Krachtiger zescilinder diesels voor Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes, motor, diesel

AUTOVANDAAG – Zoals aangekondigd geeft Mercedes-Benz de 350 CDI dieselmotor in de E-Klasse een krachtkuur. De zescilinder krijgt er ruim dertig pk bij en wordt tegelijkertijd zuiniger, waardoor zowel de sedan als Estate in aanmerking komen voor een C-label. De huidige dieselvariant gaat vanaf nu door het leven als 300 CDI.

De nieuwe E-Klasse heeft zich in hoog tempo wederom tot een succesnummer ontwikkeld. Sinds de marktintroductie in maart vorig jaar zijn wereldwijd inmiddels meer dan 300.000 exemplaren verkocht. Het overgrote deel daarvan is een sedan. Van de later geïntroduceerde Estate staat de teller op 28.000, de Coupé & Cabrio-modellen zijn samen goed voor 60.000 stuks.

Mercedes-Benz zet dit succes kracht bij door de zescilinder dieselmotoren extra vermogen te geven. De 350 CDI dieselmotor met een inhoud van drie liter levert voortaan 265 pk en heeft liefst 620 Nm te vergeven. Samen met de standaard 7G Tronic transmissie haalt de E-Klasse daarmee in 6.2 seconden 100 km/u en is de begrenzer bij 250 km/u rap gevonden.

Ondanks de krachttoename is de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe E 350 CDI maar liefst 20 g/km lager dan die van zijn voorganger – de gemiddelde dieselconsumptie is nu slechts 6.0l/100km en 159 gram – waardoor zowel de sedan als Estate een C-label ontvangen. De nieuwe zelfontbrander is ook leverbaar in de Coupé en Cabriolet. Prijzen blijven ongeveer gelijk starten bij 65.500 euro (sedan) en 70.410 euro (Estate).

De E 300 CDI – die nog maar vrij recent werd toegevoegd aan het gamma – neemt de taak van de huidige 350 CDI over en heeft nu 231 pk/540 Nm in de aanbieding, in plaats van de 204 pk/500 Nm specificatie. Daarmee zit de 300 CDI nu op orde tussen de 250 CDI en nieuwe 350 CDI. In het standaardsprintje naar 100 is deze variant in 6.8 seconden zover.

Het gemiddelde verbruik bedraagt 6.8l/100km, dus hoger dan de nieuwe sterkere variant. Ook hier is de zeventrapsautomaat standaard. In Limousine-uitvoering is hij er vanaf 61.900 euro en als Estate vanaf 66.306 euro.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Krachtiger zescilinder diesels voor Mercedes-Benz E-Klasse | TaxiPro

Krachtiger zescilinder diesels voor Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes, motor, diesel

AUTOVANDAAG – Zoals aangekondigd geeft Mercedes-Benz de 350 CDI dieselmotor in de E-Klasse een krachtkuur. De zescilinder krijgt er ruim dertig pk bij en wordt tegelijkertijd zuiniger, waardoor zowel de sedan als Estate in aanmerking komen voor een C-label. De huidige dieselvariant gaat vanaf nu door het leven als 300 CDI.

De nieuwe E-Klasse heeft zich in hoog tempo wederom tot een succesnummer ontwikkeld. Sinds de marktintroductie in maart vorig jaar zijn wereldwijd inmiddels meer dan 300.000 exemplaren verkocht. Het overgrote deel daarvan is een sedan. Van de later geïntroduceerde Estate staat de teller op 28.000, de Coupé & Cabrio-modellen zijn samen goed voor 60.000 stuks.

Mercedes-Benz zet dit succes kracht bij door de zescilinder dieselmotoren extra vermogen te geven. De 350 CDI dieselmotor met een inhoud van drie liter levert voortaan 265 pk en heeft liefst 620 Nm te vergeven. Samen met de standaard 7G Tronic transmissie haalt de E-Klasse daarmee in 6.2 seconden 100 km/u en is de begrenzer bij 250 km/u rap gevonden.

Ondanks de krachttoename is de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe E 350 CDI maar liefst 20 g/km lager dan die van zijn voorganger – de gemiddelde dieselconsumptie is nu slechts 6.0l/100km en 159 gram – waardoor zowel de sedan als Estate een C-label ontvangen. De nieuwe zelfontbrander is ook leverbaar in de Coupé en Cabriolet. Prijzen blijven ongeveer gelijk starten bij 65.500 euro (sedan) en 70.410 euro (Estate).

De E 300 CDI – die nog maar vrij recent werd toegevoegd aan het gamma – neemt de taak van de huidige 350 CDI over en heeft nu 231 pk/540 Nm in de aanbieding, in plaats van de 204 pk/500 Nm specificatie. Daarmee zit de 300 CDI nu op orde tussen de 250 CDI en nieuwe 350 CDI. In het standaardsprintje naar 100 is deze variant in 6.8 seconden zover.

Het gemiddelde verbruik bedraagt 6.8l/100km, dus hoger dan de nieuwe sterkere variant. Ook hier is de zeventrapsautomaat standaard. In Limousine-uitvoering is hij er vanaf 61.900 euro en als Estate vanaf 66.306 euro.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.