Rijtest: Comfort-class met de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes, E-Klasse, interieur

AUTOVANDAAG – De nieuwe E-Klasse liegt er niet om. De ‘E’ is nog steeds helemaal zichzelf, maar stuurt beter, zit boordevol innovatieve rij(veiligheid)systemen en heeft de beschikking over een splinternieuw efficient motorpalet. En niet onbelangrijk, prijzen beginnen nu ònder de 50 mille-grens.

Eigenlijk zou de E-Klasse zonder meer als C-Klasse door het leven kunnen gaan. Niet dat de E een grote C is – kijk maar naar het front met ‘vier ogen principe’ en de E-legantere carrosserievorm. Nee, de nieuwe E-Klasse verdient deze naam omdat Comfort en rust één van de belangrijkste pijlers zijn waar de Duitser op gestoeld is.

Die filosofie blijkt al sinds 1947 – toen de Mercedes 170V de basis legde voor de E-Klasse – zeer succesvol: inmiddels staat de productieteller van deze modelreeks op 12 miljoen. In zowel het ontwerp, interieur als de aandrijflijn vertaalt dit zich in een elegante, statig gelijnde carrosserie, een geriefelijke, rustgevende cockpit en verfijnde, maar krachtige motoren en soepele automatische transmissies. Niet dat Mercedes geen handbakken levert, maar wij vinden – en het grootste gedeelte E-rijders ook – dat deze combinatie onlosmakelijk verbonden is.

Priemende LED’s
De E-Klasse vertegenwoordigt namelijk dè Mercedes-Benz rijder: een tikje conservatief, maar veeleisend die waarde hecht aan status en prestige. Daarom vind je bijvoorbeeld ook altijd de ster op de neus, en niet – zoals dat bij de Avantgarde-uitvoering van de C-Klasse wel het geval is- in de grille. Maar, ook de E-rijder moet met de tijd mee, dus is de nieuwste generatie uitgerust met dagrijverlichting in de voorbumper, bestaande uit twee ‘bolletjes’.

Optioneel wordt een rij LED-jes geplaatst, die kun je zowel overdag als ’s nachts echt niet missen. Of ze ook mooi zijn en de E-klasse rijder daar op zit te wachten, vragen wij ons toch af. De vormgeving ervan is namelijk niet erg subtiel, in tegenstelling tot de carrosserie, die scherpe en zachte lijnen met elkaar afwisselt en voorzien van chroomaccenten voor de juiste acte de présence zorgt. De zescilinders stralen daarbij nog meer hun kracht uit met een zichtbare edelstalen uitlaatpijp links en rechts.

Leef je uit in het interieur
Na zowel de C- als GLK-Klasse gezien te hebben, is de styling van het interieur eigenlijk geen verrassing. Mercedes rekende af met rondingen en verruilde het overigens feilloos afgewerkte ‘glooiende landschap’ voor een hoekiger, scherper getekende cockpit, voorzien van de laatste snufjes en weer die sublieme afwerking. Het interieur is naar believen met een donkere kleurstelling aan te kleden, voorzien van zwart leder, aluminium lijsten en een donkergrijze dakhemel. Iets huiselijker kan ook, bijvoorbeeld met kastanjebruin lederen stoelen en deurpanelen, al dan niet gecombineerd met een groot schuif-kanteldak met lichtinval voor de achterpassagiers.

Want laten we wel wezen, comfort moet zeker bij de E-Klasse voor iedereen in overvloed aanwezig zijn. Niet voor niets kiest menig taxichauffeur voor deze ster. Zij – of eigenlijk hun klanten – worden in het nieuwe model – aangeduid als W212 – op hun wenken bediend met een ruimere instap achterin. En inderdaad, zowel de instap als de zit op de achtberank verdient een compliment. Ook wanneer je langer bent dan 1.85 meter komen hoofd en knie-en niet zo snel in de knel. De koek is nog niet op: tegen meerprijs maakt de achterbank plaats voor twee comfortstoelen met een middentunnel.

CDI’s
De meters met de nieuwe E-Klasse hebben we overigens toch maar zelf achter het stuur afgelegd. Want een straf kunnen we dat niet noemen. Als eerste stond een E 250 CDI Avantgarde met vijftrapsautomaat voor ons klaar. Voorzien van de hagelnieuwe krachtigste viercilinder diesel uit de Mercedes-stallen met 2.2 liter inhoud en twee turbo’s. Het huiverige vermoeden dat een zescilinderversie nog beter tot zijn recht komt wordt deels ontkracht. De 250 CDI BlueEFFICIENCY is namelijk een uitblinker in kracht en zuinigheid. Ga maar na, 204 pk en 500 Nm trekkracht vanaf 1600 toeren zijn heel behoorlijke waarden, zeker als je het gemiddelde verbruik van 5.3l/100 km er tegenover zet. Vrijwel alle motoriseringen zijn overigens bedeeld met de BlueEFFICIENCY badge, dat zich vertaalt onder meer naar een vlakke bodem, gestroomlijnde spiegels en banden met een lage rolweerstand. De nog niet leverbare instapbenzine 200 CGI krijgt daar als extraatje nog een start-stopsysteem bij.

Omdat de 250 CDI van twee turbo’s is voorzien komt de E verrassend vlot uit de startblokken. Na 7.2 tellen zitten we op 100 en ook een topsnelheid van 240 maakt duidelijk dat we niets te kort komen. Toch knaagt er iets: die bedeesde grom op de achtergrond is namelijk in te wisselen voor een smeuïg dieselorkest van zescilinders…..Mocht dat op de wensenlijst staan dan verwijzen we graag naar de 350 CDI met 231 pk. Deze oliestoker is nog krachtiger, maar moest bij een flitsende start wel op toeren komen. Bovendien zul je 6700 euro extra voor moeten neertellen.

Dynamische besturing
Geriefelijk cruisen is eveneens goed aan de E-Klasse besteed. Zowel met als zonder Airmatic luchtvering is de E comfortabel afgesteld. Mercedes kiest duidelijk niet voor het stugge of ‘sportieve’. Zonder te gaan zweven verstoort ruw wegdek of drempels niet de rust van de passagiers. En dat terwijl de hier gereden Avantgarde iets verlaagd is. Bovendien blijven rol en rij-geluiden blijven goed onderdrukt. Ook heel goed te merken is het aanzienlijk verbeterde stuurgevoel. Het vage in de middenstand is zo goed als verdwenen, als bestuurder voel je je nu veel meer een met de krap vijf meter lange koets. De stuurbekrachtiging blijkt in de viercilinderdieselversie minder assistentie te verrichten dan in de zescilinder met standaard Dynamic Steering, en eigenlijk bevalt ons dat wel bij het nemen van rotondes of het inparkeren op de eindbestemming in een auto deze.

Assistentie!
Een blik op de standaarduitrusting en optielijst laat zien dat de E-Klasse met nog veel meer nog veel meer aangename en veilige features is (te) voorzien. Deels zijn deze geleend uit de topklasse (S en CL), maar in de E debuteert ook een aantal nieuwe systemen. Standaard is Attention Assist aanwezig, die je rijstijl analyseert en waarschuwt zodra het een afwijkende rijstijl detecteert door onoplettendheid, met behulp van een geluidssignaal en een icoontje van een kopje koffie. Zeven airbags inclusief een knie-airbags zijn eveneens vanzelfsprekend, twee plofzakken achter zijn er tegen meerprijs. ESP, ABS, remassistent en tractiecontrole zijn wel altijd standaard. En dan is er nog een actieve motorkap die een stukje omhoogt komt bij een aanrijding met een voetganger, actieve hoofdsteunen, bandenspanningsensoren en ISO-Fix. Pre-Safe, dagrijverlichting en regen- en lichtsensoren completeren het basispakket.

