Rijtest: Mercedes E200 CDI BleuEFFICIENCY
AUTOVANDAAG – Decennialang is de type-aanduiding 200D op een E-Klasse en zijn voorgangers er een kenmerkend voor de taxichauffeur; de kilometervreter die vooral relatief voordelig en zo lang mogelijk wil dieselen. Wie van opschieten hield moest maar de vijf- en zescilinderdiesels kiezen en dieper in de buidel tasten. De nieuwste E 200 CDI is weliswaar nog steeds een âinstapperâ, maar combineert daadkrachtige prestaties nu met een lager verbruik en dito prijskaartje.
Hoewel de nieuwe E met 350 CDI zescilinder niet te versmaden is, zijn het juist de viercilinders die bij in ons land gretig aftrek vinden bij de taxiondernemingen. Anno 2010 is dat niet meer afzien. We kunnen er zelfs niet om heen, want Mercedes-Benz heeft inmiddels drie viercilinderdiesels in het palet zitten. De 200 en 220 CDI zijn net als bij de voorgaande generaties E-Klasse onverminderd populaire versies, die net als de nieuwe 250 CDI spaarzaam met brandstof omspringen. Dankzij de nieuw ontwikkelde 2.1 liter common rail turbodiesel verbruikt het trio 5.2 tot 5.3l/100km, terwijl de voorgaande viercilinders nog minstens een extra liter lieten noteren.
Schappelijk instappen
Zoals dat tegenwoordig gebruikelijk is â zuinig rijden moet immers interessant verkocht worden aan het publiek â biedt de nieuwe dieselmotor ook een aanmerkelijke vermogenswinst. Afhankelijk van de motorsoftware en de assistentie van een of twee turboâs pompt de 2.1 liter dieselmotor er maximaal 204 pk uit. De instapper van Das Haus heeft er nog altijd 136. Voor die 100 kWâs zijn ook niet meer dan 3000(!) toeren nodig. In combinatie met de handgeschakelde zesbak en tot 360 Nm toegenomen trekkracht komt er moeiteloos vaart in onze diepzwarte Duitse Heer van 1700 kg. Zelfs tot 210 km/u als het moet. Ook de sprinttijd vanuit stilstand naar 100 toont aan dat instapdieselen nu echt geen straf meer is. De pkâs hoeven immers niet meer onderdrukt te worden om een laag brandstofverbruik voor te schotelen.
De 200 CDI staat met een kenmerkende, maar alsnog bescheiden dieselknor voor ons te trappelen van ongeduld om zijn BlueEFFICIENCY-karakter aan ons te tonen. Een werk uit handen nemende vijftrapsautomaat is dit keer niet aan ons besteed; het is de bedoeling dat we efficiĂ«nt gaan âroerenâ in de zesbak. Maar waren dat niet die stug schakelende transmissies van weleer? We zullen het maar meteen verklappen dat dat niet meer zo is. Gangwisselingen gaan soepel en met een prettige weerstand waardoor elke vorm van weerbarstigheid als sneeuw voor de zon is verdwenen. En hoewel een E-Klasse mĂ©t automaat een traditionele combinatie is, leert de zesbak â die ook bij steeds meer C-Klasse rijders in trek is âzich kennen als een handzame assistent om het meeste uit de zelfontbrander te halen. Met dank aan de schakelindicator in het display van de snelheidsmeter worden we er aan herinnerd om vroeg op te schakelen. De 200 CDI pakt vanaf 1600 toeren zonder probleem op. Ondanks het gemis van een turbo ten opzichte de krachtiger varianten – die hebben er twee – blijft de 200 CDI ook daaronder welwillend draaien.
Daarbij komt nog dat de oliestoker nog iets prettiger (lees: stiller) op het oor ligt dan een eerdere rit met de zeer krachtige 250 CDI. Dankzij het ruime koppel van 360 Nm â dat hoger ligt dan andere modellen van dit kaliber â voelt de 200 CDI vanaf het begin niet vermoeiend onderbemeten, maar juist daadkrachtig aan. Door de levendige reactie op het gaspedaal geeft-ie zich niet te kennen als een instapper van de motorenfamilie te zijn. Zelf bij hogere snelheden houdt de zelfontbrander de moed er in. Bij 120 km/u in het zesde verzet wijst de toerentellernaald 2(000) aan, waardoor de techniek ruimschoots op stoom is om te versnellen wanneer dat nodig is. Goed nieuws, want met een Ster op de neus mag je immers wel op niveau rijden. Het testverbruik van 1 op 16 is daarbij geruststellend bescheiden, maar nog niet helemaal wat Das Haus belooft.
