Vlaanderen stelt boordcomputer taxi per 1 juli al verplicht

boordcomputer taxi

BELGIE – Nederland is druk bezig met de invoering van de boordcomputer taxi, in Vlaanderen is hij per 1 juli al verplicht. Zo krijgen alle klanten van een Vlaamse taxi bij het betalen van de rit een vervoerbewijs met uitgebreide info over het taxibedrijf, de chauffeur en het nabijgelegen politiekantoor.

De nieuwe regelgeving voor taxi’s vanaf 1 juli in Vlaanderen zorgt voor een kleine revolutie. Het is gedaan met het handgeschreven rittenblad want de taxichauffeur rijdt de digitale wereld binnen. Eigenlijk moest de boordcomputer voor taxi’s op 1 januari zijn ingevoerd maar de sector kreeg nog een half jaar respijt voor het installeren van de nieuwe randapparatuur naast de vertrouwde taximeter.

De boordcomputer is gebaseerd op satellietnavigatie en zal alle bewegingen van de taxi registreren. Na de rit zal het apparaat automatisch een vervoerbewijs afdrukken met allerlei gegevens zoals de naam van de chauffeur, info over het taxibedrijf en het telefoonnummer van het dichtst bijgelegen politiekantoor. De chauffeur is verplicht dit document aan de klant te overhandigen.

“Dit systeem moet leiden tot een grotere transparantie van de dienstverlening voor de klant. Het is ook een controlemiddel voor de fiscus en op de naleving van de arbeidsprestaties voor de chauffeurs in loondienst. De gegevens van de boordcomputer worden zeven dagen in het voertuig bewaard en kunnen nadien extern worden opgeslagen”, zegt Pierre Steenberghen, secretaris-generaal van de Nationale Groepering van Taxiondernemingen, in het Belgische Nieuwsblad.

In Nederland wordt de boordcomputer taxi naar verwachting vanaf volgend jaar gebruikt.

Lees ook: De boordcomputer taxi: vóór gemak, tégen fraude

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Vlaanderen stelt boordcomputer taxi per 1 juli al verplicht”

Duco Douwstra|10.06.10|13:32

Jammer dat er niet eerst overleg is met mensen die zich bezighouden met de Boordcomputer Taxi. Het systeem in België is een zwak aftreksel van de systemen die grote taxicentrales in Nederland al ruim 10 jaar gebruiken. In België was er tot vorig jaar helemaal niks geautomatiseerd.
In België is ook de zeer OMSTREDEN DIGITALE HANDTEKENING OOK NIET VERPLICHT. In België, maar ook in de rest van Europa bestaan geen rij- en rusttijden registratie voor Taxichauffeurs.
DUS BOVENSTAAND ARTIKEL BEHOEFT ZEER DRINGEND NADERE TOELICHTING. HET IS APPELS MET PEREN VERGELIJKEN.
Het uitgeven van de WERKMAPPEN Taxi is wel mijn nieuwe business, maar het blijft een achterlijke onrechtvaardige situatie.

A.Urban|10.06.10|18:37

De boordcomputer in Belgie is niet meer dan een taximeter die gereden rit gegevens kan opslaan met daaraan gekoppeld een printer , dus niet vergelijkbaar met wat I.V.W. in Nederland graag ziet en alleen I.V.W , daar de taxibranche niet op zo’n nutteloos peperduur reeds vele jaren achterhaald apparaat zit te wachten.

Er had dus moeten staan, Vlaanderen stelt een Taximeter verplicht zoals die al jaren in vele landen verplicht is waarmee een bon uitgeprint kan worden.

Rijtijden zijn voor taxichauffeurs nergens ter wereld verplicht, ook bij onze zuiderburen niet,
alleen in Nederland, daar is een boordcomputer niet voor nodig.

Het doel van de rit registratie in belgie is om de taxi klant te beschermen en zoals gezegd een bon te kunnen geven aan de klant , indien gewenst.

De boordcomputer die I.V.W. graag ziet komen heeft geen enkele meerwaarde t.o.v.de duizenden reeds in ons land ingebouwde Taxi terminals die volledig geautomatiseerd hun werk doen , in tegendeel , de boordcomputer taxi zal met de hand bediend moeten gaan worden, dus rit bedragen met de hand, ja U leest het goed, met de hand de rit bedragen van
de taximeter display in de boordcomputer zetten om maar wat te noemen.
Wilt U dit niet met de hand doen, wat niemand zou moeten willen naar mijn stellige overtuiging,
dan moet U het kostenplaatje aan Uw leverancier even opvragen als U een volledig geautomatiseerd systeem wilt, wat aangesloten mag worden aan een boordcomputer taxi.
Verstandig even te doen nu het nog kan!
Dan schrikt U later niet van de enorme kosten!
Ik vergeet bijna wat te schrijven, de Nederlandse boordcomputer taxi heeft 1 doel , dat is
ambtenaren aan het werk houden, wat al reeds miljoenen heeft gekost en dat is nog maar het begin.

Hans Dekker|22.06.10|14:33

Gereviseerd taxiapparatuur uit Nederland zal al voldoende zijn voor de nieuwe wetgeving in Begie.

Mochten de ondernemers daar vragen over hebben, zouden ze met mij contact op kunnen nemen.