En dan hebben we het nog niet gehad over de optionele rijstrookhulp, dode-hoek assistent, adaptieve cruise control met noodremfunctie en snelheidsbordenherkenning of een nachtzichtcamera. Of de grootlichtassistent die de lichtbundel variabel aanpast aan tegemoetkomend verkeer. Bent u daar nog? Een belangrijk gegeven is dat de systemen eenvoudig in- of uit te schakelen zijn via de boordcomputer en eigenlijk heel subtiel hun werk doen. Een echte heer uit Stuttgart dus.

Business Class
Luxe aankleding wordt verzorgd door standaard automatische airco, cruise control, radio/cd met 8 speakers, Bluetooth en met leder bekleed stuurt en houtafwerking. De optielijst is lang genoeg voor een uur leesplezier, dus beperken we ons tot het Business Class-pakket als aanrader. Voor 1995 euro beschik je dan over DVD-navigatie, parkeerhulp en een alarm, tenminste als je een viercilinder bestelt. De Avantgarde – tevens de meest bestelde uitvoering – kost bijna 4500 euro meer en is bedeeld met onder meer 17 inch lichtmetaal, extra chroom, een grille met verchroomde lamellen, adaptieve Bi-xenon verlichting en LED-dagrijlampen. Het interieur is verrijkt met aluminum of houtafwerking, een ander instrumentarium en stof-lederlook bekleding.

En dan nu de prijs. Heikel punt? Valt wel mee! De nieuwe E-Klasse is er vanaf 49.900 euro, als 220 CDI diesel. Voor Mercedes-begrippen een verrassende prijs, die een paar duizend euro lager ligt dan voorheen.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Rijtest: Comfort-class met de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse”

au pair|02.05.10|15:48

Is er om het even welke informatie over dit onderwerp in andere talen?

Rijtest: Comfort-class met de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse | TaxiPro

Rijtest: Comfort-class met de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes, E-Klasse, interieur

AUTOVANDAAG – De nieuwe E-Klasse liegt er niet om. De ‘E’ is nog steeds helemaal zichzelf, maar stuurt beter, zit boordevol innovatieve rij(veiligheid)systemen en heeft de beschikking over een splinternieuw efficient motorpalet. En niet onbelangrijk, prijzen beginnen nu ònder de 50 mille-grens.

Eigenlijk zou de E-Klasse zonder meer als C-Klasse door het leven kunnen gaan. Niet dat de E een grote C is – kijk maar naar het front met ‘vier ogen principe’ en de E-legantere carrosserievorm. Nee, de nieuwe E-Klasse verdient deze naam omdat Comfort en rust één van de belangrijkste pijlers zijn waar de Duitser op gestoeld is.

Die filosofie blijkt al sinds 1947 – toen de Mercedes 170V de basis legde voor de E-Klasse – zeer succesvol: inmiddels staat de productieteller van deze modelreeks op 12 miljoen. In zowel het ontwerp, interieur als de aandrijflijn vertaalt dit zich in een elegante, statig gelijnde carrosserie, een geriefelijke, rustgevende cockpit en verfijnde, maar krachtige motoren en soepele automatische transmissies. Niet dat Mercedes geen handbakken levert, maar wij vinden – en het grootste gedeelte E-rijders ook – dat deze combinatie onlosmakelijk verbonden is.

Priemende LED’s
De E-Klasse vertegenwoordigt namelijk dè Mercedes-Benz rijder: een tikje conservatief, maar veeleisend die waarde hecht aan status en prestige. Daarom vind je bijvoorbeeld ook altijd de ster op de neus, en niet – zoals dat bij de Avantgarde-uitvoering van de C-Klasse wel het geval is- in de grille. Maar, ook de E-rijder moet met de tijd mee, dus is de nieuwste generatie uitgerust met dagrijverlichting in de voorbumper, bestaande uit twee ‘bolletjes’.