Reislustig type
Onze E 200 CDI is daarbij in de veelal bestelde Avantgarde-uitvoering gehesen, waardoor de degelijk gesierde carrosserie is verrijkt met verchroomde accenten op de bumpers, raamlijst en grille. Ook hoort daar dynamische bi-xenonverlichting en de (nu nog) priemende boomerangachtige dagrij-LEDâs bij. Deze als âsportiefâ geldende uitvoering is daarbij voorzien van decente 17 inch lichtmetalen wielen en een met 15 mm verlaagd onderstel. De alsnog juist zo kenmerkende comfortabele rust die overheerst in het onderstel Ăšn de tamelijk indirecte directe besturing bevestigt het doel waarvoor de E-Klasse al generaties lang in het leven geroepen is; een reislimousine die zân inzittenden ontspannen, in comfort en luxe vervoert. Ook na een trip van een paar uur zit de vermoeidheid niet in lijf en leden. De stoelen zijn medeverantwoordelijke; ze zitten laag en lijken wat vlak maar verschaffen toch een geriefelijke zit. De tegen bijbetaling leverbare âmulticontourstoelenâ met opblaasbare wangen zijn in dit type E-Klasse overkill.
Business Class
Dat dit exemplaar juist een Business Class uitvoering betreft, betekent niet dat de importeur overvloedig heeft uitgepakt met het hele schap gadgets en snuisterijen. Voor ons staat een courant uitgerust E-Klasse met een zakelijk interessante reeks accessoires voor een een bijtellingsvriendelijke meerprijs van 1995 euro. Pijl/kaart-navigatie, radio/CD/DVD-speler met MP3 en AUX-aansluting, een alarm, Bluetooth, parkeersensoren, metallic lak, 80-litertank(!) en veloursmatten mogen dus niet ontbreken. De E-Klasse Avantgarde is van huis uit voorzien van sfeerverhogende zaken als ambiance- en voetverlichting, stof-/lederlookbekleding en sierlijsten van zwart esdoornhout of aluminium. Mocht dat nog niet gastvrij genoeg zijn dan is een lichtere kleurstelling van het meubilair aan te raden. Net als alle andere nieuwe E-Klasse’s is automatisch geregelde airconditioning met twee zones standaard, evenals een regensensor, ESP, zeven airbags en cruise control (die ook bij een gangwissel ingeschakeld blijft!). De veiligheidsverhogende Attention Assist sensoren roepen ons tot halt met een kopje koffie-symbool als we toch vermoeid zouden raken.
De nieuwste BlueEFFICIENCY motoren-familie werpt zân vruchten af als het gaat om te leveren prestaties en efficiĂ«ntie. De 200 CDI mag dan wel in de E-Klasse de meest bescheiden van het stel zijn, zonder in te leveren op aansprekende prestaties blijkt de nieuwe dieselmotor aan de pomp minder innemende dan zân voorgangers. Ook in aanschafprijs is de E-Klasse van deze tijd; het totaalplaatje van deze E 200 CDI komt op een kleine 53 mille en dat is gezien zân voorname afkomst en verworven positie in de modelfamilie een aangename reisgenoot.
Specificaties: Mercedes-Benz E 200 CDI
Lengte: 487 cm
Breedte: 185 cm
Hoogte: 147 cm
Wielbasis: 287 cm
Gewicht: 1720 kg
Inhoud kofferruimte: 540 liter
Motorinhoud: 2143 cc
Brandstof: diesel
Vermogen: 136 pk / 3000 toeren
Koppel: 360 Nm / 1600-2600 toeren
Aandrijving: achter
Acceleratie 0-100 km/h: 10.2 seconden
Topsnelheid: 210 km/h
CO2 uitstoot: 137 gr/km (B-label)
Verbruik: 5.2 l/100 km
Testverbruik: 6.3 l/100 km
Prijs vanaf: 46.899 euro
Bijtelling: 25%
Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl