.

Omdat de Fluence tot nu toe niet in ons land wordt geleverd vraagt zijn verschijning om een nadere blik. De sedan heeft een lengte van 4.62 meter en valt daarmee qua postuur tussen de Megane en Laguna.

Renault

De Fransoos ziet er echter niet zo verleidelijk en spannend uit als beide familiegenoten, maar heeft wel Renault-DNA in zijn ontwerp. Dat is ook terug te zien in het interieur, want dat heeft veel weg van de Megane.

De Fluence Z.E is verder niet ingrijpend aangepast om als elektrische auto door het leven te gaan, of het moet het monochrome boordcomputerdiplay zijn en de meters in het instrumentarium die andere informatie voorschotelen dan gebruikelijk – zoals de beschikbare energievoorraad en een econometer.

Productieversie

Zoals gezegd is de productieversie van de Fluence Z.E met 13 centimeter verlengd tot 4.75 meter om achterin ruimte te bieden aan de accu’s en tegelijkertijd bruikbare bagageruimte te bieden ter grootte van een Clio.

Het batterijpakket wordt verticaal geplaatst om snelle vervanging mogelijk te maken volgens het zogenaamde quickdrop-principe. Renault is van mening dat elektrisch rijden toegankelijker is wanneer een tankstop gemakkelijk wordt gemaakt.

Accuwissel

Concreet betekent dit dat de auto niet aan de stekker hoeft (kan wel!), maar er een accuwissel wordt uitgevoerd. Dit kost slechts drie minuten en daar kan geen (snel)laadsysteem tegenop.

Dat verklaart ook deels de prijsopbouw van Renault’s elektrische modellen; naast de basisprijs voor de auto betaal je een extra leasebedrag voor de accu’s, daarover later meer.

In de korte testrit met de Fluence was een quickdrop pitstop niet noodzakelijk maar leerden we de auto wel op andere fronten kennen. Zo voelt en rijdt de Fluence heel vertrouwd, als een echte comfortabele Renault.

Elektromotor

De eerste indruk is meteen goed omdat de stuur-/zitpositie veel natuurlijker is dan in de eerder gereden Nissan LEAF. De Fluence vraagt geen enkele gewenning. Dankzij de stille werking van de elektromotor – enig gezoem is nauwelijks hoorbaar – ervaar je elektrisch rijden in deze ‘alledaags’ bedoelde auto’s extra geriefelijk.

Gas geven, remmen en sturen in alle rust, meer is het niet. Zelf schakelen is er zoals we vaker zien niet bij, de Fluence maakt gebruik van een traploze transmissie en hoeft de selectiehendel alleen in D(rive) te worden gezet.

Kracht

Wat inmiddels vaker is benoemd maar telkens weer indruk maakt is de kracht van een elektromotor. Hoewel deze een bijna-modale 95 pk levert – ter vergelijk; de LEAF heeft er 109 – staat er vanaf de start 226 Nm paraat.

En die trekkracht laat de Fluence fel reageren; tijdens een aantal gesimuleerde tussensprints zoemde de Fransoos er stilletjes als een haas van door (tot maximaal 135 km/u) en geeft te techniek te kennen geen enkele moeite te hebben met de 1543 kg zware auto. Goed bezig!

Leuke feiten voor de fun, maar wat minder voor de actieradius. Renault belooft een rijbereik van 160 kilometer bij een gemiddelde rijstijl en haast zich te zeggen dat dit met een beetje meer opletten richting tweehonderd schiet maar bij een continue snelheid van 100 km/u zo’n honderd kilometer rijden mogelijk is.

Prijs

Prijzen van de Fluence Z.E zijn inmiddels bekend. Renault rekent voor de Fluence minimaal 26.180 euro inclusief BTW en heeft een accu-leaseprijs van 79 euro inclusief BTW wanneer je er jaarlijks 10.000 kilometers mee rijdt.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Elektrische Renault Fluence ZE met verwisselbare accu | TaxiPro

Elektrische Renault Fluence ZE met verwisselbare accu

Renault Fluence ZE, elektrische auto, elektrisch, accu, taxi

AUTOVANDAAG – De eerste elektrische taxi’s van Mitsubishi rijden rond bij Prestige GreenCab in Utrecht. De elektrische sedan van Renault wordt binnenkort aan de vloot toegevoegd: Fluence Z.E. Een eerste impressie.

De eerste twee elektrische auto’s van Renault die vanaf oktober in de verkoop gaan zijn de Fluence Z.E en Kangoo Z.E. Beide modellen werden reeds verkocht (al dan niet in Nederland) met een benzine- of dieselmotor, en zijn voor de Z.E-filosofie geëlektrificeerd.

Bagageruimte

En dat zonder concessies, als je even niet meetelt dat de Fluence Z.E dertien centimeter is verlengd om naast plaats aan accu’s ook een bruikbare bagageruimte te bieden. Het prototype dat Renault ter beschikking stelde was dat overigens nog niet, maar beïnvloedt verder niet de eerste indruk.

Omdat de Fluence tot nu toe niet in ons land wordt geleverd vraagt zijn verschijning om een nadere blik. De sedan heeft een lengte van 4.62 meter en valt daarmee qua postuur tussen de Megane en Laguna.

Renault

De Fransoos ziet er echter niet zo verleidelijk en spannend uit als beide familiegenoten, maar heeft wel Renault-DNA in zijn ontwerp. Dat is ook terug te zien in het interieur, want dat heeft veel weg van de Megane.

De Fluence Z.E is verder niet ingrijpend aangepast om als elektrische auto door het leven te gaan, of het moet het monochrome boordcomputerdiplay zijn en de meters in het instrumentarium die andere informatie voorschotelen dan gebruikelijk – zoals de beschikbare energievoorraad en een econometer.

Productieversie

Zoals gezegd is de productieversie van de Fluence Z.E met 13 centimeter verlengd tot 4.75 meter om achterin ruimte te bieden aan de accu’s en tegelijkertijd bruikbare bagageruimte te bieden ter grootte van een Clio.

Het batterijpakket wordt verticaal geplaatst om snelle vervanging mogelijk te maken volgens het zogenaamde quickdrop-principe. Renault is van mening dat elektrisch rijden toegankelijker is wanneer een tankstop gemakkelijk wordt gemaakt.

Accuwissel

Concreet betekent dit dat de auto niet aan de stekker hoeft (kan wel!), maar er een accuwissel wordt uitgevoerd. Dit kost slechts drie minuten en daar kan geen (snel)laadsysteem tegenop.

Dat verklaart ook deels de prijsopbouw van Renault’s elektrische modellen; naast de basisprijs voor de auto betaal je een extra leasebedrag voor de accu’s, daarover later meer.

In de korte testrit met de Fluence was een quickdrop pitstop niet noodzakelijk maar leerden we de auto wel op andere fronten kennen. Zo voelt en rijdt de Fluence heel vertrouwd, als een echte comfortabele Renault.

Elektromotor

De eerste indruk is meteen goed omdat de stuur-/zitpositie veel natuurlijker is dan in de eerder gereden Nissan LEAF. De Fluence vraagt geen enkele gewenning. Dankzij de stille werking van de elektromotor – enig gezoem is nauwelijks hoorbaar – ervaar je elektrisch rijden in deze ‘alledaags’ bedoelde auto’s extra geriefelijk.

Gas geven, remmen en sturen in alle rust, meer is het niet. Zelf schakelen is er zoals we vaker zien niet bij, de Fluence maakt gebruik van een traploze transmissie en hoeft de selectiehendel alleen in D(rive) te worden gezet.

Kracht

Wat inmiddels vaker is benoemd maar telkens weer indruk maakt is de kracht van een elektromotor. Hoewel deze een bijna-modale 95 pk levert – ter vergelijk; de LEAF heeft er 109 – staat er vanaf de start 226 Nm paraat.

En die trekkracht laat de Fluence fel reageren; tijdens een aantal gesimuleerde tussensprints zoemde de Fransoos er stilletjes als een haas van door (tot maximaal 135 km/u) en geeft te techniek te kennen geen enkele moeite te hebben met de 1543 kg zware auto. Goed bezig!

Leuke feiten voor de fun, maar wat minder voor de actieradius. Renault belooft een rijbereik van 160 kilometer bij een gemiddelde rijstijl en haast zich te zeggen dat dit met een beetje meer opletten richting tweehonderd schiet maar bij een continue snelheid van 100 km/u zo’n honderd kilometer rijden mogelijk is.

Prijs

Prijzen van de Fluence Z.E zijn inmiddels bekend. Renault rekent voor de Fluence minimaal 26.180 euro inclusief BTW en heeft een accu-leaseprijs van 79 euro inclusief BTW wanneer je er jaarlijks 10.000 kilometers mee rijdt.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.