Optioneel wordt een rij LED-jes geplaatst, die kun je zowel overdag als ’s nachts echt niet missen. Of ze ook mooi zijn en de E-klasse rijder daar op zit te wachten, vragen wij ons toch af. De vormgeving ervan is namelijk niet erg subtiel, in tegenstelling tot de carrosserie, die scherpe en zachte lijnen met elkaar afwisselt en voorzien van chroomaccenten voor de juiste acte de présence zorgt. De zescilinders stralen daarbij nog meer hun kracht uit met een zichtbare edelstalen uitlaatpijp links en rechts.

Leef je uit in het interieur
Na zowel de C- als GLK-Klasse gezien te hebben, is de styling van het interieur eigenlijk geen verrassing. Mercedes rekende af met rondingen en verruilde het overigens feilloos afgewerkte ‘glooiende landschap’ voor een hoekiger, scherper getekende cockpit, voorzien van de laatste snufjes en weer die sublieme afwerking. Het interieur is naar believen met een donkere kleurstelling aan te kleden, voorzien van zwart leder, aluminium lijsten en een donkergrijze dakhemel. Iets huiselijker kan ook, bijvoorbeeld met kastanjebruin lederen stoelen en deurpanelen, al dan niet gecombineerd met een groot schuif-kanteldak met lichtinval voor de achterpassagiers.

Want laten we wel wezen, comfort moet zeker bij de E-Klasse voor iedereen in overvloed aanwezig zijn. Niet voor niets kiest menig taxichauffeur voor deze ster. Zij – of eigenlijk hun klanten – worden in het nieuwe model – aangeduid als W212 – op hun wenken bediend met een ruimere instap achterin. En inderdaad, zowel de instap als de zit op de achtberank verdient een compliment. Ook wanneer je langer bent dan 1.85 meter komen hoofd en knie-en niet zo snel in de knel. De koek is nog niet op: tegen meerprijs maakt de achterbank plaats voor twee comfortstoelen met een middentunnel.

CDI’s
De meters met de nieuwe E-Klasse hebben we overigens toch maar zelf achter het stuur afgelegd. Want een straf kunnen we dat niet noemen. Als eerste stond een E 250 CDI Avantgarde met vijftrapsautomaat voor ons klaar. Voorzien van de hagelnieuwe krachtigste viercilinder diesel uit de Mercedes-stallen met 2.2 liter inhoud en twee turbo’s. Het huiverige vermoeden dat een zescilinderversie nog beter tot zijn recht komt wordt deels ontkracht. De 250 CDI BlueEFFICIENCY is namelijk een uitblinker in kracht en zuinigheid. Ga maar na, 204 pk en 500 Nm trekkracht vanaf 1600 toeren zijn heel behoorlijke waarden, zeker als je het gemiddelde verbruik van 5.3l/100 km er tegenover zet. Vrijwel alle motoriseringen zijn overigens bedeeld met de BlueEFFICIENCY badge, dat zich vertaalt onder meer naar een vlakke bodem, gestroomlijnde spiegels en banden met een lage rolweerstand. De nog niet leverbare instapbenzine 200 CGI krijgt daar als extraatje nog een start-stopsysteem bij.

Omdat de 250 CDI van twee turbo’s is voorzien komt de E verrassend vlot uit de startblokken. Na 7.2 tellen zitten we op 100 en ook een topsnelheid van 240 maakt duidelijk dat we niets te kort komen. Toch knaagt er iets: die bedeesde grom op de achtergrond is namelijk in te wisselen voor een smeuïg dieselorkest van zescilinders…..Mocht dat op de wensenlijst staan dan verwijzen we graag naar de 350 CDI met 231 pk. Deze oliestoker is nog krachtiger, maar moest bij een flitsende start wel op toeren komen. Bovendien zul je 6700 euro extra voor moeten neertellen.