Met vriendelijke groet,

Hans Dekker
+31651744111

Vlaanderen stelt boordcomputer taxi per 1 juli al verplicht | TaxiPro

Vlaanderen stelt boordcomputer taxi per 1 juli al verplicht

boordcomputer taxi

BELGIE – Nederland is druk bezig met de invoering van de boordcomputer taxi, in Vlaanderen is hij per 1 juli al verplicht. Zo krijgen alle klanten van een Vlaamse taxi bij het betalen van de rit een vervoerbewijs met uitgebreide info over het taxibedrijf, de chauffeur en het nabijgelegen politiekantoor.

De nieuwe regelgeving voor taxi’s vanaf 1 juli in Vlaanderen zorgt voor een kleine revolutie. Het is gedaan met het handgeschreven rittenblad want de taxichauffeur rijdt de digitale wereld binnen. Eigenlijk moest de boordcomputer voor taxi’s op 1 januari zijn ingevoerd maar de sector kreeg nog een half jaar respijt voor het installeren van de nieuwe randapparatuur naast de vertrouwde taximeter.

De boordcomputer is gebaseerd op satellietnavigatie en zal alle bewegingen van de taxi registreren. Na de rit zal het apparaat automatisch een vervoerbewijs afdrukken met allerlei gegevens zoals de naam van de chauffeur, info over het taxibedrijf en het telefoonnummer van het dichtst bijgelegen politiekantoor. De chauffeur is verplicht dit document aan de klant te overhandigen.

“Dit systeem moet leiden tot een grotere transparantie van de dienstverlening voor de klant. Het is ook een controlemiddel voor de fiscus en op de naleving van de arbeidsprestaties voor de chauffeurs in loondienst. De gegevens van de boordcomputer worden zeven dagen in het voertuig bewaard en kunnen nadien extern worden opgeslagen”, zegt Pierre Steenberghen, secretaris-generaal van de Nationale Groepering van Taxiondernemingen, in het Belgische Nieuwsblad.

In Nederland wordt de boordcomputer taxi naar verwachting vanaf volgend jaar gebruikt.

Lees ook: De boordcomputer taxi: vóór gemak, tégen fraude

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Vlaanderen stelt boordcomputer taxi per 1 juli al verplicht”

Duco Douwstra|10.06.10|13:32

Jammer dat er niet eerst overleg is met mensen die zich bezighouden met de Boordcomputer Taxi. Het systeem in België is een zwak aftreksel van de systemen die grote taxicentrales in Nederland al ruim 10 jaar gebruiken. In België was er tot vorig jaar helemaal niks geautomatiseerd.
In België is ook de zeer OMSTREDEN DIGITALE HANDTEKENING OOK NIET VERPLICHT. In België, maar ook in de rest van Europa bestaan geen rij- en rusttijden registratie voor Taxichauffeurs.
DUS BOVENSTAAND ARTIKEL BEHOEFT ZEER DRINGEND NADERE TOELICHTING. HET IS APPELS MET PEREN VERGELIJKEN.
Het uitgeven van de WERKMAPPEN Taxi is wel mijn nieuwe business, maar het blijft een achterlijke onrechtvaardige situatie.

A.Urban|10.06.10|18:37

De boordcomputer in Belgie is niet meer dan een taximeter die gereden rit gegevens kan opslaan met daaraan gekoppeld een printer , dus niet vergelijkbaar met wat I.V.W. in Nederland graag ziet en alleen I.V.W , daar de taxibranche niet op zo’n nutteloos peperduur reeds vele jaren achterhaald apparaat zit te wachten.

Er had dus moeten staan, Vlaanderen stelt een Taximeter verplicht zoals die al jaren in vele landen verplicht is waarmee een bon uitgeprint kan worden.

Rijtijden zijn voor taxichauffeurs nergens ter wereld verplicht, ook bij onze zuiderburen niet,
alleen in Nederland, daar is een boordcomputer niet voor nodig.

Het doel van de rit registratie in belgie is om de taxi klant te beschermen en zoals gezegd een bon te kunnen geven aan de klant , indien gewenst.

De boordcomputer die I.V.W. graag ziet komen heeft geen enkele meerwaarde t.o.v.de duizenden reeds in ons land ingebouwde Taxi terminals die volledig geautomatiseerd hun werk doen , in tegendeel , de boordcomputer taxi zal met de hand bediend moeten gaan worden, dus rit bedragen met de hand, ja U leest het goed, met de hand de rit bedragen van
de taximeter display in de boordcomputer zetten om maar wat te noemen.
Wilt U dit niet met de hand doen, wat niemand zou moeten willen naar mijn stellige overtuiging,
dan moet U het kostenplaatje aan Uw leverancier even opvragen als U een volledig geautomatiseerd systeem wilt, wat aangesloten mag worden aan een boordcomputer taxi.
Verstandig even te doen nu het nog kan!
Dan schrikt U later niet van de enorme kosten!
Ik vergeet bijna wat te schrijven, de Nederlandse boordcomputer taxi heeft 1 doel , dat is
ambtenaren aan het werk houden, wat al reeds miljoenen heeft gekost en dat is nog maar het begin.

Hans Dekker|22.06.10|14:33

Gereviseerd taxiapparatuur uit Nederland zal al voldoende zijn voor de nieuwe wetgeving in Begie.

Mochten de ondernemers daar vragen over hebben, zouden ze met mij contact op kunnen nemen.

Met vriendelijke groet,

Hans Dekker
+31651744111