Dynamische besturing
Geriefelijk cruisen is eveneens goed aan de E-Klasse besteed. Zowel met als zonder Airmatic luchtvering is de E comfortabel afgesteld. Mercedes kiest duidelijk niet voor het stugge of ‘sportieve’. Zonder te gaan zweven verstoort ruw wegdek of drempels niet de rust van de passagiers. En dat terwijl de hier gereden Avantgarde iets verlaagd is. Bovendien blijven rol en rij-geluiden blijven goed onderdrukt. Ook heel goed te merken is het aanzienlijk verbeterde stuurgevoel. Het vage in de middenstand is zo goed als verdwenen, als bestuurder voel je je nu veel meer een met de krap vijf meter lange koets. De stuurbekrachtiging blijkt in de viercilinderdieselversie minder assistentie te verrichten dan in de zescilinder met standaard Dynamic Steering, en eigenlijk bevalt ons dat wel bij het nemen van rotondes of het inparkeren op de eindbestemming in een auto deze.

Assistentie!
Een blik op de standaarduitrusting en optielijst laat zien dat de E-Klasse met nog veel meer nog veel meer aangename en veilige features is (te) voorzien. Deels zijn deze geleend uit de topklasse (S en CL), maar in de E debuteert ook een aantal nieuwe systemen. Standaard is Attention Assist aanwezig, die je rijstijl analyseert en waarschuwt zodra het een afwijkende rijstijl detecteert door onoplettendheid, met behulp van een geluidssignaal en een icoontje van een kopje koffie. Zeven airbags inclusief een knie-airbags zijn eveneens vanzelfsprekend, twee plofzakken achter zijn er tegen meerprijs. ESP, ABS, remassistent en tractiecontrole zijn wel altijd standaard. En dan is er nog een actieve motorkap die een stukje omhoogt komt bij een aanrijding met een voetganger, actieve hoofdsteunen, bandenspanningsensoren en ISO-Fix. Pre-Safe, dagrijverlichting en regen- en lichtsensoren completeren het basispakket.

En dan hebben we het nog niet gehad over de optionele rijstrookhulp, dode-hoek assistent, adaptieve cruise control met noodremfunctie en snelheidsbordenherkenning of een nachtzichtcamera. Of de grootlichtassistent die de lichtbundel variabel aanpast aan tegemoetkomend verkeer. Bent u daar nog? Een belangrijk gegeven is dat de systemen eenvoudig in- of uit te schakelen zijn via de boordcomputer en eigenlijk heel subtiel hun werk doen. Een echte heer uit Stuttgart dus.

Business Class
Luxe aankleding wordt verzorgd door standaard automatische airco, cruise control, radio/cd met 8 speakers, Bluetooth en met leder bekleed stuurt en houtafwerking. De optielijst is lang genoeg voor een uur leesplezier, dus beperken we ons tot het Business Class-pakket als aanrader. Voor 1995 euro beschik je dan over DVD-navigatie, parkeerhulp en een alarm, tenminste als je een viercilinder bestelt. De Avantgarde – tevens de meest bestelde uitvoering – kost bijna 4500 euro meer en is bedeeld met onder meer 17 inch lichtmetaal, extra chroom, een grille met verchroomde lamellen, adaptieve Bi-xenon verlichting en LED-dagrijlampen. Het interieur is verrijkt met aluminum of houtafwerking, een ander instrumentarium en stof-lederlook bekleding.

En dan nu de prijs. Heikel punt? Valt wel mee! De nieuwe E-Klasse is er vanaf 49.900 euro, als 220 CDI diesel. Voor Mercedes-begrippen een verrassende prijs, die een paar duizend euro lager ligt dan voorheen.

Bron: AutoVandaag, partner van TaxiPro.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Rijtest: Comfort-class met de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse”

au pair|02.05.10|15:48

Is er om het even welke informatie over dit onderwerp in andere talen?